Mäta Friflykt

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 193 times
Been thanked: 184 times

Mäta Friflykt

Inlägg av Anders Ö »

Jag tänkte visa 3 enkla metoden för att komma fram till NOLL friflykt.

Skrev "mäta friflykt" för att det skall vara lätt att söka för nybörjare.

OBS
Dessa metoder är för nybörjaren så att den lätt skall kunna hitta noll friflykt att utgå ifrån. Erfarna handladdare och Bänkskyttar som redan etablerat SIN metod , behöver inte ändra den

Metod 1 = bonn-metoden :wink:
Inte så exakt men om man bara vill veta att man har friflykt eller inte så funkar denna utmärkt.

Man tar en stång , tex läskstången .
Var noga att kolla att det inte är ett hål i änden på stången , det kommer då ge felmått

Sätt en bit fystejp edy på stången som det går lätt att rita på .

Stäng slutstycket med spänd slagfjäder , för in stången och mät var slutstycket är .
Lämpligt är att ha något plant mot mynningen att rita imot , i detta fallet änden på skjutmåttet , rita ett sträck på tejpen , se bild.
BildBild

Sen stoppar du i en kula i patronläget och håller fast den med en lämplig pinne , i detta fall en styv plastslang.
Samtidigt så har du mätstången kvar i pipan och du känner nu kulan med båda händerna med respektive stång och pinne/slang var kulan tar stopp mot räfflorna.
Håll lätt fast kulan mot stoppet imot räfflorna och gör ett nytt märke med skjutmått och penna .BildBildBildBild

Mät sedan mellan sträcken .
Bild

Ett tips för bättre upplösning än med penna är om man tar ett rakblad eller kniv och gör ett hack i tejpen , man kan då (valfritt)även hoppa över skjutmåttet som mellanlägg.

Metod 2
InternetForumMetoden :D

Nu kommer vi in på lite mer teknik och det behövs tillverkas eller köpas stoppar .

Man har alltså skjutbara och låsbara stoppar istället för att rita på en tejpbit , för övrigt är tillvägagångssättet exakt lika som Bonn-metoden.

Så här ser de svarvade stopparna ut , det går även att köppa sk borrstoppar att trä på stången .
Bild

Som sagt lika som Bonn-metoden så kollar man först var det spända slutstycket är .
Bild

Man har stopparna tätt ihop , och när man har digt kontakt med slutstycet och mynningen så låser man den yttre stoppens låsskruv.

Därefter så sätter man i kulan mot bomnarna och känner med stång och pinne från båda håll .

När kulan är mot räfflorna och stången mot kulan så låser du den inre stoppen , mäter därefter mellan stopparna.
OCH JA ! Du skall mäta mellan stopparna BildBildBild
Metod 3
FavoritMetoden :mrgreen:

Mycket enkel och exakt/repeterbar.
Det som man eventuellt behöver köpa är ett bågfilsblad .

Man börjar med en delkalibrerad hylsa med nära noll låsmått , det är viktigt att den går lätt i patronläget, den skall i princip falla ut själv , alltså ingen halskalibrering !

Såga ett spår på var sida på halsen , spåret måste gå igenom hals-skuldran .
Enklast är om man sågar med löst blad och dragande sågning ut mot hylsmynningen .
Har man en Dremmel med kapskiva så använderdu naturligtvis den Bild
BildBild
Fila eller skrapa bort alla grader på in och utsida.
Känn efter att kulan går relativt lätt i halsen , uppskattningsvis ca 1.5-2kg sätt-vikt .
Nu till mätning .
Sätt kulan långt ut i hylsan och tryck FÖR HAND in mätpatronen med en penna edy så att du är säker på att hylsan bottnat .
BildBild

Sedan för du in en läskstång edy FÖRSIKTIGT från mynningen tills du känner kulan , tryck sedan försiktigt ut mätpatronen , ingen stöt ! , gärna med magasinet urtaget så att hylsan bara ramlar rakt ned i handen.
Bild

Mät patronen .

Bild

FavoritMetoden har ett par brister...

Felmått på låsmåttet följer med till mätningen av noll-friflykts-måttet , men det bör inte vara mer än nån hundradel .

FavoritMetoden kan inte mäta korta kulor som med noll friflykt är utanför hylsmynningen.

Andra orsaker som styr friflykt.
Det är inte bara avståndet till räfflorna som styr friflykt i PRAKTIKEN...
Kulan bör ha ett bra grepp i halsen på hylsan och det vanliga standardmåttet för bra grepp är att ha kulan minst 80% av kulans diameter ned i hylshalsen.

Patronen bör också få plats i magasinet.

Ovanstående praktiska mått gör ibland att kulan kan få relativt lång friflykt, uppåt +5 mm är inte ovanligt, och precision kan ändå vara utmärkt, tillochmed bättre då patronen är mer harmonisk med tex bra halsgrepp.

Slutord .
Den exakta friflykten är svår att mäta då det beror på hur hårt man trycker in kulan i räfflorna,
3-4 tiondelar hit eller dit mellan lätt kontakt och hårt in i räfflorna är inte ovanligt.

Personligen så tycker jag exakt friflykt är o-intressant , det viktiga är att veta att man HAR friflykt , och ungefär hur mycket.

Normala laddata från tex Norma med flera... är grundade på att man har en normal friflykt på 1.5mm och längre... , vid kortare än 1 mm så börjar trycket öka markant och laddata stämmer inte mer .

Nått som är VÄLDIGT VIKTIGT för precisionen är att man har
samma friflykt på alla skott :!:

Många matchkulor har ojämna spetsar och att mäta på spetsen på sina laddade patroner och se att det skiljer flera tiondelar mellan patronerna är inte ovanligt :idea:

Bästa sättet att mäta är på ogivalen närmare fulla diametern på kulan , där stämmer oftast måtten väldigt bra , och det är ju det viktiga .

Hur man mäter ogivalmått .

Antingen så köper man Hornady bullet comparatool eller så gör man en dedikerad mäthylsa av ett rör edy med innerdiameter några tiondelar under kulans diameter.

KillerBerra har en bra video här om hur det går till .
https://youtu.be/sl-jJQXq9gQ

Med den hemmagjorda mäthylsan gör man lika med skillnaden att det oftast blir en hel del vingligare att mäta :roll:

En hylsnyckel-hylsa funkar bra som ogivalmått-verktyg , M7-hylsa
till kal 0.308 , och M6-hylsa till
kal 6.5mm.

Hör är en bild på en M7-hylsa till 308win .
Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Senast redigerad av 5 Anders Ö, redigerad totalt 7 gång.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

hinkraka
Has thanked: 104 times
Been thanked: 20 times

Re: Mäta Friflykt

Inlägg av hinkraka »

Klockrent att du tar upp alla 3 varianter, så bonn-jag får en variant och de mer anala får sina ;)

Men det jag funderar på, HUR får jag skillnaden från spetsen som jag får fram vid mätning nu och ogivalen? Alltså om jag lyckas mäta ogivalen, hur kan jag få fram den perfekta ogivalen från att ha mätt 0 friflykt från spetsen? Speciellt i fallet med bonnmetod när man inte har en "dummy-round" som i metod 3.

Använda samma kula till mätning och sedan sätta den så att Overall Case Length blir samma som noll friflykt och sedan mäta ogival på den kulan?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

hinkraka skrev:
07 aug 2020, 14:52
Klockrent att du tar upp alla 3 varianter, så bonn-jag får en variant och de mer anala får sina ;)

Men det jag funderar på, HUR får jag skillnaden från spetsen som jag får fram vid mätning nu och ogivalen? Alltså om jag lyckas mäta ogivalen, hur kan jag få fram den perfekta ogivalen från att ha mätt 0 friflykt från spetsen? Speciellt i fallet med bonnmetod när man inte har en "dummy-round" som i metod 3.

Använda samma kula till mätning och sedan sätta den så att Overall Case Length blir samma som noll friflykt och sedan mäta ogival på den kulan?
Japp så är det .
Som jag skrev så ha ofta kulor lite olika inbördes längd , så man måste ha samma kula till alla mätningar från spets till ogival.

Antingen så köper man Hornady bullet comparatool eller så gör man en dedikerad mäthylsa av ett rör edy med innerdiameter några tiondelar under kulans diameter.

Med den hemmagjorda mäthylsan gör man lika med skillnaden att det oftast blir en hel del vingligare att mäta :roll:
Senast redigerad av 1 Anders Ö, redigerad totalt 14 gånger.

hinkraka
Has thanked: 104 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av hinkraka »

Anders Ö skrev:
07 aug 2020, 15:22
hinkraka skrev:
07 aug 2020, 14:52

Japp så är det .
Som jag skrev så ha ofta kulor lite olika inbördes längd , så man måste ha samma kula till alla mätningar från spets till ogival.

Antingen så köper man Hornady bullet comparatool eller så gör man en dedikerad mäthylsa av en vanlig helkalibrerad patron .
Patronen bör vara längdjusterad så att mynningen är plan , och därefter ytterst lite gradad på innsidan.

Med den hemmagjorda mäthylsan gör man lika med skillnaden att det blir en hel del vingligare att mäta :roll:
Grymt, tackar!
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 213 times
Been thanked: 118 times

Inlägg av jimmy85 »

Jag kör bonnmetoden. Men ja jagar ju inte minsta möjliga friflykt så de funkar för mig. Ger iaf ett hum om hur mycke friflykt man har. Brukar lägga mig på ~2mm
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

jimmy85 skrev:
07 aug 2020, 16:24
Jag kör bonnmetoden. Men ja jagar ju inte minsta möjliga friflykt så de funkar för mig. Ger iaf ett hum om hur mycke friflykt man har. Brukar lägga mig på ~2mm
Yes , det funkar utmärkt, det man kan göra enkelt är oftast det som funkar bra :idea:

6mm Rem
Been thanked: 6 times

Inlägg av 6mm Rem »

https://youtu.be/TWmIwPwLyyg

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Senast redigerad av 1 Anders Ö, redigerad totalt 7 gånger.

6mm Rem

Mäta Friflykt

Inlägg av 6mm Rem »

Men man må ju utgå från något

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

6mm Rem skrev:
07 aug 2020, 21:28
Men man må ju utgå från något

Jo... det är sant .
Tyckte bara att det var onödigt komplicerad metod videon .
Och eftersom jag håller med Erik Cortina så är det EXTRA onödigt komplicerat.... :wink:

Användarvisningsbild
Johan L.
Been thanked: 10 times

Inlägg av Johan L. »

Jag är anal åt andra hållet och ifrågasätter varför man ska mäta friflykten. Vad har man för nytta av att veta att friflykten är 2.67 mm?

OK att det kan vara bra att veta att kulan inte sitter i bommarna men varför vill man veta måttet?
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Johan L. skrev:
07 aug 2020, 22:30
Jag är anal åt andra hållet och ifrågasätter varför man ska mäta friflykten. Vad har man för nytta av att veta att friflykten är 2.67 mm?

OK att det kan vara bra att veta att kulan inte sitter i bommarna men varför vill man veta måttet?
Håller helt med :idea:

Roade mig med att söka på Youtube.
"find distance to lands"

Många komplicerade metoder kom det då...

Gunwerks var väl den som var användbar i mitt tycke...

6mm Rem

Inlägg av 6mm Rem »

Jag brukar inte normalt vilja ligga för nära bommarna. Så i mitt fall är det att veta var dom är och sedan utgår jag därifrån och skjuter mig bort från dom tills/om det visar något kul på tavlan.
Så vetskapen var noll är blir bara en biprodukt och inget jag egentligen bryr mig om bara bössan skjuter

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

6mm Rem skrev:
07 aug 2020, 22:52
Jag brukar inte normalt vilja ligga för nära bommarna. Så i mitt fall är det att veta var dom är och sedan utgår jag därifrån och skjuter mig bort från dom tills/om det visar något kul på tavlan.
Så vetskapen var noll är blir bara en biprodukt och inget jag egentligen bryr mig om bara bössan skjuter

Då är vi helt överens :D

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 57 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Att veta måttet till bommarna är ett måste i bänkskytte och liknande. Vet jag detta mått i min 358win, nej, i andra bössor ja något annat vore att slänga precision i sjön.
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Anders Ö skrev:
07 aug 2020, 13:36
Jag tänkte visa 3 enkla metoden för att komma fram till NOLL friflykt.

Skrev "mäta friflykt" för att det skall vara lätt att söka för nybörjare.
Det var detta som var intentionen med denna tråd :idea:

Att förlora oss in i exakta mått till eller från bommarna som inte tillför något för 99.5% av handladdarna , tycker jag är onödigt.

De 3 enkla metoderna jag visade är tillräcklig även för bänkskytte .
Man börjar helt enkelt från sitt noll-mått och sen går man + eller - från det måttet i sin sökning efter precision genom längdjustering av sina patroner .
Plus-längd är oftast bara några tiondelar ...
Men minus-längd kan ju bli mer...

Det exakta måttet till precis bomnarna är dock inte intressant, bara vilken längd på patronen man har och vilken längd
som skjuter bäst :idea:

Som sagt ...
För gemene man är det intressanta att ha lämplig friflykt räknat i hela milimetrar , eller däromkring.
Man kan ändå göra friflyktts-tuning för precisionen i små steg , även fast man ligger en hel del ifrån bommarna.

Gblenn
Been thanked: 26 times

Inlägg av Gblenn »

Håller med men glöm inte den otroligt viktiga poängen du själv gör om laddning och tryck. Det är bra att veta att man ligger på lämpligt avstånd från bommarna, inte minst för nybörjaren.

Förutom det vill jag bara se till att jag får samma sättdjup varje gång jag laddar en kula. Och gärna följer tillverkarens rekommendation som tex för TTSX som gärna ska ha några mm friflykt. Jag har däremot aldrig känt mig i behov av, eller ens orkat testa olika avstånd för att ev förbättra precisionen.

Men jag har nog varit lite slarvig när jag mätt, inser jag nu. Har använt metod nr 3 med skillnaden att jag kamrar ”patronen” mha slutstycket. Är försiktig när jag drar ut patronen och hjälper till med fingrarna så den inte slår i sidorna, men kanske trycker jag in den en aning i bommarna då kulan ändå sitter ganska stadigt klämd i hylsan. Kanske skulle prova att bända ut lite på flikarna i hylsan för att se hur mycket det gör om den sitter lösare... Blir antagligen olika beroende på hur hård resp långsmal kulan är.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Du har helt rätt om friflykt och tryck och tillverkares rekommendationer .

Det jag är imot är att många krånglar till metoden för att veta nollan
ned till 1/100mm :roll:.

Efter 200skott så stämmer det
inte mer iallafall :wink:

FavoritMetoden med slutstycket som in och utdragare är svår att få konsekvent.
Det är lätt att kulan fastnar i bomnarna helt eller en liten bit och ger fel mått , isåfall så måste man göra det många gånger och ta ett medel , gärna också sota kulan så att man ser om den glidit ut ur hylsan.

För hård friktion på halsen kan trycka kulan flera tiondelar in i bommarna (hard jam)

Rekommenderar FavoritMetoden som jag beskrev den :wink:
Senast redigerad av 2 Anders Ö, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag ändrade förordet lite i instruktionerna.
Samt lade till det där om ogivalmått.

Carl A
Has thanked: 20 times

Inlägg av Carl A »

Om jag orkar tar jag en patron o slår ut kulan m kulhammare ngn tiondel i taget till dess jag får märken på kulan efter matat in patronen i bössan.