Skrev "mäta friflykt" för att det skall vara lätt att söka för nybörjare.
OBS
Dessa metoder är för nybörjaren så att den lätt skall kunna hitta noll friflykt att utgå ifrån. Erfarna handladdare och Bänkskyttar som redan etablerat SIN metod , behöver inte ändra den
Metod 1 = bonn-metoden

Inte så exakt men om man bara vill veta att man har friflykt eller inte så funkar denna utmärkt.
Man tar en stång , tex läskstången .
Var noga att kolla att det inte är ett hål i änden på stången , det kommer då ge felmått
Sätt en bit fystejp edy på stången som det går lätt att rita på .
Stäng slutstycket med spänd slagfjäder , för in stången och mät var slutstycket är .
Lämpligt är att ha något plant mot mynningen att rita imot , i detta fallet änden på skjutmåttet , rita ett sträck på tejpen , se bild.


Sen stoppar du i en kula i patronläget och håller fast den med en lämplig pinne , i detta fall en styv plastslang.
Samtidigt så har du mätstången kvar i pipan och du känner nu kulan med båda händerna med respektive stång och pinne/slang var kulan tar stopp mot räfflorna.
Håll lätt fast kulan mot stoppet imot räfflorna och gör ett nytt märke med skjutmått och penna .




Mät sedan mellan sträcken .

Ett tips för bättre upplösning än med penna är om man tar ett rakblad eller kniv och gör ett hack i tejpen , man kan då (valfritt)även hoppa över skjutmåttet som mellanlägg.
Metod 2
InternetForumMetoden

Nu kommer vi in på lite mer teknik och det behövs tillverkas eller köpas stoppar .
Man har alltså skjutbara och låsbara stoppar istället för att rita på en tejpbit , för övrigt är tillvägagångssättet exakt lika som Bonn-metoden.
Så här ser de svarvade stopparna ut , det går även att köppa sk borrstoppar att trä på stången .

Som sagt lika som Bonn-metoden så kollar man först var det spända slutstycket är .

Man har stopparna tätt ihop , och när man har digt kontakt med slutstycet och mynningen så låser man den yttre stoppens låsskruv.
Därefter så sätter man i kulan mot bomnarna och känner med stång och pinne från båda håll .
När kulan är mot räfflorna och stången mot kulan så låser du den inre stoppen , mäter därefter mellan stopparna.
OCH JA ! Du skall mäta mellan stopparna



Metod 3
FavoritMetoden

Mycket enkel och exakt/repeterbar.
Det som man eventuellt behöver köpa är ett bågfilsblad .
Man börjar med en delkalibrerad hylsa med nära noll låsmått , det är viktigt att den går lätt i patronläget, den skall i princip falla ut själv , alltså ingen halskalibrering !
Såga ett spår på var sida på halsen , spåret måste gå igenom hals-skuldran .
Enklast är om man sågar med löst blad och dragande sågning ut mot hylsmynningen .
Har man en Dremmel med kapskiva så använderdu naturligtvis den



Fila eller skrapa bort alla grader på in och utsida.
Känn efter att kulan går relativt lätt i halsen , uppskattningsvis ca 1.5-2kg sätt-vikt .
Nu till mätning .
Sätt kulan långt ut i hylsan och tryck FÖR HAND in mätpatronen med en penna edy så att du är säker på att hylsan bottnat .


Sedan för du in en läskstång edy FÖRSIKTIGT från mynningen tills du känner kulan , tryck sedan försiktigt ut mätpatronen , ingen stöt ! , gärna med magasinet urtaget så att hylsan bara ramlar rakt ned i handen.

Mät patronen .

FavoritMetoden har ett par brister...
Felmått på låsmåttet följer med till mätningen av noll-friflykts-måttet , men det bör inte vara mer än nån hundradel .
FavoritMetoden kan inte mäta korta kulor som med noll friflykt är utanför hylsmynningen.
Andra orsaker som styr friflykt.
Det är inte bara avståndet till räfflorna som styr friflykt i PRAKTIKEN...
Kulan bör ha ett bra grepp i halsen på hylsan och det vanliga standardmåttet för bra grepp är att ha kulan minst 80% av kulans diameter ned i hylshalsen.
Patronen bör också få plats i magasinet.
Ovanstående praktiska mått gör ibland att kulan kan få relativt lång friflykt, uppåt +5 mm är inte ovanligt, och precision kan ändå vara utmärkt, tillochmed bättre då patronen är mer harmonisk med tex bra halsgrepp.
Slutord .
Den exakta friflykten är svår att mäta då det beror på hur hårt man trycker in kulan i räfflorna,
3-4 tiondelar hit eller dit mellan lätt kontakt och hårt in i räfflorna är inte ovanligt.
Personligen så tycker jag exakt friflykt är o-intressant , det viktiga är att veta att man HAR friflykt , och ungefär hur mycket.
Normala laddata från tex Norma med flera... är grundade på att man har en normal friflykt på 1.5mm och längre... , vid kortare än 1 mm så börjar trycket öka markant och laddata stämmer inte mer .
Nått som är VÄLDIGT VIKTIGT för precisionen är att man har
samma friflykt på alla skott

Många matchkulor har ojämna spetsar och att mäta på spetsen på sina laddade patroner och se att det skiljer flera tiondelar mellan patronerna är inte ovanligt

Bästa sättet att mäta är på ogivalen närmare fulla diametern på kulan , där stämmer oftast måtten väldigt bra , och det är ju det viktiga .
Hur man mäter ogivalmått .
Antingen så köper man Hornady bullet comparatool eller så gör man en dedikerad mäthylsa av ett rör edy med innerdiameter några tiondelar under kulans diameter.
KillerBerra har en bra video här om hur det går till .
https://youtu.be/sl-jJQXq9gQ
Med den hemmagjorda mäthylsan gör man lika med skillnaden att det oftast blir en hel del vingligare att mäta

En hylsnyckel-hylsa funkar bra som ogivalmått-verktyg , M7-hylsa
till kal 0.308 , och M6-hylsa till
kal 6.5mm.
Hör är en bild på en M7-hylsa till 308win .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk