Den episka .308 winchester tråden.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Varg
Has thanked: 125 times
Been thanked: 65 times

Den episka .308 winchester tråden.

Inlägg av Varg »

God morgon, damer och herrar.

Efter många år av sökande, vilset vandrande och tillfälligt upplysta stunder så är jag tillbaka på den mellanmjölkigaste av kalibrar, nämligen .308 Winchester.
Kalibern som inte är asbra på något alls, men som funkar till det allra mesta man kan använda ett gevär till i det här landet, både jaktligt och tävlingsmässigt. Kalibern ifråga var min första klass 1 kaliber för ca 10 år sedan, sedan dess har jag gått igenom 300 blackout, 6,5x55, 6,5x47 Lapua och 300 Winchester Magnum. Alla bra på sitt vis men ändå står jag här med en typiskt lagom patron, alltså .308 Winchester. Men nu känner jag att jag börjar bli tjatig. Syftet med den här tråden är att delge laddata, strategier, tester av komponenter, resultat och säkert annat med som dyker upp längs vägen. Vapnet som används är Finlands finaste fabriksbössa, alltså en Sako TRG 22, köpt begagnad med okänt antal skott genom den 66 cm långa pipan.

För att sparka igång det här ordentligt så kan jag börja med att delge data från gårdagens runda på banan. Med mig hade jag forumisten Kylling och en orange och svart plastlåda som säljs under produktnamnet Labradar. Så här gick det till:

Jag hade förberett mig väl med en hel hög laddade patroner, främst handladdade med hylsor och krut från Norma med följande kulor:
Nosler Custom Competition 155 grain.
Lapua Scenar 167 grain.
Lapua Scenar L 175 grain.
Sierra Game King 165 grain.
Hornady ELD-M 168 grain.

Samt två wildcards, i form av GGG fabriks ammunition med Sierra Match King 175 grain och ett litet experiment i form av 6st patroner laddade med Lapua Scenar 167 grain enligt samma recept som ovan men i de ofta bespottade, smädade och på allmänt förlöjligade Sellier & Bellot hylsor (engångs skjutna).

På flera av patronerna hade jag redan räknat fram utgångshastigheten med hjälp av ballistik appen Strelok Pro. Tidigare erfarenheter visar att om man knappar in god data in i det programmet så får man bra data ut. Data framplockad på detta viset har tidigare gett mig träffar ut till 1090 meter, så det funkar med stor tillförlitlighet, men det är inte perfekt. Att jämföra den datan med vad en Labradar visar kändes väldigt spännande. Nedan följer resultat:

Nosler CC 155 grain:
805 ms uträknat med Strelok Pro.
826 ms i snitt med Labradar. ES 21, radarn läste av 5 av 6 skott skjutna.

Lapua Scenar 167 grain:
802 ms uträknat med Strelok Pro (Uträknat vid en yttertemp på 2 grader, vid kronografering så var det 12 grader).
815 ms i snitt med Labradar. ES 16, radarn läste av 6 av 6 skott skjutna.
Edit: Om man räknar bort skottet med högst utgångshastighet så kommer man ner till 812,6ms och ES 8.

Lapua Scenar L 175 grain:
790 ms uträknat med Strelok Pro.
790 ms i snitt med Labradar. ES 24, radarn läste av 6 av 6 skott skjutna.
Edit: Om man räknar bort skottet med högst utgångshastighet så kommer man ner till 787,8ms och ES 12.

Sierra Game King 165 grain:
Ingen fart uträknad med Strelok Pro.
779 ms i snitt med Labradar. ES 18, radarn läste av 4 av 4 skott skjutna.

Hornady ELD-M 168 grain:
773 ms uträknat med Strelok Pro.
799 ms i snitt med Labradar. ES 10, radarn läste av 5 av 6 skott skjutna.

GGG fabriksammo laddade med Sierra Match King 175:
Hittar inte tidigare uträkning med Strelok Pro, vill minnas att det var runt 815ms.
828 ms i snitt med Labradar. ES 18, radarn läste av 4 av 6 skott skjutna.

Lapua Scenar 167 grain i S&B hylsor:
Ingen fart uträknad med Strelok Pro.
822 ms i snitt med Labradar. ES 14, radarn läste av 6 av 6 skott skjutna.
Edit: Om man räknar bort skottet med högst utgångshastighet så kommer man ner till 820ms och ES 6.

Med följande noteringar; Oväntad hög diff på siffrorna på Nosler CC och Hornady, inte vad jag väntade mig alls.
Vad det gäller patronerna laddade med Lapua Scenar L 175 grain så har jag varit ovanligt petig, använt 2 gångs skjutna Norma hylsor, med anpassad kalibrering, kulor från samma batch, krut från samma flaska allt jag kunnat för att hålla nere variablerna, ändå får jag en ES på hela 24 ms. Den siffran måste krympas.
På de flesta andra patronerna så använde jag hylsor som har gått mellan 3-6 omladdningar och generellt så fick jag ju mindre ES med dessa oavsett kula.
Patronerna laddade i Sellier & Bellot hylsor gav lättare trycktecken i form av lite märke från utstötarhålet. Vid omladdning märkte jag att hylsorna är mjukare i godset än vad Norma är.
Alla hylsorna är kalibrerade med anpassad kalibrering och längdtrimmade vid behov. Jag har bara använt Federal Gold Medal Match Large Rifle tändhattar. De flesta laddrecepten som använts ovan finns listade i laddatabasen kopplat till forumet. Edit: Jag testade att räkna om siffrorna genom att stryka skottet med högst utgångshastighet för de kulorna som gav alla 6 avläsningar med Labradarn, resultatet finns ovan.
Senast redigerad av 8 Varg, redigerad totalt 22 gång.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Re: Den episka .308 winchester tråden.

Inlägg av Kronhjorten »

God morgon!
Nyfiken, matningen med 6xc fungerade inte?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Kronhjorten skrev:God morgon!

Den har inte kommit fram i posten ännu. Så jag vet inte än. Sen kommer det ändå att dröja innan jag eventuellt får en 6XC pipa uppsnurrad. Men jag rapporterar när jag fått hem dummien.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Dummien har kommit och matar klanderfritt från magasin, så det känns lovande. Tack igen!

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Inlägg av Kronhjorten »

Varg skrev:

Dummien har kommit och matar klanderfritt från magasin, så det känns lovande. Tack igen!
Kul! Inga problem

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 182 times
Been thanked: 173 times

Inlägg av Anders Ö »

Trevlig Varg att det finns fler som förstår sig på
308win's förträfflighet Har inte provat Eld-M 168gr men den känns som ett riktigt bra val av vikt kontra BC

Appropå ES ...
Du håller inte på och konstrar med kort friflykt va ?, minst 2mm skall det va .

Även necktension bör vara minst 0.05mm

Enkelbaskrut typ N 140-150 :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Anders Ö:
Eld-M 168 är lynnig i mina ögon, jag tyckte också att vikt/BC var tilltalande men resultatet på tavlan är svårare. Håller väl strax under moa på 100m och lynniga träffbilder som jag inte kan härleda till något alls på 300m, ibland tight, ibland en bra bit över decimetern. Jag håller inte på att grejar med underliga friflyktsmått, kör i regel standard COL, alltså 71mm. Än så länge kör jag på Norma 202 och 203-B, men nu när Normas krut börjar närma sig priset på colombianskt partypulver så kommer jag att snegla åt Finland framöver, VV har funkat riktigt bra i min 300 WM.

krille d
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av krille d »

Kul tråd. Väntar på ännu en 308.ska köra nosler cc hbt 155gr som jag fått till fin laddning med i andra 308an.
60% of the time, it works.....every time

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

krille d skrev:Kul tråd. Väntar på ännu en 308.ska köra nosler cc hbt 155gr som jag fått till fin laddning med i andra 308an.
Ja, den kulan funkar bra, men har lite för lite momentum för att gå bra på riktigt dryga håll. Men jag har skjutit en fälttävling med den och inte kommit sist. Har du något tips på var de finns att köpa för billig peng? De tycks ha tagit slut på de vanliga källorna?!

Nästa kula att testa och utvärdera med TRGn är Lapua Scenar 155 grain. Lär dra igång med det inom några veckor.

krille d
Has thanked: 4 times

Inlägg av krille d »

Varg skrev:
krille d skrev:Kul tråd. Väntar på ännu en 308.ska köra nosler cc hbt 155gr som jag fått till fin laddning med i andra 308an.
Ja, den kulan funkar bra, men har lite för lite momentum för att gå bra på riktigt dryga håll. Men jag har skjutit en fälttävling med den och inte kommit sist. Har du något tips på var de finns att köpa för billig peng? De tycks ha tagit slut på de vanliga källorna?!

Nästa kula att testa och utvärdera med TRGn är Lapua Scenar 155 grain. Lär dra igång med det inom några veckor.
Lyckades hitta 1500st för 3kr stycket vilket jag tkr var överkomligt. Dock hos privatperson. Verkar vara skralt hos handlare till bra pris
60% of the time, it works.....every time

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

krille d skrev:
Lyckades hitta 1500st för 3kr stycket vilket jag tkr var överkomligt. Dock hos privatperson. Verkar vara skralt hos handlare till bra pris
Det var ju ett utmärkt pris. Tror de låg där omkring från Torsbo förr i tiden. Kylling som tog fram receptet när han ägde TRGn klämde ihop patronerna lite extra med de kulorna och precisionen är kalas, behövs det så testa 69mm COL på dem.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 182 times
Been thanked: 173 times

Inlägg av Anders Ö »

Varg
De där ES värdena kan inte stämma om du inte skopat i krutet ...LabRadar eller inte...

Jag tror LabRadarn ljuger helt enkelt :!:

Har du provat att skjuta genom en vanlig chronograf/MagnetoSpeed och därefter LR ...?

Hur var precision på de skott du skjöt ?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Anders Ö skrev:Varg
De där ES värdena kan inte stämma om du inte skopat i krutet ...LabRadar eller inte...

Jag tror LabRadarn ljuger helt enkelt :!:

Har du provat att skjuta genom en vanlig chronograf/MagnetoSpeed och därefter LR ...?

Hur var precision på de skott du skjöt ?
Alla patroner har tricklad krutmängd, uppvägda på Lyman balansvåg.
Inga skott har skjutits med någon annan kronograf med den bössan i min ägo. Det har varit Strelok fram tills omgången med Labradarn. Det ska sägas att allt sköts med ljuddämpare (Stalon Victor L) monterad och kanske påverkar det? Jag vet inte?
Precisionen var utmärkt, i princip alla skott skjutna (39st) satt på en yta av typ 6cm i diameter. Ingen möda lades på att skjuta grupper, bara riktade i mitten av tavlan och tryckte av.

Nästa gång tillfälle ges skall jag testa och skjuta utan ljuddämpare. Men det lär dröja ett tag innan dess.

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

Varg skrev:....Det ska sägas att allt sköts med ljuddämpare (Stalon Victor L) monterad och kanske påverkar det? Jag vet inte?
...
Nästa gång tillfälle ges skall jag testa och skjuta utan ljuddämpare. Men det lär dröja ett tag innan dess.
Har lite liknande erfarenhet. Testade Hornadxy VMAX laddningar och klockade med Prochrono DLX.

Samma laddning (47 gr N135) gav (fps)

UTAN ljuddämpare 3220/3219/3219 ES 1 = 0,3 m/s

MED ljuddämpare 3255/3217/3245/3264 ES 47 = 14 m/s

Laddningarna med Chargemaster Lite och dessutom kontrollvägda med Range Master 750.
Ljuddämpare är en Ase Utra SL5 på en 51 cm pipa.
Prochronon på ca 3 meters avstånd.

Blev själv förvånad över ljuddämparens inverkan.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

lone_wolf skrev: Har lite liknande erfarenhet. Testade Hornadxy VMAX laddningar och klockade med Prochrono DLX.

Samma laddning (47 gr N135) gav (fps)

UTAN ljuddämpare 3220/3219/3219 ES 1 = 0,3 m/s

MED ljuddämpare 3255/3217/3245/3264 ES 47 = 14 m/s

Laddningarna med Chargemaster Lite och dessutom kontrollvägda med Range Master 750.
Ljuddämpare är en Ase Utra SL5 på en 51 cm pipa.
Prochronon på ca 3 meters avstånd.

blev själv förvånad över ljuddämparens inverkan.
Intressant att veta. Ska absolut testa utan dämp nästa gång tillfälle ges. För jag har svårt att tro att mina laddningar med fräscha komponenter faktiskt har den diffen.

Torparn
Has thanked: 5 times

Inlägg av Torparn »

Varg skrev:
Intressant att veta. Ska absolut testa utan dämp nästa gång tillfälle ges. För jag har svårt att tro att mina laddningar med fräscha komponenter faktiskt har den diffen.
Jag noterade när jag sköt med Magneeton monterad att första skottet genom dämparen, kall dämpare, alltid hade lägre hastighet och lurades lite när jag jagade jämna laddningar. Nu "ödslar" jag ett sättskott innan jag brukar allvar. Upptäckte detta när jag sköt med .308a :) Väldigt trevlig kaliber! Min trivs synnerligen bra med 178or och 203-B. Näst efter min 6.5cm är detta pangen jag skjutit tätast grupper med. Allra tätast var faktiskt med 175grains Tipped MK och löjligt lite FF. Dessvärre var patronerna så långa att dom inte gick att ladda i magasinsbrunnen. Med standard COL för kulan öppnade gruppen liten, men höll fortfarande tillräckligt samman träffbilden för all form av normal jakt. Minns inte ES bara.

.308 är trevlig, tror t.om du träffat på mitt exemplar på någon kikarfält -tävling.

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Torparn skrev:
Varg skrev:
Jag noterade när jag sköt med Magneeton monterad att första skottet genom dämparen, kall dämpare, alltid hade lägre hastighet och lurades lite när jag jagade jämna laddningar. Nu "ödslar" jag ett sättskott innan jag brukar allvar. Upptäckte detta när jag sköt med .308a :) Väldigt trevlig kaliber! Min trivs synnerligen bra med 178or och 203-B. Näst efter min 6.5cm är detta pangen jag skjutit tätast grupper med. Allra tätast var faktiskt med 175grains Tipped MK och löjligt lite FF. Dessvärre var patronerna så långa att dom inte gick att ladda i magasinsbrunnen. Med standard COL för kulan öppnade gruppen liten, men höll fortfarande tillräckligt samman träffbilden för all form av normal jakt. Minns inte ES bara.

.308 är trevlig, tror t.om du träffat på mitt exemplar på någon kikarfält -tävling.

/T
God morgon!

Jag tittade över de individuella siffrorna för varje skott och kan inte se någon sådan tendens med Labradarn. Just tunga för kalibern så som 175 grains Scenar L, SMK, gamla hederliga A-Max är i mina ögon de bästa kulorna för kalibern när det kommer till den typen av kulor. Men det går att nyttja andra också, sköt nosler CC 155 på sista fälttävlingen innan Corona drog igång och längsta stationen låg på strax under 600m vill jag minnas. Jag hade träff där. För länge sedan som nyfrälst långhållsskytt då var jag på LRDs prova på dag i Hajom, sköt SMK 168 ut till 800 meter där. Så det funkar, men man gör allt lättare för sig om man väljer en 6,5mm kaliber av någon smak. Men det talar vi inte vidare om här.
Inte alls omöjligt att vi setts ute på någon tävling, jag åker på de jag kan. :)

Jag har även gått igenom siffrorna och laborerat lite. Om man roar sig med att ta bort skottet med högst noterad utgångshastighet så händer följande:

Lapua Scenar 167 med Norma hylsa går från 815ms och ES 16 till 812,6ms och ES 8.
Lapua Scenar L 175 med Norma hylsa går från 790ms och ES 24 till 787,8ms och ES 12.
Lapua Scenar 167 med S&B hylsa går från 822ms och ES 14 till 820ms och ES 6.

Nu är ju siffrorna vad de är. Det är sannolikt alldeles för litet statistiskt underlag med 6 skott per serie. Men det ger troligtvis en tillräckligt bra fingervisning för en vanlig fältskytt.

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 122 times
Been thanked: 92 times

Inlägg av exabit »

Torparn skrev:
Varg skrev:

/T
En intressant sak med Tipped Matchking är att Nathan Foster i sina utmärkta böcker hyllar dessa kulor som lika bra eller bättre(!) för långhållsjakt än A-Max/ELD M.
/ Rikard

Gblenn
Been thanked: 26 times

Inlägg av Gblenn »

När du säger att du använder Strelok Pro för att räkna ut V0, är det kalibreringsfunktionen du menar då? Dvs att man utgår från något antaget värde (fabrikens eller QL/GRT eller så). Skjuter på längre håll än nollat avstånd och matar in skillnad i höjd??

Eller finns det något annat sätt att räkna ut V0 i Strelok? Du skriver att du "redan räknat ut V0"...?
Senast redigerad av 1 Gblenn, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Gblenn skrev:När du säger att du använder Strelok Pro för att räkan ut V0, är det kalibreringsfunktionen du menar då? Dvs att man utgår från något antaget värde (fabrikens eller QL/GRT eller så). Skjuter på längre håll än nollat avstånd och matar in skillnad i höjd??

Eller finns det något annat sätt att räkna ut V0 i Strelok? Du skriver att du "redan räknat ut V0"...?
Jag syftar på funktionen som kallas "Truing". Man behöver inte utgå från något antaget värde, matar du in BC, info om bössa och kikare och sedan nollar på t.ex 100m, sedan skjuter på t.ex. 300m och använder truing så får du ut hastighet, ofta med stor tillförlitlighet. Men det blir självklart problem att mäta upp ES och liknande.

Så vi säger nog samma sak men på olika vis?