Hur tar ni tillvara duvor?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Remmpa

Hur tar ni tillvara duvor?

Inlägg av Remmpa »

Åt duva till middag. Samma recept som förra gången men olika partier duvor. Förra gången smakade det ljuvligt gott och idag torrt segt och hade någon konstig bismak.

Jag fattar inte vad det är som går fel, vad jag gör för fel. Tycker att jag gör lika dant varje gång, men något i kedjan mellan skott och frys, går snett då och då verkar det som, om än uppenbart inte varje gång.

Kan ni som också jagar duvor förklara för mig hur ni tar till vara på duvorna, steg för steg.

Exakt varje steg från skott till frys. Så detaljerat som möjligt.

//R
Senast redigerad av 1 Remmpa, redigerad totalt 5 gånger.
http://www.f" onclick="window.open(this.href);return false;ältskytte.se
Swedish Riflery at facebook
Användarvisningsbild
börje

Re: Hur tar ni tillvara duvor?

Inlägg av börje »

Jag har alltid gjort som så, att när jag kommer hem från duvpasset hänger jag duvorna i källaren, ca 7-8grader, i 5 dygn. Sen tar jag ut bröstbitarna, och använder resten som bete i fällorna eller slänger öppet i skogen. Jag har inte märkt nåt speciellt, annat än att det skiljer mellan ungfågel och dom fullvuxna. Oftast marineras bröstbitarna för att sen grillas.
Börje
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Remmpa

Inlägg av Remmpa »

Börje. 8*5=40 dygnsgrader. Vad jag läst mig till så vill vissa att de skall hänga längre, 60-80dyngsgrader.

Hur och vad gör du när hunden kommer in med duvorna. Lägger du dem på/i en hög, lägger dem i påse/säck/väska, hänger upp dem luftigt, plockar dem på bröstet och lägger/hänger dem luftigt?!

OT Har du provat andra maträtter än grillning och hur grillar du dem? Kanske skall ta det som PM för att inte sabba trådens inriktning!

//R
Användarvisningsbild
metric

Inlägg av metric »

börje skrev:Jag har alltid gjort som så, att när jag kommer hem från duvpasset hänger jag duvorna i källaren, ca 7-8grader, i 5 dygn. Sen tar jag ut bröstbitarna, och använder resten som bete i fällorna eller slänger öppet i skogen. Jag har inte märkt nåt speciellt, annat än att det skiljer mellan ungfågel och dom fullvuxna. Oftast marineras bröstbitarna för att sen grillas.
Börje
Hänger man dom med inälvor och allt?
Anschuts 1451 .22 Tasco 4x35
Sako Varmint .22-250 Tasco 6-24x40
Carl gustav 4000 9,3x62 Meopta 3-12x50
Sauer 200 str
Beretta 1201 cal 12
Beretta S687 L SP

"Regler är till för idioter, vi andra använder sunt förnuft!"
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag hänger dom med inälvorna, skulle nån sen vara sönderskjuten så att bröstbitarna börjat ta skada efter hängningen, så slänger jag dom i hundmaten. Jag brukar lägga skjutna duvor bland bulvanerna under jakten, brukar vara ute ca 4timmar, sen åker jag hem med duvorna och hänger dom.
Jag har även stekt brösten i stekpanna ett antal ggr, se bara till att inte steka för länge, dom ska vara röööa inuti. Vid stekning brukar jag krydda en liten stund innan stekning, alltså inte marinera. Har man sen lite kantareller i grädde att slänga ner, så kan det ju knappast bli bättre.
Börje
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
timmo

Inlägg av timmo »

dom oranga brukar jag låta ligga kvar och dom fler färgade med fjädrar tar jag ut bröstbiten medesamma och låter den hänga några dagar..
vi lever i en demokrati, folket har redan dömt mig.
Remmpa

Inlägg av Remmpa »

Finns det inte fler duvjägare är på forumet?! :shock:
Användarvisningsbild
Telgetok

Inlägg av Telgetok »

Är hemma på en liten paus så jag skriver väl då 8)
Tar hand om duvorna direkt när jag kommit hem. Plockar ut bröstbitarna och slänger resten.
Lägger bröstbitarna i kylskåpet och vänder dessa varje dag i en vecka ungefär. Brukar använda näsan och lukta mej fram.
Sen in i dubbla fryspåsar 4 i varje och in i frysen.

Tillagningen är så här.
Skär bort köttet från broskbiten efter att köttet blivit rumstemererat. Detta är viktigt, allt kött skall vara rumtemp. innan det hamnar i grytan annars kan det bli lite segt
Skär sen ner dessa i mindre bitar och fräser dessa i en stekgryta. Sen får köttet puttra i ca.45 minuter på svag värme med lock på. Sen ner med hackad gul lök+ salt och viltkrydda.

När sen köttet puttrat ytterligare 20 minuter är det dags att hälla i grädde.På slutet lägger man i hackad persilja som ej får koka.

Serveras med potatis och lingonsylt.
Är man barn dricker man mjölk till,annars ett gott rötjut
"Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt"
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Inlägg av CROSS COUNTRY »

Jag skär ut brösten direkt efter jakten, benfritt! Direkt in i frysen, 10 å 10 i dubbla påsar. Tas fram i god tid innan tillagning, tinas långsamt i kylskåp.
Har aldrig ätit ett dåligt duvbröst, varken som jag själv skjutit eller blivit bjuden på...
Tikka 595 243W Vä Zeiss 6-24x56
Tikka T3 Lite 308W Vä S&B 2,5-10x56
Sauer 303 Forest XT 9,3x62 H1+Trijicon 1-4x24 Zeiss 2,5-10x50
Merkel SL2 20/76/7x57r Vä Leu 1-5x20
Merkel 32 Lützen 12-12/7x57r Vä Helia 4x
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
Användarvisningsbild
Telgetok

Inlägg av Telgetok »

CROSS COUNTRY skrev:Jag skär ut brösten direkt efter jakten, benfritt! Direkt in i frysen, 10 å 10 i dubbla påsar. Tas fram i god tid innan tillagning, tinas långsamt i kylskåp.
Har aldrig ätit ett dåligt duvbröst, varken som jag själv skjutit eller blivit bjuden på...
Hmm. En tanke bara så där... Om man fryser INNAN rigor mortis.. kanske det inte blir segt ?

Jag skapar en tråd om just detta. Och frågar mej för...
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

De duvor jag var ute och sköt i morse ligger just nu i järngryta. Plockas, tas ur, klyvs, bryns i smör, vänds och överhälls med ett glas vin och en bytta grädde. Lite salt över, några äppelklyftor och in i ugnen.

Serveras med potatis, kokta grönsaker och ett glas vin.

Receptet är gammalmodigt, men passar bra till sega duvor (gummifågel) och även dykänder.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

Telgetok skrev:
CROSS COUNTRY skrev:Jag skär ut brösten direkt efter jakten, benfritt! Direkt in i frysen, 10 å 10 i dubbla påsar. Tas fram i god tid innan tillagning, tinas långsamt i kylskåp.
Hmm. En tanke bara så där... Om man fryser INNAN rigor mortis.. kanske det inte blir segt ?

Jag skapar en tråd om just detta. Och frågar mej för...
D tar ju alltid någon timme eller två innan jag sätter kniven i duvorna så d e ingen fara...
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
karpkraft

Inlägg av karpkraft »

Efter att duvorna fått tjänstgöra som bulvaner och jag kommit hem så tar jag ur bröstbitarna, resten slängs. Sen får köttet ligga i kylen typ en vecka.

Sen använder jag oftast stekpannan. Mycket smör, krydda/salta "efter behag". jag brukar trycka på köttbitarna när jag steker/grillar för att känna "studsen" i köttet. Detta är dock klurigt på duva har jag märkt. Vad som på en gris är "well done" kan lika gärna vara "RARE" på duvbitarna. Det brukar får gå på känn. Om man översteker duvan, tycker jag att det blir precis som stekt lever, och det går inte äta!
Efter att köttet är klart lägger jag bitarna i folie för att vila medans jag häller i en redig skvätt gött rövin och lite grädde i stekpannan. Smakar av med lämplig fond/buljong. Serveras helst med pomme duchesse!

Efter en sån måltid har man sitt på det torra tills kvällen... 8)
Winchester 1300 Turkey camo-syntet kal.12
Winchester M70 Lightweight .30-06, Bushnell Elite 4200 2,5-10x50
Husqvarna 1640 6,5x55, Meopta Artemis 2100 3-12X50
http://nizzeofredde.blogspot.com
Nizze Z

NEJ TILL VARG!!
Användarvisningsbild
DonaToni

Inlägg av DonaToni »

börje skrev:Jag hänger dom med inälvorna, skulle nån sen vara sönderskjuten så att bröstbitarna börjat ta skada efter hängningen, så slänger jag dom i hundmaten. Jag brukar lägga skjutna duvor bland bulvanerna under jakten, brukar vara ute ca 4timmar, sen åker jag hem med duvorna och hänger dom.
Jag har även stekt brösten i stekpanna ett antal ggr, se bara till att inte steka för länge, dom ska vara röööa inuti. Vid stekning brukar jag krydda en liten stund innan stekning, alltså inte marinera. Har man sen lite kantareller i grädde att slänga ner, så kan det ju knappast bli bättre.
Börje
Får duva vara blodigt stekt??
/Tony
Användarvisningsbild
CROSS COUNTRY

DonaToni skrev:
börje skrev:Jag hänger dom med inälvorna, skulle nån sen vara sönderskjuten så att bröstbitarna börjat ta skada efter hängningen, så slänger jag dom i hundmaten. Jag brukar lägga skjutna duvor bland bulvanerna under jakten, brukar vara ute ca 4timmar, sen åker jag hem med duvorna och hänger dom.
Börje
Nä, d ska vara blodigt...
Browning Gti 12/70 Vä
Merkel 147e 20/76
Användarvisningsbild
Telgetok

Inlägg av Telgetok »

CROSS COUNTRY skrev:
DonaToni skrev:
Börje
Nä, d ska vara blodigt...
Aldrig testat faktist. Jag vill ha mört i första hand.......
Användarvisningsbild
makke

Inlägg av makke »

Brukar se till att endast ta ungduvor(dom med mjuk näbb) dom gamla kan vara sega blir använda till apporterings träning istället.
Remmpa

Inlägg av Remmpa »

makke skrev:Brukar se till att endast ta ungduvor(dom med mjuk näbb) dom gamla kan vara sega blir använda till apporterings träning istället.
Vist vist. Men det var inte frågan. Det skulle vara trevligt om du svarade på frågan i stället.
Användarvisningsbild
makke

Inlägg av makke »

Jo faktiskt tror jag till viss del att just det är svaret på frågan. Skillnaden ligger troligare i duvorna än handhavandet. Själv brukar jag ta hand om duvorna från några timmar efter skott till upp emot en vecka beroende på väder och tid. Har aldrig märkt någon större skillnad på köttkvaliteten.
Remmpa

Inlägg av Remmpa »

makke skrev:Jo faktiskt tror jag till viss del att just det är svaret på frågan. Skillnaden ligger troligare i duvorna än handhavandet. Själv brukar jag ta hand om duvorna från några timmar efter skott till upp emot en vecka beroende på väder och tid. Har aldrig märkt någon större skillnad på köttkvaliteten.
Nu förpackar jag unga och gamla duvor för sig, blandar dem inte. Så jag tror inte felet ligger där. Men huvudfrågan var trots allt hur tar ni andra tillvara på dem från skott till frys i detalj.