Med sprucken kolv?Grief skrev:Jag har en 1640 från 1954 med stålunderbeslagHusqvarna special skrev: ↑02 aug 2020, 16:35Gratulerar. Synd att det inte va stålunderbeslag för då hade jag haft en kolv över.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
Med sprucken kolv?Grief skrev:Jag har en 1640 från 1954 med stålunderbeslagHusqvarna special skrev: ↑02 aug 2020, 16:35Gratulerar. Synd att det inte va stålunderbeslag för då hade jag haft en kolv över.
Aha, var det så det var... Att man kan fräsa ner en alu-bössa i en stål-kolv, så att säga. I så fall, visst, jag hade ändå tänkt att fräsa ur lite för att plastbädda.
Du behöver inte fräsa, trä bearbetas med handverktyg, ett lagom stort stämjärn är allt som behövs. Bädda gärna underbeslaget också. Det är verkligen inga problem.Arve skrev: ↑02 aug 2020, 21:36Aha, var det så det var... Att man kan fräsa ner en alu-bössa i en stål-kolv, så att säga. I så fall, visst, jag hade ändå tänkt att fräsa ur lite för att plastbädda.
MEN - nu är det så att jag egentligen lovat mig själv att inte göra värsta projektet av denna bössa det närmsta tiden. Det finns många andra projekt i pajpen. En vacker dag, om bössan blir en ny favvo, kanske jag kostar på mig en Hogue eller liknande istället.
Börja inte nu - det är nog att mina egna hjärnspöken drar igång alla optimerings-ambitioner!sevehem skrev: ↑02 aug 2020, 22:34Du behöver inte fräsa, trä bearbetas med handverktyg, ett lagom stort stämjärn är allt som behövs. Bädda gärna underbeslaget också. Det är verkligen inga problem.Arve skrev: ↑02 aug 2020, 21:36Aha, var det så det var... Att man kan fräsa ner en alu-bössa i en stål-kolv, så att säga. I så fall, visst, jag hade ändå tänkt att fräsa ur lite för att plastbädda.
MEN - nu är det så att jag egentligen lovat mig själv att inte göra värsta projektet av denna bössa det närmsta tiden. Det finns många andra projekt i pajpen. En vacker dag, om bössan blir en ny favvo, kanske jag kostar på mig en Hogue eller liknande istället.
Hehe, jag trodde nästan att Hva gjorde sprickorna i fabriken! Jag ärvde och skrotade farfars 1640 pga just detta. Men det var en slutskjuten 30-06, och en rätt rejäl spricka.sevehem skrev: ↑02 aug 2020, 22:48Alltså... du ser när du har ett i stål bredvid ett i alu att jobbet är ganska ringa. Men samtidigt så är det nog bättre att lägga tiden på att laga den stock som följer med och när du ändå pillar med den så lägg en kil i kolven så att bakkappan kommer upp och kolvkammen höjs. Stockarna är verkligen värdelösa på 1640. Jag har två 16xx bössor och skulle inte drömma om en originalkolv till någon av dem.
sevehem skrev: ↑02 aug 2020, 23:07En 6,5a har man ju för precisionen så kikare tycker jag absolut. Jakt där öppna riktmedel funkar fint tycker jag lämpar sig bäst med grova rör där effekt i vilket är viktigare än millimeterprecision. Men det är ju vad JAG tycker, hoppas du blir nöjd med ditt inköp!
Inte...än?
Av vilken anledning vill du pipa om en 1900?*Nicke* skrev:Hej!
Kastar in en fråga.
Jag har bestämt mej för att skaffa mej en 9,3x62.
Ett av kraven när jag letat är att systemet skall gå ner i en GRS bifrost.
Är inte ute efter nått pipbytarsystem så dessa vapen går bort.
Det har mest lutat åt tikka t3x.
Har idag en Hva 1900 så nu till min fråga.
Är det värt att pipa om en hva 1900?
/Nicke
Husqvarna special skrev: ↑05 aug 2020, 16:00Av vilken anledning vill du pipa om en 1900?*Nicke* skrev:Hej!
Kastar in en fråga.
/Nicke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
De e ju billigare att pipa om än o köpa en helt ny bössa. Dessutom kan du få den pipprofil o piplängd du vill ha.*Nicke* skrev: ↑05 aug 2020, 15:48Hej!
Kastar in en fråga.
/Nicke
Precis. Kasta inte ut bebisen med badvattnet. Då kan du ta en riktigt fin pipa till din bössa som du redan gillar. Istället för att köpa en annan bössa med en medelmåttig pipa.jimmy85 skrev: ↑05 aug 2020, 18:06De e ju billigare att pipa om än o köpa en helt ny bössa. Dessutom kan du få den pipprofil o piplängd du vill ha.*Nicke* skrev: ↑05 aug 2020, 15:48Hej!
Kastar in en fråga.
/Nicke
|