WachtelKlubben!
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- Rosander
Re: WachtelKlubben!
Letar valp. Följer klubben hemsida slaviskt. Någon som vet om någon bra kull som planeras så jag kan vara på hugget? Skicka gärna pm isf!
- honken
Jag har precis köpt en valp i din närhet, dock inte någon meriterad kull, och tror alla är tingade.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

- honken

Idag hämtade vi hem Asta

- honken

Hon växer och frodas.
-
Snart hämtar jag hem min/vår allra första wachtel!
Riktigt roligt att man hittat hit!
Riktigt roligt att man hittat hit!
- honken
Glad Påsk önskar Asta.

-
Glad Påsk Asta 

"Det är omöjligt att vinna en diskussion med en idiot, först drar han ner dig till sin nivå och där utklassar han dig med sin erfarenhet"
- honken
- honken
Liten har blivit stor

- toos
- AA!
Riktigt fin!honken skrev:Liten har blivit stor
/AA!
Sent from my Pixel 3a using Tapatalk
Förr eller senare dör jag. Det är så jävla orättvist.
- honken
En liten sammanfattning av vårt första jaktår ihop.
https://youtu.be/ep-ospWTOb8
- cutekid
Verkar var en jäkla trevlig hund det där!honken skrev: ↑11 feb 2022, 21:42 En liten sammanfattning av vårt första jaktår ihop.
Carl
- honken
Ja, om det inte har märkts så är jag väldigt nöjd med henne.
Ibland har man glömt av att hon bara är ett år.
Lite trång i söket än, men kommer hon på ett spår så drar hon iväg långt för att "ta upp".
Ska åka till hägn med henne i vår så att hon får bekanta sig lite mer med vildsvin. Varit ganska dåligt med dem på mina hemma-marker i år, så det har inte blivit så många kontakter. Märks att hon är lite ovan med dem, men inte rädd. Skäller ståndskall på dem, men har drivit tyst på dem när de går loss. En vän till mig hade en wachtel som gjorde samma första året, för att driva dem som vanligt andra säsongen.
Tror det släpper för Asta med när hon får lite mer rutin.

Lite trång i söket än, men kommer hon på ett spår så drar hon iväg långt för att "ta upp".
Ska åka till hägn med henne i vår så att hon får bekanta sig lite mer med vildsvin. Varit ganska dåligt med dem på mina hemma-marker i år, så det har inte blivit så många kontakter. Märks att hon är lite ovan med dem, men inte rädd. Skäller ståndskall på dem, men har drivit tyst på dem när de går loss. En vän till mig hade en wachtel som gjorde samma första året, för att driva dem som vanligt andra säsongen.
Tror det släpper för Asta med när hon får lite mer rutin.
- honken

- honken
-
Jag överväger att skaffa wachtel då jag hört mycket gott om dom och gillar storlek/utseendet.
Berätta gärna om era erfarenheter med wachtel som familjehund när man inte jagar. Går det att ha dom lösa utan att de sticker iväg och jagar om man åker skidor eller cyklar?
Vi har både mycket rådjur och älg på våra marker, hur löser man det om man vill ha hunden till både och men såklart bara älg på älgjakt och tvärt om? Olika koppel?
Berätta gärna om era erfarenheter med wachtel som familjehund när man inte jagar. Går det att ha dom lösa utan att de sticker iväg och jagar om man åker skidor eller cyklar?
Vi har både mycket rådjur och älg på våra marker, hur löser man det om man vill ha hunden till både och men såklart bara älg på älgjakt och tvärt om? Olika koppel?
-
Rasen är en "allmän viltskrämma" - de viltarter den jagar kommer den att driva utan hänsyn till jakttabellen.
Hur den blir som familjehund beror på uppfostran, man bör vara bestämd från början... Men allmänt så är de utmärkta familjehundar.
Vad det gäller dresserbarhet, gå fot, följa vid cykling/skidåkning etc så är väl förutsättnignen ungefär som med en Vorsteh. Raserna är ganska lika i huvudet så sett. Men en wachtel har en lägre spärr för förföljande.
Hur den blir som familjehund beror på uppfostran, man bör vara bestämd från början... Men allmänt så är de utmärkta familjehundar.
Vad det gäller dresserbarhet, gå fot, följa vid cykling/skidåkning etc så är väl förutsättnignen ungefär som med en Vorsteh. Raserna är ganska lika i huvudet så sett. Men en wachtel har en lägre spärr för förföljande.
- honken
Avslutade säsongen fint med ett kanondrev (12-13 min) av Asta på en råget som min ena jaktvän fick på 7 m. Han avstod skott just för att det var en get.
Jag fick skjuta en liten bock på drev för hans 6-åriga wachtel.

Jag fick skjuta en liten bock på drev för hans 6-åriga wachtel.

-
Här är lite från min ena Wachtel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.