WachtelKlubben!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Krågejägarn

Re: WachtelKlubben!

Inlägg av Krågejägarn »

Wizzman skrev: Det gick helt okej, målet var godkänt och det lyckades vi med, 80p och ett 3:e pris Bild

Hade lite otur med harmomentet, det var ont om hare. Den första gick in i ett majsfält ganska omgående. Den andra och sista var i slutet på dagen kl 16.30 med en trött hund och efter 100m lättar en flock rapphöns som han jagar kort innan han reser en ny hare som han jagar 300m Bild fick 3-6-4-5 på det momentet.

Sök gick över förväntan, full pott, likaså förighet.

Vatten gick inte så bra, det var i en kohage, så han tyckte det var roligare att skälla på korna i 5 min innan han kom tillbaks och simmade - 4p. Skottreaktion fick han 4p på, de tyckte han reagerade konstigt, inte rädd för skytten men ville inte söka ut sen.

Sammanfattningsvis är jag nöjd, synd på 4:an i skottreaktion som gör att vi inte får starta på skogsprov om vi skulle vilja bara, men å andra sidan har jag inte tänkt avla på honom så det kvittar ju så sett.

Nu längtar vi till 1okt :-)
Kul, grattis! Extra kul med söket, rätt sällan man ser full pott där på UKL!
Lycka till den 1a okt :D

je_hunter

Inlägg av je_hunter »

Hej Allihopa!
Var ute på unghundens första "riktiga" hela jaktdag i tisdags. Han släpptes även i januari men då släpptes han bara i en såt per tillfälle eftersom han inte va så gammal men vi hann skjuta räv, rå å dov för honom.

Nåväl, han har ju redan visat att det finns mycket jakt i honom å jag blev inte besviken.
Totalt under dagen blev de 10 drev mellan 500-3000m. Återgången satt perfekt varje gång. Tyvärr såg jag bara två av drevdjuren; älg (drygt 1 km) o räv (ca 2 km). Söket var bra till att börja med men blev lite sämre när de gått nån timme.
Kvällen efter drev han hare 3 km, synd han inte gjorde de på Ukl (då hade de blivit högsta poäng), för då blev de bara en hare på 500m.... :?

Inte ofta jag brukar skryta om mina hundar men detta ser riktig bra ut! :D
//Johan
Sauer 303 XT, 8*57
Valmet 212, 12/12 + 308/12 + 222/12
Wachtel

Användarvisningsbild
christer67

Inlägg av christer67 »

Hur går det för våra hundar :D

Användarvisningsbild
christer67

Inlägg av christer67 »

Frugans hund ( Foppa )kom med 5 kronhjortar föra helgen. Kolla hjorttråden :mrgreen:

Användarvisningsbild
cutekid

Inlägg av cutekid »

Hej!

Lyfter denna tråd lite och ställer frågan: Hur jagar ni in era wachtlar? Vad bör man tänka på för att få upp ett bra sök? Verkar vara lite olika uppfattningar, antingen sitta på en stubbe eller röra sig sakta framåt.
Carl

underbron

Inlägg av underbron »

Sitta på en stubbe funkar på hundar som har bra sökvilja i generna (och då inte ägaren/föraren "förstört" denna). Men även då är det nog en god ide att välja en stubbe i närheten av där det finns vilt - så att hunden ganska snart belönas och hittar lämplig vittring.

För mer kontaktbenägna individer så är inte stubbsittandet till någon nytta. En kontaktbenägen hund, som ju läser av sin förares signaler, kommer inte att inspireras till några utflykter när husse sitter inaktiv på en stubbe. Men tvingas helt enkelt röra på sig i terrängen för att få i gång söket. Tricket är ju att göra det på ett sådant sätt att man inte samtidigt "går sönder" hundens sök. Med lite finurlighet och tur får man en hund som söker tillräckligt och dessutom är dirigerbar i söket.

Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

underbron skrev:Sitta på en stubbe funkar på hundar som har bra sökvilja i generna (och då inte ägaren/föraren "förstört" denna).
Av ren nyfikenhet - hur kan man "förstöra" sökvilja?

Användarvisningsbild
cutekid

Inlägg av cutekid »

underbron skrev:Sitta på en stubbe funkar på hundar som har bra sökvilja i generna (och då inte ägaren/föraren "förstört" denna). Men även då är det nog en god ide att välja en stubbe i närheten av där det finns vilt - så att hunden ganska snart belönas och hittar lämplig vittring.

För mer kontaktbenägna individer så är inte stubbsittandet till någon nytta. En kontaktbenägen hund, som ju läser av sin förares signaler, kommer inte att inspireras till några utflykter när husse sitter inaktiv på en stubbe. Men tvingas helt enkelt röra på sig i terrängen för att få i gång söket. Tricket är ju att göra det på ett sådant sätt att man inte samtidigt "går sönder" hundens sök. Med lite finurlighet och tur får man en hund som söker tillräckligt och dessutom är dirigerbar i söket.
Har hemma en tvåårig tik på prov och har jagat med henne två dagar. Söket är väldigt snävt, max 70 m men söker ut i solfjäder och kommer sedan tillbaka om hon inte hittar något lämpligt slag att gå på. Drevtiderna varierar mellan 2-4 min på rå och dov körde hon mellan 3-6 min varav en hind blev skjuten för henne och då belönades hon med mkt beröm. Väldigt fin återgång då hon vid några tillfällen brakat iväg över kilometern över öppen mark där hon sett drevdjuren, även bra återgång från 300-500m då hon drivit. Kallade även av henne under drev då det började dra iväg rakt ut ur såten.

Funderingar som kommer upp är om söket kommer att bli vidare och drevtiderna längre i framtiden beroende på erfarenhet och ålder?
Carl

underbron

Inlägg av underbron »

Det visar sig...

Det är omöjligt att avgöra över internet. Så mycket faktorer som spelar in, individen, föraren, hur ni jagar etc etc.

Men är hon två år så har du kanske en säsong till att påverka.

Tror inte du skall förvänta dig fritt sök på hundratals meter eller drevtider på en kvart heller givet vad du skriver.

Dock har du ju sannolikt en väldigt effektiv jakthund - OM ni har marker för det.

Långdrivarna springer förbi mycket vilt på bättre marker. Med korta drev och bra återgång kan ni jaga mer effektivt.

Användarvisningsbild
honken

Inlägg av honken »

BildBild
Senaste månadens lyckade wachtel-jakter.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

swehunt

Inlägg av swehunt »

cutekid skrev:
underbron skrev:Sitta på en stubbe funkar på hundar som har bra sökvilja i generna (och då inte ägaren/föraren "förstört" denna). Men även då är det nog en god ide att välja en stubbe i närheten av där det finns vilt - så att hunden ganska snart belönas och hittar lämplig vittring.

Har hemma en tvåårig tik på prov och har jagat med henne två dagar. Söket är väldigt snävt, max 70 m men söker ut i solfjäder och kommer sedan tillbaka om hon inte hittar något lämpligt slag att gå på. Drevtiderna varierar mellan 2-4 min på rå och dov körde hon mellan 3-6 min varav en hind blev skjuten för henne och då belönades hon med mkt beröm. Väldigt fin återgång då hon vid några tillfällen brakat iväg över kilometern över öppen mark där hon sett drevdjuren, även bra återgång från 300-500m då hon drivit. Kallade även av henne under drev då det började dra iväg rakt ut ur såten.

Funderingar som kommer upp är om söket kommer att bli vidare och drevtiderna längre i framtiden beroende på erfarenhet och ålder?
Låter som en mycket effektiv såthund... Säg till om hon blir till salu :wink:

Magu

Inlägg av Magu »

Hei,

Mitt første innlegg her på forumet.
Vi er en norsk familie som er på jakt etter wachtelhund.
Ønsker en hund som jager kort, 5-10 minutter, på grunn av små såter og muligheter for ulv i terrenget.
Ser at mange avler på hunder som jager lenge, så mitt spørsmål er om noen har tips på kenneler som satser på korte drev?

Alle tips mottas med takk.

Marius

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 1 time

Inlägg av Canta »

Hej o välkommen. Har ingen wachtel själv men jagar med folk som har. Tycker man kan se att en wachtelhund tar för sig allt mer med stigande ålder o erfarenhet dvs håller i allt längre med tiden. För de flesta jägare är det här nog bra dvs bättre skottchans kommer om hunden börjar veva runt grisen/hjorten ett par varv i såten.

Vill man ha en nära på stöthund dvs kortdrivare då är nog rasen inte optimal. Tror att man avlat rasen delvis efter drevtid o kanske var hunden mer av kortdrivare från början. Finns varg i trakten skulle jag nog avråda wachtel. Kan ju ställa gris o då stå o skälla på stånd en längre tid dvs typiskt lockbete för varg. Desstutom är wacheln ofta väl het dvs går för nära inpå grisen o får därför många elaka skador.

Magu

Inlägg av Magu »

Takk for svar.
Vi har ingen gris her, så det blir rådyr og elg vi trenger wachtelhunden til.
Poenget er at en kortdriver hadde vært perfekt, fordi vi ofte jakter nær bebyggelse i små såter. Har vi jaktet med langdrivere er det fort gjort at det drar i vei, og da inn i ulveland. Har man en kortdriver kan man ha mer kontroll.
Vi har vært i kontakt med en kennel, men det ble ingen valp til oss i vår.
Lurer mest på om det er fler som avler på "korte wachtlar.

underbron

Inlägg av underbron »

Magu skrev:Hei,

Mitt første innlegg her på forumet.
Vi er en norsk familie som er på jakt etter wachtelhund.
Ønsker en hund som jager kort, 5-10 minutter, på grunn av små såter og muligheter for ulv i terrenget.
Ser at mange avler på hunder som jager lenge, så mitt spørsmål er om noen har tips på kenneler som satser på korte drev?

Alle tips mottas med takk.

Marius
Svårt att hitta uppfödare som målinriktat avlar på 5-10 min hundar eftersom jaktproven snarare premierar hundar som håller i i 20 min. Men uppfödare i länen med mycket dovhjort; Skåne, Sörmland och Östergötland jagar sannolikt i miljöer där de mest envetna hundarna blir onödigt långdrivande och ineffektiva i jakten där.

Men säkrast är nog att följa upp egenskaper i linjerna själv genom att läsa provberättelser. Lämpligt att följa upp syskon till anfäder för att få en bra bild, drevtider är ju även en funktion av förarens egenskaper mht injagning, dressyr mm. Vildsvinsmeriter (bevisade på prov dvs) är sannolikt ingen fördel om du vill ha en hund med korta drev på hjort/rådjur. Och kommer du inte att regelbundet jaga i bra grismarker (vilket det per min definition inte finns några i Norge) behöver du ju inte ta hänsyn till dessa egenskaper heller.

SWK Provberättelser; http://wachtelhundklubben.com/jaktprovsresultat/visa/" onclick="window.open(this.href);return false;

SKK's databas med bra möjlighet att hitta namn på kullsyskon mm; https://hundar.skk.se/hunddata/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom återgången efter drev hos wachtelhunden står i en klass för sig bland vanligare klövviltdrivande hundraser här i Norden så är riskexponeringen mot gråben mm också lägre - även med en hund som driver 30min.

Magu

Inlägg av Magu »

Takk for bra svar!
Føles som om Wachtelhund er et bra valg for oss.
Håper på å finne et bra kull med hunder som ikke er kjent som langdrivere.
Får håpe grensen mellom Norge og Sverige åpner helt snart, så vi kan besøke noen kenneler.