Tråden För Fauvefantaster...

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times

Re: Tråden För Fauvefantaster...

Inlägg av börje »

Enligt en artikel i dagens Vasbladet så börjar det bli folktomt på färjan, så bara att hoppas att godstrafiken håller färjan "flytande". Skulle färjan ställas in så blir det ca 120mil istället för 25mil +4,5h färja enkel väg.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Finkand stänger sina gränser fr.o.m torsdag kl 00.00, så jag kommer inte att kunna hämta valpen som planerat :evil: Typiskt,nförsta valpen jag ska ta från utlandet under mitt rätt så långa liv, o så råkar det sammanfalla med kinesskiten :cry: Man vill ju uppleva valpens uppväxt från ca 8v när dom är som sötast.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Gustav III

Inlägg av Gustav III »

börje skrev:Finkand stänger sina gränser fr.o.m torsdag kl 00.00, så jag kommer inte att kunna hämta valpen som planerat :evil: Typiskt,nförsta valpen jag ska ta från utlandet under mitt rätt så långa liv, o så råkar det sammanfalla med kinesskiten :cry: Man vill ju uppleva valpens uppväxt från ca 8v när dom är som sötast.
Tråkigt!

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev:Finkand stänger sina gränser fr.o.m torsdag kl 00.00, så jag kommer inte att kunna hämta valpen som planerat :evil: Typiskt,nförsta valpen jag ska ta från utlandet under mitt rätt så långa liv, o så råkar det sammanfalla med kinesskiten :cry: Man vill ju uppleva valpens uppväxt från ca 8v när dom är som sötast.
Vad synd Börje! :(
Ska jag åka och hämta den åt dig så träffas vi vid tullen Haparanda-Tornio för nog vill tullen se att den är rabisvaccinerad skulle jag tro? :wink: :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Valpar ska inte rabiesvaccineras innan dom är 12v :wink:
Läste nyss att finland införde gränskontroller vid samtliga gränsspasseringar, men ingen kommer dock att hindras från att lämna landet och finska medborgare får även i fortsättningen komma in i landet. Utlänningar släpps däremot inte in utan speciell orsak, typ arbetsresa etc. Blir att kolla upp detdär lite närmare.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev:Valpar ska inte rabiesvaccineras innan dom är 12v :wink:
Läste nyss att finland införde gränskontroller vid samtliga gränsspasseringar, men ingen kommer dock att hindras från att lämna landet och finska medborgare får även i fortsättningen komma in i landet. Utlänningar släpps däremot inte in utan speciell orsak, typ arbetsresa etc. Blir att kolla upp detdär lite närmare.
Så är det ja!
Ja, du får väl se om det blir färja över Kvarken el. om det blir runt Bottenviken.
Tjoa till i så fall om det blir det sistnämnda.
God vän är alltid välkommen till Jonsson på kaffetår och nybakad sockerkaka! 8)
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jo, i dagsläget verkar det hoppfullt, men mycket hinner hända under dom knappa tre veckorna till hämtning.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Westy
Been thanked: 1 time

Inlägg av Westy »

Ni får göra som de gjorde med fångutbyten vid Checkpoint Charlie under kalla kriget.
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev:Jo, i dagsläget verkar det hoppfullt, men mycket hinner hända under dom knappa tre veckorna till hämtning.
Ja, det gör det! Det är bara att vänta och se vad som händer i framtiden.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Håller tummarna för att det inte kommer fler restriktioner. Som det ser ut just nu så åker jag via happis och levererar en jämtvalp längs vägen. Lillkillen ska flytt ti Sorsele. Ringde nyss rederiet o kollade vad som gäller eftersom biljetterna är bokade men obetalda. Dom ville jag skulle meddela ifall jag inte åker, inget mer, kostar inget.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Ålandsjanne
Been thanked: 6 times

Inlägg av Ålandsjanne »

Hej Börje enligt Eckerölinjen så ställde dom in linjen Åland-Grisslehamn till den 13 April om inte annat är igång då så kan du åka med Landskapsfärjorna från Gustavs till Åland och sedan med Eckerölinjen över till sverige.
Men det hinner hända mycket innan dess. Det händer ju saker varje dag nu.
MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag bor ju strax utanför Vasa, har 22km till hamnen. Wasaline trafikerar enligt normal tidtabell. Från Umeå till Sollefteå är det inte speciellt långt, dryvt 20mil. Men jag kör hellre runt trots att det blir 105mil enkel väg, jag kommer ju troligen att leverera en jämtkille endera i Luleå elr Piteå, lika långt för dom som ska hämta den oberoende vilket ställe det blir. Ska som sagt till Sorsele i inlandet.
F.ö så ska en valp till åland. Han som ska ha den har int möjlighet till 2v karens efter hemkomsten, men hans söner lär ha tid att vara hemma två veckor, så dom kommer att hämta valpen ifall inget ändras på coronafronten.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Ålandsjanne

Inlägg av Ålandsjanne »

börje skrev:Jag bor ju strax utanför Vasa, har 22km till hamnen. Wasaline trafikerar enligt normal tidtabell. Från Umeå till Sollefteå är det inte speciellt långt, dryvt 20mil. Men jag kör hellre runt trots att det blir 105mil enkel väg, jag kommer ju troligen att leverera en jämtkille endera i Luleå elr Piteå, lika långt för dom som ska hämta den oberoende vilket ställe det blir. Ska som sagt till Sorsele i inlandet.
F.ö så ska en valp till åland. Han som ska ha den har int möjlighet till 2v karens efter hemkomsten, men hans söner lär ha tid att vara hemma två veckor, så dom kommer att hämta valpen ifall inget ändras på coronafronten.
Stod något i tidningen om att Åland inte får ha en egen karantän zon? Att det var fritt att resa inom Finland?
Det är ju roligt att det har kommit mer Älghundar till Åland men Älgsituationen är dålig just nu. Många hundar används till Mårdhunsjakt.
MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag har inte läst nåt om Åland, så jag gissar att det är samma regler som i fastlandsfinland. Det var uppfödaren som berättade att valpköpare från öriket inte kunde hämta själv pga karantäntiden, därför skulle sönerna hämta valpen.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Ålandsjanne

Inlägg av Ålandsjanne »

börje skrev:Jag har inte läst nåt om Åland, så jag gissar att det är samma regler som i fastlandsfinland. Det var uppfödaren som berättade att valpköpare från öriket inte kunde hämta själv pga karantäntiden, därför skulle sönerna hämta valpen.

Be köparen kolla hur det ligger till. Kanske det är någon av mina bekanta jag är ju hedersmedlem i Älghundsklubben.

MVH Ålandsjanne

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Kommer nog att bli omöjligt att åka ut ur landet eftersom man skärpt reglerna. I dagsläget ska man ha en tungt vägande orsak för att korsa gränsen,. Pratade med en gränsbevakare jag känner igår, och han sa att valpköpare hindrats från att åka över för att hämta valp. I en del fall har det fixats så att uppfödaren kommit till haparanda o lämnat över valpen där. Nu kommer troligen reglerna att skärpas ytterligare så även arbetspendling förbjuds. Har iaf en lösning på G, hoppas det lyckas.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev:Kommer nog att bli omöjligt att åka ut ur landet eftersom man skärpt reglerna. I dagsläget ska man ha en tungt vägande orsak för att korsa gränsen,. Pratade med en gränsbevakare jag känner igår, och han sa att valpköpare hindrats från att åka över för att hämta valp. I en del fall har det fixats så att uppfödaren kommit till haparanda o lämnat över valpen där. Nu kommer troligen reglerna att skärpas ytterligare så även arbetspendling förbjuds. Har iaf en lösning på G, hoppas det lyckas.
Det är bara att du ringer polismyndigheten och hör dig för vad som gäller.
Dom är söta valparna. Jag har sett dom på film på jaktsidan.se. ÖGONGODIS! :mrgreen:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag ringde grönsbevakningens ifo idag o kollade vad som gäller. I dagsläget borde det gå, ( han sa inte att det går, utan borde gå ) men läget öndras ju mest hela tiden, så det är för tidigt att veta vad som gäller nästa vecka. Bara att hålla koll på vad som händer o ringa pånytt en dag elr två innan man ska iväg. En jämtvalp ska ju iväg till sorsele, så jag pratade nyss med han som ska ha den, så han kanske kan hämta dom två som ska till finland o komma upp med dom till happis, så får han sin valp och jag min samt den som ska till åland. Isf så kör jag 90mil st för 210mil, och han 129mil ist för 161mil som det skulle blivit ifall han hämtat den på plats utanför Vasa. Miljötänk 8) under tvång :roll: :mrgreen:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev:Jag ringde grönsbevakningens ifo idag o kollade vad som gäller. I dagsläget borde det gå, ( han sa inte att det går, utan borde gå ) men läget öndras ju mest hela tiden, så det är för tidigt att veta vad som gäller nästa vecka. Bara att hålla koll på vad som händer o ringa pånytt en dag elr två innan man ska iväg. En jämtvalp ska ju iväg till sorsele, så jag pratade nyss med han som ska ha den, så han kanske kan hämta dom två som ska till finland o komma upp med dom till happis, så får han sin valp och jag min samt den som ska till åland. Isf så kör jag 90mil st för 210mil, och han 129mil ist för 161mil som det skulle blivit ifall han hämtat den på plats utanför Vasa. Miljötänk 8) under tvång :roll: :mrgreen:
Bra att hålla koll på vad som gäller dag för dag när lagar ändras dag för dag.
Ok!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Leveransen av jämtvalp gick i stöpet pga reglerna, den är ju bara 12v nu och vaccinerad idag., leveransklar om 3v alltså. Inte ens om det var min egen skulle jag kunna ta in den.
Ifall inget ändras så bör jag kunna komma iväg, men jag kommer att gardera mej genom att be gränsbevakningens infoavdelning skicka ett mejl där det framgår att det är skäl nog att lämna landet för att hämta två valpar, för oberoende av vad som sägs i telefon så kan ju gränsbevakaren i Torneå vara av annan åsikt. Skulle det komma nya restriktioner snabbt så ser jag till att passera gränsen innan dom träder i kraft, kan åka hem med valparna tidigast på tisdag, avmaskning mot dvärgbandare sker måndag.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)