"Bränslefilter"

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
redtop

"Bränslefilter"

Inlägg av redtop »

Det säljs "bränlefilter" på Aliexpress, med bekanta gängdimensioner. Av recensionerna förstår man att kanske inte alla hamnar i bilar.
Exempel: https://www.aliexpress.com/item/4000829806117.html

Norska eller Finska forummedlemmar kanske är intresserade. Alla i Sverige får fortsatt följa svenska vapenlagar.

2020-08-02 13_12_23-New 1_2 20 1_2 28 5_8 24 6inch small 6inch big 10inch Single Core Aluminum Fuel .jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Re: "Bränslefilter"

Inlägg av sevehem »

Funkar de bara på 22or? Annars kan väl vi svenskboende bara söka licens för "filtet"? De är ju billiga som ingenting så en 250kr extra kan det ju vara värt om det funkar hjälpligt.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

No1MAXIMUS
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av No1MAXIMUS »

Läste en forumpost från någon som hade testat och dämpningen var tydligen inte imponerande.

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 12 times

Inlägg av Magnus M »

sevehem skrev:Funkar de bara på 22or? Annars kan väl vi svenskboende bara söka licens för "filtet"? De är ju billiga som ingenting så en 250kr extra kan det ju vara värt om det funkar hjälpligt.
Jag hade inte vågat montera dessa på något större än 22lr. Finns trevligare saker än splitterbomber en halvmeter från ansiktet.

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av pininhakan »

Tänkte detsamma att filtret var en hygglig mynningsbroms men allt som behöver bromsas har för mycket gas för att det där ska hålla.

andersvestlund
Has thanked: 59 times
Been thanked: 9 times

Inlägg av andersvestlund »

Nog för att jag också gärna får en bra deal när jag handlar något, men när sådana här saker dyker upp så förstår jag vår lagstiftning....

Att dessa saker ens får köpare är för mig ofattbart. Det är inga leksaker vi håller på med och ens syn, hörsel och allmänna hälsa borde väl vara mer värt?

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av sevehem »

Kloka inlägg, troligen ingen större tanke på köparnas säkerhet när dessa tillverkas.

Vad pratar vi för bar i en dämpare?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

man kan tycka vad man vill om våra licenskrav, men en bieffekt är ett visst inteligenskrav.
Tyvärr är det inte så i alla länder.
Nu är ju jag dessutom väldigt skeptisk till kinesiska specar. så jag skulle inte lita en sekund på att det verkligen är 7075-aluminium i "filtret."

sneträff

Användarvisningsbild
boganis
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av boganis »

sneträff skrev:
02 aug 2020, 21:26
man kan tycka vad man vill om våra licenskrav, men en bieffekt är ett visst inteligenskrav.
Tyvärr är det inte så i alla länder.
Nu är ju jag dessutom väldigt skeptisk till kinesiska specar. så jag skulle inte lita en sekund på att det verkligen är 7075-aluminium i "filtret."

sneträff
Jovisst, fast det går ju inte att jämföra bränslefilter från Kina med A-tec, Hausken m.fl. från grannlandet. Finns ingen grund att förvänta att dessa bränslefilter kommer att köpas av norrmän i det, rörande ljuddämpare, licensfria Norge.
Tror de allra flesta i Norge har råd med att köpa en ljuddämpare till sitt gevär utan att köpa generisk filterskit från Kina...
"Det bedste er Jagt, det næstbedste Fiskeri" Wilhelm Dinesen, 1887

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 23 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av exabit »

sevehem skrev:
02 aug 2020, 21:21
Kloka inlägg, troligen ingen större tanke på köparnas säkerhet när dessa tillverkas.

Vad pratar vi för bar i en dämpare?
Mynningstrycket på en vanlig studsare ligger på runt 800 bar. Rimligen något lägre i dämparen då kanske.
/ Rikard

Blaser R8 Prof 6,5x55 + Zeiss V6 2,5-15x56 ASV + RCC M48
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06
Weatherby Mark V Deluxe 300 Wby Mag

Användarvisningsbild
Matti
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Matti »

Magnus M skrev:
sevehem skrev:Funkar de bara på 22or? Annars kan väl vi svenskboende bara söka licens för "filtet"? De är ju billiga som ingenting så en 250kr extra kan det ju vara värt om det funkar hjälpligt.
Jag hade inte vågat montera dessa på något större än 22lr. Finns trevligare saker än splitterbomber en halvmeter från ansiktet.
Exakt. Begreppet ’Darwin at work’ ligger nära till hands för dem som dristar sig pröva Bild
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

Kunde jag lita på att materialet verkligen är 7075 skulle jag inte tveka att avlossa skott genom den. åtminstomne med standardkalibrar. men med så stora hål som det ser ut att vara genom dämparen lär inte dämpningen (eller belastningen) bli speciellt imponerande. i framändan är det ju standard oljefiltergänga 5/8"
Är det däremot taskig gjutaluminium eller nåt annat skräp så kan ju vad som helst hända.
7075 är en tuff aluminiumlegering.

sneträff