Förbjudna krut?

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Morini

Förbjudna krut?

Inlägg av Morini »

Är det ngn som har lite kött på benen om (det eventuella) förbudet mot en hel del krutsorter från främst IMR och Hodgdon?
Jag har sett en lista, men med alla konspirationsteorier samt förslag som ser ut som beslut är det svårt att veta.
In Doubt We Trust

sneträff
Been thanked: 1 time

Re: Förbjudna krut?

Inlägg av sneträff »

Ja jag följer ju inga internationella forum. jag har inte en tid att följa så många svenska forum som jag skulle vilja........
Men jag blir nyfiken på vilken typ av förbud.
Tillverkningsförbud? i så fall i vilket/vilka länder?
Försäljningsförbud? vilket/vilka länder?
Exportförbud?/Importförbud? varifrån/vart?
Var tillverkas dom ev. förbjudna kruten? Bara för att kruten är amerikanska, betyder väl inte det att dom tillverkas i USA?

sneträff

Användarvisningsbild
hk

Inlägg av hk »

detta
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...

sneträff

Inlägg av sneträff »

Då uppstår ju fråga nr2:
Är det eller de ämnen i krutet som är förbjudna inom EU en förorening eller en ingrediens i krutet?
Det brukar ju mest vara leksaker från kina som fastnar i det här nätet.

Ni som behöver trailboss får väl dammsuga alla handlare efter det krutet.

sneträff

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 16 times

Inlägg av potatiskastare »

Det kan såvitt jag förstår vara flera problem. Dels kan det vara förbjudna substanser, dels kan det vara att tillverkaren inte vill göra pappersarbetet. Det vanligaste jag stött på inom andra affärsområden är att vissa tillverkare helt enkelt inte vill uppge vad deras produkter innehåller. Då får de avstå EU.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

LGH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av LGH »

Precis, importör eller tillverkare måste skicka in pappersarbetet till Helsinki. Om de inte gör det får de inte sälja inom EU.

Det kan vara så enkelt så att de vet att kruten innehåller inom EU förbjudna föreningar så det är inte lönt att skicka in pappren. Eller så är det för liten marknad jämfört med hemmaplan.

Se https://ec.europa.eu/environment/chemic ... 9592736627

sneträff

Inlägg av sneträff »

Efter en googling hittade jag så till slut följande rader, taget ur ett forum:

"The main one with powder is DBP (Dibutyl Phthalate) which is used as burn rate modifier and secondary stabiliser on ball powders.

Read the warnings on the SDS for your powder to see if it's affected. It is generally replaced with Centralite."

Det är tydligen ett känt cancerframkallande ämne, så berörda kruttillverkare antas jobba med att ta fram ersättningskrut. att sälja canserframkallande ämnen i USA är väl att utsätta sig för risk att bli stämd på stora belopp?

sneträff

Superadam

Inlägg av Superadam »

Just REACH registreringen med allt vad det innebär är ett helt litet projekt i sig, så man kan väl förmoda att arbetsinsats/kostnad kontra försäljningsvolym inte bär sig inom överskådlig tid.
Det registreras en hel del väldigt skadliga ämnen i REACH-registret, så just den biten borde inte vara något jättebekymmer, men har man större delen av sin marknad utanför EU så är det nog där skon klämmer..

busholle
Has thanked: 6 times

Inlägg av busholle »

sneträff skrev:
Det är tydligen ett känt cancerframkallande ämne, så berörda kruttillverkare antas jobba med att ta fram ersättningskrut. att sälja canserframkallande ämnen i USA är väl att utsätta sig för risk att bli stämd på stora belopp?

sneträff
Det verkar var vara högt och lågt i land of the free. Kollade runt på rekyldämpare för någon dag sedan och i Europa kör blaser med någon tung sand i sin medans amerikanarna tycker att kvicksilver är ett modernt ämne att sälja till konsument.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Varberger 757.243win Bushnell Elite3-9x50 Till salu
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 16 times

Inlägg av potatiskastare »

Amerikanarna har ibland hårdast lagar av alla. Ibland inte. Det kan bli lite festligt när t.ex schampo säljs med reklam att det är fritt från ditt eller datt. Då är det ofta redan totalförbjudna substanser i EU. Men i amerika är det en lyx att slippa.
Det kanske blir samma sak med deras krut. Typ denna ammunition är dubbelt så dyr men fri från cancerframkallande ämnen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke