Kartor till Alpha 100

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

naaden
Been thanked: 2 times

Kartor till Alpha 100

Inlägg av naaden »

Halloj.

Införskaffade mig en Alpha 100 i veckan.

Undrar om det finns någon här som vet om några kartor som är gratis som går att fila in i pejlen?

Har haft kartor till 320 sen innan, men har svårt att tro att de skulle vara kompatibla med Alphan?

Tacksam för all hjälp man kan få =)

Användarvisningsbild
boganis
Has thanked: 2 times

Re: Kartor till Alpha 100

Inlägg av boganis »

Har inte provat dessa själv då jag har köpt friluftskartan för hela Sverige på MicroSD-kort:
http://bengt.nolang.se/kartor/
"Det bedste er Jagt, det næstbedste Fiskeri" Wilhelm Dinesen, 1887

Användarvisningsbild
boganis

Inlägg av boganis »

Jag har gjort vägpunktsymboler till Garmin Alpha och Basecamp:
308.jpg
457.jpg
De fungerar alldeles utmärkt för mina syften när det gäller att kartera observationer och fällt vilt där jag jagar:
168.jpg
För den GIS-kunnige är det möjligt att installera Qgis (om man inte redan har programmet) och sedan lägga till GoogleEarth-tiles i ett GIS-projekt. Sedan kan man ladda ned programtillägget "GarminCustomMap" och göra GoogleEarth-kartor över jaktterrängen:
162.jpg
Billigare (gratis) än att prenumerera på BirdsEye :wink:

Det går ju inte att ladda upp eller ned zip-filar till detta forum, så tyvärr kan jag inte göra zip-filen lätt åtkomlig. Jag har lastat upp ZIP-filen till det norska forumet kammeret.no - där filarna är nedlastbara (dock tror jag att det enbart är registrerade medlemmar som kommer åt Downloads, fast då får ni väl bli medlemmar i kammeret.no då, om ni vill få tag i nedlastningen)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

benz

Inlägg av benz »

Alpha 100 och astro 320 använder samma kartor så har du kartor som funkar i 320 så kommer dom funka i 100 också.

naaden

Inlägg av naaden »

boganis skrev:
01 jul 2020, 14:40

Det går ju inte att ladda upp eller ned zip-filar till detta forum, så tyvärr kan jag inte göra zip-filen lätt åtkomlig. Jag har lastat upp ZIP-filen till det norska forumet kammeret.no - där filarna är nedlastbara (dock tror jag att det enbart är registrerade medlemmar som kommer åt Downloads, fast då får ni väl bli medlemmar i kammeret.no då, om ni vill få tag i nedlastningen)
Önskar verkligen att jag var lika "haj" på detta som du är.

Ska försöka sätta mig ner och bli lite duktigare på apparaten!

Tack för matnyttig info!

naaden

Inlägg av naaden »

benz skrev:
01 jul 2020, 17:20
Alpha 100 och astro 320 använder samma kartor så har du kartor som funkar i 320 så kommer dom funka i 100 också.
Tackar för det!

Kartan jag hade till 320 är dock inte med gränser så försöker leta mig fram till en sådan helst av allt. Kanske får man dumt nog köpa sig en karta ändå.

Användarvisningsbild
boganis

Inlägg av boganis »

naaden skrev:
03 jul 2020, 12:20
boganis skrev:
01 jul 2020, 14:40

Önskar verkligen att jag var lika "haj" på detta som du är.

Ska försöka sätta mig ner och bli lite duktigare på apparaten!

Tack för matnyttig info!
Jag förstår, inte ens jag är "haj" numera, fanns en tid när mina RNA-designs blev syntetiserade från design till riktigt, fysiskt, RNA https://eternadev.org/players/12286?tab ... ynthesized
Fanns även med som "contribibutor" till de vetenskapliga artiklerna i "Proceedings of the National Academy of Sciences" 2014, samt "Journal of Molecular Biology" 2016. Inte illa när grundutbildningen är: Arkeolog?

fast nu hänger jag inte med längre. Synd, Corona är ju inte annat än RNA, vore kul om RNA-kunskapen kunde ha bidragit...