Köttförstöring

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Putte66
Been thanked: 1 time

Köttförstöring

Inlägg av Putte66 »

Hej Alla

Jag undrar vad ni har för tankar om köttförstöring, jag funderar på att köpa en 9,3X62 då jag hört att en tung långsam kula ger mindre köttförstöring än en lätt lite snabbare?

Användarvisningsbild
Mille
Has thanked: 3 times

Re: Köttförstöring

Inlägg av Mille »

Beror mycket på kulval och skottplacering.
Att en 9,3x62 skulle ge mer eller mindre köttförstöring än en 308'a eller 8x57 beror mer på tillfälligheter.

Hade jag själv stått i valet att köpa en ny bössa endast för jakt så hade valet fallit på 8x57.

mvh Mille

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av börje »

Det är tumregeln, men sen beror det ju i högsta grad på kulval. Kör du splitterbomb så blir det grisigt ändå, så håll dej till premiumkulorna.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Putte66

Inlägg av Putte66 »

Det är klart att skottplacering har betydelse men vad jag undrar är om det är skillnad om förutsättningarna är lika det vill säga att skottet tar på samma ställe och är avfyrat från samma avstånd med samma sorts kula fast med olika tyngd och hastighet?

Användarvisningsbild
Mille
Has thanked: 3 times

Inlägg av Mille »

Det enkla svaret är ja, i teorin, men frågan är om du ser någon skillnad i praktiken.
Låter mest som om du vill bli övertygad om att du gjort ett bra kaliberval.

Är det ditt första kulvapen i klass 1 så välj en kaliber med bra tillgång till billig övningsammo/kulor det kommer du ha mer nytta av i längden.

mvh Mille

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Inlägg av Giobbi »

Jag är mån om köttet, dvs laddar för minsta möjliga förstöring under jakt, speciellt åtel. 9.3 är outstanding när det gäller minimal förstöring och effekt, tung kula som hinner lämna av alla energi. Till denna laddar jag en 270gr Naturalis i ca 660m/s, lågt men avstånden är max 100m.

Senaste året har jag även kört Vulkan 156gr 6.5.x55 på åtel, en splitterbomb. Men till min förvånad blev den en ypperlig kula när den laddades ner för åteljakt med avstånd på max 50m, kommer inte ihåg i huvudet vad det vara för fart på den just nu.

I år testar jag TSX 168gr i 308, aningen nedladdad.

Det som inte fungerat var en nedladdad 200gr Naturalis i 308, blev som en helmantel med vobbel för tung och lång för 308 samt att jag hade en väldigt kort pipa.

Grundregel, tycker jag, ladda för avstånd du ska skjuta på. Att ladda max bara för saken skull är menlöst tycker jag, varför ladda för skott på 300m om du bara har 100m och kulan kan expandera i lägre fart?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Putte66

Inlägg av Putte66 »

jag har några olika kalibrar i vapen skåpet drilling med 6,5x55, combi med 7x57R studsare med 308win och 7x64 alla dessa funkar ypperligt för att jaga med dock är det så att jag tycker att det är onödigt mycket kött förstöring ibland.
speciellt med för mjuka kulor så som sst jag sköt en gris på vak med 7x64 med sst 154gr och utgångshålet var som en knytnäve i hjärt/lungområdet dvs det var bara mos därinne trots detta sprang grisen ca 50m och nästan en kvarts gris fick kasseras.
Så den kulan använder jag bara igen om det är något som inte köttet ska tas hand om på.
Senaste grisen sköts med en Barnes LRX 145gr kopparkula den tog jag inte hand om själv men enligt uppgift var det ett välplacerat skott med ganska mycket förstöring.
Sen har jag hört om att tyngre kulor med mindre fart ska kunna ge ett annat resultat därav frågan.
Så jag är tacksam för alla synpunkter.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Inlägg av Giobbi »

Om du är mån om kött varför splitterbomber? Vilket avstånd skjuter du på? Laddar du själv?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 24 times
Been thanked: 18 times

Inlägg av jimmy85 »

Förr innan premiumkulorna kom o det inte fanns så mycket att välja på så stämde resonemanget bättre.
Med dagens bondade o homogena kulor så blir köttförstöringen försumbar även med magnumkalibrar.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 5 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Att gå upp i vikt och diameter, och samtidigt ner i fart ger bra effekt och relativt liten köttförstöring. mina båda 348Win och 338-06 ger med c.a 750 m/s och 250 grs kula vid mynningen mycket liten köttförstöring, samtidigt som viltet lägger sig efter bara några steg.

9,3 med en bra och tung kula är ett gott val.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av pininhakan »

Hur skjuter du generellt? Hellre en sst i nackroten eller i spjälstaketet än 4 dyrkulor i bogen.

Skottplacering är inte allt.. det är ännu mer!!

sneträff

Inlägg av sneträff »

Jag tror mer på 9,3x57 eller 358W om det primära är att minimera köttförstöringen.
45/70 är även den en kandidat.
om jag minns rätt av allt jag läst genom åren, så går det vad man kanske kan kalla
effektivitetsgräns runt 600 m/s. under det så har man ingen chockverkan, utan det är enbart förblödning som dödar. Och sedan en bit högre upp uppträder det som ger magnumkalibrarna en marknad, en chockvåg genom djuret som fäller det direkt. där sviker mig minnet hur mycket
fart man behöver.

Sen är det ju frågan om vilka bitar man uppskattar mest på djuret.
själv skjuter jag hellre sönder bogarna är karren och spjällen,.

sneträff

karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Testa en 9,3x62 det blir säkert bättre än det du är van vid, större diameter på hålet så blir avblodningen bättre.
Finns lite olika kulor och vikter välja på tills du hittar det du själv vill ha.

Putte66

Inlägg av Putte66 »

Hej Giobbi

jag använder normalt inte splitterbomber sst var bara ett exempel på en kula jag inte kommer använda igen, men om man får en rekommendation så kan man ju prova alltså ingen mer splitterbomb inte ens i nackroten.
Normalt laddar jag själv och den bästa kulan jag hittat till 308 är Sako hammerhead 180gr och till 7x64 hornady SPRN 175 gr men den lämnar väldigt mycket bly kvar i djuret, vid bogträff av 175 gr var det bara 70 gr kvar då kulan återfanns under pälsen och då får man ju skära bort en hel del också :).
Jag är också nyfiken på ett blyfritt alternativ därav testar jag LRX och GMX men det är lite för tidigt att utvärdera ännu.
Men åter till frågan är det mindre köttförstöring med tyngre kula och lägre fart.
Tack för alla svar! jag tar gärna emot fler synpunkter.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

Gissar att skottplacering o kulval är det som påverkar mest. Är ju så att (anslags)energi är kulans vikt x hastigheten. Går man ner i hastighet pga av kaliberval, typ 9,3, då är å andra sidan vikten på kulan högre så mycket blir lika med en 308.
Sett många köttförstörda grisar med 9,3 o 300 WM skjutna på närhåll dvs på åtel.

Sen det där med köttförstöring. Vissa skott ger ju flyktsträcka o när djuret drar iväg pumpas blod ut mellan hinnorna. Ser väldigt blodigt ut o är också men stekarna kan vara ok. Som nån sa, nog kan man offra ena bogen på en gris mot att man får hela spjäll o entrecote.

Tror inte generellt att grov kaliber ger mindra skottförstöring än standardkaliber. Hade en 40-70 en säsong för länge sen när grisen kom o man trodde att endast grovt gick. Blev inte värst mycket kvar av årsgrisarna när man pangat om man säger så.
Nej, för gris gäller nog hård ickesplittrande kula rakt uppe i bogen o med standardkaliber inkl 6,5.

Användarvisningsbild
Cazorp
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Cazorp »

Är med Canta här, caliber is queen, shot placement king. Jagar man på åtel eller i sådden på ostörda grisar som man har möjlighet att komma väldigt nära så är det väl bara att skjuta dem där köttförstöring inte blir något problem, dvs. bakom bogen eller i nacken - men det kräver ju såklart att man vet vad man håller på med.

Själv så föredrar jag att skjuta gris nattetid med 6,5x55 (minimal rekyl) och med SST eller ELD-X så blir flyktsträckan minimal och urblödningen optimal. Dessutom skjuter båda kulorna otroligt tätt, så jag är väldigt säker i skottet på att det kommer att ta där jag siktar.
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten

Användarvisningsbild
Tomps
Been thanked: 4 times

Inlägg av Tomps »

Jag tror i sammanhanget att när vi diskuterar köttförstöring måste man även ha ett någorlunda objektivt mått på vad som är mycket, måttligt och lite - har en känsla av att det skiljer sig en del där. Sedan har vi fenomenet med blodiga hinnor, som canta nämner och det skall inte förväxlas med direkta skottskador, som ju per definition är söndertrasad muskulatur - blodig eller ej.

Jag har sett svårt sönderskjutet vilt med såväl 9,3 som 6,5 men samtidigt mycket fina slaktkroppar med dessa kalibrar och bl a 7x65, 8x57 och 45-70, med olika kultyper och varierande hastigheter. Skottplaceringen och vinkeln på kulan är för mig variabler som väger tyngre, men givetvis spelar kultyp och hastighet roll i sammanhanget.

karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

En annan grej som brukar ge skillnad är om djuret faller på plats eller om det går undan några 100m hur mycket blod det pumpar ut.

Om man använder likvärdiga kulor i en 308win och en 9,3x62 så ser det oftast ut mycket trevligare där 9,3an är använd, tog dom två som exempel för att jag använt båda dom.

En north fork 250gr i 9,3 är en riktigt bra kula just för effekt och skottskador.
Hade inte jag varit intresserad av att testa olika kulor skulle jag använt bara den.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 7 times

Inlägg av potatiskastare »

Jag har rent generellt uppfattningen att tungt och långsamt ger mindre skador. Men det är inte hela sanningen. För någonstans handlar det om avgiven energi per centimeter, eller nåt liknande mått. En kula som öppnar stort kan ge stora skador även om den inte är racersnabb. Det handlar även om när/var i viltet kulan avger sin mesta energi. Träff i rörbenet t.ex har jag sett brutala skador från. Oklart om det berott på ökad expansion eller för att benflisor agerat sekundära projektiler.

I bla en del tyska kultester försöker de beräkna just energiavlämningen på olika djup i viltet. Att få en kula att avge ungefär lika mycket energi per centimeter genom hela viltet är enklare om den är tung och långsam. Den sortens tröga kulor är vanligare i grova kalibrar. För jag kan lova att spetsiga 6,5 kulor som inte öppnar ger jäkligt långa flyktsträckor. Därför tror jag att kultillverkare generellt gör klenare kulor lite mjukare.
Men om man skjuter med en trögöppnad kula kommer man få acceptera mer genomskott och att man som någon sade "skjuter mycket skog bakom viltet".
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av börje »

Absolut minst köttförstörning blir det med tung, långsam o stenhård kula som ger genomslag sgs alltid om man gämför identiska träffar i djuret.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara