Skyddsjakt på räv I juni/juli

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 3 times

Re: Skyddsjakt på räv I juni/juli

Inlägg av Dyngsmäll »

Det är ett intressant etiskt dilemma och användandet av skyddsjakt på enskilds initiativ prövas sällan eller aldrig rättsligt. Högaktuell är även skyddsjakt på kanadagås vid landets badplatser med samma problematik fast utan några tamdjur inblandade. En missuppfattning där är att det är ok att skjuta i förebyggande syfte innan badsäsongen, men det är det ju förstås inte. Sanitär olägenhet måste finnas och om ingen badar finns ingen sådan olägenhet.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

busholle
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av busholle »

Jo och i större delen av landet har ungarna kläckts innan det är tal om badsäsong. Ska man göra det i förebyggande syfte så bör det vara av just etiska aspekter med avskjutning innan äggläggning eller kläckning.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Varberger 757.243win Bushnell Elite3-9x50 Till salu
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Ja, absolut, fast det är ju inte tillåtet.
-Anders Norudde

underbron
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av underbron »

Dyngsmäll skrev:
04 jun 2020, 14:33
Det är ett intressant etiskt dilemma och användandet av skyddsjakt på enskilds initiativ prövas sällan eller aldrig rättsligt. Högaktuell är även skyddsjakt på kanadagås vid landets badplatser med samma problematik fast utan några tamdjur inblandade. En missuppfattning där är att det är ok att skjuta i förebyggande syfte innan badsäsongen, men det är det ju förstås inte. Sanitär olägenhet måste finnas och om ingen badar finns ingen sådan olägenhet.
Nu inleds ju relevant stycke i jaktförordningen med "Om det behövs för att förebygga skada", så lite beroende på lokala förutsättningar behöver det inte vara i direkt anslutning till olägenheten. Det finns gott om exempel på att om man skall förebygga skador av gäss på strandnära områden och samtidigt orsaka minsta möjliga störning för övrigt djurliv skall man vara tidigt ute på säsongen.

underbron

Inlägg av underbron »

potatiskastare skrev:
04 jun 2020, 06:09
underbron skrev:
01 jan 1970, 02:02
SNIP
. Prestigen ligger också i att leverera fågel som flyger ordentligt och nivån på skyttet allmänt väldigt hög. När det kommer till klövvilt så är ju deras lagar och etik ett par pinnhål strängare än vår egen.
Här nånstans har de tappat bort något viktigt. Jag har sett många britter som i sin marknadsföring de facto har hög skadskjutningsfrekvens som sitt främsta försäljningsargument. Helt vrickat! Och som du säger har de höga krav vid klövvilt. Tänk om en skotsk hjortjakt annonserat på samma sätt som de mest prestigefyllda fasanjakterna. "Vi skjuter på så otroliga håll att det går åt mer än tio skott per fälld hjort. Verkningsgraden av ammunitionen är på det avståndet så dålig att varannan träffad hjort är helt oskadad. Men vi tar vårt etiska ansvar och lyckas återfinna mer än 50% av de skadade hjortarna.
Det du beskriver stämmer dåligt med min erfarenhet av fasanjakt i England. Särskilt resonemanget om skottprocenten.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 17 times

Inlägg av potatiskastare »

underbron skrev:
04 jun 2020, 17:16
potatiskastare skrev:
04 jun 2020, 06:09
underbron skrev:
01 jan 1970, 02:02
SNIP
. Prestigen ligger också i att leverera fågel som flyger ordentligt och nivån på skyttet allmänt väldigt hög. När det kommer till klövvilt så är ju deras lagar och etik ett par pinnhål strängare än vår egen.
Här nånstans har de tappat bort något viktigt. Jag har sett många britter som i sin marknadsföring de facto har hög skadskjutningsfrekvens som sitt främsta försäljningsargument. Helt vrickat! Och som du säger har de höga krav vid klövvilt. Tänk om en skotsk hjortjakt annonserat på samma sätt som de mest prestigefyllda fasanjakterna. "Vi skjuter på så otroliga håll att det går åt mer än tio skott per fälld hjort. Verkningsgraden av ammunitionen är på det avståndet så dålig att varannan träffad hjort är helt oskadad. Men vi tar vårt etiska ansvar och lyckas återfinna mer än 50% av de skadade hjortarna.
Det du beskriver stämmer dåligt med min erfarenhet av fasanjakt i England. Särskilt resonemanget om skottprocenten.
Jag säger inte att alla har det så. Men det faktum att några av de mest prestigefyllda annonserar så säger att något är knas med etiken.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

underbron skrev:
04 jun 2020, 17:13
Dyngsmäll skrev:
Nu inleds ju relevant stycke i jaktförordningen med "Om det behövs för att förebygga skada", så lite beroende på lokala förutsättningar behöver det inte vara i direkt anslutning till olägenheten. Det finns gott om exempel på att om man skall förebygga skador av gäss på strandnära områden och samtidigt orsaka minsta möjliga störning för övrigt djurliv skall man vara tidigt ute på säsongen.
Och det relevanta stycket avslutas med ”som orsakar sanitär olägenhet...”. Orsakar alltså, inte ”som kan orsaka” eller ”som kan komma att orsaka”. Bara de gäss som faktiskt skiter på stranden under samma period som folk nyttjar densamma kan alltså komma i fråga för skyddsjakt.
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
Yrmff!!
Has thanked: 5 times

Inlägg av Yrmff!! »

Jag skjuter inte vuxen räv från valpar av den enkla anledningen att jag inte behöver! :)
Hade jag haft problem med predatorer och med eventuella ekonomiska intressen som avgjorde mina fortsatta förehavanden inom området, hade kanske inställningen varit annorlunda! :)

mvh Y
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) :)

underbron

Inlägg av underbron »

Dyngsmäll skrev:
04 jun 2020, 18:05
underbron skrev:
Dyngsmäll skrev:
Och det relevanta stycket avslutas med ”som orsakar sanitär olägenhet...”. Orsakar alltså, inte ”som kan orsaka” eller ”som kan komma att orsaka”. Bara de gäss som faktiskt skiter på stranden under samma period som folk nyttjar densamma kan alltså komma i fråga för skyddsjakt.
Det är likväl fortfarande att förebygga skada. Och bra mycket effektivare att ta dem tidigt på våren. 1/3 del av insatsen, mindre störning för övrigt vilt och det rörliga friluftslivet.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Det kvittar väl hur effektivt det är om det är olagligt?
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Been thanked: 17 times

Inlägg av potatiskastare »

Juridiken vad gäller gåsjakten är inte helt tydlig. Men jag tror nyckeln är överskriften till hela sektionen.

"Jakt för att förebygga skador av vilt"

Men vad innebär det? Satt i relation till att de måste "orsakar sanitär olägenhet ". Jakten får alltså bedrivas för att förebygga något men detta något måste redan pågå?

Vad gäller rödräv finns inget som säger att skadorna måste pågå så där är det enklare. Skyddsjakten är tillåten för att skydda tamdjursungarna.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

regnskogII
Has thanked: 17 times

Inlägg av regnskogII »

Dyngsmäll skrev:
underbron skrev:
Dyngsmäll skrev:
Nja, nu är det ju förvisso din tolkning av det hela och jag kan hålla med om att din läsning har relevans men då det faktiskt är som så att NVV genom Christer Petterson har prövat frågan och bland annat meddelat ett antal tillstånd för vitkindad gås som uppträder vid bad eller deras närhet och med början i april tom sept så har jag uppfattningen att din läsning inte har stöd inom förvaltningen och då inte heller stöd vid eventuellt påstående om jaktbrott.

Nu är det smittorisken med gåsskiten som är den sanitära olägenheten, inte bara skitarna och fåglarna i sig och den består, eller i varje fall kan jag med god grund påstå det, så jag kan börja skjuta vad, 4,5,6,7 veckor före badsäsong för att förebygga den olägenhet som smittrisken medför.

När det gäller skyddsjakten på vilt är det inte jaktbrott att av misstag skjuta förande sugga, eller rävtik med ungar i grytet, att göra det avsiktligt är det nog, den omständigheter att man inte kan utläsa kön på räv medför en stor ursäktlighet.

Man kan argumentera sig blå kring detta men saken är rätt klar, en rimlig skyddsjakt utförd på ett snyggt sätt medför inga rättsliga efterverkningar även om någon skulle anmäla den.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

regnskogII skrev:
05 jun 2020, 08:58
Dyngsmäll skrev:
underbron skrev:

Nja, nu är det ju förvisso din tolkning av det hela och jag kan hålla med om att din läsning har relevans men då det faktiskt är som så att NVV genom Christer Petterson har prövat frågan och bland annat meddelat ett antal tillstånd för vitkindad gås som uppträder vid bad eller deras närhet och med början i april tom sept så har jag uppfattningen att din läsning inte har stöd inom förvaltningen och då inte heller stöd vid eventuellt påstående om jaktbrott.

Nu är det smittorisken med gåsskiten som är den sanitära olägenheten, inte bara skitarna och fåglarna i sig och den består, eller i varje fall kan jag med god grund påstå det, så jag kan börja skjuta vad, 4,5,6,7 veckor före badsäsong för att förebygga den olägenhet som smittrisken medför.

När det gäller skyddsjakten på vilt är det inte jaktbrott att av misstag skjuta förande sugga, eller rävtik med ungar i grytet, att göra det avsiktligt är det nog, den omständigheter att man inte kan utläsa kön på räv medför en stor ursäktlighet.

Man kan argumentera sig blå kring detta men saken är rätt klar, en rimlig skyddsjakt utförd på ett snyggt sätt medför inga rättsliga efterverkningar även om någon skulle anmäla den.
Vitkindad gås upptas inte i bilaga 4. För de arter som kräver tillstånd till skyddsjakt görs en avvägning i varje enskilt fall. Det som beslutats för en art i ett fall gäller inte för en helt annan art i ett annat fall.

När det gäller kanadagås är det upp till aktuell jakträttshavare att bestämma om kriterier för skyddsjakt är uppfyllda och det är även han/hon som står med ansvaret om någon anmäler och han/hon inte kan visa att kriterierna varit uppfyllda.

När det gäller räv skulle det också kunna argumenteras så att om man inte kan avgöra kön och man vet att det är 50/50 om man skjuter en tik som har valpar eller en hane så bör man avstå under yngelperioden då risken att man orsakar onödigt lidande är både känd och stor. Omöjligt att veta hur ett sådant fall skulle landa vid en rättegång. Beror nog mycket på omständigheterna i övrigt.

Jag vill med mitt resonemang bara visa och understryka att det inte är självklart att det är fritt fram för skyddsjakt på lite lösa grunder, utan att man bör tänka till ett varv extra, särskilt om man bor så till att man har grannar som är kritiska i största allmänhet.

Jag får varje vår enormt många telefonsamtal varje vecka i jobbet från folk som är fly förbannade på den här typen av skyddsjakt och det pratas ofta om polisanmälan. Tror det som avhåller enbart är en ovilja att göra sig ovänner med grannarna.

Rådet att sköta det snyggt kan jag därmed skriva under på!
-Anders Norudde

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Med min erfarenhet från det rättsliga hållet,

det blir inga mål av detta med skyddsjakt, för många mjuka/subjektiva överväganden att motbevisa för åkl. ( eller ja nästan inga mål då.)

Ja det är den resandes eget ansvar att skjuta eller inte på en vuxen räv under skyddsjakt, ty det är som du säger, men även om det är en tik måste den inte ha valpar, o man kan gå ut och skjuta dem, valparna vid grytet, osv. Men ja det är en sak att komma ihåg, både etiskt och även om man skulle anmälas för jaktbrott.

När det gäller gäss och skyddsjakt läste du inte vad jag skrev, eller så sket du i att förstå. Den sanitära olägenheten får förebyggas även med skyddsjakt, även i närheten av badplats, det är vad man har prövat hos NVV. Det jag anförde var att din läsning av lagstexten har semantiskt och logiskt stöd i den, dock inte vid tillämpningen inom förvaltningen.

Vid all skyddsjakt skall man vara mycket noggrann, för den egna personen skull men även för viltet att det är lagligt, motiverat och försvarligt, klarar man inte av de momenten skall man avstå.

En sista tanke, 99 ,någon, procent av Sveriges utredare inom PM saknar helt kunskaper om jakt, jaktbrott, vapen, vapenbrott utöver att Urban inte får ha en "Kalle" liggande i bilen, det medför att många relevanta anmälningar läggs ner men även att det upptas anmälningar och utredningar på saker som är helt naturliga och skulle kunna avskrivas på plats om man hade kunskap.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Nja, vitkindad gås och kanadagås är två olika arter med olika bestämmelser. Vad NV säger om vitkindad gås i enskilda tillstånd har ingen som helst bäring på hur enskild person ska resonera kring kanadagäss.
-Anders Norudde

regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Så bra, du kan du hålla fast vid det,

det är fortfarande inte vad jag skriver och klargör, men skit samma, nu har jag förklarat hur NVV har resonerat kring den sanitära olägenheten, "putativ" skyddsjakt och andra moment, det sagda med dina utsagor i gott minne.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Uppenbarligen är du rätt dålig på att ”klargöra” saker om jag inte förstår vad du menar...
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 13 times

Inlägg av Canta »

Lagstiftning släpar alltid efter o därför ges fortlöpande undantag dvs omtolkningar. Just det där med gässen o f.a. kanadagäss är ett problem av rang som nog inte fanns när lag skrevs. Gässen utgör en sanitär olägenhet som är riktigt farlig. Man kan komma ihåg att SARS dvs fågelinfluensa är släkt med Corona o att Corona lär ha uppstått el frodats i djurmarknader dvs där djur hålls tätt.

Nästan alla badständer iaf på landet har ju grönytor. Till för solbadare men gässen med sina ungar betar grönt varje morgon o kväll. Blir som en matta av avföring som inte kan vara bra, förutom som gödning förstås.
Man kan inte gärna skjuta gäss med ungar etiskt sett. Ingen jägare vill nog göra det. Sunt förnuft säger då så klart atf bästa är att förebygga dvs köra selekivt när gässen börjar muta in sitt revir tidigt på våren. Mao ser man att gäss börjar ockupera badstand på våren då är det då man ska agera om man vet från tidigare år hur det kan bli.

Vad gäller räv ges ju formell rätt att skjuta valpar redan från 1 juni. Vad man/jag sett/ser så är valparna då rätt självgående även om tiken o hannen är i närheten. Tiken tar inte byte till valparna nu i stor utsträckning iom att rävfamiljen redan lämnat grytet. Rådjuren får sina killingar runt 1 veckan av juni o då är nog värsta faran över. Förklarar väl varför man kan se gott om räv på marken men ändå 3 kid i rådjursfamilj framåt sensommaren.

Vad gäller ren skyddsjakt av räv (o korp) i mars/april då menar man vid fårens lamning o renarnas kalvning Vissa fårslag föder tidigt o på t.e.x Gotland råder rätt speciella förhållanden dvs stordrift. I såna fall kan direkt skyddande jakt vara befogad men då talar vi om näringsverksamhet o inte naturens gång.

Hur som, alltid bra om det blir krångel att ha nåt skrifligt. Lätt idag med SMS. Näringsidkaren ger i uppdrag el sköter själv o meddelar nån skrifligt. Lst ska man aldrig kontakta för då blir det inget annat än krågel för dom finläser ju bara gammal skåpmat dvs lagar ur tiden.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Ja, varför bry sig om lagar, när man kan göra lite som man tycker istället? Allvarligt, Canta?
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 13 times

Inlägg av Canta »

Sunt förnuft är bästa lagen. Regel nr 1 i sånt här är att ALDRIG kontakta länsstyrelse för där sitter mest folk med skruvad syn ...