Flåkniv ”Skinner”

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

xordil

Flåkniv ”Skinner”

Inlägg av xordil »

Har kikat runt ett tag efter en ny kniv och har fastnat lite på kortare flåkniv typ ”Skinner” som komplement.
Alla de knivar jag har hittat har tyvärr ett oerhört hemskt utseende, antingen fullständigt MÖP anpassade eller allmänt smäckiga.
Börjar inse att den enda framkomliga vägen är att hitta någon som kan tillverka det jag vill ha.

Önskemålet är en fulltånge kniv med handtag i masurbjörk, ett kort blad runt 7 cm med ett ordentligt handtag, inte ett litet 3 fingergrepp som verkar vanligast för knivtypen men kniven ska fortfarande vara naturlig att greppa frampå bladet.

Tänk typ nedan kniv fast elegant
https://www.jaktgiganten.se/index.php?r ... uct_id=986" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har förslag eller kan peka en i rätt riktning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

niluht

Re: Flåkniv ”Skinner”

Inlägg av niluht »

https://www.widforss.se/benchmade-hunt- ... gIpZ_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

xordil

Inlägg av xordil »

Tack för förslag, dock är just laminat i handtaget inte riktigt vad jag är ute efter utan ett mer traditionellt utseende.

PLK

Inlägg av PLK »

https://arnobernard.com/products/gecko" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte med masur. Verkar inte heller längre tillverkas med trähandtag men finns fortfarande till salu med andra typer av trä hos vissa internationella återförsäljare.

Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Du kan ju kolla på tex Roselliknivarna.
Jag tycker de har en vettigt flåkurva och de är lätta och smidiga.
Det är ju inte fulltangsknivar men varför behöver man det för en flåkniv? Blir ju bara tyngre?
Finns ju en riktigt kort modell:
https://www.lamnia.com/sv/p/129/knivar/ ... knife-r120

regnskogII
Has thanked: 1 time

Inlägg av regnskogII »

Ylitjorvas skrev:
01 jun 2020, 09:48
Du kan ju kolla på tex Roselliknivarna.
Jag tycker de har en vettigt flåkurva och de är lätta och smidiga.
Det är ju inte fulltangsknivar men varför behöver man det för en flåkniv? Blir ju bara tyngre?
Finns ju en riktigt kort modell:
https://www.lamnia.com/sv/p/129/knivar/ ... knife-r120
Instämmer med Ylet i detta, en flåkniv behöver inte en massa blad, inte heller full tang, tänk på att den skall kunna användas med både normal och omvänd fattning, helst utan att man byter hand eller behöver släppa taget med andra handen för att genomföra det momentet,

med ålder har jag kommit att börja uppskatta saker som inte är vansinnigt tunga eller överbyggda.

Användarvisningsbild
jdrotz
Been thanked: 1 time

Inlägg av jdrotz »

Inte en skinner, men riktigt bra flåkniv. Min nya favorit. Bra grepp, inte för liten och inte för stor. https://fallkniven.se/kniv/f3z/
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Är väl olika men har ett par flåknivar .... som aldrig används. Kufiskt nog så kommer alltid filekniven fram när iaf vildsvin o bäver ska flås. De här djuren har skinn som är tätt ihopväxt med kroppsköttet o då är faktiskt filekinv riktigt bra. Ska vara sylvass ut mot spetsen men inte på spetsen så man kan föra in kniven längs med t.ex. benens skinn.
Skinner el flåkniv är väl mest tänkt som hjälp när man ska putsa skinnet dvs när det är avtaget. Då bra med bred o kort kniv för att putsa f.a. fett. Steåldersfolket använde halvmåneformad flintsten o hittas ofta på gamla boplaster. Var ju o är viktigt då att inte sabba skinnet med nåt spetsigt.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Är väl olika men har ett par flåknivar .... som aldrig används. Kufiskt nog så kommer alltid filekniven fram när iaf vildsvin o bäver ska flås. De här djuren har skinn som är tätt ihopväxt med kroppsköttet o då är faktiskt filekinv riktigt bra. Ska vara sylvass ut mot spetsen men inte på spetsen så man kan föra in kniven längs med t.ex. benens skinn.
Skinner el flåkniv är väl mest tänkt som hjälp när man ska putsa skinnet dvs när det är avtaget. Då bra med bred o kort kniv för att putsa f.a. fett. Steåldersfolket använde halvmåneformad flintsten o hittas ofta på gamla boplaster. Var ju o är viktigt då att inte sabba skinnet med nåt spetsigt.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

[/quote]

Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Men vänta nu.
Hela tanken med en flåkniv är ju att flå av skinnet, typ bredflå en älg eller större djur.
Rådjur och hjort och mindre grisar och ännu mindre djur drar man ju oftast av skinnet på så då behövs ju inga flåknivar.
Rådjur klarar man ju med vilken kniv som helst.
Det är ju för att kunna dra långa lugna flåskär längs sidorna eller på hängande stora djur.

Förr när vi flådde älgarna med kniv och ville sälja skinnen så var det bra med lite bättre flåkurva på kniven.
Nu drar vi av skinnet på älgen också så behovet har minskat.

De som står och flår mer professionellt använder ju knivar likt denna:
https://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/ ... skaft.html
Men det är ju ytterst sällan en jägare behöver en sådan.
Den kniv Jdrotz visar är ju snarare en urbeningskniv och har i mitt tycke alltför långt till spetsen för att vara bra att flå med.

Men om man skall hålla på och flå tex älg tycker jag att ett kortare blad (som ger mer kontroll över spetsen) fungerar bra.
På bilden nedan ser ni min vanliga älgkniv som jag haft sen 89. gjorde den själv på ett flåblad från Stefan Broström. Har fungerat ypperligt för detta. (även om den börjar bli lite sliten nu...med ålderns rätt)
Den har 85mm blad med skärande egg 80mm så den fungerar även bra om man skall in och ta ur. Så enligt mig en bra kombo för att vara allround och klara flåjobbet.
Den andra är en typisk "skinner" från grohmann. Men den har jag inte använt ännu.

Sen har ju Canta rätt i att öppna skinnet eller att flå kring små ben mm kan kräva mindre knivblad. Men där använder man ju lämpligen annat.

[attachment=0]Skärmavbild 2020-06-02 kl. 09.27.28.png[/attachment]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Smaken är olika vad man vill ha för kniv, så är det. Jag tycker lösningen med spetsen "längre bort" på F3:an fungerar bäst för mig. Ger bra kontroll under flåningen.

karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

jdrotz skrev:
02 jun 2020, 10:42
Smaken är olika vad man vill ha för kniv, så är det. Jag tycker lösningen med spetsen "längre bort" på F3:an fungerar bäst för mig. Ger bra kontroll under flåningen.
Hur kan du rekommendera en f3 som flåkniv när du tagit rätt på ett rådjur och skrivs att den är bra till det?
Tycker mer det ser ut som en styck kniv men det är klar så länge det står fällkniven på den så är den säkert bra.

karelsk blandning

dexter.jpg
Där är en riktigt bra flå kniv till bäver som har tunnt skinn, ingen spets som gör hål i skinnet.
Den fungerar till att flå allting bara man har nånting att lägga flå snitten med.

Sen det jag använder själv för det mesta är en buköppnare utan kula som har helt rak egg och trubbig fram, fungerar bra utan att hacka hål i skinnet.
Sen ligger det oftast en riktig flå kniv i bilen som i länken högre upp i tråden.

Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Visst finns det olika smaker och det finns jättemånga som säger att slaktknivstypen är bäst eller att en morakniv är bra på allt.

Men för min del trillar jag oftast (jodå jag har testat många knivar) tillbaka på den knivbladsform som jag har på kniven ovan, som i sin tur är jättelik Rosellis gamla modell och som Fällkniven tydligt kopierat med Fällkniven H1 (som jag också har och som bygger på gammalt jaktkunnande). Där säger ju fällkniven själva att den långa flåkurvan och bladet är perfekt för en jaktkniv....själv tycker jag bara de valde fel som valde 5mm bladtjocklek. För inte bryter jag ju stubbar med en sån kniv, plus att de där hålen i skaften för remmar är bara onödiga/dåliga när man skall rengöra kniven, även det där gjutna nätmönstret försvårar rengöringen. Annars en bra slit och släng kniv, synd bara att slidan är under all kritik.

Ska jag stycka använder jag såklart en styckkniv men då vill man ju kunna skära i tjocka köttstycken och behöver längre blad.
Men man vill ju absolut inte stycka med samma kniv som man flådde med.

Jag tycker gott man kan ha olika knivar till olika saker. Det är ju faktiskt inte bara bladformen heller utan ofta vill man ju slipa dem olika också. Men visst, många vill ha allround.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

karelsk blandning skrev:
02 jun 2020, 11:12
jdrotz skrev:
Hur kan du rekommendera en f3 som flåkniv när du tagit rätt på ett rådjur och skrivs att den är bra till det?
Tycker mer det ser ut som en styck kniv men det är klar så länge det står fällkniven på den så är den säkert bra.
Jo, för att jag kan det :D , rätt eller fel. Ur mitt perspektiv så tycker jag det. Jag är inget proffs, har säkert "bara" varit med och flått olika typer av älgar sisådär kanske ett 50-tal gånger senaste 7-8 åren, samt ett par vildsvin på slutet också. Har aldrig hittat nån kniv som fungerat riktigt bra. Provade faktiskt Fällkniven PHK, men den var för stor. Har även testat EKA:s variant av slakt/flåkniv, men den blir ju slö bara man tittar på den...Nu flådde jag djuret i princip helt själv, vilket jag inte heller brukar göra och jag upplevde att kniven fungerade riktigt bra faktiskt. Greppet och smidigheten i kniven är helt klart det bästa jag testat hittills.

Visst gillar jag Fällkniven, men jag har en hel del andra knivar också. Fällkniven är dock de enda knivar som levererat full ut hittills av de jag har. Eka, Gerber har jag som exempel också, men de funkar helt enkelt inte lika bra. De används som reservknivar. Nu säger inte jag att Fällkniven är bäst och att de är prisvärda....men jag gillar en del av dem iallafall.

karelsk blandning

jdrotz skrev:
02 jun 2020, 13:36
karelsk blandning skrev:
jdrotz skrev:
Jo, för att jag kan det :D , rätt eller fel. Ur mitt perspektiv så tycker jag det. Jag är inget proffs, har säkert "bara" varit med och flått olika typer av älgar sisådär kanske ett 50-tal gånger senaste 7-8 åren, samt ett par vildsvin på slutet också. Har aldrig hittat nån kniv som fungerat riktigt bra. Provade faktiskt Fällkniven PHK, men den var för stor. Har även testat EKA:s variant av slakt/flåkniv, men den blir ju slö bara man tittar på den...Nu flådde jag djuret i princip helt själv, vilket jag inte heller brukar göra och jag upplevde att kniven fungerade riktigt bra faktiskt. Greppet och smidigheten i kniven är helt klart det bästa jag testat hittills.

Visst gillar jag Fällkniven, men jag har en hel del andra knivar också. Fällkniven är dock de enda knivar som levererat full ut hittills av de jag har. Eka, Gerber har jag som exempel också, men de funkar helt enkelt inte lika bra. De används som reservknivar. Nu säger inte jag att Fällkniven är bäst och att de är prisvärda....men jag gillar en del av dem iallafall.
Det är klart att bara för att man själv har en sak måste det vara bra, tycker det kan vara bra och använda grejerna lite före man rekomenderar nån köpa en kniv för drygt 1500kr utan att veta om den är lämplig eller bra för det trådskaparen undrar.
Sen när du skriver "bara" räknas det som mycket eller lite?

Men är samma i många frågor om kulor jag har skjutit 2 älgar med en kula och den är bäst eller att min kusin har skjutit 7 älgar med en annan sort och den var nog ännu lite bättre.

karelsk blandning

En kniv som alltid hänger på mitt bälte är en 8" av karasjokk knivarna, dom finns i lite olika längder.
En sån kan ja rekommendera som fungerar till allting och är relativt bra att flå älg med iaf.
Har den kniven och en rostfri gisser som brukar vara med på tillvaratagande av dom och en av dom hamnar alltid på utlåning.
20200602_171006.jpg

Användarvisningsbild
jdrotz

Flåkniv ”Skinner”

Inlägg av jdrotz »

karelsk blandning skrev:
jdrotz skrev:
02 jun 2020, 13:36
karelsk blandning skrev:

Det är klart att bara för att man själv har en sak måste det vara bra, tycker det kan vara bra och använda grejerna lite före man rekomenderar nån köpa en kniv för drygt 1500kr utan att veta om den är lämplig eller bra för det trådskaparen undrar.
Sen när du skriver "bara" räknas det som mycket eller lite?

Men är samma i många frågor om kulor jag har skjutit 2 älgar med en kula och den är bäst eller att min kusin har skjutit 7 älgar med en annan sort och den var nog ännu lite bättre.
Lugn nu.... Jag försöker inte pracka på resten av forat att just mina grejer är bäst på nåt sätt. Jag redovisar bara vad jag tycker.

Lite eller mycket...har ingen aning och bryr mig inte. Nu släpper jag denna diskussion.