Tips för att spara in tid och komponenter.

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Stewe's world on ice

Tips för att spara in tid och komponenter.

Inlägg av Stewe's world on ice »

Jag har lite allmänna tips om man vill hålla ner antalet skott under framtagning av laddning.

1 Var förberedd.
Ha skjutstöd som ger väldigt stabilt skytte, om du inte har så köp du behöver dom.
Rembyglar osv som tar i är inte bra ta väck dom.
Skjut inte under svåra förhållanden, storm och extrema temperaturer är inte av nytta försök även att tex för jakt inte skjuta mitt i sommaren osv.
Ha något som indikerar vind, ett plastband på en träpinne är bättre än ingenting.
Ha alla komponenter hemma, att avbryta ett test för att man har slut på tändhattar är inte bra.

2. En grupp blir ej mindre av mer skott.
Fem skott är enligt mig perfekt för att hitta precision men för att hitta oprecision behövs bara två.
Speciellt vid breda tester så börjar jag med tvåskottsserier sitter dom brett isär så är det inte bra.

3 Två saker samtidigt.
Ska man skjuta över en kronograf så varför inte skjuta på tavlan samtidigt för att se hur det gruppar.

4 våga byta kula och krut.
Jag har väldigt ofta skippat en kula tidigt, ibland bara efter första serien.
Ibland kanske den kulan med bäst bc inte funkar helt enkelt och man får byta spår tyvärr.
Samma med krut tyvärr, att ha ett krut till alla kalibrar kanske inte är det bästa utan våga köp det som ska funka enligt dom som redan gjort resan. Många mal på med ett krut för länge bara för att det är det krut man råkar ha hemma.

5 Hastighet eller precision, testa om det duger.
Jag har ofta sett hur folk kan överge en fin precision och fortsätta laddandet för att få mer fart.
Det är ju ett litet talesätt att man justerar farten med kalibern och precisionen med krutmängd vilket jag tycker stämmer bra.
Om man inte är nöjd med farten men med precisionen så testa ändå i så jämförbara former som möjligt för syftet med laddningen, jag vet själv att det funkar bättre än vad man tror. Även om det gäller expansion är det relativt enkelt att testa, testa gärna på två avstånd jag brukar testa på 100m och 300m.

6 Våga justera eftersom.
Det finns en anledning att bänkskyttar laddar under tävling. Ibland är den bössan /pipan man laddar till svår att hitta en riktig ocw laddning till som funkar i alla väder. Istället för att blåsa halva piplivet att hitta ocw så ändra datat efter temp. Ett bra trick som jag kört är att ha magnumhatt på vinter och standard på sommaren. Som värst är det ju en skillnad på 50 grader celsius så en ocw för detta kan vara långt svårare än för en laddning som ska funka med hälften av tempvariationen.

7 Låt teorin vara sekundär.
Ofta är det teorin som ställer till att man laddar väldigt mycket innan man är nöjd.
Exempel, 160 krutet är inte speciellt tempstabilt dock är det väldigt precisionsstabilt då det i regel ger breda noder i laddvikt.
Dvs det ger ett annat träffläge men med bibehållen precision. Då låter man uppfinningsrikedomen kicka in och verifierar kulbana efter vissa temperaturer, helt värdelöst är det inte så 10 grader har jag kört på och så klickar man efter resultatet man får när man tränar i dom aktuella temperaturerna.
Själva laddutvecklingen med 160 brukar man dock klara av väldigt snabbt ofta på bara 20 skott om man vet vart man ska börja.

8 var öppen för tips från olika håll, men kolla gärna resultatlistor ;) .

Jag hade en diskussion med en karl om vilket krut som var bäst till 6,5x55.
Diskussionen började med ett påstående att mrp var bäst och jag gjorde som svar en lista på 8 st olika krut med gradering där mrp kom på sjätte plats som bäst krut till 6,5x55 och frågade om en kommentar till listan.
Svaret blev att han bara laddat med mrp till 6,5x55 "varför ladda med något annat än det bästa".
Jag blev väldigt intresserad av analysen hos denna handladdare som i väldig myckenhet tipsade om detta krut och dess överlägsna prestanda i alla lägen.
Detta var resultatet av över 30 års handladdande med ett krut i en kaliber med 2 st olika kulor.
Det visade sig att han hade lyssnat ganska hårt på ett enda råd vilket var att mrp var bäst. Rådet grundade sig i att mrp var mest likt det krut som användes i kronammo och den ammunitionen var överlägsen allt.
Lyssna på råd är bra men man kan korta antalet skott man behöver ladda genom att sålla lite bland alla råd man får.

Lycka till.
Hunt to live. Live to hunt

Gblenn

Re: Tips för att spara in tid och komponenter.

Inlägg av Gblenn »

Bra och enkel lista!

En fundering kring punkt 3... Jag skjuter generellt på tavla när jag utvärderar. Gärna inomhus för övrigt (ingen vind och alltid samma temperatur), men jag använder Magnetospeed och vågar faktiskt inte riktigt lita på vad jag ser med den på. Hastighet självklart, men känner mig efter en del tester ganska osäker på om inte de dryga 200g som bajonetten väger påverkar precision och tom "noderna". Har kunnat observera bättre precision med den på i vissa fall, sämre i andra. Helst skulle jag vilja ha den monterad med fäste på stocken (men det ska ju funka på fler vapen än ett). Så på senare tid har jag bara kört med den för hastighet och testar precisionen utan den monterad.

Sen angående punkt 7, med 160 menar du Vihtavuori N160 då?? Trodde det var minst lika temperaturstabilt som andra VV-krut??
Tycker just denna information är svår att hitta för olika krut. Oftast skryter de mest med att det ÄR temperaturstabilt... Men vad är egentligen att anse som temperaturstabilt? Dvs hur många m/s kan man anta att ett bra krut skiljer per tex 10 grader eller så?

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 4 times

Inlägg av arnold »

Bra lista, jag håller med i det mesta
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Stewe's world on ice

Gblenn skrev:Bra och enkel lista!

En fundering kring punkt 3... Jag skjuter generellt på tavla när jag utvärderar. Gärna inomhus för övrigt (ingen vind och alltid samma temperatur), men jag använder Magnetospeed och vågar faktiskt inte riktigt lita på vad jag ser med den på. Hastighet självklart, men känner mig efter en del tester ganska osäker på om inte de dryga 200g som bajonetten väger påverkar precision och tom "noderna". Har kunnat observera bättre precision med den på i vissa fall, sämre i andra. Helst skulle jag vilja ha den monterad med fäste på stocken (men det ska ju funka på fler vapen än ett). Så på senare tid har jag bara kört med den för hastighet och testar precisionen utan den monterad.

Sen angående punkt 7, med 160 menar du Vihtavuori N160 då?? Trodde det var minst lika temperaturstabilt som andra VV-krut??
Tycker just denna information är svår att hitta för olika krut. Oftast skryter de mest med att det ÄR temperaturstabilt... Men vad är egentligen att anse som temperaturstabilt? Dvs hur många m/s kan man anta att ett bra krut skiljer per tex 10 grader eller så?
Jag skulle likt dig ha svårt att lite på den monterad. Dock kan man göra ett test om det blir skillnad, om det blir skillnad så går mitt tips givetvis bort.
Japp n-160 och din fråga belyser problematiken med teori. Innan jag skrev det så var det i teorin tempstabilt och om man tar mig på orden blir det ostabilt men hur ser den fysiska verkligheten ut. För dig kanske det inte är ostabilt i tempvariation. Tester på tavlan ger verkligt resultat och teorin får eventuellt vika sig för verkligheten.

Stewe's world on ice

arnold skrev:Bra lista, jag håller med i det mesta
Jag är på inget sätt fullkomlig när det kommer till handladdning vilket jag påminns av ofta när jag möter dom som verkligen kan.
Jag fick tex ett utvärderingstips tips 2016 av en gammal räv från Norge som tagit honom över tio år att utvärdera. Det skulle vara kaxigt att påstå att jag skulle kommit lika långt på fyra år men jag har kommit så långt vågar se det som ett bra verktyg för precision för vissa kalibrar.

Användarvisningsbild
Cazorp

Inlägg av Cazorp »

Jävligt bra inlägg, tack!
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten

Stewe's world on ice

Som parantes. Jag delade stuga med tre skyttar på EM och han som lånade ut den var svensk. Jag berömde grillen och då började två av mina vänner börja diskutera grillen hemma hos Walt Berger som startade företaget berger. Man tävlar och umgås med folk som har laddat för max precision i tävlingssyfte i decennier. Man blir en liten mask på en stor krok när man försöker förstå alla parametrar, hur dom påverkar jämte slitage och rekyl för att nå så långt som möjligt.
För egen del så är en stor del av att förstå parametrar handlat om mängden.
Som ett exempel kan nämnas 160 krutet igen. Jag har laddat strax över 100 kg med detta krut som i dagens värde är rätt högt.
Jag börjar förstå dess karaktär rätt bra nu och det ända jag vill föra vidare är just råd som får folk att tävla mer och skjuta mer. Om inte för tillfredsställnimgen att tävla med bra resultat så för att sätta en perfekt träff på ett djur.
Nu är det upp till mig att skjuta vidare och jobba vidare med precisionen jag ger mig inte förren jag har en VM medalj även om resultaten hitintills varit trevliga. Det har blivit någon medalj samt två svenska rekord men den största behållningen är att hjälpa andra, speciellt när dom finner samma glädje som mig i jakt och tävlan.

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Ett bra inlägg!

Ett ytterligare tips: Se till att du har gott om tid både vid laddningen och framförallt vid skyttet. Åk till banan en sådan tid att du kan labba helt för dig själv i lugn och ro. Själv har jag utvecklat lite psykisk tålighet vid IPSC skyttet men det i alla fall störande att ha någon som springer omkring bakom ryggen på en och väntar på sin tur på banan.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Bra tips, tackar.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.

sneträff

Inlägg av sneträff »

2 små komentarer.

punkt 2. Jag kör helst 3skotts serier i första steget. sitter alla tre samlat är allt ok. sitter ett för sig själv? dålig avfyring? En styck felaktig kula? ???
med 2 skott: hur VET jag att båda var perfekta om dom sitter längre isär än förväntat?

punkt 4. hur vet du om det är kulan eller krutet som inte ger önskat resultat?

Det är väl inte så många av oss som har skjutit upp 100 kg krut?

sneträff

jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Stewe's world on ice skrev:

Jag skulle likt dig ha svårt att lite på den monterad. Dock kan man göra ett test om det blir skillnad, om det blir skillnad så går mitt tips givetvis bort.
Japp n-160 och din fråga belyser problematiken med teori. Innan jag skrev det så var det i teorin tempstabilt och om man tar mig på orden blir det ostabilt men hur ser den fysiska verkligheten ut. För dig kanske det inte är ostabilt i tempvariation. Tester på tavlan ger verkligt resultat och teorin får eventuellt vika sig för verkligheten.
Har inte stött på några belägg för att magnetospeed skulle påverka grupp-STORLEKEN. Problemet är ju att man letar ju felkällor när man får en stor grupp och gevär är väldigt tempramentsfulla.
skjuter man 5 st 5skottare på 5 dagar kommer man garanterat inte få samma storlek två gånger.

Magnetospeeden påverkar inte mina grupper mer än nått annat man fäster på pipan. Vissa gevär (specielt då tunna sporters) hoppar en halvmeter i träffläge, men grupperna brukar vara jämförbara med eller utan.

Kollar man på nätet ser man folk skjuta 0.5" grupper hela dagarna med magnetospeed. Handlar mer om kula, hastighet och krutval.

Sen är ju hastigheten intresant, men man måste ta den för vad det är.. osäker som bäst. Skjut en tio skotsstege och upprepa detta sen igen, så kommer plötsligt platåerna du såg första gången vara borta.

Jag skjuter papper först, men magneton har jag för att verifiera hastigheter. bänkskyttar använder ju sällan kronograf och endå skjuter dom 5-8mm hela dagarna. Dom väger ju inte ens kruter utan använder kastare!

Stewe's world on ice

sneträff skrev:2 små komentarer.

punkt 2. Jag kör helst 3skotts serier i första steget. sitter alla tre samlat är allt ok. sitter ett för sig själv? dålig avfyring? En styck felaktig kula? ???
med 2 skott: hur VET jag att båda var perfekta om dom sitter längre isär än förväntat?

punkt 4. hur vet du om det är kulan eller krutet som inte ger önskat resultat?

Det är väl inte så många av oss som har skjutit upp 100 kg krut?

sneträff
Man vet det om man skjuter med bra stöd och vindnindikator. Om man ändå inte vet så ta två till.
I regel har nästan alla bättre förmåga att skjuta tätare än vad man tror, det som förstör ofta är dåligt stöd och noll tanke på vindavvikelse.
Det beror på hur dåligt den går såklart men om det är tillräckligt långt bort från precisionsmålet så kan inget krutbyte fixa det i regel

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

jmkhenka skrev:

Har inte stött på några belägg för att magnetospeed skulle påverka grupp-STORLEKEN. Problemet är ju att man letar ju felkällor när man får en stor grupp och gevär är väldigt tempramentsfulla.
skjuter man 5 st 5skottare på 5 dagar kommer man garanterat inte få samma storlek två gånger.

Magnetospeeden påverkar inte mina grupper mer än nått annat man fäster på pipan. Vissa gevär (specielt då tunna sporters) hoppar en halvmeter i träffläge, men grupperna brukar vara jämförbara med eller utan.

Kollar man på nätet ser man folk skjuta 0.5" grupper hela dagarna med magnetospeed. Handlar mer om kula, hastighet och krutval.

Sen är ju hastigheten intresant, men man måste ta den för vad det är.. osäker som bäst. Skjut en tio skotsstege och upprepa detta sen igen, så kommer plötsligt platåerna du såg första gången vara borta.

Jag skjuter papper först, men magneton har jag för att verifiera hastigheter. bänkskyttar använder ju sällan kronograf och endå skjuter dom 5-8mm hela dagarna. Dom väger ju inte ens kruter utan använder kastare!
Jag har skjutit med Magnetospeed nu på 4 olika vapen. Tre olika kalibrar och tre olika piptjocklekar och kanske 20 olika kulor och betydligt fler laddningar allt som allt, och javisst träffläget förändras. Olika mycket beroende på pipa, där tjock pipa gett mindre förändring.
MEN jag har i flera fall fått bättre grupper med Magnetospeed påhängd än utan, OCH jag har i andra fall fått sämre grupper. Och ja jag har skjutit kontrollgrupper för att testa just detta när jag väl upptäckte fenomenet. Därför litar jag inte rakt av på den träffbild jag får med bajonetten hängandes som den extra pipvikt det faktiskt blir. Rent logiskt är det inte så konstigt då vissa pipsvängningar självklart kommer påverkas av den förändrade massan.

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Hmm, ja det kanske beror på kaliber och kulvikt, och jag har många gånger tänkt att jag måste göra egna tester men det blir liksom aldrig av... Kanske skulle man ta med sig kylda hylsor till banan nån gång och mäta...
Annars tänker jag att det ändå borde vara linjärt? Det verkar ju som att man i ballistikkalkylatorer som Strelok eller verktyg som QL och GRT använder en "temp stability factor" uttryckt i procent. Vad skulle vara ett bra eller dåligt värde då??