Projektilval for banskytte 6,5x55

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

lars m. l.
Has thanked: 1 time

Projektilval for banskytte 6,5x55

Inlägg av lars m. l. »

Go kväll

Jag har i flera år användt Hornady Match BTHP 140 grains til banskytte i 6,5x55 ffa på grunn av priset. Jag är generelt nöjd med precisionen typ 5 skott inom 15 mm@100 meter i min Tikka T3 Varmint.
Mina Hornady Match 140 grains börja att ta slutt och nästa portion om 1000 projektiler skall bestillas.
Nu til min fråga:
- skall jag fortsätta med gamle hederliga Match eller är det en poeng att köpa Lapua Scenar (L), Hornady ELD M, Hornady A-Tip trots det högra pris?

vh Lars

Användarvisningsbild
kattafan
Been thanked: 1 time

Re: Projektilval for banskytte 6,5x55

Inlägg av kattafan »

130gr Golden Target kan vara värt att testa. Billiga och förmodligen den mest skjutna kulan i Sverige ever.
Om du frågar snällt så brukar folk här inte vara omöjliga att släppa till testslattar av olika kulor för en symbolisk summa.
Om du med banskytte menar upp till 300m så är det nog inte mycket du vinner med A tip t.ex.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
jonke72

Inlägg av jonke72 »

En kula som också går bra som man ibland kan hitta billiga partier av är Nosler Custom Competition 140gr HPBT
Kolla med jaguargruppen!

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

jonke72 skrev:En kula som också går bra som man ibland kan hitta billiga partier av är Nosler Custom Competition 140gr HPBT
Kolla med jaguargruppen!
Tyvärr kan jag inte ge någon recension på denna kula. Håller just på och testar i min Tikka. Det som lockar är att priset är så lågt att man kan kosta på sig att gödsla pappälgar. Samtidigt som den, enligt amerikanska skyttar, är 'rop notch' avseende precision. Den har ju hängt med jävligt länge i staterna men syns sällan på svenska banor. Kanske en doldis... Jag beställde 1000-pack hos Torsbo, så jag hoppas på det iaf.

Eld-m, A-Tip o dyl undviker jag helt. Det ska vara billigt att skjuta bana! Med dyra kulor blir jag bara snål på själva pangandet.

jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Custom Competition skjuter helt okej, lite annan kulprofil än GT.. Billig, köpte den för 230kr / 100 st på Fritid Vildmark. Nu ligger dom nog på 290 eller så. Nån krona mer än 140 grain FMJ S&B men skjuter bättre.

Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

jmkhenka skrev:Custom Competition skjuter helt okej, lite annan kulprofil än GT.. Billig, köpte den för 230kr / 100 st på Fritid Vildmark. Nu ligger dom nog på 290 eller så. Nån krona mer än 140 grain FMJ S&B men skjuter bättre.
Tyvärr verkar det som att S&B 140gr blivit dyrare än både NCC och GT. Misstänker att handlarna sätter priser efter inköpspris och inte efter precision :P

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 2 times

Inlägg av arnold »

Jag har provat ca10olika match kulor i 6,5mm och den som gett klart bäst resultat och flest vinster är 140gr eld-match,(den håller mycket högre kvalitet än bthp match) den höga bc'n på den utklassar scenar kulorna när hållet blir långt och vinden svår. Har skjutit den ända ut till 1640m ..nummer två på min lista är140gr berger vld Target ,,har även skjutit en del 135gr a-tip och dom skjuter bra men priset rättfärdigar inte det att ligga å skjuta för drygt 15:- smällen när eld match gör det lika bra.
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

lars m. l. skrev:Go kväll

Jag har i flera år användt Hornady Match BTHP 140 grains til banskytte i 6,5x55 ffa på grunn av priset. Jag är generelt nöjd med precisionen typ 5 skott inom 15 mm@100 meter i min Tikka T3 Varmint.
Mina Hornady Match 140 grains börja att ta slutt och nästa portion om 1000 projektiler skall bestillas.
Nu til min fråga:
- skall jag fortsätta med gamle hederliga Match eller är det en poeng att köpa Lapua Scenar (L), Hornady ELD M, Hornady A-Tip trots det högra pris?

vh Lars
Jag har en liten taktik jag brukar köra vid extra vilja att få bästa möjliga resultat. Jag köper helt enkelt allt som är intressant och utvärderar. Just banskytte är jag inte aktiv med längre men när jag var det tyckte jag länge att normas gt gav stabilaste prestandan. Numera kör jag mycket med scenar. Bc ligger en bit efter men precisionen är superbra.
Hunt to live. Live to hunt

Hilding

Inlägg av Hilding »

För banskytte på 300 meter är nog Golden target, DL eller Scenar 107, 120, 123 runt 815-845 m/s de säkraste valen med låg rekyl och mycket bra praktisk precision. Talar av egen erfarenhet i 6,5x55. Med rätt laddning och frisk pipa håller samtliga lätt innertian på 300.
Tyngre projektiler ger tyngre rekyl som blir mer uttröttande i längden...
Artibus et armis recuperatur gloria

Jan Blomqvist

lars m. l.

Inlägg av lars m. l. »

Tack for svar. Jag havde inte tankt på Norma Golden Target. Måsta lille tilgangelighet och pris i Danmark.
Vh Lars

Användarvisningsbild
börje
Been thanked: 1 time

Inlägg av börje »

Arve skrev:
jonke72 skrev:En kula som också går bra som man ibland kan hitta billiga partier av är Nosler Custom Competition 140gr HPBT
Kolla med jaguargruppen!
Tyvärr kan jag inte ge någon recension på denna kula. Håller just på och testar i min Tikka. Det som lockar är att priset är så lågt att man kan kosta på sig att gödsla pappälgar. Samtidigt som den, enligt amerikanska skyttar, är 'rop notch' avseende precision. Den har ju hängt med jävligt länge i staterna men syns sällan på svenska banor. Kanske en doldis... Jag beställde 1000-pack hos Torsbo, så jag hoppas på det iaf.

Eld-m, A-Tip o dyl undviker jag helt. Det ska vara billigt att skjuta bana! Med dyra kulor blir jag bara snål på själva pangandet.
Nosler cc är rätt vanlig i mina trakter, använder den själv i 222:an. Rätt lik smk, vissa menar att det är samma mantel.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Freddowich

Inlägg av Freddowich »

130gr smk finns med den ger bra precision har det visat sig :D
http://www.thss.se/Sierra-130gr-MatchKing" onclick="window.open(this.href);return false;

andersvestlund

Inlägg av andersvestlund »

Följer tråden! :)

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

Min egen erfarenhet gällande Norma DL är att den presterar såpass tätt från fabrik i min STR att jag inte ser någon mening att på egen hand påverka laddningen bortsett från att det är kul att handladda. :D
Jämthundar och Alpländare.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Been thanked: 3 times

Inlägg av Velcro Fly »

Scenar alla dagar. Inte sett en Tikka som inte skjuter de riktigt tätt. Finns i flera vikter från 108-139 gr så det är bara o bestämma vilken.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Nisnes
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Nisnes »

lars m. l. skrev:
23 maj 2020, 20:58
Tack for svar. Jag havde inte tankt på Norma Golden Target. Måsta lille tilgangelighet och pris i Danmark.
Vh Lars
Bestill fra Sverige.
https://www.skyttetjanst.se/article/det ... rget/24151