Sako M78 22 K Hornet

Här har du annonstorget i ny tappning dvs. Här kan du lägga in annonser på saker du önskar sälja.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Kategoriregler
Regler för Annonstorget

1. Endast privatpersoner får annonsera på Annonstorget. Näringsidkare är välkomna att kontakta robban@robsoft.nu" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; för överenskommelse om annonsering.

2. Varor och erbjudanden ska vara lagliga att använda, samt stämma överens med god etik för jägare och skyttar. Militära produkter utan rimlig anknytning till jakt och skytte får ej bjudas ut. Är du tveksam, kontakta en moderator eller Robban innan du bjuder din vara. Varor som säljs ska ha ett fastställt pris. Säljare och köpare är givetvis fria att förhandla om priset, men auktioner är inte tillåtna.

3. Inlägg och annonser som inte stämmer med dessa regler, eller som moderator anser olämpliga, avlägsnas utan föregående varning.

4.Vid ammunitionsförsäljning är det upp till säljaren att tillse att köparen har erfoderliga tillstånd för inköp.

5. Varan skall vara förknippad med jakt, vapen och skytte. Motorfordon är inte längre godkända för direkt annonsering på Robsoft under kategorierna SÄLJES eller KÖPES. Jaktbilar mm. kan dock fortfarande utannonseras till försäljning, men endast som länkar till Blocket under avdelning BLOCKET TIPS.

6. Moderatorerna tar normalt sett inte bort annonser efter en försäljning avslutats. Trådskaparen kan i stället lägga till ordet "Såld/köpt/bytt" i rubrikraden (Man går in i första inlägget och gör den ändringen).

/Robban
Fika

Sako M78 22 K Hornet

Inlägg av Fika »

Sako M78 22 K Hornet + 30mm Aluminium fästen som funkat bra
Laddverktyg K-Hornet Hornady + Crimp die
200+ Sako Hylsor + 55 Laddade patroner
Pris 4000kr

Kulor
Sako 105G 50gr FMJ ca 190st - 500kr
Hornady 40gr Vmax ca 175st och några få 50gr SPSX - 400kr
Barnes 50gr TSX 95st - 500 kr

Allt för 5000kr

En 22 Hornet som är omriven till Kilbourne Hornet. Fabriks ammo fungerar som vanligt men hylsan har "K" formen då den kommer ut efter skott.
För handladdaren ger K kammaren längre hylsliv då skuldran minskar sträckningen som vanliga Hornet lider av.
20-25 mm grupper är det jag klarar av att få till med den men det hänger nog mer på mig än bössan.
Jag har använt Hornady och Sako kulor 40-50 grain, den skjuter bra med det mesta jag stoppat i den.
Jag har provat barnes 50gr TSX koppar men inte fått till det riktigt. För lite twist i pipan tror jag.
Pipan är gängad 1/2" unf och är således klar för dämpare när de släpper på förbudet - borde ju komma snart tycker man.
Värt att nämna om M78 modellen är att trycket är riktigt bra - även med sako mått. Inget släp bara ett krispigt klick.

Om något negativt ska nämnas är att det finns mindre skavanker, bössan är använd och det syns att den varit i skogen.
Magasin matningen fungerar inte perfekt, jag har inte gjort något med det, Fritid o Vildmark som jag köpte bössan av tyckte att man kunde justera läpparna på magasinet för att få till matningen. En patron matar fint, men stoppar man i fler vill det sig inte alltid.

Bössan finns i Sandviken.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh
Johan
Senast redigerad av 2 Fika, redigerad totalt 21 gång.
Månskensbonde

Fika

Re: Sako M78 22 K Hornet

Inlägg av Fika »

Månskensbonde

Fika

Inlägg av Fika »

Upp igen
Månskensbonde

Fika

Inlägg av Fika »

:arrow:
Månskensbonde

Användarvisningsbild
jalfa

Inlägg av jalfa »

vad väger ekipaget kikarlöst? är det 1 tums ringar på?
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
SKB kal 12/70
Steyr HFT Challenge .177
Nobs

Fika

Inlägg av Fika »

Köksvågen säger 3167gram för bössan med 30mm Aluringar. Ringarna i sig väger 90 gram
Månskensbonde

Användarvisningsbild
jalfa

Inlägg av jalfa »

ok tack, men jag är ute efter en mer lättviktsbössa under 3kg med min kikare - till trädskällarjakten.
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
SKB kal 12/70
Steyr HFT Challenge .177
Nobs