Problem med Dewey läskstång

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 3 times
Been thanked: 25 times

Re: Problem med Dewey läskstång

Inlägg av Velcro Fly »

Svart/brunt är krutrester. Oavsett vad Brunoxburken säger så är den inge vidare kopparsolvent.
Bra för just brända rester, skydda o så men ingen kopparlösare.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

docholliday skrev:Tackar för boretech tipset. Får jag testa då kanske mot koppar.
Köp då deras ”Copper Remover”. ;)
Eliminator funkar bra den med men om det är specifikt kopparlösare du är ute efter så ...

docholliday

Inlägg av docholliday »

Velcro Fly skrev:
docholliday skrev:Tackar för boretech tipset. Får jag testa då kanske mot koppar.
Köp då deras ”Copper Remover”. ;)
Eliminator funkar bra den med men om det är specifikt kopparlösare du är ute efter så ...
Jepp ska ta en sådan framöver... ska bli intressant att se om brunox tagit kopparn eller om lapparna blir blå/gröna med denna produkten du tipsat om.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jep !!

Användarvisningsbild
Frank69

Inlägg av Frank69 »

Verkar som att du trycker igenom lapparna med en jagg.
Detta kan göra att du böjer läskstången.
Dra istället igenom lapparna med en ögla på läskstången eller draglina.

docholliday

Inlägg av docholliday »

Frank69 skrev:Verkar som att du trycker igenom lapparna med en jagg.
Ja det stämmer, en jagg med spets på toppen. Men annan användare berättar att även han tycker shotters choice är trög att jobba med. Så blir inga mer produkter från dom. Jag körde en vända igår med Brunox och allting gick som en dans.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Frank69 skrev:Verkar som att du trycker igenom lapparna med en jagg.
Du får inte ”full täckning” med öglan o lappen. Och att mata en läskstång från mynning mot lådan är fortvarande inte att rekommendera.
En läsklina , modell Patch Worm med kal anpassad ”nippel”, som man drar från lådan o rakt ut genom pipan är betydligt effektivare och säkrare.
Och de läskvajrar som har gänga för borsten (och dras igenom loppet såsom PW) är ett bra alternativ för läskstång med jagg o lapp eller borste de med.
För riktig grundlig rengöring är dock rätt läskstång med rätt rod guide/bore guide , använd i rätt manér, helt oslagbar.

Användarvisningsbild
Frank69

Inlägg av Frank69 »

docholliday skrev:Jag körde en vända igår med Brunox och allting gick som en dans.
Den innehåller kanske mer olja än rengörande medel. :wink:

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Frank69 skrev:
docholliday skrev:Jag körde en vända igår med Brunox och allting gick som en dans.
Den innehåller kanske mer olja än rengörande medel. :wink:
Exakt . Men bra produkt för ”daglig” vapenvård. Liksom Ballistol.

När man använder produkter som faktiskt biter i koppar o dyl så blir jaggen/lappen hårdare att dra genom för gulmetaller mjuknar och det blir mer motstånd pga det.

Därför drar man först några lösare lappar mättade med solvent genom pipan och låter solvensen göra sitt jobb 10-20 min innan man , med borste blötat i solvent , ger sig på möget.
Drar man först dränkta, tajtpassande lappar så pressar man det mesta av solventen ut med lappen och kvar blir en tunntunn hinna av solvent. Inte alls lika effektivt.

docholliday

Inlägg av docholliday »

Enligt Brunox så tar den koppar, tombak mm. Det är konstigt att påstå något sådant om det inte stämmer. Men sen kan ju effektiviteten variera från en produkt till en annan. Universalprodukter är sällan riktigt bra på någonting men gör ett halvbra jobb på det mesta.

Fält
Has thanked: 7 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av Fält »

Jag har hittat en kula som snabbt kletar ner med koppar så jag kan kolla om Brunox har någon vettig kopparlösande verkan. Det verkar inte så än så länge.

docholliday

Inlägg av docholliday »

Fält skrev:Jag har hittat en kula som snabbt kletar ner med koppar så jag kan kolla om Brunox har någon vettig kopparlösande verkan. Det verkar inte så än så länge.
Lägg på rikligt och låt verka 20min. Och upprepa processen några gånger mellan borstningarna. Så klart inte med att låta produkten ligga 20min varje gång. Men första vändan ska den ju ligga på så länge. Man kan även låta den verka över natten.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

docholliday skrev:Enligt Brunox så tar den koppar, tombak mm. Det är konstigt att påstå något sådant om det inte stämmer. Men sen kan ju effektiviteten variera från en produkt till en annan. Universalprodukter är sällan riktigt bra på någonting men gör ett halvbra jobb på det mesta.
Matolja tar sig sakta på koppar den med.
Lutar man sig på allt tillverkarna trycker på behållare o mantrat upp på sina hemsidor så är ju Cancer redan ett minne blott.
Har man tid o vänta några veckor mellan varven så rengör nog pipan sig själv, av all oönskad koppar.
Med det sagd så finns det grejer att påskynda det hela. Vissa stinker, andra mindre och en del inte alls.

docholliday

Inlägg av docholliday »

Velcro Fly skrev:
docholliday skrev:Enligt Brunox så tar den koppar, tombak mm. Det är konstigt att påstå något sådant om det inte stämmer. Men sen kan ju effektiviteten variera från en produkt till en annan. Universalprodukter är sällan riktigt bra på någonting men gör ett halvbra jobb på det mesta.
Matolja tar sig sakta på koppar den med.
Lutar man sig på allt tillverkarna trycker på behållare o mantrat upp på sina hemsidor så är ju Cancer redan ett minne blott.
Har man tid o vänta några veckor mellan varven så rengör nog pipan sig själv, av all oönskad koppar.
Med det sagd så finns det grejer att påskynda det hela. Vissa stinker, andra mindre och en del inte alls.
Jag uppfattar inte brunox som särskilt oljig. Den har god rengöringsförmåga i mina hagelgevär och får dom renare snabbare än shotters choice. Men allting syns ju inte med blåtta ögat. Dvs en pipa som ser ren ut kan ju ha beläggningar, tex av koppar, som behöver tas med annan produkt. Så brunox är ingen mirakelprodukt i mina ögon men jag är i vart fall nöjd med den.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Så sant. Finns tyvärr inga mirakelprodukter. Finns bra produkter och så finns det mindre bra. Mirakel uteblir ..