Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

capercaillie

Re: Hur går toppjakten???

Inlägg av capercaillie »

JockeJ skrev:Vi verkar ha lika mycket tjäder i år som föregående säsong, Alltså helt överjävligt mycket.

Ifjol var det glest mellan flockarna av orrtuppar, där verkar det blivit ett rejält uppsving, dem sitter i 50tal på vägen ibland, och vissa gånger närmare hundratalet kring de mindre myrområden med mycket björk.

Har ännu inte börjat jaga ännu, snön kom plötsligt (30cm) och det blev då för mycket för att handgå, och för snålt för skidorna.

Nu har vi haft blidväder så det är numera bortåt 15cm och stenhårt. Ingen upplega.

Skall eventuellt prova smyga ut på orre under fredagen med korthållsbössan

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej, hur har det gått med orrarna, lyckats få ned några ur flockarna? Och hur är det med vintern där du jagar? Det är lite dystert med det i Norra Värmland för närvarande.

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 5 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av r1no1 »

Jaha, ja det är ett nytt fenomen för mig.
Men lär vara något man för vänja sig vid som det verkar.
pow skrev:Jag vet inte säkert, men jag tror orrarna får problem när det är isbarka på björkarna. Har för mig att jag läst någonstans att magen på dom får tuppjuck när dom äter knopp med is på.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
bax

Inlägg av bax »

Var ut en sväng i söndags.
Såg efter bara en halvtimma plötsligt en tjädertupp i en grantopp bara 80m bort, med lång hals, "detta går aldrig tänkte jag".
Lyckades dock lägga mig bakom en liten gran och skjuta, tuppen vek ihop sig och föll rakt ner. Härligt!
När jag kom fram såg jag den djupa gropen i snön....men också blod och språngspår bort därifrån.
Hittade tuppen död under en gran 100m bort :shock:
"här skjuts inget mer idag" tänkte jag och skidade mot bilen, då såg jag först två tuppar till när jag lastade min tupp och sedan tre andra under skidfärden.

Väl hemma blev det provskjutning, träffpunkten låg någon centimeter till vänster bara, på 180m håll, jag måste alltså ha klantat mig vid skottet men vet inte hur :(

Nya tag i helgen om vädret tillåter, är plusgrader just nu :evil:

Användarvisningsbild
PerN
Moderator
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av PerN »

Hunden och jag hade olika uppfattningar om hur dagens jakt skulle bedrivas.
Medans jag var på väg till ett ställe där vi sett orre förut så stack Bilbo iväg en dryg km åt ett annat håll.
Där sprang han omkring och hörde inte husses rop eller visselpipa.
Så småningom blev han i alla fall kvar på ett ställe och jag skidade dit.
När jag orolig kom fram 15min efter att han stannat för att se vad som hade hänt satt han lugnt och tittade på mig när jag tog mig över sista diket.
Inga skador och inga spår efter något annat djur i löpan.
Vete sjutton vad han hittat på :?
Bilb200118.jpg
FörVadDetÄRVärt/
PerN
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)

wande
Been thanked: 1 time

Inlägg av wande »

Händ mig liknande 2018. Hunden stod å jag gick på för att hitta honom sitta i en myrkant å dumglo. Vilket aldrig hänt att han är still i onödan. Gick sedan stel runt fötterna på mig ca 30 min innan hsn fick fågel i näsan å jag sköt. Sen gick det som tusan 2-3 timmar till å ville inte ge upp. När vi kom hem var han ännu stelare och hittade ett djupt jack i bakbenet så skelettet blottades. Vila 2 v så d läkte ihop sen var d som vanligt igen

malx
Been thanked: 2 times

Inlägg av malx »

Min unga Breton har gjort liknande. Han har ända från början gått (för) stort men medan det var barmark spårade han stensäkert upp husse efter ett tag. Men sen det blev snö så har han flera gånger haft betydligt större problem. Två gånger har han sprungit helt fel när han tänkt sig söka upp mig och jag har fått hämta honom. Förstår inte alls, borde ju vara lättare på snö. (Inga skador inblandade).

Det positiva är ju att han iallafall inte är och stör fåglarna man själv får syn på...

Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inlägg av PerN »

malx skrev:Min unga Breton har gjort liknande. Han har ända från början gått (för) stort men medan det var barmark spårade han stensäkert upp husse efter ett tag. Men sen det blev snö så har han flera gånger haft betydligt större problem. Två gånger har han sprungit helt fel när han tänkt sig söka upp mig och jag har fått hämta honom. Förstår inte alls, borde ju vara lättare på snö. (Inga skador inblandade).

Det positiva är ju att han iallafall inte är och stör fåglarna man själv får syn på...
Misstänker faktiskt att det var något sådant idag. Då han drog iväg till det stället där vi var förra gången och var även fram på vägen där jag ställt bilen förra gången och snurra några varv innan han sprang in på området igen. Vi hade kring nollan i skogen idag vilket jag har för mig stövarjägarna brukar kalla svårspårat.
Såg för mitt inre hur en timmerbilarna m.m skadat honom när han var ute på vägen (lite trafikerad) eller att han låg åt på en självtagen orre, eller att han hittat några renar eller.. och så sitter han bara där som "kommer du inte förrän nu :? "
I alla fall jäkligt skönt att man har en pejl när något sådant här händer så man kan gå in och hämta honom vilket inte har behövts de tidigare 6 åren.
FörVadDetÄRVärt
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)

Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inlägg av PerN »

Men ibland funkar allt :) :shock:
Tjäd200124.jpg
Lätt chockad :mrgreen:
/PerN

Användarvisningsbild
Johan L.
Been thanked: 5 times

Inlägg av Johan L. »

Avslutade säsongen med två ungtuppar. Ganska värdelös säsong helt utan snö och kyla men det blev totalt tre orrar ändå.

Väldigt nöjd med 175 grains Scenar-L laddade till strax under 800 m/s i 308 win. Bra precision, bra död och snygga hål. Inget stort underlag direkt men det ser bra ut. Avstånden har varit 170-210 meter.

BildBildBild
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 5 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av r1no1 »

Vilket katastrof år för toppjakt.
Vädret måste vara sämsta på ett par manna minnen minst.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

Bild

Säsongens första ansmygning. Här sitter det ca 10 fågel som jag ser (samt kanske 5-10 som jag inte ser. Problemet? Inte EN tupp så långt ögat når. På vägen hem hade jag tre straffsparkar på tjäder, bara hönor Bild
Blev 3-4 timmars jakt denna säsongen.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Inlägg av Anders Ö »

Absolut sämsta vädret vad jag kan minnas , varmt , snöfritt och blåsigt :roll:

Det blev totalt 5 Orrar och 3 Tjädrar för mig
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

Jag avslutade säsongen redan för två veckor sedan. Mycket dålig vinter pga vädret. Har det inte stormat så har det regnat ungefär.
De få dagar som bjudit hyfsat väder då jag varit ut har ändå varit riktigt bra. Jag har skjutit både tjäder och orre nästan varje tur utom någon sväng då vädret varit allt för ogynnsamt. Har mest jagat riktigt säkra och bra ställen då det här inte har en säsong lämpad för att söka och utforska nya marker med så dåliga väderförutsättningar.
Fågeln har mest hållit till på backen och ätit en och tall.
Nåja, det ska finnas bra och det ska finnas dåliga år, så är det bara.
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss diavari C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss diavari V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Man får hoppas att drt har varit gynsamt för fåglarna utan snö ... :?:
Jag kan inte säga att jag vet att det är bra utan snö , men det känns som det borde vara gynsamt :idea:

Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Så länge det inte är kallt spelar det ingen roll om det är lite snö, men sträng kyla och dålig eller lite snö är absolut inte bra. Jag är övertygad om att dom två tidigare vintrars djupa lössnö har varit en starkt bidragande orsak till att överlevnaden varit så hög på kycklingarna häromkring. Om fåglarna kan exponera sig endast korta stunder på morgon och sen eftermiddag och spendera resten av dygnet under 1m snö, väl skyddade från kylan, örnar och duvhökar så kommer andelen lyckade föryngringar när våren kommer att öka exponentiellt.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

pow skrev:Så länge det inte är kallt spelar det ingen roll om det är lite snö, men sträng kyla och dålig eller lite snö är absolut inte bra. Jag är övertygad om att dom två tidigare vintrars djupa lössnö har varit en starkt bidragande orsak till att överlevnaden varit så hög på kycklingarna häromkring. Om fåglarna kan exponera sig endast korta stunder på morgon och sen eftermiddag och spendera resten av dygnet under 1m snö, väl skyddade från kylan, örnar och duvhökar så kommer andelen lyckade föryngringar när våren kommer att öka exponentiellt.
Jaha.. där ser man :D
Den teorin köper jag :!:

Limpan

Inlägg av Limpan »

Fryser blåbärsriset blir det inte bra. Sämsta föryngringen jag upplevt var efter en vår med tidig snösmältning och sedan stark kyla. En nackdel till med vintrar som dessa är att gnagarna inte har något skydd, varken mot kyla eller predatorer. Synd nu när gråfågelstammen sakta kommit upp i hyffsad nivå. Riktigt bra på sina håll.

Örträskarn

Inlägg av Örträskarn »

Sitter och summerar årets säsong. Vädret har väl minst sagt varit rätt knepigt, där det började med fantastiska förhållanden innan nyår och därefter varit blidväder, storm och nu på slutet kraftigt snöfall. Trots det har jakten gått rätt bra med ett tjugotal tuppar i backen, skillnaden mot fjolåret är att det blivit betydligt fler orrar än tjädrar. Men det har snarare med ren klantighet att göra, kändes som att det gick lite troll där på slutet med kraftiga felbedömningar av avstånd, stötta kikarsikten och ibland helt oförklarliga bommar. Nästa år måste man kanske börja ta med sig avståndsmätaren...

Latvalintu

Inlägg av Latvalintu »

Det är kontraster i landet. Var sista toppjaktsturen igår, i ett rekorddjupt snötäcke. Drygt en meter snö i skogarna här i norr, och snön fortsätter falla, två nya decimeter idag, och mer lovas imorgon. Fina turer i riktigt vinterlandskap har det blivit. Långa skidor har varit ett måste :roll:

Latvalintu

Inlägg av Latvalintu »

Vinterpuder
_20200131_204630.JPG