Ripjakt vinter 2020

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

sliop

Ripjakt vinter 2020

Inlägg av sliop »

Ska upp till jämtlandsfjällen och jaga ripa för första gången nu i februari - ska bli mycket spännande! God fjällvana finns men ingen har tidigare erfarenhet av vinterjakt på ripa. Tanken är att vi ska jaga på renbetsmark och köpa jaktkort på natureit.se

Någon som har nybörjartips?
Bra områden runt Åredalen som inte kräver för lång skidtransport från väg?
Hur fungerar de lila lottningsområdena på natureit?

Tacksam för alla tips!

vSen

Re: Ripjakt vinter 2020

Inlägg av vSen »

sliop skrev:Ska upp till jämtlandsfjällen och jaga ripa för första gången nu i februari - ska bli mycket spännande! God fjällvana finns men ingen har tidigare erfarenhet av vinterjakt på ripa. Tanken är att vi ska jaga på renbetsmark och köpa jaktkort på natureit.se

Någon som har nybörjartips?
Bra områden runt Åredalen som inte kräver för lång skidtransport från väg?
Hur fungerar de lila lottningsområdena på natureit?

Tacksam för alla tips!
Har inga tips då jag själv inte provat ripjakt på vintern, men de står högt uppe på önskelistan. Du får gärna berätta vart ni jagade och hur de gick sen, har svårt att se på natureit hur tillgängliga vissa områden är..

Men hur de lila områdena funkar har jag svar på då jag mailat med länsstyrelsen. Klipper in svaret här gällde Tåssåsen därav priset som står 500 kr/ dag.
"Lottning innebär slumpad köpturordning för köp som gäller från 25 augusti till och med den 10 september, årligen.
Om du köper jakttillstånd nu i januari så bokar du lediga platser och betalar. Skillnaden är max 5 jägare område samt att det kostar 500kr/dag"

Så de tolkar i alla fall jag som att de funkar som vanligt så länge de inte gäller perioden 25 augusti till 10 september. Men med annan begränsning på antal jägare per dag då mot gröna områden.

Brändle
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av Brändle »

Ni gör bäst i att förbereda er på lång skidtransport tyvärr. Kolla naturIT. Merparten av områdena i direkt anslutning till bilväg är stängda för utsocknes.

sliop

Inlägg av sliop »

Men hur de lila områdena funkar har jag svar på då jag mailat med länsstyrelsen. Klipper in svaret här gällde Tåssåsen därav priset som står 500 kr/ dag.
"Lottning innebär slumpad köpturordning för köp som gäller från 25 augusti till och med den 10 september, årligen.
Om du köper jakttillstånd nu i januari så bokar du lediga platser och betalar. Skillnaden är max 5 jägare område samt att det kostar 500kr/dag"
Tack det var den pusselbiten som saknades, hade ju önskat att de kunde lägga ut den informationen lite tydligare på sidan. Delar en uppdatering efteråt!

sliop

Inlägg av sliop »

Brändle skrev:Ni gör bäst i att förbereda er på lång skidtransport tyvärr. Kolla naturIT. Merparten av områdena i direkt anslutning till bilväg är stängda för utsocknes.
Check på den, skidandet är halva nöjet :D

Användarvisningsbild
Stroem

Inlägg av Stroem »

Blev visst en extrainsatt jaktsväng. Åker upp ikväll o hem Söndag. Sen då upp onsdag morgon o hem söndag.
Miroku 7000 cal.12
Sauer & Sohn cal .12
Sako Forester 308w, Stalon Victor, Swarovski Z3 3-10*42
Antonio Zoli 12/7*57r, Aimpoint H2
Anschütz 1415-1416 22lr, Swarovski Z3 3-9*36
Strävhårig Vorsteh, Vildmarkens HE Sigurd