Hur lång tid innan ni sköt Guld?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

lancevancedance

Re: Hur lång tid innan ni sköt Guld?

Inlägg av lancevancedance »

No1MAXIMUS skrev:Min gissning är att de inte vill ha skyttar som dyker upp var tredje månad och tar upp en plats av klubbarnas ofta begränsade medlemsantal.
Är det däremot en skytt som kommer regelbundet varje eller varannan vecka och verkligen anstränger sig för att klara fordringarna utan framgång så har jag ingen förståelse för att han ska kastas ut efter tio månader.

Prata med duktiga skyttar i klubben om de kan coacha dig under ett träningspass mot en flaska fin dricka eller en lunch. Testa deras pistoler och revolvrar och se om någon av dem funkar bättre för dig än klubbens pistoler.
Bra tips, tack!
Saken är den att i november sköt jag 7 brons i rad. Så det börjar bli bättre. :)

lancevancedance

Inlägg av lancevancedance »

VonBöfvelen skrev:Jag sköt 2 av gulden under utbildningen som var typ 2.5 månad, men det var nog en del tur blandat med att planeterna stog i linje eller nått :mrgreen:

3e och sista fick jag harva desto mer med, tror det kom 4 månader efter utbildningen. Sköt 1-3 ggr/v utan avbrott.
Snabbgulden togs väldigt tidigt.

Nu efter 2 säsonger Nationellt och 1 säsong Ipsc tycker jag det går rätt bra att klämma in guld, men med 9an.
22an är rätt meh att panga med, tränar/tävlar till 98% med 9mm så att skjuta guld med 22an är en pärs för mig.

Testa lite olika modeller, få tips av andra skyttar, testa olila ställningar/tempo/grepp, försök kom iväg så ofta det går så kommer du se att det går att få in gulden :D
ok doki.
Jag ska skjuta en gång i veckan nu är tanken tills jag får alla guld. :)

Ja 22:an är inte så rolig. :( hehe

Fält
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Fält »

Det kan hänga lite på klubbens resurser hur gärna man har en skytt som inte skjuter tillräckligt ofta för att ha någon större möjlighet att klara av fordringarna.

Jag skjuter pistol i två klubbar och i den ena så finns det mycket gott om bra klubbvapen för nationellt skytte, så om någon skulle skjuta ett par år innan det släpper så är det inget bekymmer. Inte heller om någon skulle fortsätta skjuta utan att skaffa egen pistol på ett bra tag. I den andra klubben så är det svårare med klubbvapen och andra medlemmar ställer upp så att nybörjarna får låna deras vapen. Där skulle det bli en större belastning om någon som inte kan prioritera skyttet vill fortsätta skjuta i ett par år i förhoppning om att det skall släppa.

Man behöver ju också fundera på om man har möjlighet att intyga aktivitet när det är dags för ett föreningsintyg. För det är ju så att om någon bara har möjlighet att skjuta var tredje vecka så finns inte förutsättningarna för att skjuta pistol i längden. Aktivitetskravet uppfylls inte och man kan inte skriva ett föreningsintyg.

Följande är inte ett problem i någon av klubbarna jag är med i men jag vet att några som skötte om den nationella verksamheten i en klubb i närheten var ganska trötta på att ganska många använder det nationella som en genväg för att kunna komma in i klubbens IPSC sektion. De visar sig sedan inte en enda gång och hjälper inte till med ett smack i den nationella delen efter att "de fått sin nia". Så är det egentliga målet IPSC så tycker jag att det är ganska rätt att låta den sektionen eller klubben hålla i utbildningen.

Svaret på TS ursprungliga fråga för min del är någonstans mellan två och tre månader. Jag började efter sommaruppehållet och det krävdes en hel del tur för att hinna klart innan vinteruppehållet. Vi har bra Unique pistoler som lånevapen och det skulle nog tagit mycket längre tid med sämre vapen och särskilt om man inte fått samma vapen varje gång.

Christian_S

Inlägg av Christian_S »

För mig finns det 2 saker som krävs för att kunna skjuta guld. När dom är uppfyllda kommer resultaten.

Fräsch i kroppen (sovit bra, ätit bra (inget socker, "långsam mat), inte tränat fysiskt innan, inte trött mm.

Tom i huvudet så man kan fokusera 100% utan nån stress.

Bra vapen underlättar men vanliga klubbvapen skjuter oftast riktigt bra.

DarrenB

Inlägg av DarrenB »

För mig tog det några veckor bara att skjuta guld. Det hade gått snabbare om jag bytt till ett annat lånevapen tidigare, som passade mig bättre. MEN det betydde inte att det var guld varje gång efter det, men vid behov kan jag skjuta guld för att få märkesfordringar och licensförnyelse.
Och jag har fortfarande inte fått en 50-poängare efter lite mer än 2 år.
För en annan medlem tog det längre tid att få guld men han han skjutit några fullpoängare vilket jag inte har.

soul

Inlägg av soul »

Jag var klar med mina 3 46poängare tredje tillfället på nybörjarkursen, så tre veckor då eftersom vi tränade en gång i veckan.

CiprY

Inlägg av CiprY »

lancevancedance skrev:Hej!
Sökte på forumet och hittade ingen liknande tråd, så skapar en istället.

Jag har skjutit i cirka 3 månader och cirka 7-8ggr. Endast lyckats skjuta brons, dock sköt jag det cirka 7 rundor i rad. Det var dock 2 månader sedan. Så har nog blivit lite rostig nu efter nyår.

Men tänkte fråga er, hur lång tid tog det för er att skjuta 3 guldserier?
~3-4 veckor.

Tips är att köpa ett luft picka.. ger bra, billig träning.

CiprY

Inlägg av CiprY »

Fält skrev:
Man behöver ju också fundera på om man har möjlighet att intyga aktivitet när det är dags för ett föreningsintyg. För det är ju så att om någon bara har möjlighet att skjuta var tredje vecka så finns inte förutsättningarna för att skjuta pistol i längden. Aktivitetskravet uppfylls inte och man kan inte skriva ett föreningsintyg.

Följande är inte ett problem i någon av klubbarna jag är med i men jag vet att några som skötte om den nationella verksamheten i en klubb i närheten var ganska trötta på att ganska många använder det nationella som en genväg för att kunna komma in i klubbens IPSC sektion. De visar sig sedan inte en enda gång och hjälper inte till med ett smack i den nationella delen efter att "de fått sin nia". Så är det egentliga målet IPSC så tycker jag att det är ganska rätt att låta den sektionen eller klubben hålla i utbildningen.
IPSC är väl helt enkelt roligare? Gick själv den rutten, tyvärr har vi "kravet" på ett års medlemskap & harvande med 22.lr.

HeyZeus
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av HeyZeus »

CiprY skrev:IPSC är väl helt enkelt roligare?
IPSC är mycket, mycket, mycket dyrare och jag förstår inte tjusningen.

Gällande guld: jag började skjuta 2018-03-01, strax efter att vallarna hade tinat.
04-02 första
04-09 andra
04-15 tredje.

Sköt kanske 2-3 ggr i veckan och jag sköt guldarna med en hemsk 2kg Ruger mk4.

Fält

Inlägg av Fält »

Om klubbens sektioner har gjort upp i samråd om att alla skall börja med nationellt innan de får skjuta IPSC så är det givetvis helt i sin ordning. Avgiften för utbildningen i nationellt skytte är ofta löjligt låg, en ändrig på det kan ge lite klirr i kassan som gör att det inte känns lika bortslösat att utbilda någon som inte är intresserad.

Men som sagt, ingen av klubbarna jag är med i har problem av den arten. Men de finns de som har.

IPSC tycker jag att kan vara lite roligt även om man inte presterar bra. Det nationella tyckte jag att krävde en lite högre grundnivå.

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av kattafan »

När man läser om tiden det tar för vissa att uppnå guldserier blir man ju inte supersugen på att ge sig in i det. Låter ju som att det är nästan oöverstigligt svårt för vissa.

mvh
Tålamod som en hungrig fyraåring
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
jeppe.c
Been thanked: 1 time

Inlägg av jeppe.c »

HeyZeus skrev:
CiprY skrev:IPSC är väl helt enkelt roligare?
IPSC är mycket, mycket, mycket dyrare och jag förstår inte tjusningen.

Gällande guld: jag började skjuta 2018-03-01, strax efter att vallarna hade tinat.
04-02 första
04-09 andra
04-15 tredje.

Sköt kanske 2-3 ggr i veckan och jag sköt guldarna med en hemsk 2kg Ruger mk4.
Så säger dom flesta som inte är insatta i sporten :mrgreen: Ipsc är på alla nivåer roligare än nationellt, även om nationellt har sin tjusning det med. Kan man inte skjuta precision kan man inte ta några vettiga placeringar i ipsc precis som i nationellt.
Ronneby IPSC

Användarvisningsbild
gose

Inlägg av gose »

Ganska precis samma tid som jag kunde söka licens, har jag för mig. Dock så tragglade jag luftpistol några månader innan utomhussäsongen började och jag hade ~10år av ganska mycket gevärsskytte.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, .44, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76

Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

Fält skrev:Det kan hänga lite på klubbens resurser hur gärna man har en skytt som inte skjuter tillräckligt ofta för att ha någon större möjlighet att klara av fordringarna.

Hur kan dom vara trötta på att få in folk och där med pengar? Och tro mig Ipsc delen håller i en utbildning då du måste ha gått grundkursen för att få skjuta ipsc. Dock är det en helt annan utbildning än gröna kortet. Skillnaden är ungefär att gröna kortet är som att ta ett lånekort på biblioteket och ipsc grundkurs är som att ta körkort.
Ronneby IPSC

Användarvisningsbild
jeppe.c

Inlägg av jeppe.c »

kattafan skrev:När man läser om tiden det tar för vissa att uppnå guldserier blir man ju inte supersugen på att ge sig in i det. Låter ju som att det är nästan oöverstigligt svårt för vissa.

mvh
Det ska vara svårt så att enbart dom som är engagerade nog för att prestera faktiskt får en pistol i slutänden. Guld i nationellt är endå rätt simpelt om man jämför med fordringarna i ipsc.
Ronneby IPSC

ddaannnnee

Inlägg av ddaannnnee »

Jag tog pistolskyttekortet i maj, sköt 3e guldet i slutet på den säsongen. Köpte min första pistol på våren året efter. När jag började fanns det en kille som traglat ett tag med skyttet men det ville sig inte riktigt. När jag fick min pistol började han och jag åka till banan ensamma lite då och då. Jag hade ju mindre erfarenhet än honom så jag kunde ju inte direkt instruera, men han fick låna min pistol medan jag satt på en bänk och surfade i mobilen. Då lossnade det för honom och efter ett tag satt alla gulden. Vet egentligen inte farför, men gissar att de blev mer avslappnat och lite mer möjlighter att prova sig fram i lugn och ro, testa lite olika greppteknik osv utan att nån hela tiden säger gör si, gör så.. plus att det så klart blev mer träning och mer kontinuitet i träningen än att bara skjuta på klubbens gemensamma träningar. Så hitta nån vänlig skyttekamrat som kan ställa upp och ge dig chansen att känna dig lite för. Sen som andra sagt, prova alla vapen du kommer över, även grova. Jag skjuter oftare guld med 9an än 22an trots att jag nog skjuter 3 gånger så mycket med 22an..

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av kattafan »

jeppe.c skrev:
kattafan skrev:När man läser om tiden det tar för vissa att uppnå guldserier blir man ju inte supersugen på att ge sig in i det. Låter ju som att det är nästan oöverstigligt svårt för vissa.

mvh
Det ska vara svårt så att enbart dom som är engagerade nog för att prestera faktiskt får en pistol i slutänden. Guld i nationellt är endå rätt simpelt om man jämför med fordringarna i ipsc.
Jo, ur "fåpistol-synvinkel" förstår jag.
Det är mer det här med att hålla intresset uppe och känna att man utvecklas.
Trist för sporten tänker jag.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

No1MAXIMUS
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av No1MAXIMUS »

jeppe.c skrev:

mvh

Jag slet som fan med mina nationella guld men IPSC fordringarna är för mig mycket lättare att klara.

Fält

Inlägg av Fält »

jeppe.c skrev:
Fält skrev:Det kan hänga lite på klubbens resurser hur gärna man har en skytt som inte skjuter tillräckligt ofta för att ha någon större möjlighet att klara av fordringarna.

Hur kan dom vara trötta på att få in folk och där med pengar? Och tro mig Ipsc delen håller i en utbildning då du måste ha gått grundkursen för att få skjuta ipsc. Dock är det en helt annan utbildning än gröna kortet. Skillnaden är ungefär att gröna kortet är som att ta ett lånekort på biblioteket och ipsc grundkurs är som att ta körkort.
Jag vet inte hur de delar upp sin ekonomi eller hur deras avgifter ser ut. Inom det nationella så brukar det ofta vara småpengar det handlar om. Men frågan är om irritationen inte låg i att vissa skyttar helt plötsligt tappar intresset så fort de får inträde i IPSC världen. Det är oftast mycket lättare att komma med om man har eget vapen. Om det blir så av en slump så är det givetvis en sak, men har man gått och hållit käft om det i ett år så vete fan vad man skall tycka.

Häromkring är det oftast inte klubben som håller i varken IPSC kursen eller examineringen, men om det finns klubbar som får instruktörer och examinatorer att ställa upp för klubben så de kan ta tävlingslicensen i klubbens regi så är det bara att gratulera!

I det nationella så är det bara ett väldigt enkelt prov för att få tävla utanför den egna klubben. Resten av utbildningen är för att lära sig skjuta, så det pågår ofta ganska lång tid. Upplägget i olika klubbar skiljer, vissa gör en kurs av det och instruerar mycket och andra ger bara lite grunder i början och korrigerar sedan när de ser att det inte fungerar riktigt.

Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

ddaannnnee skrev:Jag tog pistolskyttekortet i maj, sköt 3e guldet i slutet på den säsongen. Köpte min första pistol på våren året efter. När jag började fanns det en kille som traglat ett tag med skyttet men det ville sig inte riktigt. När jag fick min pistol började han och jag åka till banan ensamma lite då och då. Jag hade ju mindre erfarenhet än honom så jag kunde ju inte direkt instruera, men han fick låna min pistol medan jag satt på en bänk och surfade i mobilen. Då lossnade det för honom och efter ett tag satt alla gulden. Vet egentligen inte farför, men gissar att de blev mer avslappnat och lite mer möjlighter att prova sig fram i lugn och ro, testa lite olika greppteknik osv utan att nån hela tiden säger gör si, gör så.. plus att det så klart blev mer träning och mer kontinuitet i träningen än att bara skjuta på klubbens gemensamma träningar. Så hitta nån vänlig skyttekamrat som kan ställa upp och ge dig chansen att känna dig lite för. Sen som andra sagt, prova alla vapen du kommer över, även grova. Jag skjuter oftare guld med 9an än 22an trots att jag nog skjuter 3 gånger så mycket med 22an..
Mycket bra gjort av dig att hjälpa en ny skyttekollega & lägga egen tid på det.

Precis detta koncept (att om så behövs låta skytten skjuta separat) tror jag på.

Inte ovanligt att nya skyttar i jakt på sina Guldserier bygger upp en mental spärr... detta i kombination med måhända olika (bättre eller sämre) klubb/låne vapen gör att det ibland kan gå troll i det hela... speciellt om skytten känner press att prestera...de andra nya skyttarna har klarat av sina serier redan, 6 månaders gränsen har kanske redan passerats...osv osv.

Så... just att låta skytten skjuta serier utan att distraheras av andra skyttar...utan tidspress... fungerar i min erfarenhet alltid (om skytten har viljan) för att uppnå syftet.

När Guld & snabb serierna är avklarade så ser man i princip alltid hur det på efterföljande träningar släpper för de skyttar som har haft problem.. & helt plötsligt så skjuter skytten bättre.... utan att ha "oket" hängande över axlarna.

Vad det hänger på är att vi som har egna vapen är villiga att lägga tid på att hjälpa till.... samt att de (nya) som tar emot hjälp inser att det är frågan om ett givande & tagande....när de själva har pickadoll & är varma i kläderna så är de upp till dem att offra/investera sin tid & engagemang genom att hjälpa nya förmågor.