Bäver med 308 helmantel eller 222 blyspets.

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Magnux

Bäver med 308 helmantel eller 222 blyspets.

Inlägg av Magnux »

Jag funderar på vårens bäverjakt. Jag kan välja mellan studsaren i 308 eller en kombi med 222 i kulpipan. Jag har skjutit en bäver med 308an och älgammunition, och det blev ett stort hål. Är helmantel i 308an ett alternativ? Det är mest troligt korta håll.

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Bäver med 308 helmantel eller 222 blyspets.

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Helmantel är ingen bra idé då bäver kräver klass 2. Däremot kan du använda varmintkulor i 222 med bra resultat. Snabb död och oftast inget utgångshål.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 13 times

Inlägg av Canta »

Skulle studsa 308 till sånt här. Föreslår V-max 50/55 gr o 222. Siktar gör man i nacken o inte panga i vatten. Blyspets går också men kan riva upp framtida sittkudde ...

Användarvisningsbild
greyling
Been thanked: 5 times

Inlägg av greyling »

Magnux skrev:Jag funderar på vårens bäverjakt. Jag kan välja mellan studsaren i 308 eller en kombi med 222 i kulpipan. Jag har skjutit en bäver med 308an och älgammunition, och det blev ett stort hål. Är helmantel i 308an ett alternativ? Det är mest troligt korta håll.
Öhh - helmantel är inte bra av två anledningar. Det är olagligt och det är dumt då bävern med all sannolikhet försvinner då den inte dör på plats.

222 med t ex V-max är utmärkt.

ser nu att andra svarat typ samma.

Lycka till - bäverjakt är kul
Greyling

Användarvisningsbild
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

Helmantel på bäver är olagligt. Och dumt.

Jag har skjutit en hel del bäver med .308win. Har väntat in skott på land i 99% av fallen och då tagit skott i bogen. Knall och fall effekt är i det närmaste garanterat och jag tycker inte att utgångshålet blivit allt för stort. Alla pälsar har klarat sig fint. Då flera bävrar vägde runt 20kg så det är också gott med den chockverkan som blir med expanderande kula. Inte kul om de hinner ner i djupt, grumligt, vattnet på sina sista andetag...
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

:D Jo då. Dör gör dom av 308. Men visst är det väl så att man mest tar position rätt nära hydda o då inte långt håll. Bra död i V-Max.
Såg bäver för ett par dar sen, mitt på dan ... börjar få bäverpuls . :D
https://forumbilder.com/images/2020/01/02/DSC02273.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/01/02/DSC05155.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

Canta skrev::D Jo då. Dör gör dom av 308. Men visst är det väl så att man mest tar position rätt nära hydda o då inte långt håll. Bra död i V-Max.
Såg bäver för ett par dar sen, mitt på dan ... börjar få bäverpuls . :D
https://forumbilder.com/images/2020/01/02/DSC02273.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/01/02/DSC05155.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis! Nära hyddan eller där man i förväg spanat ut att de har ett nytt födosök. Klassiskt att stå med kikaren och spana efter "nakna/ vita" grenar i strandkanten av vattendragen.

Saknar bäverjakten. Jagade strax söder om Sthlm tidigare i mycket bäver täta marker, men nu är jag utflyttad till Småland och ingen bäver i sikte så långt söderut... :| :(
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 22 times

Inlägg av arnold »

Jag har skjutit bäver med båda, inga konstigheter, dom dör lika bra av båda, använde 168gr a-max i 308win och diverse olika blyspetsar i 222 inkl oryx
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
nissesbror
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Inlägg av nissesbror »

arnold skrev:Jag har skjutit bäver med båda, inga konstigheter, dom dör lika bra av båda, använde 168gr a-max i 308win och diverse olika blyspetsar i 222 inkl oryx
Men bäst är väl ändå 460:n med alaska? BildBild
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 22 times

Inlägg av arnold »

nissesbror skrev:
arnold skrev:Jag har skjutit bäver med båda, inga konstigheter, dom dör lika bra av båda, använde 168gr a-max i 308win och diverse olika blyspetsar i 222 inkl oryx
Har inte provat den på bäver :wink: ,6xc är bäver kungen 8)
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

dråparn
Has thanked: 1 time

Inlägg av dråparn »

nissesbror skrev:
Hornady 500 grain funkar ypperligt :mrgreen:

Stygkatta

Inlägg av Stygkatta »

308 med Alaska. Av 7st bävrar våren 2019 så var det bara ett skinn som vart styggt och det tog i planetn

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 137 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av lsjonsson »

308 o 150 gr Lapua Mega är en bra kombination o halsskott. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 19 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av Fritz Kraut »

222R och Barnes TSX.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
J. Andersson

Inlägg av J. Andersson »

Nu är jag ingen bäverjägare men en 50 gr v-max eller motsvarande varmintkula i 222 måste väl vara nära på helt optimal för bäver?
Jag skulle alla dagar välja den före en hård Barnes.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

J. Andersson skrev:Nu är jag ingen bäverjägare men en 50 gr v-max eller motsvarande varmintkula i 222 måste väl vara nära på helt optimal för bäver?

Ja så är det även med lite respekt för ett fint vilt. Tänker då på skinnet i första hand som då slipper för präktiga hål i sig. 6,5 och V-max är gränsfall för genomslag har jag märkt. Nu står en .223 i skåpet för bland annat det ändamålet. Där blir det V-max. Ska man absolut envisas med kopparkulor/blyfritt finns ju Barnes varmint grenade. Kan ju vara något att testa. om de nu finns i rätt kaliber förstås.
Greyling

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 19 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av Fritz Kraut »

J. Andersson skrev:Nu är jag ingen bäverjägare men en 50 gr v-max eller motsvarande varmintkula i 222 måste väl vara nära på helt optimal för bäver?
På den tiden jag jagade bäver använde jag inledningsvis blyspets i min dåvarande 222R. Efter en episod med ett par kulhaverier med vanlig blyspets, där kulorna mer eller mindre exploderade utan att en tränga genom huden, övergick jag till Barnes X. Visseligen gav den genomslag med skinnförstöringen var mycket måttlig. Minns jag rätt, så var det Lapuas blyspets 55 grs som havererade.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Bäver liksom säl ska skjutas i nacken/bakhuvudet enl alla instruktioner. Anledningen såklart att dom måste dö på plats annars försvinner dom ner i vattnet …. for ever.
V-Max är synnerligen lämplig till dessa träffar o den ev. skinnförstöring som kan bli är nåt at bortse från iom att man sällan gör helmontage av dessa djur. Man flår av vid nacken ändå.
Länge krävdes klass 1 för säl men inte längre. Man insåg att precisionen på klass 1 vapen ofta var för svag o tillåter numera klass 2 dvs bättre precision. Samma med bäver. För säl gäller träff i storlek av tennisboll på 100 m o egentligen samma för bäver.

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

Fritz Kraut skrev:
På den tiden jag jagade bäver använde jag inledningsvis blyspets i min dåvarande 222R. Efter en episod med ett par kulhaverier med vanlig blyspets, där kulorna mer eller mindre exploderade utan att en tränga genom huden, övergick jag till Barnes X. Visseligen gav den genomslag med skinnförstöringen var mycket måttlig. Minns jag rätt, så var det Lapuas blyspets 55 grs som havererade.

F.
Aj då, är bävern så pass hård. jag som tänkt ladda med den här i 308 kombin:

https://www.hornady.com/bullets/handgun ... -90-gr-xtp" onclick="window.open(this.href);return false;

den är elak i ett gevär.
kanske tur jag inte kommit till skott.
sporadisk bäverförekomst i en sjö.

sneträff

Snärtarn
Been thanked: 2 times

Inlägg av Snärtarn »

Min uppfattning efter ett inte litet antal skjutna bävrar är att de är mycket lättskjutna. Med en normal träff så rör de sig inte mycket.
Det är en myt att man måste skjuta i skallen eller halsen för annars far de i vattnet. Skjuter man åt huvet eller halsen så blir det tyvärr förr eller senare en träff i snytet och det är inget trevligt för bävern.
När jag började jaga så fanns inte internet där man kunde läsa sig till diverse sanningar om allt som hade m jakt att göra.
Jag och mina jakt kompisar provade oss fram, det som inte funkade som tänkt gjorde vi inte om.
Vi sköt bäver med allt från 22wm(gick hur bra som helst tills vi fick reda på att det var förbjudet) till 9,3 inkl hagel med slug, buckshot och vanliga treor. Vi provade till och med att skjuta igenom en bäverskalle på en död bäver med Webley trackern i cal 22 och det slog igenom pannbenet.
Det enda som vi inte tyckte gick bra var buckshot, där fick vi skadskjutningar.
Jag har skjutit ett antal bävrar med blöta kulor som sierra varminter och hornady vmax i 6,5 och 308 och tycker inte det är lyckat.
Om det inte är en stor bäver på 20kg och uppåt så blir det slaskigt med spräckta skinn som följd om man skjuter med varmintkulor i klass ett kalibrar.
Den kula jag skjutit flest bävrar med är lapua trainer. En av mina jaktkompisar som sköt väldigt mkt bäver sköt med lapua mega eller norma alaska i 30-06. Fina skinn och döda bävrar. En anan kompis som också sköt mkt bäver sköt m 222 och jaktmatch. Vi försökte alltid att skjuta bävrarna rakt bakifrån med utgångshål i bringan, blev det av nån anledning stor utgångshål så var det ändå på magsidan där man skar upp skinnet och ryggskinnet var helt förutom ingångshålet.
När vi jagade från kanot eller i mindre bäckar kom man ofta nära och då så sköt vi ca hälften med hagel och vanliga treor, skickade svärmen i skallen på 10-12meters avstånd eller kortare. Det var gonatt direkt. Var det längre tog vi kulbössan.
222 och blyspets har jag ingen erfarenhet av, vi sköt m helmantel och 222 på bävern.
Nu är det andra regler än det var förut, bla är hagel och helmantel olagligt men mitt tips är tråkigt nog att kulan spelar ingen större roll om du vill ha ihjäl bävern, vill du har hela skinn så välj en hård, tung kula. Försök dig inte på skallskott om det inte är väldigt kort avstånd. Ibland kan det vara lite risigt runt bävern så vore jag du hade jag valt 308an och ex lapua mega el dyl.
Det var mina tankar om bäverbeväpning underbyggt från betydligt över tresiffrigt antal döda bävrar som jag och mina kompisar skickat t sankte per.....
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Krieghoff Trumpf Dural 16/7*65R
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70