Acceptabel träffbild stående 80m

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Miss1

Acceptabel träffbild stående 80m

Inlägg av Miss1 »

Var på skjutbanan i helgen och hade mål uppsatt på 80m till inskjutning. Efteråt sköt jag ett antal smällar stående mot tavla stor som typ cd skiva. Flertalet satt vid sidan, maximalt 15cm från siktpunkt. Vad är egentligen acceptabelt att missa vid skytte stående utan stöd? Använder oftast käpp på jakten men inte alltid man hinner använda. Kände spontant att träning behövs..
Senast redigerad av 1 Miss1, redigerad totalt 7 gånger.

mr45acp
Has thanked: 1 time

Re: Acceptabel träffbild stående 80m

Inlägg av mr45acp »

Skjuter du älgar eller ekorrar stående utan stöd på 80 meter? Är svaret älgar så är ditt skytte mer än nog bra.

Miss1

Inlägg av Miss1 »

Är väl hjort och gris jag skjuter på. Med adrenalin med i bilden blir knappast skyttet bättre.

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av pininhakan »

Övningen ger dig goda insikter om vad du kan företa dig skarpt i skogen...

Dina upplevelser med skott som tar upp till ca 15cm från riktprick ger dig insikt att ett rådjur har förhöjd risk för skadeskjutning och därmed tar du bättre stöd eller avstår skottet.

Svengren
Been thanked: 6 times

Inlägg av Svengren »

Vad som är bra skjutet eller inte beror på vad syftet är.

Skott man tar mot djur skall vara skott man klarar 10ggr i rad på skjutbanan. Det är min uppfattning.

Att man övar och utvärderar sina resultat är första steget mot att bli en duktig skytt inom sina egna skicklighetsramar.
Det är tur att jakt i regn, hagel och storm är frivilligt för sådant hade man inte kunnat tvinga någon till!

Användarvisningsbild
NickeF

Inlägg av NickeF »

15 cm från riktpunkten, dvs en diameter på 30cm på 80m är inom 4:an på älgfiguren (iaf enligt mitt googlande som säger att ringarna är 15, 25, 35, 45)
Så ditt skytte är helt ok, är man på älgbanan några kvällar så ser man att det är långt ifrån alla som konsekvent klarar av 4an i stående.

Själv brukar jag träna på 20cm runt svart mål på 100m, dvs C20 fältmål eller svarta fältet på int. pistoltavlan. Bryr mig bara om träff eller bom, träffar definitivt inte varje gång. Föredrar såna tavlor framför att försöka hålla på en riktpunkt vid frihandsskytte.

Men så länge man anpassar sitt skytte efter sin förmåga så är det ju lugnt, och man skjuter inte bättre i skogen än på banan...
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av pininhakan »

Stoppar man in en tumstock i pannrumet på ett rådjur så är det ca 14-18cm träffyta som ger ett bra dödande skott.

Med det betänkt så kan man öva så svårt för en själv att skotten tar max 8cm från siktpunkten.
En snusdosa är 7.25cm

joco

Inlägg av joco »

pininhakan skrev:Stoppar man in en tumstock i pannrumet på ett rådjur så är det ca 14-18cm träffyta som ger ett bra dödande skott.

Med det betänkt så kan man öva så svårt för en själv att skotten tar max 8cm från siktpunkten.
En snusdosa är 7.25cm
Under förutsättning att även siktpunkten är optimalt placerad baserat på "pannrummets" placering...där bör man nog lägga till några centimeter utifrån resultat på tavla där siktpunkten alltid blir optimal.

joco

Inlägg av joco »

...dvs dra av några centimeter från acceptabel träffbild på tavla. Skott stående på iallafall rådjur så bör man nog ligga konsekvent inom en cd-skiva (12cm) tycker jag.

htguy

Inlägg av htguy »

Sträva alltid efter att skjuta med stöd säger jag där det går när man jagar med kula. Det är ju trots allt levande mål.

Speciellt med tanke på att man ofta (men inte alltid) skjuter sämre i skarpt läge.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av lasse-a »

NickeF skrev:15 cm från riktpunkten, dvs en diameter på 30cm på 80m är inom 4:an på älgfiguren (iaf enligt mitt googlande som säger att ringarna är 15, 25, 35, 45)
Så ditt skytte är helt ok, är man på älgbanan några kvällar så ser man att det är långt ifrån alla som konsekvent klarar av 4an i stående.
Just! Skall man skjuta guld på älgbanan så är det det stående skyttet man inte skall missa. Med två säkra femmor så behövs det ju bara en fyra och en trea för att det skall räcka till 17 poäng. Det ger betydligt större vingelmån i löpet. (Om det sedan har med något att göra är en annan fråga).

Så kan TS bara minska vinglet till max 12,5cm från riktpunkten så är det en femma. :)

Användarvisningsbild
Vanhala

Inlägg av Vanhala »

Ditt skytte är nog helt ok jämfört med mångas och kul att du fortsätter utmana dig själv. Förstår att frågan inte bara gäller målskytte och älgbana, men jag svarar för det Eftersom det nämndes i tråden. Ett tips är att du inte ska träna mot för litet mål (typ cd-skiva). Att träna mot något större som träffområde älg är inte så dumt. Nästa tips är att du köper ett skalenligt mål för 50 m och nöter med 22:an om du har tillgång till en. Välj rätt låg förstoring och håll strax under fem-ringen, förbelasta trycket lite och lyft lugnt in mot mitten och låt skottet gå. Gör det ett par 100ggr så kommer du tycka att träff utanför 5:an är en grov bom. Sen gör du samma på löpet. Fixera punkt strax framför träffområdet, gå ifatt nästan helt strax under riktpunkten, förbelasta, lyft sett upp (från kl 4 resp 8) och du är hemma. Ungefär så enkelt/svårt är det att bli väldigt, väldigt mycket bättre än genomsnittsjägare på frihandsskytte och älgen.

Miss1

Inlägg av Miss1 »

Tänkte beställa ett R8 22lr kit och börja mängdträna.
Var tillbaka med ny kikare och lyckades skjuta riktigt tätt genom att sakta föra pippan uppåt och smeka av skotten i träffområdet. När jag var för ivrig och snabb i rörelsen blev det betydligt sämre. Sen ta skottet relativt snabbt är en nyckel, blir fort syra i musklerna..

Användarvisningsbild
Vanhala

Inlägg av Vanhala »

Miss1 skrev:Tänkte beställa ett R8 22lr kit och börja mängdträna.
Var tillbaka med ny kikare och lyckades skjuta riktigt tätt genom att sakta föra pippan uppåt och smeka av skotten i träffområdet. När jag var för ivrig och snabb i rörelsen blev det betydligt sämre. Sen ta skottet relativt snabbt är en nyckel, blir fort syra i musklerna..
Låter som du är på rätt väg.
Jag skjuter väldigt mycket .22 med pipa i semiprofil. När jag står och mängdtränar frihand ska det smälla inom ca 5 sek från ”lyft”, annars tar jag ner och börjar om. För att underlätta så har jag en ramsa med alla moment som jag ofta repeterar samtidigt (position, fokuspunkt, lyft, anläggning, avfyrning, målföljning). Varje del i ramsan består i sin tur av ett antal moment. När det blir fel någonstans tar man dom momenten mer i detalj. När man är i zonen är det bara att lyfta och elda på i lugn takt, men så fort det är problem så är det ramsan igen och försöker hitta var det brister. ibland är det något tidigt som brister (uppställningen/position), oftast avfyrningen. På ett viss oerhört fyrkantigt och tråligg, men nyckeln är att försöka göra precis likadant hela tiden.

Användarvisningsbild
Filfrasen
Has thanked: 2 times

Inlägg av Filfrasen »

Har nött på med mitt rätt kassa stående skytte med 22LR på 50m vallen i sommar, sätter väl dom allra flesta där förutom någon enstaka misslyckat inom en cirkel runt 20cm.

Brukar i och för sig aldrig missa träffområdet med stillaståendeskotten på Älgbanan, men känns fortfarande för osäkert för att ta skott på 80m utan stöd mot något oskadat vilt.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

Användarvisningsbild
birk0323
Been thanked: 1 time

Inlägg av birk0323 »

Jag hade snusdosa som mål en gång och låg där också en intensiv period av stående skytte men inser att jag inte kan säga att jag kunde hålla det något vidare i praktiken och inte alls idag. 5'1;an på älgen stående på 80 är kanske rimligt. Trots allt skjuter jag aldrig utan stöd annat än på älgbanan eller om jag inte har viltet inpå mig, sjunker ner i knä och skjuter därifrån istället, där mina träffar blir jämnare. Brukar känna direkt när jag lägger an stående (om inte knä är möjligt) "nä det här går inte" och då är det för långt så man får försöka hitta en annan position.

Sabbade min skottstatistik i år med ett bomskott på en räv på 30-40 meter med studsarn ena dan, hade jag inte tänkt berätta men jag tyckte i skottögonblicket det kände klockrent och sedan skjuter jag över så jorden sprutade om kratern i slänten bakom räven... på frihand kan man göra bort sig det grövsta.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.