FX IMPACT, en recension.

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Varg

FX IMPACT, en recension.

Inlägg av Varg »

Bild

Kort om bössan.
Svensktillverkat PCP gevär i bullpup format, finns i flera kalibrar och det finns gott om tillbehör. Det är en rakrepeter och geväret har en riktigt bra två stegs avtryckare. Nyligen släpptes en uppdaterad variant av geväret som bl.a. har större magasin än vad mitt gevär har, för mer info om detta så hänvisar jag till FX hemsida eller Hurricane luftvapen. Bakkappan är ställbar i höjd vilket är bra. Ser man till formen på den så hade jag hellre sett att bakkappan var platt, kanske får jag möjlighet att göra en egen i framtiden. Undertill på bössan finns det en manometer som visar regulatorns tryck och på sidan av bössan finns manometern som visar luftflaskans tryck. Picatinnyräls för kikarmontage och tillbehörsmontage. Bössan kommer i en gedigen plastkoffert med lite småprylar som insexnycklar etc. Kofferten är riktigt bra men den är tung och jag föredrar att använda en smidigare tygväska när bössan transporteras. AR pistolgrepp som således enkelt går att byta om man känner för det. Geväret är smidigt och relativt tyst, även med full utgångshastighet. Geväret har en rad inställningsmöjligheter som man kan trimma om man vill och vet vad man sysslar med. Gör du fel kan du skada geväret invändigt och självorsakade fel täcks inte av garantin.

Meta:
Jag vet inte exakt när FX lanserade sin Impact modell. Kanske borde jag googla runt lite, men jag låter bli. Är man intresserad av historiken så går den att leta upp. Det jag kan berätta är att jag haft mina ögon på FX Impact sedan några år tillbaka. Den futuristiska looken, ryktet om att vara välskjutande och suget efter ett riktigt bra luftgevär liksom smälte ihop och materialiserades i en och samma bössa, FX Impact. Tankarna kring den gick som varmast när jag och min vän F årligen åker på jaktfältskjutningen på Spillepengen i Malmö och då tenderar det att bli en hel del snack om olika bössor, däribland FX. Men ändå har åren gått och ingen av oss skridit till verket.

För än nu i vintras.
Efter att ha spenderat mer tid än vad jag vill erkänna med att titta på Matt Dubbers (AirArmsHunterSA) videos på Youtube så blev suget till sist för kraftigt. Jag läste ännu en gång på om PCP vapen och startade en tråd här på forumet om hur det är med handhavandet. Jag var inte sugen på att stå och pumpa med handpump tills jag blev plommonlila i ansiktet, samtidigt som att det kändes avlägset att styra upp dykarflaskor, få de pumpade regelbundet och envisa rykten om läckande bössor sammantaget gjorde mig nervös. Bössan är inte direkt billig och det krävs lite tillbehör för att komma igång med att skjuta med en PCP bössa. Trots detta gnissel så kom jag fram till att det var dags, jag lämnade in ansökan och till sist ringde handläggaren från polisen. Jag hann tänka, ok, nu kommer jag stöta på patrull. Men handläggaren ville bara stämma av att bössan kommer att ta en plats i vapenskåpet men i övrigt så var det inte några som helst problem. Vi pratade PCP gevär och småviltsjakt en stund innan jag tackade för beskedet och vi lade på. Det tog ytterligare några veckor innan jag satte mig i bilen och körde norrut, till Hurricane luftvapen i Vittsjö. Tobbe som driver stället hade varit mer än hjälpsam med alla dumma frågor jag hade skickat innan via mail och väl på plats var han om möjligt ännu trevligare. Bössa, pump, diaboler och kikarringar köptes och vi hann prata en hel del under tiden. För er som inte redan varit i den lilla butiken i Vittsjö så kan jag varmt rekommendera ett besök. Det Tobbe inte har eller har koll på om luftvapen är förmodligen inte värt att veta.
Tobbe tunade bössan och fyllde tuben med dykarflaska och jag fick tipset att inte låta den gå under regulatortrycket, för att slippa behöva pumpa så in i h-vete.

Väl på banan för första gången.
Hemma hade jag monterat min gamla väldigt begagnade men i felfria IOR 2.5-10x44 kikare i FX No limit ringar. Ställt höjdjusteringen i kikaren till mitten och improviserat lite var jag trodde det var lagom att dra fast ringarna i höjd. Tanken med No limits ringarna är att man håller kikaren i mitten av justermånen där de optiska egenskaperna torde vara som bäst. Eller om man av något oklar anledning skulle behöva jättemycket höjdjustering så kan man kompensera för det också. Sedan bar det av till banan, med mig hade jag JSB King diaboler, pumpen, festis och choklad.
Jag stegade 50 meter och satte mig och sköt första skottet, som tog bara några cm från riktpunkten. Helt klart bara tur och ingen skicklighet, men efter att ha justerat kikaren några klick och indexerat tornen så var kikaren nollad. Jag växlade mellan att skjuta på typiska 10 ringade måltavlor och ett sådant där plingmål från Biltema. Jag testade att justera hastigheten och gjorde mitt bästa för att bli kompis med bössan. Jag kunde snabbt konstatera att den sköt helt enligt förväntningarna, superbt. Trycket är ett tvåstegs trycke som är riktigt bra och det går att skjuta drygt 3 magasin innan det är dags att börja tänka på att pumpa, då har manometern fallit från drygt 220 bar till strax under 150 bar. Jag har räknat på det och det krävs ungefär 3 pumptag per skott i maxfart. Då skickar den iväg de fläskiga .25 kalibers diabolerna i 274ms med väldigt låg ES på grund av bössans regulator som ser till att samma mängd luft puffar ut varje gång du trycker på avtryckaren. Magasinet rymmer 16 skott och till en början var den enda saken jag egentligen retade mig på, att ladda magasinet. Det är halvpilligt och även om .25 kalibers diaboler är fläskiga så är de rätt pyttiga i mina mekanikerhänder storlek 11. Hur det är att fylla på magasinen i 4.5mm vill jag inte ens tänka på. Ställer man ner hastigheten till minimum så har jag en utgångshastighet på ca 234 ms och det går utan problem att skjuta minst 5 magasin (80 skott) innan det är dags att pumpa igen. Det tycker jag känns mer än acceptabelt.

Under våren:
Jag hade förhoppningen att min son skulle tycka det var lite kul att skjuta med FX:en också och därmed använda bössan som en inkörsport till ett intresse för honom också. Han har tidigare testat 22lr men den bössan är för stor och han får liksom ligga över kolven och det är obekvämt på flera vis, resultatet blev där efter. Men med FX:ens slimmade AR grepp så kan han hålla ordentligt, jag har satt kikaren lite längre bak än vad jag hade behövt och det passar grabben inte utmärkt, men långt bättre än en normal studsarkolv. Så tillsammans har vi nu passerat över 1000 skott med min Impact. Så det har varit lyckat, mycket lyckat faktiskt.
Något som jag inte förväntade mig är att jag faktiskt kört till banan mer än en gång, med bara FX:en i bagaget. Det trodde jag aldrig skulle ske, utan jag tänkte mer att FX:en kunde vara ett komplement till mina större krutbössor men så är det inte. FX:en känns gedigen och är en fullgod vän på banan, den skjuter dessutom som en dröm. Jag sköt t.ex. denna träffbilden (6 skott) någon gång i våras, avstånd 50 meter:

Bild

I början av sommaren.
Vid det här laget börjar grabben faktiskt få lite blodad tand för det här. Att hänga med till banan är inte längre en välgörenhets grej mot att man får fika och skjuta lite FX. Nu handlar det snarare om att han aktivt kan komma och fråga om vi inte kan åka och skjuta lite med FX:en. Vem säger nej till en sådan fråga?
Med oss har vi bl.a. haft plingmålet från Biltema, billiga äpplen från lokala mataffären, små plastråttor och en och annan läskburk. Reaktiva mål är helt klart roligast, både för stora och små. Vi har testat på olika avstånd, från ca 15 meter ut till runt 106-107 meter. Till en början hade jag inga benstöd till bössan och de som syns på bild är en kopia från Wish. Att inte ha något benstöd gjorde det svårare, främst för grabben så något behövde göras. Det blev en snikmodell då de inte utsätts för någon direkt belastning eftersom bössan är rekylfri. Den viktigaste funktionen med dem är att de har ett 45 graders läge vilket är ett måste på en FX impact, eftersom de monteras på den lilla snutten picatinnyräls som sticker ut framför varbygeln. Skulle de packa ihop så får jag väl fundera på ett par nya ATLAS, riktiga sådana, som ersättare.

Bild
6 skott på 100 meter. Ingen kompensation för den lilla vinden som blåste, som ni ser.

Bild
Min son i högsta hugg, ute på landet långt nere på den skånska slätten.
Senast redigerad av 10 Varg, redigerad totalt 30 gång.
Only accurate rifles are interesting...

Mr Merkel

Re: FX IMPACT, en recension.

Inlägg av Mr Merkel »

Har själv följt Matt Dubber och hans vänner jäklar vad duktiga dom är , skulle gärna köpa ett få impact själv.
Medlem i N.T.K NioTreKlubben

Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Jättekul att du gillar nya "leksaken" :)

Jag själv som kommer från just luftgevärsskyttet och då speciellt FX bössorna ser jag tvärtemot alla andra då jag ofta undrar varför krut bössorna ska envisas med att skjuta sämre än ens luftgevär..

Ska bli kul att följa den här tråden, själv så har jag gått från 105J .22 pcp till att nu älska välskjutande .177 i 10J :)

Just Impact är en sjukt potintial bössa sålänge man ger sig tid att förstå hur den fungerar med all dess justerbarhet.

Sen så bör du lägga dig på 100m för att visa vad vapnet pallar med ;)

prylnörden

Inlägg av prylnörden »

Roligt och välskriven tråd.
Jag själv gjorde slag i saken men köpte en lite billigare bössa royale 500. Som jag sökt licens på och ska skrämma upp i hastighet när de är klart :)

Det hade ju varit något o ha impacten men de gick över min budget en smula :roll:
Finnstövaren Scott och foxterrien Alva.
Blaser r8 Warg 6,5x55. Vortex 4-16x50.
Merkel m32 16/70-6,5x55 - leupold 2-7x28.
Cz 455 American 17HMR - leupold vx-lll 4,5-14x50
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.
Aimsport Triton 42 ll.
Aimsport Triton 50 ll.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Det kommer mera, ska ni se.

Oggy: Jag har skjutit på 100m också och det går långt över förväntan. Jag har bara en bild på en måltavla, lägger till den senare. Jag kan också fylla på med att grabben och jag skjutit äpplen som vi lagt upp på mellan 100-107 meter med hög träffprocent. Utöver Tobbes justeringar så har jag inte gjort några enorma justeringar, den skjuter så jäkla bra som det är, så det känns inte som det är något man behöver peta med.

Mr.Merkel, ja, och avundsjuk blir man på de helt fantastiska ställena de jagar och skjuter på.

Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inlägg av Rottweilexpress »

Trevligt Varg, ser fram emot fortsättningen. Jag har själv en uråldrig FX Revolution som levererar 5.5'or i 40 j per pop. Skjuter också äckligt bra trots dess förutsättningar som halvauto med en del äldre komponenter.

Lillsven

Inlägg av Lillsven »

Jag är också sugen på en PCP för att ha något tystare än 22an att skjuta med hemma. Hur gör ni när ni nör ni söker licens? Skriver ni bara skyddsjakt eller är det något mer utförligt?

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Lillsven skrev:Jag är också sugen på en PCP för att ha något tystare än 22an att skjuta med hemma. Hur gör ni när ni nör ni söker licens? Skriver ni bara skyddsjakt eller är det något mer utförligt?
Jag sökte licens som vanligt, hade kunnat komplettera med intyg men det behövdes aldrig.

Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Varg skrev:Det kommer mera, ska ni se.

Oggy: Jag har skjutit på 100m också och det går långt över förväntan. Jag har bara en bild på en måltavla, lägger till den senare. Jag kan också fylla på med att grabben och jag skjutit äpplen som vi lagt upp på mellan 100-107 meter med hög träffprocent. Utöver Tobbes justeringar så har jag inte gjort några enorma justeringar, den skjuter så jäkla bra som det är, så det känns inte som det är något man behöver peta med.
Den är ju byggd för att petas på så ställ genast om allt och bygg upp allt från grunden, Tobbe är gammal och väldigt erfaren i gemet men med en sånhär bössa måste man utforska alla möjligheter själv.

Som att köpa en F1 bil och sedan köra på grundinställningen ;)

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Ogster2 skrev:
Den är ju byggd för att petas på så ställ genast om allt och bygg upp allt från grunden, Tobbe är gammal och väldigt erfaren i gemet men med en sånhär bössa måste man utforska alla möjligheter själv.

Som att köpa en F1 bil och sedan köra på grundinställningen ;)
Jag tillhör mer gänget som prenumererar på tanken "If it aint broke, dont fix it!". Tobbe gjorde både grovjobbet och större delen av finliret, jag kanske petar lite på det framöver, men ser igen egentlig anledning. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att ändra trycket lite, för att få ett lite längre upptag i första steget, men det är inget som jag ligger sömnlös över.

Användarvisningsbild
Johnny

Inlägg av Johnny »

En väsentlig skillnad mellan Mk I och Mk II är att den sistnämnda har avsevärt större plenumkammare.

De anslagsenergier (i grova kalibrar) som man kan nå med Mk II är alltså bortom räckhåll för Mk I.

Detta sagt så finns Impact nu på ingående med kaliber 35, vilket innebär att den klarar klass IV och sålunda kan erhållas på jaktlicens enligt samma regler som för en vanlig 22LR.

Min personliga syn på Impact: Ett fantastiskt vapen för fantasten. Enorma möjligheter till justering och att justera bort sig. Ergonomiskt sett så passar den inte alla, en person sade att det kändes som att skjuta med en rätstege (=långt vattenpass i aluminium). På många sätt precis som en supersportmotorcykel - totalt kompromisslös och cutting edge med flexibilitet och prestanda som ställer alla existerande konkurrenter i skamvrån. Ingen bössa för mig personligen men man kan inte undgå att imponeras. Systermodellen Crown har många egenskaper gemensamt i en mer konventionell design. Just nu högst på stegen som till himmelen bär om man gillar high-power airguns, kommer att leda utvecklingen ända tills FX Airguns presenterar en förbättrad version eller en ny modell.
Luftvapenbloggen: http://www.airpang.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
k-Hornet
Has thanked: 1 time

Inlägg av k-Hornet »

Funderar själv på en T12 Whisper. Men onekligen verkar ju Impacten väl värd en tanke. :-)
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Drygt ett år har gått, över 1000 diaboler har skjutits.
Bössan funkar fortfarande som en dröm och har försetts med en ny kikare idag. Mer recension och bilder kommer under helgen.

Godkväll så länge.

Användarvisningsbild
johning
Been thanked: 2 times

Inlägg av johning »

Riktigt rolig tråd!

Jag har själv aldrig provat en Impact; men den väcker helt klart ett stort ha-begär ju mer jag ser Teds holdover (F.ö en av mina personliga favoritkanaler på Youtube)

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

johning skrev:Riktigt rolig tråd!

Jag har själv aldrig provat en Impact; men den väcker helt klart ett stort ha-begär ju mer jag ser Teds holdover (F.ö en av mina personliga favoritkanaler på Youtube)
Jag tycker han babblar alldeles för mycket. Matt Dubber är betydligt trevligare om du frågar mig. Båda har en viss fäbless för FX (sponsring).

Eftersom sommarens tävlingar är framflyttade till hösten, kanske senare ändå, så kändes det onödigt att bara ligga och ösa iväg .308 och .300 WM ammuntion.
Så jag skaffade ett ordentligt nytt sikte till FX:en. IORn funkar, men avsaknaden av parallaxjustering är lite störig och nu var det dags att göra något åt det.

Bild

Kikaren är en Delta Stryker HD 4.5-30x56 monterad i Spuhrs ISMS. Känns riktigt riktigt bra.
Sen när fältskyttet drar igång igen så kommer Deltan att flyttas över till min TRG. Men det lär dröja några månader. Tills dess skjuter jag och sonen FX.

Bild

Glooie

Inlägg av Glooie »

Hur gammal är sonen? Börjar bli dags att sätta min Royale 400 i händerna på min 5-åring, det ska bara bli av också...

Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Glooie skrev:Hur gammal är sonen? Börjar bli dags att sätta min Royale 400 i händerna på min 5-åring, det ska bara bli av också...
Han är 8 nu och har varit med och skjutit de senaste 2 åren, han har verkligen hittat rätt med FXen. Den är perfekt eftersom den är justerbar och har ett litet pistolgrepp, han kan även ladda om den själv vilket gör det hela roligare. Hade man stått och harvat med en vanlig pipspännare hade han nog ledsnat för länge sedan.