Tikka T3x tac A1 godkänd för Jakt i dag!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

tjuröga
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tikka T3x tac A1 godkänd för Jakt i dag!

Inlägg av tjuröga »

Nutcase skrev:
29 jun 2020, 09:12
Licens för denna som prs-vapen går men krångligt för jakt?

Vad säger polisen om när man köper Howa och stoppar i den ett chassi som ser ut som en T3 Tac?

Svensk idioti när den som bäst. I klass med licens på magasin.
Om du tar en tikka t3x varmint och stoppar i ett tac A1 chassi (som är omöjligt att få tag i då de inte säljs separat) så är det ok även om det i princip är samma rigg.
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

HeyZeus
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av HeyZeus »

pow skrev:
30 jun 2020, 10:21
Jag hoppas att VRS slopar kravet på skyttekort i framtiden
Håll inte andan där. Det är fler grenar som kräver helt utomstående licenser för deltagande. PRS22 eller NRL22 eller vad de nu heter kräver IPSC-tävlingslicens för att vara med, exempelvis.

Användarvisningsbild
Nutcase
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Inlägg av Nutcase »

tjuröga skrev:
30 jun 2020, 18:34
Nutcase skrev:

Vad säger polisen om när man köper Howa och stoppar i den ett chassi som ser ut som en T3 Tac?

Om du tar en tikka t3x varmint och stoppar i ett tac A1 chassi (som är omöjligt att få tag i då de inte säljs separat) så är det ok även om det i princip är samma rigg.
Precis. En Tikka 3x varmint i ett sådant här chassi (https://mdttac.com/eu_en/) skulle ju också vara ok... Skulle ju gärna ha en Creedmoor isf. Men vi bor ju i 6,5x55-landet så :roll:
Baron von Blaser

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag förstår och tycker även själv att det är fel med polisens argument mot att man skall få köpa en Tik-Tac...
Men va faan...Det är väl bara att Som Nutcase säger köpa en valfri Tikka och ett chassie , det måste ju finnas en hel drös chassikolvar som är lika bra eller bättre :idea:

Ju mer det tjatas .... , och domstolar
hit och dit så slutar det med att chassikolvar även i efterhand blir förbjudna :!:

Tror inte att polisen komer att ge sig , och de som dömer vet inte vad de dömer om .. , och litar på att polisen nog vet vad de pratar om ...

Om man köper ett eftermarknadschassi och inte river upp land och hav så skulle inte polisen bry sig så värst iochmed at det faktiskt ÄR lagligt :!:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
kattafan
Been thanked: 7 times

Inlägg av kattafan »

HeyZeus skrev:
30 jun 2020, 18:59
pow skrev:
30 jun 2020, 10:21
Jag hoppas att VRS slopar kravet på skyttekort i framtiden
Håll inte andan där. Det är fler grenar som kräver helt utomstående licenser för deltagande. PRS22 eller NRL22 eller vad de nu heter kräver IPSC-tävlingslicens för att vara med, exempelvis.
Fast det där gäller väl bara halvauto va?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

HeyZeus
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av HeyZeus »

kattafan skrev:
30 jun 2020, 20:29
Fast det där gäller väl bara halvauto va?
Japp - men det krävs.

Användarvisningsbild
pow
Been thanked: 3 times

Inlägg av pow »

Ja det är ju som att skjuta sig i gommen om man vill att sporten ska växa..... varför ska det krävas sånt trams bara för att man dyker upp med en 10/22??? :shock:

Håkan

Inlägg av Håkan »

pow skrev:
Ja det är ju som att skjuta sig i gommen om man vill att sporten ska växa..... varför ska det krävas sånt trams bara för att man dyker upp med en 10/22??? :shock:
Enkelt!
Prs är förflyttning med laddat vapen.
Bultbössa har man slutstycket öppet på under förflyttning men på Auto är bössan laddad och skjutklar.

Att ha ett bra säkerhetstänk, invanda säkerhetsrutiner är något som man får i ipsc men knappast alls i andra grenar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

bulletride

Inlägg av bulletride »

tjuröga skrev:
30 jun 2020, 18:34
Nutcase skrev:

Har sett tac a1 chassin. Priset låg på ca 1300 euro.
FNAR
Mossberg 935 Turkey Magnum
Troy PAR A2 5.56x45
Troy PAR A2 7.62x51
Remington 700 MDT Tac 21 7.62x63

Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Jag har ingen aning om hur många det är som vill skjuta halvauto på 22-tävlingarna, men jag killgissar att det är bara några fler än på en vanlig VRS-tävling.

Håkan, om man följer dom säkerhetsregler som redan finns inom VRS när man skjuter en 22-tävling så ser jag inte hur det helt plötsligt måste krävas en formell utbildning för att kunna delta i den senare?
Om en skytt med 10/22 tar fingret av avtryckaren, säkrar vapnet och verbalt meddelar detta innan hen lyfter huvudet från kolven och påbörjar en förflyttning med pipan i säker skjutriktning så kan det ju teoretiskt inte hända något, MEN om murphy ändå visar sitt fula tryne och skytten tex glömmer att ropa "safe" efter att ha säkrat vapnet och påbörjar en förflyttning. Ja då är det stage dq, om felet upprepas så får hen match dq.
Jag tycker dock att det är hästlängder bättre nu inom VRS än vad det var bara för ett år sedan, andelen skyttar som skjutit ett flertal tävlingar ökar stadigt och iom det har vi blivit mycket mycket bättre på att göra rätt utan att behöva tänka på det.
Det kommer dock att DQ'as skyttar i vilket fall som helst, den mänskliga faktorn tyvärr. Vi kan alla tänka fel ibland. Men hjälps vi åt och påminner varandra inom en squad och mellan squads om slutstycken, pekfinger, pekvinklar, pipa upp eller i skjutriktningen osv så kommer fler och fler ha det i ryggmärgen.
Det är även något som måste tränas, antingen på egen hand eller (helst) i grupp.
Sen kommer det alltid att finnas utrymme för förbättringar, en sak som jag tycker absolut kan bli bättre är att ro's måste våga både varna och dq'a skyttar som gör fel, och skyttar får inte ta det så personligt om så sker. Säkerheten måste ALLTID gå först, och har jag som skytt brustit så måste jag kunna stå för det och ta konsekvenserna, i alla lägen.

tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Anders Ö skrev:
30 jun 2020, 20:08
Jag förstår och tycker även själv att det är fel med polisens argument mot att man skall få köpa en Tik-Tac...
Men va faan...Det är väl bara att Som Nutcase säger köpa en valfri Tikka och ett chassie , det måste ju finnas en hel drös chassikolvar som är lika bra eller bättre :idea:

hit och dit så slutar det med att chassikolvar även i efterhand blir förbjudna :!:

Tror inte att polisen komer att ge sig , och de som dömer vet inte vad de dömer om .. , och litar på att polisen nog vet vad de pratar om ...

Om man köper ett eftermarknadschassi och inte river upp land och hav så skulle inte polisen bry sig så värst iochmed at det faktiskt ÄR lagligt :!:
Jag tror problemet är att det blir några tusingar dyrare så än att köpa separat än komplett chassi + bössa.

Skulle jag köpa så skulle jag bli irriterad, inte för att priset är högt (vapen är dyrt ändå) utan för att det är såååå onödigt och absurt......
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
johning
Has thanked: 5 times

Inlägg av johning »

Anders Ö skrev:
30 jun 2020, 20:08

Ehh... va?

Det är så att det inte finns någon lag som ger polisen rätt att neka licens på svarta bultbössor med pistolgrepp och vikbar kolv. Jag kan mycket väl själv tycka att det borde finnas en lag mot sådana... men det borde i så fall falla under någon sorts lagstiftning som riktar sig mot bristande omdöme för formgivning då det kommer till jaktvapen :D

Skämt å sido; även fast jag personligen är helt och fullt ointresserad av svarta Tikkor med pistolgrepp, eller för den delen andra tillverkares produkter av samma attribut, så spelar det ingen roll: DET SKA FAN INTE VARA NÖDVÄNDIGT ATT KÖPA LÖSA DELAR OCH PULA IHOP SIN TIKKA TILL NÅGOT SOM ÄR LAGLIGT (i hemmapulad form till en rätt saftig prisökning btw, men inte att köpa samma bössas direkt över disk) MEDAN EN MYNDIGHET TYCKER, FÖR DET ÄR FAKTISKT DET SOM PM GÖR; DE "TYCKER" ATT DET SKA VARA OLAGLIGT.

Vad tror du händer nästa gång? Du tror väl inte på allvar att en svart Tikka med pistolgrepp är det sista vi ser av PM;s tyckande? Ge det bara lite tid så är det din gamla Mauser eller min Blaser det gäller med ett påhittat argument ang den "ökande farligheten" med rakrepeters eller t ex att en gammal kron-mauser minsann är ett militärt vapen och därför inte ska få användas till jakt.

Du kan även ha i åtanke att friheter som tas från medborgarna brukar visa sig mycket svåra att få tillbaka. Så i ställt för att komma med någon alternativ form av krånglig lösning borde det väl inte vara så j*kla svårt för Sveriges vapenägare att ställa sig bakom de som nu vill ha en svart Tikka eller liknande med fällbar kolv och pistolgrepp till sin jakt.
- Det är bara inse; det här är tyvärr något som ligger i allas vårt intresse (Även vi som inte fattar grejen med chassin, pistolgrepp och fällbara kolvar) Just saying...

Att både jakten och skyttesporten i stort prångt ska vara fylld av mer skitsnack om andras intressen och grenar än min mor-mors syjunta med grannkärringarna är bara sorgligt, och det kommer bita oss alla i rumpan förr eller senare. Det finns helt enkelt inte nog många Pia;or, Sten;ar, Skyttedal;ar och Lakomaas mfl för att lösa det här åt oss. Utan att vi sluter upp bakom välvilligt inställda politiker och opinionsbildare etc så kommer vi se ännu fler problem på lite sikt.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag tror INTE att PM är ute efter att ta bort alla jaktvapen :!:

Jag är helt övertygad om att de flesta som har dyliga bössor på JAKTLICENS aldrig eller väldigt sällan använder den på jakt.

Om jag var polischef och hade trycket ovanifrån från politiken, och började se indikationer på att folk tog jägarexamen och handlade möpiga bössor på JAKTLICENS , så skulle också jag dra öronen åt mig...

Titta på Ruger ppc tråden där det enda som diskuteras är i princip hur man skall bygga om bössan med så taktiska tillbyggnader och många och långa magasin som möjligt .

Nån jakt hör man sällan om :|

Jag tycker inte alls det är konstigt att polisen är på tårna när kanske det första man vill köpa efter jägarexamen är en TactiCool bössa

Vanliga jaktvapen med anpassade kolvar som funkar lika bra är det ju inga som helst problem att få licenser på

Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Jag tror INTE...
Jag är helt övertygad...
Jag tycker...
Det är ju det här som är pudels kärna, folk TYCKER en massa saker. Sluta med det!!#%&¤"#¤
LÄS vad som står i lagen och Naturvårdsverkets föreskrifter!

Användarvisningsbild
johning
Has thanked: 5 times

Inlägg av johning »

Anders Ö skrev:
01 jul 2020, 12:03
Jag tror INTE att PM är ute efter att ta bort alla jaktvapen :!:

Jag är helt övertygad om att de flesta som har dyliga bössor på JAKTLICENS aldrig eller väldigt sällan använder den på jakt.

Om jag var polischef och hade trycket ovanifrån från politiken, och började se indikationer på att folk tog jägarexamen och handlade möpiga bössor på JAKTLICENS , så skulle också jag dra öronen åt mig...

Titta på Ruger ppc tråden där det enda som diskuteras är i princip hur man skall bygga om bössan med så taktiska tillbyggnader och många och långa magasin som möjligt .

Nån jakt hör man sällan om :|

Jag tycker inte alls det är konstigt att polisen är på tårna när kanske det första man vill köpa efter jägarexamen är en TactiCool bössa

Vanliga jaktvapen med anpassade kolvar som funkar lika bra är det ju inga som helst problem att få licenser på

Snälla upplys mig, du har verkligen inte förstått? Läs vad jag skrev en gång till, ta några djupa andetag och försök ta till dig vad det står. Om du fortfarande inte begriper; läs då Pow;s inlägg här ovan. Det summerar nämligen hela argumentationen om just det som diskuteras.

Gillar du bilar förresten? För att göra det lite enklare och för att du ska få lite perspektiv kanske en liknelse från bilvärlden kan vara på sin plats:
Ger en 100år gammal T-ford dig samma komfort som en Volvo V70 av senaste snitt? (Detta ska översättas något i stil med om en sparkande Husqvarna med originalkolv är lika trevlig att skjuta med som nämnda Tikka)
- Nä, jag tänkte väl det. Sen tycker även jag att T-forden, som f.ö fans i färgerna; Svart, Svart eller Svart är betydligt snyggare och fränare än en V70. Men fakta kvarstår; utveckligen går framåt. Och det alldeles oavsett vad du och jag tycker om det.

Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Lite intressant att det nu är förbjudet att tro eller tycka.......eller ens ifrågasätta.
På ett forum.
Innebär det då att alla såna här trådar om hur hemskt allt kommer bli bara dör ut?
Åtminstone tills den totala vapen-apokalypsen nämns av NVV?

Kan inte hitta någonstans i lagar eller NVV regler om att alla jaktvapen skall förbjudas?
Det står inte ens att polisen har en hemlig agenda?
I vilken paragraf har ni läst det?

Vilket av POWs inlägg summerar allt?
Det där han TYCKER att sportskyttarnas regler är onödiga?

Användarvisningsbild
sos
Been thanked: 4 times

Inlägg av sos »

ALLA, precis ALLA får tycka vad de vill och även ge uttryck för det (så länge man inte tycker något olagligt) MEN när det kommer till myndighets utövning så skall tyckande väck, det är därför vi har lagar i det här landet som med lag skall byggas. Myndighetsutövning skall ske utifrån lagar och objektivt och opartiskt även om tjänstemannen tycker annorlunda, kan denne inte förlika sig med det så är denne på helt fel plats, lika lite som aktivism har på myndigheter att göra.

Sedan kan man undra lite hur personer som tycker likt tjänstemannen, försvarar agerandet utifrån tyckande, egentligen har för syn på demokrati och lagar...
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare

Användarvisningsbild
Mr X

Inlägg av Mr X »

Anders Ö skrev:Jag är helt övertygad om att de flesta som har dyliga bössor på JAKTLICENS aldrig eller väldigt sällan använder den på jakt.
Tur du inte sett min bössa som används både till jakt och skytte. Bild

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ha ha det va ju kul det här :mrgreen:

pewpew
Been thanked: 2 times

Inlägg av pewpew »

Anders Ö skrev:
01 jul 2020, 12:03
Nähä, men det tycker jag. Det är som att de skulle vara på tårna för att det första man vill köpa efter att ha tagit körkort är en pimpad sportbil.
I en perfekt värld skulle staten inte ha något intresse av att rota i vad medborgarna har för ägodelar och vad de gör med dem så länge det inte är nåt olagligt.