Tikka T3x tac A1 godkänd för Jakt i dag!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
jonke72

Inlägg av jonke72 »

YEEESSSS!

TIKKA T3X TAC A1 GODKÄND SOM JAKTVAPEN ENLIGT FÖRVALTNINGSRÄTTEN UMEÅ!!!!!!!

I det mycket viktiga princip målet mot polisens avslag av Tobias Lindgrens ansökan av en Tikka T3x Tac A1 i 6.5 creedmor så yrkade umeå förvaltningsrätt idag bifall till den överklagan han gjort och förvaltningsrätten sågar bla. polisens argument att vikbar kolv skall underlätta skytte utan stöd mot axeln utan anser att alla vapen kan avfyras utan stöd mot axeln och bör således ej vara avgörande om det är lämpligt som jaktvapen eller ej!
Det ända som rätten argumenterade runt var om den vikbara kolven möjliggjorde att vapnet kunde döljas lättare men påpekade dessutom flera jaktliga situationer där det smidigare formatet med ett lättransporterat vapen var till fördel.

Dom bifogas senare om målsägaren vill det!

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... AJ3zWshyrR" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Levon

Re: Tikka T3x tac A1 godkänd för Jakt i dag!

Inlägg av Levon »

Logik vs Idioti 1-0
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Pongu

Inlägg av Pongu »

Jag skrev följande i en annan tråd:

Jag tror inte polismyndigheten kommer att överklaga, för att inte riskera att skapa ett prejudikat mot sig. Men nästa gång någon söker på en T3X TAC A1 kan jag nästan lova att man hunnit glömma argumenten i den här domen och avslår igen. Förr eller senare kommer man på något nytt kreativt grepp och hittar ett lämpligt fall med någon som verkar vilja hävda sin ”rätt” utan juridisk kunskap. Då låter man vederbörande överklaga till kammarrätten och vips har man ett prejudikat man kan använda likt man missbrukat AI AX-domen för avslag på Tikka T3.

Man blir lite cynisk. Eller vis av erfarenheten.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inlägg av Pongu »

Positivt är att man verkar ha backat från de värsta stolle-argumenten i alla fall (det kanske hjälpte att de smulats sönder av experter från både skyttet, militären och polisen!). Förhoppningsvis är man försiktigare med att dra upp just dessa igen.
Användarvisningsbild
M-98

Inlägg av M-98 »

Pongu skrev:Jag skrev följande i en annan tråd:

Jag tror inte polismyndigheten kommer att överklaga, för att inte riskera att skapa ett prejudikat mot sig. Men nästa gång någon söker på en T3X TAC A1 kan jag nästan lova att man hunnit glömma argumenten i den här domen och avslår igen. Förr eller senare kommer man på något nytt kreativt grepp och hittar ett lämpligt fall med någon som verkar vilja hävda sin ”rätt” utan juridisk kunskap. Då låter man vederbörande överklaga till kammarrätten och vips har man ett prejudikat man kan använda likt man missbrukat AI AX-domen för avslag på Tikka T3.

Man blir lite cynisk. Eller vis av erfarenheten.
Någon borde överklaga den där domen till kammarrätten så den blir prejudicerande och en nagel i ögat på besserwissrarna.
"Je suis Charlie"
Carl A

Inlägg av Carl A »

Fast frågan är om inte detta är en Pyrrhusseger, iaf för jägarna.

Kan mkt väl tänka mig detta leder till förbud på jaktvapen av alltifrån till benstöd o ställbara kolvar olikn ytterst jaktligt lämpliga attiraljer.

Förlåt mig; men kanske det vore lämpligare (tyvärr) om förbund utfärdade intyg för sportskytte på nämnda bössa. Och förlåt mig igen om jag har fel, men jag undrar om nämnda bössa (individen) kommer se ngn jakt... (vad nu iofs det må ha med kärnfrågan att göra...)

Visst, reglerna e främst tillämpningen av dem gör mig rosenrasande. Men problemet heter demokrati, som är ett uselt sätt att styra ett land/samhälle. Churchill, tror jag, sade ngt i stil m att reglerna är inte till för de insatta få, utan den oinsatta massan/s acceptans av företeelsen.

Sedan iofs, som ngn så klokt påpekat för mig; jakt o vapenmotståndarna hittar alltid ngt att klaga på.

Oxå politiskt placebo; hör bara tunnan m nötter Ylva Johansson som när det blev en högst tillfällig dipp i skjutningarna, nämnde bla skärpta vapenlagar som en anledning.

Människor, dessa korkade nötter, vill inbilla sig de är trygga; typ, skönt de förbjudit benstöd, nu skjuter de nog inte lika mkt längre... - placebo funkar.

Fast det synes svårt hitta ngt mindre dåligt än demokrati.
Användarvisningsbild
Pongu

Inlägg av Pongu »

Jag kan på något sätt köpa att 50BMG kanske inte betraktas som den lämpligaste jaktkalibern, eller att AR-15 ses som kontroversiell i jaktsammanhang.

Men det blir bara löjligt när man nekar licens på en vanlig sketen Tikka T3 bultbössa i en helt okontroversiell kaliber, pga en kolvvariant.

Är det ett problem att man kan vika kolven på en bultbössa går ju samtliga brytbössor (sida-vid-sida, bockar, dubbelstudsare, drillingar och Kipplauf) direkt bort, eftersom de är ännu lättare att gömma. Och de flesta moderna hagelbockar har branta pistolgrepp, vilket enligt polisen gör att de lättare kan avfyras utan stöd mot axeln. Oavsett vad man säger handlar det om utseende, för hittepå-argumenten har inget med verkligheten att göra.
erpet

Inlägg av erpet »

Pongu skrev:...........................

Är det ett problem att man kan vika kolven på en bultbössa går ju samtliga brytbössor (sida-vid-sida, bockar, dubbelstudsare, drillingar och Kipplauf) direkt bort, eftersom de är ännu lättare att gömma. ..............................
Men brytvapen är inte lättare att gömma samtidigt som de är skjutklara, vilket jag antar är vad man är ute efter när det gäller vikbara kolvar.
"The first step to failure is trying"

H Simpson
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

EU direktivet (och enligt förslaget på remiss från Kazimir) förespråkar min längd om 60cm (om EU nu bara gällde halvautomater minns jag inte men det spelar mindre roll) för att det skall bli svårt att dölja, TAC A1 och RPR är betydligt längre även med infälld kolv och med ljuddämpare så...
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
DrJones

Inlägg av DrJones »

gratulerar.

Nu till nästa mål...
Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Carl A skrev:Fast frågan är om inte detta är en Pyrrhusseger, iaf för jägarna.

Kan mkt väl tänka mig detta leder till förbud på jaktvapen av alltifrån till benstöd o ställbara kolvar olikn ytterst jaktligt lämpliga attiraljer.

Förlåt mig; men kanske det vore lämpligare (tyvärr) om förbund utfärdade intyg för sportskytte på nämnda bössa. Och förlåt mig igen om jag har fel, men jag undrar om nämnda bössa (individen) kommer se ngn jakt... (vad nu iofs det må ha med kärnfrågan att göra...)

Visst, reglerna e främst tillämpningen av dem gör mig rosenrasande. Men problemet heter demokrati, som är ett uselt sätt att styra ett land/samhälle. Churchill, tror jag, sade ngt i stil m att reglerna är inte till för de insatta få, utan den oinsatta massan/s acceptans av företeelsen.

Sedan iofs, som ngn så klokt påpekat för mig; jakt o vapenmotståndarna hittar alltid ngt att klaga på.

Oxå politiskt placebo; hör bara tunnan m nötter Ylva Johansson som när det blev en högst tillfällig dipp i skjutningarna, nämnde bla skärpta vapenlagar som en anledning.

Människor, dessa korkade nötter, vill inbilla sig de är trygga; typ, skönt de förbjudit benstöd, nu skjuter de nog inte lika mkt längre... - placebo funkar.

Varför skulle man inte jaga med chassiebössa? Stormtrivs med min i skogen, en liten bock blev det nu innan pyrschen var över också.
Bild
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Kocken149 skrev:
Carl A skrev:Fast frågan är om inte detta är en Pyrrhusseger, iaf för jägarna.

Varför skulle man inte jaga med chassiebössa? Stormtrivs med min i skogen, en liten bock blev det nu innan pyrschen var över också.
Bild
Men din är ju inte skrämmande svart till färgen ens :)
Ser ut att även ha en fast bakstock. Inte ALLS samma sak ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Ska själv ska söka licens på denna Grytpickan:
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Pongu

Inlägg av Pongu »

erpet skrev:
Pongu skrev:...........................

Är det ett problem att man kan vika kolven på en bultbössa går ju samtliga brytbössor (sida-vid-sida, bockar, dubbelstudsare, drillingar och Kipplauf) direkt bort, eftersom de är ännu lättare att gömma. ..............................
Men brytvapen är inte lättare att gömma samtidigt som de är skjutklara, vilket jag antar är vad man är ute efter när det gäller vikbara kolvar.
Rätten resonerade ju lite kring det där och såg det inte som sannolikt att man skulle vilja skjuta med geväret utan stöd mot axeln, utan farhågan var väl att man skulle kunna gömma vapnet lättare. Det tar ju inte många sekunder att få farfars hagelbrakare skjutklar heller, om man skulle ha baskyl-delen i ena byxbenet och pipsetet i det andra! Bild

Nu är ju inte en Tikka T3X TAC A1 ett särskilt lättgömt vapen till att börja med, med eller utan fällbar kolv, så argumentet är fånigt.
Användarvisningsbild
Pongu

Inlägg av Pongu »

sos skrev:EU direktivet (och enligt förslaget på remiss från Kazimir) förespråkar min längd om 60cm (om EU nu bara gällde halvautomater minns jag inte men det spelar mindre roll) för att det skall bli svårt att dölja, TAC A1 och RPR är betydligt längre även med infälld kolv och med ljuddämpare så...
Precis.
Är man orolig för lättgömda älgpistoler får man väl lagstifta om kortast lagliga totallängd. Jag hade min T3:a med 71cm Heavy Varmint Krieger-pipa i en fällbar KRG-kolv. Det gjorde inte precis bössan lättgömd! Bild
Raggarö

Inlägg av Raggarö »

Mina fördomar har kommit lätt på skam:

https://www.jaktjournalen.se/jagarbas-p ... 3x-tac-a1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns förståndiga jägareförbundare också......(dock håller jag inte med honom i allt)

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Raggarö skrev:Mina fördomar har kommit lätt på skam:

https://www.jaktjournalen.se/jagarbas-p ... 3x-tac-a1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns förståndiga jägareförbundare också......(dock håller jag inte med honom i allt)

Raggarö
En oljetanker svänger inte snabbt... men om Kaptenen vill och styrmannen är med på noterna så går det (om än sakta).
Användarvisningsbild
piece

Inlägg av piece »

Finns T3x Tac i .338LM?
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

piece skrev:Finns T3x Tac i .338LM?
Nix
308 Win / 11" / (10 in magazine, 1 in chamber)
260 Rem / 8" / (10 in magazine, 1 in chamber)
6.5 Creedmoor / 8" / (10 in magazine, 1 in chamber) only 20" 24" barrel optioin available
223 Rem / 8", 12" / (10 in magazine, 1 in chamber) only 20" 24" barrel options available

http://cdn1.tikka.fi/sites/default/file ... TAC_A1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Men du kan köpa en sådan här:
https://www.sako.fi/rifles/sako-trg/trg-2242-a1" onclick="window.open(this.href);return false;
Sökes: Tid på skjutbanan.