värmeväst, tips?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

salt

värmeväst, tips?

Inlägg av salt »

kollade på pinewoods, den verkar bra, men finns det någon bättre?

pinewood kostar ca 1900kr
TJT Salt
R8 succes leather 308 atec z6i 2,5-15x56 BT/1-6x24
375H/H rc carbon z6i
merkel drilling, 20-20- 7x57r aimpoint
merkel dsd 8x57 irs / 20 med z6i 1-6x24
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
blaser K95 stutzen lyx 7x57r z4i 3-12x50
salt

Re: värmeväst, tips?

Inlägg av salt »

inga som testat och kan rekomendera någon, vad som är viktigast, batteritid eller smidighet, mm?
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
JerdaN

Inlägg av JerdaN »

Jag har tyvärr ingen egen men Hylte Lantmän's Genzo och Varmevest.no har rekommenderats av flera. Du får hålla utkik om någon får sänkt pris på fredag iom Black Friday. :)
Vier null vier.
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inlägg av Rottweilexpress »

Jag köpte Nevercolds väst på XXL när de hade rea. Jag har bara använt den tre gånger eller så, så jag har inte någon stor erfarenhet av produkten. Men den har tre värmezoner, en mindre på vardera bröst och en större mellan skulderbladen. Den ställs i tre lägen, svag till hög effekt och detta görs enkelt via en knapp på västens framsida som sedan lyser i den färg som motsvarar effekten. Enkelt och smart. Det finns två saker som avgör om västen "fungerar" eller ej, och det är storleken och när man sätter på västen. Den ska sitta så tight det bara går utan att bli obekvämt, man ska bara ha ett underställ egentligen och sedan västens element dikt an. Har man en bylsig väst så kommer man tappa i direkteffekt, så att säga. Jag har minsta storleken som XXL hade "s" och den sitter ändå rätt löst på mig. Avgörande faktor nummer två är när man startar västen. Det är lätt att tro att man ska spara batteri genom att starta först när man blivit kall, men detta är fiasko. Zonerna är inte tillräckliga för att höja en sänkt kärntemperatur, de kommer bara att kännas heta mot huden i princip. Man ska börja på grön - lägsta effekten direkt på pass för då bibehåller man en tempen under längre tid. Blir man sedan gradvis kallare så ska man inte tveka att kliva upp på mellaneffekt - gul. Gör man rätt kommer västen att hjälpa en att utstå älgjakt m.m.

Hur batteritiderna ser ut har jag glömt, men om de är otillräckliga kan man enkelt bara köpa ett andra batteri och koppla in detta samtidigt som första i ficka nummer två för en längre och effektivare värmekälla. Så jag är nöjd hittills och kommer inte att tveka att använda den framöver, men man ska inte ha övertro, då blir det fel. Mitt mål är inte primärt att skippa elden på en harjakt t ex, utan att slippa ett eller två bylsiga lager kläder för bättre skytte.
Lagomski

Inlägg av Lagomski »

Jag har provat XXL´s värmeväst och kan bara hålla med personen ovan. Västen måste sitta tight, annars är effekten närmast noll!!

Om jag vore du skulle jag kika runt och se om det finns någon i lite spandex, eller om någon är justerbar.
I övrigt verkar XXL´s väst bra!

Nu på black friday lär det finnas någon rea...
Sewen

Inlägg av Sewen »

Har också västen från Nevercold. Bara använt en gång men det va riktigt gött! Hade underställ och tunn skjorta under och sen en jacka över. Värmen den gav räckte gott för att sitta blickstilla i fyra timmar i minus två grader utan att frysa. Min väst är inte alls så tight utan sitter hyffsat ledigt. Tänker att värmen fördelas bättre då över en större yta utan att bränna endast på de tre punker elementen är placerade på. Men har inte utsatt mig för nån lägre temp än så kanske är feltänkt. Tyvärr är den ful som stryk men det skiter väl djuren i..
Användarvisningsbild
ludberg

Inlägg av ludberg »

Också nevercold från XXL. Köpte storlek S och har den ovanpå understället.

Köp så right väst du kan få på dig. Ett extra batteri är att rekommendera

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Farsot

Inlägg av Farsot »

Har Pinewood, helnöjd. Sätter på max typ 15 minuter in på passet för att inte börja frysa, då är det för sent. Håller många timmar och aldrig fått slut på batteri under en jaktdag (stänger av så fort jag inte är på passet).
Senast redigerad av 1 Farsot, redigerad totalt 22 gånger.
Grillat är godast.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inlägg av Tazswe »

Jag har en Pinewood som jag köpte för några år sedan, är alltid med som förstärkningsplagg, ibland i ryggan och ibland på kroppen redan från start. Det bästa plagg som jag har köpt.

Pinewood har bara värmeelement i ryggen. Många som har kommit sedan dess har även värmeelement på framsidan, vilket som är bäst vet jag inte.
Pinewood klarar en hel dag på lägsta värmen och en halv dag på full värme så ett extra batteri är en bra investering, åtminstone så tycker du det när du sitter och fryser för att batteriet är slut :mrgreen:

Sedan så som många har skrivit, den skall sitta tight, någon kompis hade en med reglerbar midja kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.
Senast redigerad av 1 Tazswe, redigerad totalt 23 gånger.
salt

Inlägg av salt »

Tack för input.

se vad som reas på fredag.
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

XXL rear västen idag på Black Friday warm up... 1399kr på nätbutikten.
https://www.xxl.se/nevercold-aspen-heat ... 27_1_style
salt

Inlägg av salt »

Gblenn skrev:XXL rear västen idag på Black Friday warm up... 1399kr på nätbutikten.
https://www.xxl.se/nevercold-aspen-heat ... 27_1_style
Kanon
2-5h låter som extra batterier är ett krav för heldag?

men känns spontant som pinewoods håller bättre värme, hoppas på rea på den!
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inlägg av salt »

Någon som testat bucken värmeväst
Bäst batteri men resten?
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
Användarvisningsbild
mbbohman

Inlägg av mbbohman »

Sneglar åt en värmeväst till sambon men står som en åsna mellan hötapparna och velar.

Har kollat på Pinewood, Genzo, Nevercold, Z-aim och Bucken.

Bucken verkar vara den enda med värmeelement framtill, utöver de i ryggen.

Nevercold har ju en liten krage som de andra saknar, kanske är trevligt att ha, men verkar ha rätt klent batteri.
Pinewood har ett rejält batteri
Genzo kommer med två batterier
Z-aim tilltalar mig inte nämnvärt på nåt vänster.
Bucken känns jävligt billig, och det brukar ju vara billigt av en anledning.

Genzo är nog den som ligger närmast till hands. Hylte brukar vara jävligt bra att ha med att göra.
Var inte en idiot så brukar det lösa sig.
salt

Inlägg av salt »

nevercold har en nyare utan krage, men det är den med krage som xxl kör

tips om never cold, buckets batteri ska passa
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Köpte Biltemas värmejacka förra året på rea för 399kr. Jag har haft den under jaktjackan som "lager två". Den funkar, men jag upplever den som lite för tät. Den andas helt enkelt för dåligt.
För den pengen jag betalade funkar den över förväntan, men det här med hur värmeplagget andas kan vara värt att tänka på. Blir det fuktigt så blir det inte bra även om man tillför värme.
Användarvisningsbild
Rigor_Mortis

Inlägg av Rigor_Mortis »

mbbohman skrev:Sneglar åt en värmeväst till sambon men står som en åsna mellan hötapparna och velar.

Har kollat på Pinewood, Genzo, Nevercold, Z-aim och Bucken.

Bucken verkar vara den enda med värmeelement framtill, utöver de i ryggen.

Nevercold har ju en liten krage som de andra saknar, kanske är trevligt att ha, men verkar ha rätt klent batteri.
Pinewood har ett rejält batteri
Genzo kommer med två batterier
Z-aim tilltalar mig inte nämnvärt på nåt vänster.
Bucken känns jävligt billig, och det brukar ju vara billigt av en anledning.

Genzo är nog den som ligger närmast till hands. Hylte brukar vara jävligt bra att ha med att göra.
Du behöver ju inte köpa Z-Aim för det men den jag Z-Aim jag använder har fyra stycken värmeelement, två bak och två fram.
Det enda bökiga som jag upplever med Z-Aim är att batteriet ligger i en ficka innanför västen så när man ska slå av/på måste man knäppa upp jackan.
/Leffe

Marlin 1895 GS, 45/70
Merkel 961L, 9,3x74 / 20x76
Merkel Helix, 30-06
Tikka M55, 243Win
Remington 597, 22lr
Legend Ultra, 12x76 / 7x57
Hagelset Ultra 12x76
Katjing

Inlägg av Katjing »

Jag vill inte framstå som en bakåtsträvare, men vad fyller dessa västar för funktion?

Jag kan ha förståelse för vantar och strumpor, då dessa kan vara svåra att hålla varma trots att man i övrigt är ganska varm, men om man behöver aktiv värme runt torso så har man väl för lite kläder?
Användarvisningsbild
agne

Inlägg av agne »

Hur tät är nevercold-västen? Har en genzo-väst och gillar den till passittandet, men upplever den som för tät när man rör sig och inte behöver nån extra värme. Således har man blött under om man senare sätter sig still och får elda på rejält för att inte frysa.. (Ja jag förstår att det bästa vore att ta på den vid behov osv. men är ju inte alltid det blir så..)

Jag personligen hade nog uppskattat en värmeväst i typ fleece eller annat material som släpper igenom fukt lite bättre. Men det är kanske risk att värmenstrålningen blir lidande?

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
salt

Inlägg av salt »

Katjing skrev:Jag vill inte framstå som en bakåtsträvare, men vad fyller dessa västar för funktion?

Jag kan ha förståelse för vantar och strumpor, då dessa kan vara svåra att hålla varma trots att man i övrigt är ganska varm, men om man behöver aktiv värme runt torso så har man väl för lite kläder?

Är du varm i torso så stryper ej lroppen blodet till fingrar p fötter
Du fryser pm händerna när blodflödet minskar
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20