Någon som provat Meopta Ballistic Hunting Turret

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

mrbackpack

Re: Någon som provat Meopta Ballistic Hunting Turret

Inlägg av mrbackpack »

Jag har börjat misstänka att jag antingen lyckats montera den felaktigt alt. att det är fel på tornet. Läser just nu instruktionen men är lite osäker på hur de tänker kring just att man skall börja med att montera skruvringen på -10. Fick hjälp att montera tornet för ca 1 år sedan så jag vet inte helt om detta följdes. Känns lite surt om jag skall göra om allt och behöva lägga mig på skjutbanan igen... :)

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av r1no1 »

Nu kanske mitt minne sviker mig, men tornet är ju klockrent enkelt att montera för det första.

För det andra har du ju en silver färgad "knapp" du trycker in på respektive ring när du vrider ringen dit du vill ha den.
Alltså du håller fast tornet trycker in knappen och vrider ringen dit där du har rätt höjd efter inskjutningen.
Eller minns jag så fel?
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Never argue with stupid people.

mrbackpack

Inlägg av mrbackpack »

Nej då, du minns helt rätt! :D Och ja, den var mycket enkel att installera, just därför jag blev fundersam över texten i manualen som beskriver att man ska sätta den på -10 när man sätter på "ratten". Men kollar man instruktionsvideor så visas, eller påtalas inget sådant. Och det är straight forward att montera den. Får testa att skjuta in på 100m igen och sedan på 200m och misstämmer det så blir det till at finna en egen formel för vad jag behöver klicka. Synd om det blir för många bara, hoppas kunna använda det i praktisk jakt på toppfågel.

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Men du skjuter ju in utan något monterat på tornet på 100m
Sen ska du montera allt enligt instruktion.
Efter det är det ju bara att vrida upp hela balunsen tills du har rätt höjd, tryck in knappen och vrid tillbaka ringen tills pilen pekar mot pilen på siktet.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

mrbackpack

Inlägg av mrbackpack »

Nu förstod jag dig inte riktigt. Du menar montera endast den nedersta delen av tornet, den som blir 0 på 100m efter inskjutnes, och därefter övriga två delar av ratten? Eller menar du något annat?

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Ja som sagt om jag nu inte minns fel... :mrgreen:
Kikaren ska vara inskjuten på 100m när du påbörjar monteringen.

mrbackpack

Inlägg av mrbackpack »

Hehe, å jag minns inte hur vi gjorde då heller... men har ett svagt minne av att den var inskjuten redan iaf! :D

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Anders Ö »

Om du på 100m kollar hur mycket tex ett varv på ratten ger i träffläge så vet du sen om den funkar som den skall .

Skjut först en 3 skottare på nollan , vrid sen ett varv och skjut 3 skott till , mät avståndet...
Verkar det stämma?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

mrbackpack

Inlägg av mrbackpack »

Bra idé, jag ska testa det vid tillfälle här i sommar!