Rekylbroms?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Johan0000

Rekylbroms?

Inlägg av Johan0000 »

Jag funderar på en rekylbroms till min tikka t3 308.
Är det någon avråder från?
Vars kan man beställa? Ebay?
Jag letar efter en som är billig men effektiv.
Användarvisningsbild
jdrotz

Re: Rekylbroms?

Inlägg av jdrotz »

Rekylbroms till en 308? Första tanken är väl att de är rätt snälla i rekylen?

Men visst, det är väl inga problem i övrigt. Kommer att smälla lite högre och rekylen kommer att bli mildare.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Johan0000

Inlägg av Johan0000 »

Det var ju inte riktigt svar på någon av frågorna.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Johan0000 skrev:Det var ju inte riktigt svar på någon av frågorna.
Sorry då, uppfattade det som om du ville ha rådgivning generellt ang montering av rekylbroms eller ej. Jag läste väl inte tillräckligt tydligt.

Användarvisningsbild
Speedy

Inlägg av Speedy »

Vad är meningen med en rekylbroms på en .308 win? Klarar man inte av den ringa rekylen en sådan ger så orkar man heller inte dra hem klass 1-vilt om man skjuter ett.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
hk

Inlägg av hk »

vad har du för gänga på den då?

en original trg broms är effektiv, men bara medelpris på :lol:
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
niklasz

Inlägg av niklasz »

Vet inte om du har dämpare på eller inte. Jag har en stalon Compact med deras rekylbroms till som jag är mycket nöjd med. Blir ingen rekyl alls nästan, tycker själv all rekyl är negativt för mitt skytte iaf oavsett om det är en snäll 308 eller någon magnum modell.
4 bössor, 10 licenser

"Det man inte har i huvudet har man i benen"
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Ironi eller inte så blev det massa snicksnack här.

Rekyl tillför ingenting för många av oss och rekylbroms funkar utmärkt. Ta en som riktar gaserna snett framåt, dessa förstärker ljudet ytterst lite men har bra rekyldämpande effekt. Long range design har trevliga och du kan nå dem direkt här på forumet då peder w är ägare.

Lycka till och njut sedan av en minimal rekyl i din fina bössa.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Johan0000

Inlägg av Johan0000 »

Kanske att ta bort lite rekyl. Av vilken anledning skulle man vilja ha mycket rekyl? Sen förstår jag inte varför du ens ska skriva i en sånhär tråd när du inte kommer med någonting vettigt.
Användarvisningsbild
niklasz

Inlägg av niklasz »

Speedy skrev:Vad är meningen med en rekylbroms på en .308 win? Klarar man inte av den ringa rekylen en sådan ger så orkar man heller inte dra hem klass 1-vilt om man skjuter ett.
Jag drar då inte hem nån älg utan hjälpmedel om det inte är en kalv som ligger 25 meter från vägen.
4 bössor, 10 licenser

"Det man inte har i huvudet har man i benen"
Johan0000

Inlägg av Johan0000 »

Sevehem tack! Det är såna som du som man vill ha svar av! :)
Johan0000

Inlägg av Johan0000 »

M14 är de!
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Köp helst en som inte är portat runt om, dammar rätt friskt av trycket om man är nära marken.

Vertebraue.no har en del billiga bromsar men annars finns ju fina Svenska bromsar från LRD.

Nån billig från ebay kan ju va tillverkad i alu eller andra knepiga material och då blir det lätt en splitterbomb.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Man ska inte glömma att det smäller betydligt mer med en rekylbroms. Detta i sin tur kan upplevas som att rekylen snarare blir värre, just pga smällen. Det är väl därför många monterar dämpare istället, just för att de upplevda rekylen blir låg när bössan blir tystare.

Användarvisningsbild
Vettern

Inlägg av Vettern »

Johan0000 skrev:Jag funderar på en rekylbroms till min tikka t3 308.
Jag har haft en trg på min Tikka t3. Rekylen blir väldigt mycket mindre och jag upplevde inte smällen som högre för mig som skytt. För skytten bredvid däremot....ajajaj.
maddog - catcrazy
KalleT

Inlägg av KalleT »

Finns en Roedale på Blocket,står att det är gänga på den..... brukar inte vara det,hålet i den är 9mm å M15 gänga klart en av dom bättre bromsarna iallafall
Medlem i N.T.K
Blaser R8 Sucess 308 A-Tec Hertz 150
Blaser Luxus R93
9,3-62 Hausken JD228 XTRM
6,5-55 A-TEC Maxim
22 Hornet R93
22Lr R93 Elite 6-24-40
Zeiss varipoint 3-12-56 V69
Swarowski Z8i 1-8-24 Flexchange
BRNO 12:a
SKJUT!De kan ta bättre än du tror
MarkusR

Inlägg av MarkusR »

Det finns helt klart fördelar (men även nackdelar) med broms jämfört med dämp. Självklart skjuter de flesta bättre med mindre rekyl, men det är lika sant att knallen är en del av rekylupplevelsen och skytte med broms kräver tillvänjning.

Jag har både broms och dämpare på två av mina bössor. Lothar Walter originalbroms på 338an, dämpar rekylen bättre än Hauskendämparen. Portad runt om och blästrar allt när man ligger på marken och skjuter. Sand som sprutar i ögonen främjar inte avslappnade avfyrningar!

6,5an (ja jag har broms på något så klent som en tung långhållsrigg i 6,5X55Ai) har en LRDbroms, den äldre modellen portad åt sidorna bakåt. Dämpar rekylen bättre än Ase Utra SL5an men smäller såklart mycket. Perfekt att kunna ligga kvar i målet och se träffarna i plåten innan man hör gongen. Mycket mindre Mirage med broms.

Broms är smidigt, helt klart. Licensfritt vilket också är trevligt. Billigare än dämpare. Skytte utan hörselskytt är helt uteslutet. På jakt har jag nu slutat använda kåpor när jag har dämpare, de enstaka skotten i skogen tål jag utan, det är något annat på bana när man skjuten mycket.

Jag har några klipp på tuben där jag skjuter med broms/dämp. Det finns inget klipp med dämparen och 338an dock.

https://www.youtube.com/watch?v=-WpdS4vOVuc" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=hAn_yF1M3tY" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=3q_9owBMW4A" onclick="window.open(this.href);return false;

I slutändan är det upp till dig hur du vill ha det, lycka till.
Självskjutet är godast! På grillen såklart ;-)
GAUP

Inlägg av GAUP »

Vertebrae har bra bromsar kör med den kompakta till sexfemmen .. men som sagt hörselskydd på .. ska man skjuta med polare då åker dämpen på..
Blaser338

Inlägg av Blaser338 »

Johan0000 skrev:Jag funderar på en rekylbroms till min tikka t3 308.
Avråder icke, smäller dock lite mera men rekylen uteblir i stort sett helt, själv gillar jag Roedale men den är ju inte billigast Kolla på http://kwilo.se/" onclick="window.open(this.href);return false; han har bra priser på bromsar.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inlägg av HuggyBear »

Jag vill tipsa om en VMac Havana 175 BP. Har en själv och den är helt otroligt rekyldämpande och till skillnad från mynningsbroms även ljuddämpande.
Nu är den väl kanske inte riktigt i pris med vad du frågade efter här men du få något att fundera på. :) Annars va ju denna lite kul ;)
http://www.brownells-sverige.se/epages/ ... /100004547" onclick="window.open(this.href);return false;
Till vissa som måste göra sig lustig över att man vill dämpa rekyl på en 308 så få väl TS göra det bäst fan han vill utan att behöva bli hånad för de?! :roll:
Det ha konstaterat ganska många ggr att ALLA skjuter bättre med mindre rekyl! Den som påstår att "ju mer de sparkar ju bättre skjuter jag" ljuger bra nog!
Jag har själv skjutit 375 Ruger odämpad helt utan problem men känner inget behov av skryta med det (använder Älg Trac också) varvid jag även dämpar min fjuttiga 7,62x39 både ljud å rekylmässigt helt enkelt för att jag skjuter bättre då! :)
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm