Inget jag reflekterat över i alla fall.. har bilen väldigt nära där jag står på det mest frekventa stället.. en inflygningsväg mot uven är i princip rätt över bilen och de skyggar inte för den och har aldrig gjort. Så nej du behöver inte gömma bilen.
KRÅKJAKTEN - Hur går det?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Re: KRÅKJAKTEN - Hur går det?
Kråkskytt, medlem i Robsoft´s kråkjägar gille
- snorleif
Tack så mycket för din input Hipshot!
It's been scientifically proven that yelling "get some" during each burst improves accuracy.
- snorleif
Vad dött det var här då, är det ingen som är ute å jajer? 
Jag och en vän har fått möjligheten att jaga svartfågel på en större gård (ca 1000 nötdjur). Har varit och tittat å rekat lite och det bara fyller på med fågel hela tiden, helt sjukt! Jag jämför ju bara med tidigare områden där jag varit, där det mest förekommit lokala förmågor, revirkråkor eller vad man ska kalla det. Så det är en otrolig skillnad här i förekomst.
Nu till mina frågor, kan man jaga mycket tätare/oftare med uvbulvan på en sån här stor gård eller lär sig ändå fåglarna fort och blir försiktiga?
Vi testade lite improviserat att bara knalla runt på gården med hagelbössorna och försöka skjuta när fåglarna flög in, vilket gick sådär :/
Small gjorde det en del men träffarna uteblev
Skit bakom kolven förstås, det vet jag. Är en usel hagelskytt men å andra sidan är det ju svårt att va bra på något om man aldrig övar
Tycker det är otroligt svårt att bedöma höjden när fåglarna flyger in, är de inom hagelhåll eller inte?
Vi ska bygga ett rejälare gömsle, typ kråkbås, och testa med uven i grantopp på en höjd, ca 100 m från plansilona på gården. Hoppas att detta funkar.
Kan man variera kråkbulvaner och vissa gånger uvbulvan ofta på gårdar eller funkar inte det för fåglarna lär sig/blir försiktiga?
/Andreas

Jag och en vän har fått möjligheten att jaga svartfågel på en större gård (ca 1000 nötdjur). Har varit och tittat å rekat lite och det bara fyller på med fågel hela tiden, helt sjukt! Jag jämför ju bara med tidigare områden där jag varit, där det mest förekommit lokala förmågor, revirkråkor eller vad man ska kalla det. Så det är en otrolig skillnad här i förekomst.
Nu till mina frågor, kan man jaga mycket tätare/oftare med uvbulvan på en sån här stor gård eller lär sig ändå fåglarna fort och blir försiktiga?
Vi testade lite improviserat att bara knalla runt på gården med hagelbössorna och försöka skjuta när fåglarna flög in, vilket gick sådär :/
Small gjorde det en del men träffarna uteblev

Skit bakom kolven förstås, det vet jag. Är en usel hagelskytt men å andra sidan är det ju svårt att va bra på något om man aldrig övar

Tycker det är otroligt svårt att bedöma höjden när fåglarna flyger in, är de inom hagelhåll eller inte?
Vi ska bygga ett rejälare gömsle, typ kråkbås, och testa med uven i grantopp på en höjd, ca 100 m från plansilona på gården. Hoppas att detta funkar.
Kan man variera kråkbulvaner och vissa gånger uvbulvan ofta på gårdar eller funkar inte det för fåglarna lär sig/blir försiktiga?
/Andreas
It's been scientifically proven that yelling "get some" during each burst improves accuracy.
-
Jag sköt 27 tror jag igår, bara inte dokumenterat här..
Variera är bra, testa och se vad som funkar bäst. Bygg inga stora rejäla skydd innan du VET att platsen funkar.. Hittar du inflygning så är ett fast skydd för uvjakt bra.. Sen vart siktar de? Plansilon? Bulvaner där kan säkert fungera.. Uven på gården för mej är mest ett sätt att styra fågeln så jag kan styra vart jag vill ha dem när skjutandet börjar. Testat ngr gånger att ställa bössa ned i vind i riktningen de kastar, rätt kul skytte ofta..
Variera är bra, testa och se vad som funkar bäst. Bygg inga stora rejäla skydd innan du VET att platsen funkar.. Hittar du inflygning så är ett fast skydd för uvjakt bra.. Sen vart siktar de? Plansilon? Bulvaner där kan säkert fungera.. Uven på gården för mej är mest ett sätt att styra fågeln så jag kan styra vart jag vill ha dem när skjutandet börjar. Testat ngr gånger att ställa bössa ned i vind i riktningen de kastar, rätt kul skytte ofta..
- snorleif
God Jul på er!
En fundering kring storlek på uvbulvanens betydelse för lyckad jakt, jag utgick ifrån en 41 cm hög plastbulvan när jag gjorde min sista uv. Finns ju en högre, 63,5 cm, skulle den funka bättre?
Eller något ännu större? Finns det risk att man istället skrämmer fåglarna för att den blir för stor?
Ser ju lite märkligt ut när man fäster kråkan i uvens klor och kråkan nästan ser lika stor ut, då kanske uven är för liten?
Har fortfarande inte lyckats få upp uven i den grantopp vi vill, ca 14-15 meter hög, utan testade ett lägre enbuskträd, ca 6 meter högt och vid premiärturen fick vi skjuta fem kråkor och en kaja, så det funkade iaf
Antar att det behövs lite rejäl höjd så fåglarna ser den på håll. Våra efterföljande två försök var i princip stendött, hörde och såg fåglarna på håll men lyckades aldrig locka in dem eller så har de redan blivit avskräckta?
/Andreas
En fundering kring storlek på uvbulvanens betydelse för lyckad jakt, jag utgick ifrån en 41 cm hög plastbulvan när jag gjorde min sista uv. Finns ju en högre, 63,5 cm, skulle den funka bättre?
Eller något ännu större? Finns det risk att man istället skrämmer fåglarna för att den blir för stor?
Ser ju lite märkligt ut när man fäster kråkan i uvens klor och kråkan nästan ser lika stor ut, då kanske uven är för liten?
Har fortfarande inte lyckats få upp uven i den grantopp vi vill, ca 14-15 meter hög, utan testade ett lägre enbuskträd, ca 6 meter högt och vid premiärturen fick vi skjuta fem kråkor och en kaja, så det funkade iaf

Antar att det behövs lite rejäl höjd så fåglarna ser den på håll. Våra efterföljande två försök var i princip stendött, hörde och såg fåglarna på håll men lyckades aldrig locka in dem eller så har de redan blivit avskräckta?
/Andreas
-
Klättra.. enda möjligheten som jag ser det utan en massa avancerade byggen..
Storleksmässigt så tror jag det spelar mindre roll, utseendet är allt. Slagugglan är väl inte så stor jämfört m berguv och slaguggla vet jag funkar bra om den sitter bra/ser sur ut.
Bästa uven jag jagat med var en väldigt liten uppstoppad berguv.. Marginellt större än en ormvråk typ fast givetvis bulligare. Kråkorna var helt vansinniga på den!
Storleksmässigt så tror jag det spelar mindre roll, utseendet är allt. Slagugglan är väl inte så stor jämfört m berguv och slaguggla vet jag funkar bra om den sitter bra/ser sur ut.
Bästa uven jag jagat med var en väldigt liten uppstoppad berguv.. Marginellt större än en ormvråk typ fast givetvis bulligare. Kråkorna var helt vansinniga på den!
- snorleif
Tack för din input Hipshot!
Verkar ju som att det blir blyförbud from 16:e februari på hagelammunition. Vilken "miljövänlig" patron motsvarar någorlunda bly i US6 28 gram?
Och hur farligt är det att skjuta en sån med full trångborrning?
Vad kommer du skjuta för skott Hipshot?

Verkar ju som att det blir blyförbud from 16:e februari på hagelammunition. Vilken "miljövänlig" patron motsvarar någorlunda bly i US6 28 gram?
-
Grejen är att jag har 6-7 tusen blypuppor liggandes i garaget, tänker käka igenom dem innan jag byter. Men har givetvis testat en hel del stål och gällande kråkorna så är det inga problem. Skjutit allt från 28 gr us 6 stål till 32 gr us 4 stål och kråkorna kommer ned. Just avseende kråkorna så spelar det ingen roll vad du stoppar i, peka på rätt ställe och de kommer ned. Strulet blir för kal 20, där är effekten långt ifrån övertygande med stål. Testat stål på eftersök på änder och hade grava problem att få ihjäl änder på milt sagt rimliga håll. Nu när man åker och sanerar kajor på gårdar och har kal 20 med så åker stål 4:orna på kajorna. Vettiga håll så kommer kajorna ned men ofta ganska pigga..snorleif skrev: ↑04 jan 2023, 12:56 Tack för din input Hipshot!![]()
Men ska jag köpa plugg idag för kråkorna så hade jag kikat antingen på ngn rapp Saga stål puppa us 6 eller kört samma som vi använder på änderna dvs Mirage Stål 4 32 gr. Enda reservationen där är att jag är lite osäker på när man lappar på kråkor på styvare håll.. har gjort det men minns inte hur det brukar fungera. Tror det fungerar det med men där reserverar jag mej med hänvisning till pissigt minne.
-
27 i morse.. rätt segt men god utdelning på buden. Tre typ som klarade sig..
-
Hipshot, du kan väl ta med dig en ask US6 stål nästa gång för att bättra på ditt minne lite?
-
Grejen är att stålet tappar hastighet fortare än bly vilket påverkar pekandet.. där är jag inte riktigt inskjuten.. men jag kan testa lite stål us4 på skoj på söndag och försöka hitta ngr kappor på styvare håll så får vi se.
Sist jag testade fick jag en ask Saga Elite 28 gr Us 6 stål och jag har för mej att det gick som fan.. ska jag köpa mkt så kanske att man överväger us 5 men oavsett, de fåglarna man tappar så finns förklaringen bakom kolven och inte i pipan.
-
Är det någon som provat Rottweils ammunition "Kråka"?
Om så, hur är den ammunitionen?
Funderar på köpa några askar, på pappret ser det bra ut, 34 gram Us 5,5..
Om så, hur är den ammunitionen?
Funderar på köpa några askar, på pappret ser det bra ut, 34 gram Us 5,5..
"För att veta måste man se"
.22 lr
.22 lr
-
Var hittar du dom?
Vettigt pris?
Vettigt pris?
-
Låter som lite övervåld? Rottisarna brukar vara rackarns dyra dessutom.. men kul med ny plugg, det är väl ifs ett gott skäl att testa.
Om inte vädret purkar till sig så hänger jag upp uven på söndag.
Om inte vädret purkar till sig så hänger jag upp uven på söndag.
-
-

Helt galet.. en vettig blytrap för 2,50 gör jobbet.. men Rottweil är fenomenala på att ta betalat.
-
Så är det, men hagelammunition av kvalitet har dragit iväg ordentligt i pris senaste 10 åren, tyvärr..
Var får du tag i trapammo för 2,50 :- förresten?
"För att veta måste man se"
.22 lr
.22 lr
-
Var mest en chansning, vet inte, inte vad de kostar numera. Inte handlat skott på väldigt länge..
Ett tips avseende kråkplugg.. innan lagret började svämma över så köpte jag flera gånger plugg som vapenhandlaren fått in via dödsbon och destruktion. Det vart typ lösvikt en krona per smäll typ.. Gjorde många fynd där. Hänger väl lite på att man har bra kontakt m vapenbutiken..
Sen är ett tanke att kika på övningsplugg, 28 gr oavsett bly eller stål. Brukar vara ok pris och helt ok plugg.. och köp mkt åt gången.
Ett tips avseende kråkplugg.. innan lagret började svämma över så köpte jag flera gånger plugg som vapenhandlaren fått in via dödsbon och destruktion. Det vart typ lösvikt en krona per smäll typ.. Gjorde många fynd där. Hänger väl lite på att man har bra kontakt m vapenbutiken..
Sen är ett tanke att kika på övningsplugg, 28 gr oavsett bly eller stål. Brukar vara ok pris och helt ok plugg.. och köp mkt åt gången.
-
Hipshot, blev det några kråkor med stålhagel i helgen?
-
Näe.. risk för snö och ngt glas vin rätt sent lördagkvällen så jag ställde in söndagen.. uselt helt klart!