projekt tacticool vardagsrumsbössa för hemmaövning

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Användarvisningsbild
scratch

projekt tacticool vardagsrumsbössa för hemmaövning

Inlägg av scratch »

Mjo nu tycker säkert många att man är stolligare än vanligt, men lite kul måste man ju ha :mrgreen:

Jag gillar att skjuta luftgevär en del, samt tävla lite i fieldtarget på somrarna som en skön och avkopplande form utav övningsskytte, utan så mycket extra kludd.
Dock så har jag tyckt att min bössa som är en Feinwerkbau 300 universal, kanske inte riktigt påminner så mycket om mina andra gamla krutdrivna potatiskastare, så i ett försök till att få till ett hemma vapen som mer påminner om dessa så bestämde jag mig för att försöka bädda ned feinwerkbauen i en PSE E-Tac stock från Irland tillsammans med en varbygel från en Remington 700:a

Bild

Efter att ha läst en del trådar om bäddning härinne och på lite amerikanska forum så blev det ett köp utav Devcon Steel Putty bäddningsmassa med en tillhörande släppmedel på sprayburk.

Bild

Så nu återstår det att försöka fräsa ut stocken och se om man kan få ned ekipaget. :)

/scratch
Ädel

Re: projekt tacticool vardagsrumsbössa för hemmaövning

Inlägg av Ädel »

Det där kommer att bli grymt!!
Med vänlig hälsning Ädel.
Sako 75 i cal 338WM varmint / Mcmillan A5 / Hensoldt 4-16*56
Sako 75 i cal 7mm RM varmint / Mcmillan A5 / Hensoldt 4-16*56
Sauer 200STR / Mcmillan Sig 3000 / Vortex Razor
Sako Finnfire 22lr / Mcmillan A5 / Vortex Razor
Tikka T3 308w Z6 1-6
Walter G22
Användarvisningsbild
Peppsson

Inlägg av Peppsson »

Är inte siktet lite overkill?
Tikka m690 6,5x55 - Zeiss diavari V 3-12x56 T*
Tikka T3 8x57 - Delta Optical Titanium HD 1,5-9x45
Ruger no 1 7x57 - Zeiss Diavari victory 2,5-10x50 T*
Hva 350 12
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Ädel
Jo det tror jag med att det kan bli. Måste nog tyvärr kontakta Feinwerkbau för att höra hur man bygger om trycket så det blir som på runningtarget modellen, dvs enstegstrycke kring 500 gram. :D

peppsson
overkill hur menar du? jag tycker det är riktigt bra för luftgevär, då jag får god justermån samt att parallaxen går ned till 10 meter. Klockrent.
Jag gillar inte idén med billiga sikten på dyra bössor, så jag sätter ett dyrare sikte på en billig bössa. Makes sence :D
Användarvisningsbild
tummen

Inlägg av tummen »

Det är häftigt ;) vi får skjuta lite till sommaren tycker jag, om du orkar upp ur sängen vill säga :D

Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Überlegene Werte
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Det där tror jag blir bra :)
Har för mig att min 300J hade enstegstryck orginal men att Tomaz böt ut det, kolla med honom.
ÅlandsFilip

Inlägg av ÅlandsFilip »

Hihihi ett SoB på den lillkillen! Du tänker helt rätt :)
MVH Filip
Användarvisningsbild
SimonH

Inlägg av SimonH »

Är du medveten om att den där stocken inte är byggd som en vanlig McMillan, vilket medför att du sabbar styrkan i kolven om du börjar fräsa ur mer än något hål?
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Tummen
Jo fan visst får det bli lite luftgevärsskytte, kanske kan man även lyckas dra med dig på lite fieldtarget till sommaren :wink:

Ogster
Direkttryck går att få till genom att korta ned förstasteget, men att få upp avtryckarvikten har jag inte lyckats med mer än sådär 50 gram kanske.
Tror det nog är enklast att kontakta FWB direkt så de kan förklara vad skillnaderna mellan tryckena är exakt, möjligt att man enbart behöver byta någon fjäder. :wink:

Ålandsfilip
Jo S&B är klockrena luftgevärssikten, varför skulle de annars sätta parallaxen till 10 meter, uppenbart att PMII modellerna gjordes med luftgevärsskyttar i åtanke :mrgreen:

SimonH
Det är väl klart att man minskar bråttstyrkan oavsett konstruktion när man fräser ur den. Men jag är inte speciellt oroad utav styrkan då jag inte har tänkt att lägga upp stocken mellan två stolar och hoppa på den. Nu kommer jag inte bara fräsa ur den, utan den kommer även bäddas med stålepoxi där man gått fram med fräsen, så den kommer nog ha tillräckligt med slagstyrka, dessutom så är juh detta bara en slit och slängbössa så då spelar det inte så stor roll, knäcker jag en så fär jag väl köpa en ny bara.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Glöm inte att lägga ut lösningen med trycket, skulle va kul att testa.
BrassHunter

Inlägg av BrassHunter »

Jag är också intresserad, eftersom jag håller på att bygga om stocken på en FWB 300S till en 300 Running Boar (med ställbart kindstöd).

Passerade point of no return idag när jag kapade framstocken rätvinklig. I morgon ska jag köpa mig en bit valnöt för att förlänga framstocken ca 10 cm, så att man kan göra jaktmässig anläggning.
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Här kommer en liten uppdatering på hur det hela går.
Jag och en kompis spökade ut oss ganska rejält, då fräsning i epoxy är ganska hälsovådligt, så full kroppskondom och dammsugare var det som gällde ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är då fräsningen klar.
Bild

Idag blev det bäddning utav systemet. Två spraylager med släppmedel överallt och sedan extra fett på styrskruvarna
Bild
Bild

Om allting går som det skall nu och jag inte har limmat fast bössan fullständigt så kommer den nog se ut lite åt det här hållet. :)

Bild

Efter detta blir det att bädda in varbygeln samt täta den obäddade ytan med någon lättflytande epoxy som går att pensla ut.
Gissningsvis så kommer jag även få göra ytterligare bäddning, då jag nu bara bäddade den främre och bakre skruven med kemiska pelare, eller vad man skall kalla det.

Finns även en liten risk att jag får ta och bättra på duracoaten lite, då det blev lite småmärken :oops:
Ädel

Inlägg av Ädel »

Det ser jävligt bra ut!
Med vänlig hälsning Ädel.
Sako 75 i cal 338WM varmint / Mcmillan A5 / Hensoldt 4-16*56
Sako 75 i cal 7mm RM varmint / Mcmillan A5 / Hensoldt 4-16*56
Sauer 200STR / Mcmillan Sig 3000 / Vortex Razor
Sako Finnfire 22lr / Mcmillan A5 / Vortex Razor
Tikka T3 308w Z6 1-6
Walter G22
Användarvisningsbild
tummen

Inlägg av tummen »

Grymt projekt!!! Det är inte bra för egen del att kika på sånt här ;)

Fredrik
Überlegene Werte
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Ädel
Hmm, jag tror jag kommer att få göra om bäddningen, då jag nu ser att pipan pekar lite nedåt, verkar som att den fick lite för mycket tryck framtill utav tvingarna.
Hade jag varit smart så hade jag givetvis tejpat upp pipan i rätt höjd, men men inget att göra åt just nu.
Gäller att slädsystemet fungerar också, vilket blir att testa imorgon kväll när allting härdat klart. Det borde gå att få ordning på det här, men det kommer nog tyvärr ta lite tid.. :)

Tummen
Jo så småningom blir det förhoppningsvis lite mera träning för min del. Ganska skönt att bara kunna ta upp en bössa hemma i lägenheten och köra lite stående och knästående skott :P
Vi får ta en vända hemma hos Ädel snart. Just nu är jag sjukt sugen på att skjuta mera luftgevär :lol:
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Najs!

Synd på en sån fin kolv bara.

:)
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
Användarvisningsbild
tummen

Inlägg av tummen »

Det låter som en bra plan. Lite grillning mm får det bli med ;)
Überlegene Werte
Peder_w

Inlägg av Peder_w »

Hoppas du är nöjd med fräsjobbet :)

www. langhallsskytte.com
L.R.D
-------------------------------
L.R.D
http://www.longrangedesign.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://langhallsskytte.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (Blogg)
Användarvisningsbild
TekDr

Inlägg av TekDr »

Gött att se seriös klädsel vid fräsarbetet :D Har sett gott om exempel i jobbet där folk inte tar epoxy på allvar.

Och resultatet får ju en att snegla på waltern och fundera på om det är dags att göra nåt kul :D
Konstruktör på Spuhr AB om dagarna, småbrukare på min egen tid…
Användarvisningsbild
scratch

Inlägg av scratch »

Giobbi
Nja slöseri på en fin kolv ser jag det inte som. Luftgevär kan man ju lätt skjuta uppmot 10 tusen skott med årligen, och den träningen ger betydligt mer än kanske de 5000 vanliga skotten man lägger på banan. Jag ser det som den ultimata hemmaövningsbössan :wink:

PederW
Jo fräsningen blev kanon! :D Appropå något helt annat, föredrar du single malt whiskey framför champagne? :wink:

TekDr
Kan ju inte säga att jag har så mycket erfarenhet med epoxy, men vi misstänkte att det skulle damma ganska rejält och då man hört att det där är typ sådär bra att andas i sig, så tog vi lite säkerhetsåtgärder. Om du har en Walther hemma så föreslår jag att du går loss på den. har en känsla att det kommer bli ganska mycket hemma övning nu :)

Idag vid 12 tiden så lossade jag på tvingen och stockskruvarna, och försökte lite försiktigt dra ur den ur systemet. Den rörde sig inte ur fläcken. så efter att jag försökt dra ur den med alla min krafter utan att något hände så konstaterade jag sonika att jag lyckats med konststycket av att limma fast den :mrgreen:
Skam den som ger sig tänkte jag lite våld brukar lösa det mesta. Så jag gick bort till vardagsrumssoffan och slog pipan i armbågsstödet. Första slaget var kanske lite tvekande men eftersom att inget hände så fick det bli ytterligare två slag med lite mer jävlar anamma bakom dem. På tredje slaget så hörde man hur något brast och systemet lossade.
Givetvis så hade jag inte tejpat helt tätt längst fram och lite bäddmassa hade letat sig in under slädsystemet, det krävs inte att speciellt mycket bäddmassa letar sig in på fel ställe för att något skall sitta fast
Nu är iallafall allting loss och den fungerar alldeles utmärkt att skjuta med :D

Bild

Bild

Enda problemet jag har nu är att en skruv på avtryckarsystemet har fått bäddmassa runt sig, vilket gör att det rekylfria slädsystemet blir låst och inte fungerar.
Det som måste göras är att man fräser bort lite utav den bäddningen så skall nog bössan fungera precis som den är tänkt.
Dock så gör det faktiskt inte så mycket då jag gillar att bössan blir lite mera svårskjuten, så jag får se om jag orkar göra något åt det. :)