Farfars gamla husqvarna
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
-
Farfars gamla husqvarna
Hej!
Min pappa har en husqvarna hagelbössa i kaliber 16 som tillhört hans far. Det hade varit kul att veta lite mer om detta vapen eftersom det har varit i släkten så länge.
Bössan har ett högt affektionsvärde, men finns det något riktigt värde i denna bössa? Är intresserad av all information jag kan få om detta vapen.
Jag har aldrig själv skjutit med vapnet. Kan man skjuta detta vapen med nutida ammunition?
Är inte helt säker på vad stämplarna betyder så det hade även varit bra att få klart för sig.
Vapnet ser ut såhär: Såhär ser stämplarna ut på ovansidan efter att man tagit loss pipan:
Om bilden är lite otydlig så står det: 20(modell?) 48577(Tillverkningsnummer?) och A som jag inte har en aning om vad det betyder. Det står även 577 på delen som man använder för att bryta bössan. Pipan har samma stämplar: Vapnet från sida: Detta är mitt första inlägg på Robsoft och jag behåller inte speciellt stor kunskap om vapen. Men är mycket tacksam för svar!
//Max Eriksson
Min pappa har en husqvarna hagelbössa i kaliber 16 som tillhört hans far. Det hade varit kul att veta lite mer om detta vapen eftersom det har varit i släkten så länge.
Bössan har ett högt affektionsvärde, men finns det något riktigt värde i denna bössa? Är intresserad av all information jag kan få om detta vapen.
Jag har aldrig själv skjutit med vapnet. Kan man skjuta detta vapen med nutida ammunition?
Är inte helt säker på vad stämplarna betyder så det hade även varit bra att få klart för sig.
Vapnet ser ut såhär: Såhär ser stämplarna ut på ovansidan efter att man tagit loss pipan:
Om bilden är lite otydlig så står det: 20(modell?) 48577(Tillverkningsnummer?) och A som jag inte har en aning om vad det betyder. Det står även 577 på delen som man använder för att bryta bössan. Pipan har samma stämplar: Vapnet från sida: Detta är mitt första inlägg på Robsoft och jag behåller inte speciellt stor kunskap om vapen. Men är mycket tacksam för svar!
//Max Eriksson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- doenitz
Re: Farfars gamla husqvarna
Det är mycket riktigt en m/20, en sk. "torparbössa". Undrar om den renoverats då låsarna ursprungligen brukade vara flamhärdade? Dessvärre har dessa bössor inget större ekonomiskt värde här i Sverige med den lagstiftning vi har. I Tyskland och på andra sidan pölen kan dock exemplar i gott skick gå för ca 1500-2000. Jag har en dylik (arvegods) i 12/65 som jag gillar. Ammunitionsmässigt så funkar Gyttorp Röda bra i den..
Småland-Småland M/20 skall det vá!
"Det är inget fel på korruption så länge man själv är i den mottagande änden av den.." D. A.
"Det är inget fel på korruption så länge man själv är i den mottagande änden av den.." D. A.
- locorod
Jo detta borde vara en m20. Inget större värde. Tror däremot att en 500ring är mer realistiskt pris.. Däremot en mycket trevlig pang. Se till att inte hanarna når slagstiften i ospänt läge så att den inte kan smälla av vid en stöt på hanen.
Cogito ergo sum.
- pmt
En 500-ing?!??!????!??? Hur många vill du ha?locorod skrev:Jo detta borde vara en m20. Inget större värde. Tror däremot att en 500ring är mer realistiskt pris.. Däremot en mycket trevlig pang. Se till att inte hanarna når slagstiften i ospänt läge så att den inte kan smälla av vid en stöt på hanen.
I kaliber 16 är de helt osäljbara.......
/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
- doenitz
Som sagt, 1500-2000 är utomlands. Här hemma är dessa bössor i princip osäljbara nuförtiden..
Småland-Småland M/20 skall det vá!
-
Tack för era svar!
Hade inte förväntat mig något större värde, men är intressant att veta.
//Max Eriksson
Hade inte förväntat mig något större värde, men är intressant att veta.
//Max Eriksson
- Dansken
Om du läser i första inlägget så skriver Maxen att den har stort affektionsvärde- det bör duga..pmt skrev:En 500-ing?!??!????!??? Hur många vill du ha?locorod skrev:Jo detta borde vara en m20. Inget större värde. Tror däremot att en 500ring är mer realistiskt pris.. Däremot en mycket trevlig pang. Se till att inte hanarna når slagstiften i ospänt läge så att den inte kan smälla av vid en stöt på hanen.
/T
Det var TS första inlägg här på forumet- försök vara lite trevlig nån gång - det är jul och allt...
Vem vet? innerst inne är du kanske både omtänksam och snäll om du försöker

.30-06 - 119 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Clint Eastwood
- locorod
en. Men inte just nu. Jag fick tyvärr skicka en 12a för att få ihop garderoben när tösen ska börja skjuta. Men räkna med att jag återkommer. Då får du leverera en fin kal 16 för en 500 hundring.pmt skrev:En 500-ing?!??!????!??? Hur många vill du ha?locorod skrev:Jo detta borde vara en m20. Inget större värde. Tror däremot att en 500ring är mer realistiskt pris.. Däremot en mycket trevlig pang. Se till att inte hanarna når slagstiften i ospänt läge så att den inte kan smälla av vid en stöt på hanen.
/T
Cogito ergo sum.
- Dansken
Detta fotade jag ur Husqvarna boken då jag inte har möjlighet att scanna just nu.

Och här kan du se tillverkningsår

Och här kan du se tillverkningsår

.30-06 - 119 Years young- Still going strong..
Clint Eastwood
Clint Eastwood
- pmt
De senaste tre har jag skickat till skrotning, inte ens tyska uppköpare ville ta emot dem gratis i anständigt skick. Är de minsta lilla risiga så är det en ren förolämpning att ens röra vid dem. De flesta handlare här nere brukar ha en bunte 20or i alla stadier av förfall i skrotbunken så den kommer i parti.locorod skrev:
en. Men inte just nu. Jag fick tyvärr skicka en 12a för att få ihop garderoben när tösen ska börja skjuta. Men räkna med att jag återkommer. Då får du leverera en fin kal 16 för en 500 hundring.
Sedan gäller priset vid min dörr, ska den skickas får du öka på priset med bra över 100%..... Eller så åker du till tex Kjell i Sjöbo och rotar själv i deras binge.
/T
- locorod
Klart jag kommer hem till dig. Vi bor ju nästan nästgårds. Kunde vara kul att ha ett ansikte på legenden!pmt skrev:De senaste tre har jag skickat till skrotning, inte ens tyska uppköpare ville ta emot dem gratis i anständigt skick. Är de minsta lilla risiga så är det en ren förolämpning att ens röra vid dem. De flesta handlare här nere brukar ha en bunte 20or i alla stadier av förfall i skrotbunken så den kommer i parti.locorod skrev:
en. Men inte just nu. Jag fick tyvärr skicka en 12a för att få ihop garderoben när tösen ska börja skjuta. Men räkna med att jag återkommer. Då får du leverera en fin kal 16 för en 500 hundring.
Sedan gäller priset vid min dörr, ska den skickas får du öka på priset med bra över 100%..... Eller så åker du till tex Kjell i Sjöbo och rotar själv i deras binge.
/T

Hör av mig när det är dags.
Cogito ergo sum.
- silvertip
Dansken skrev:Om du läser i första inlägget så skriver Maxen att den har stort affektionsvärde- det bör duga..pmt skrev:En 500-ing?!??!????!??? Hur många vill du ha?locorod skrev:Jo detta borde vara en m20. Inget större värde. Tror däremot att en 500ring är mer realistiskt pris.. Däremot en mycket trevlig pang. Se till att inte hanarna når slagstiften i ospänt läge så att den inte kan smälla av vid en stöt på hanen.
/T
Det var TS första inlägg här på forumet- försök vara lite trevlig nån gång - det är jul och allt...
Är han är fortfarande bitter för att han blev skåning och inte smålänning
jag menar trätofflor och spettekaka är ju inget roligt att ha som enda tillverkning av värde
en hagelbössa är ett redskap studsaren ett precisionsinstrument
- j.f.k
Vad är egentligen det största problemet med dessa "torparbössor""? Är det dålig kvalite? Är dom omorderna,svåra att skjuta med,är dagens patroner för starka? Tycker dom ser smidiga ut.
Våga Vägra Kvarg!!!
- locorod
De anses omoderna med utanpåliggande hanar. De tar 65 mm. De är trångborrade som ålafixxxr. I övrigt helt ok. Eftersom jag jag gillar både utanpåliggande manlighet och trånga .... är det egentligen bara längden som är problemet. ..
Cogito ergo sum.
- j.f.k
Haha, ja då vet jag.locorod skrev:De anses omoderna med utanpåliggande hanar. De tar 65 mm. De är trångborrade som ålafixxxr. I övrigt helt ok. Eftersom jag jag gillar både utanpåliggande manlighet och trånga .... är det egentligen bara längden som är problemet. ..
Våga Vägra Kvarg!!!
- HVA350
Nja, jag har en M/20 (faktiskt köpt av PMTlocorod skrev:De anses omoderna med utanpåliggande hanar. De tar 65 mm. De är trångborrade som ålafixxxr. I övrigt helt ok. Eftersom jag jag gillar både utanpåliggande manlighet och trånga .... är det egentligen bara längden som är problemet. ..

Filtförladdat, om haren själv får välja...
Husqvarna 1640MC 30-06 Leupold M8 6x36
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Brno ZH305 .22 Savage High Power/12/70
Husqvarna 350 12/70
Husqvarna M/20 12/70
Brno ZH305 .22 Savage High Power/12/70
- Tomps
65 mm går att brotscha upp till 70 mm, trångborrning går också att öppna till valfritt utan större kostnad (i regel var det full trångborrning i vänstra pipan och halv i högra och det ser jag ingen anledning att göra öppnare för vanlig allmogejakt), att det är utanpåliggande hanar är inget konstigare än att man slipper fippla med små säkringsreglage - ingen som har bygelrepeter tycks ju klaga på hanen och ärligt talat gillar jag utanpåliggande hanar, inget fel i det, bara en vanesak. Har själv en gammal hva mod 20 från 1917 (från min farfar) i kaliber 16-65 som jag sköt mina första vilt med och det är inget fel på bössan - går hellre med den än en själlös fabriksbössa från medelhavsområdet. Numera använder jag den dock inte, förutom någon nyårsafton då jag drar ett par smällar. Appropå pris har jag fått erbjudet 500 kr av en köpare som sålde dem till Norge - som "salutbössor" vilket tydligen inte krävde licens eller något liknande (vet ej hur det var med detta, men en 500-hundring skulle jag få för den).locorod skrev:De anses omoderna med utanpåliggande hanar. De tar 65 mm. De är trångborrade som ålafixxxr. I övrigt helt ok. Eftersom jag jag gillar både utanpåliggande manlighet och trånga .... är det egentligen bara längden som är problemet. ..
- pmt
Ja, vi kan väl säga så här: material och finish lämnar väl en hel del att önska. Och nu är jag snäll.....j.f.k skrev:Vad är egentligen det största problemet med dessa "torparbössor""?
Är det dålig kvalite?
Oftast idiotiskt lågt stockade......Är dom omorderna,svåra att skjuta med
Nejär dagens patroner för starka?
Klumpiga tjocka pipor som får BRNOs pipor att verka smäckra.Tycker dom ser smidiga ut.
/T
-
jag har både 16 o 12a torparbössor dom är roliga att skjuta med som någon skrev mer själ än en medelhavs [ hafs] bock , spara den
-
Nu var du nog lite hård i dina ord. Inte har väll PMT varit otrevlig nu? Han står ju och säger att vi alla ska få gratis bössor och då ska man inte klagaDansken skrev:Om du läser i första inlägget så skriver Maxen att den har stort affektionsvärde- det bör duga..pmt skrev:En 500-ing?!??!????!??? Hur många vill du ha?locorod skrev:Jo detta borde vara en m20. Inget större värde. Tror däremot att en 500ring är mer realistiskt pris.. Däremot en mycket trevlig pang. Se till att inte hanarna når slagstiften i ospänt läge så att den inte kan smälla av vid en stöt på hanen.
/T

Husqvarna 900 9,3x62
CG 1900 Stenmark/Stoltz custom 6mm Br
Frans Jäger 9,3x74
Mauser 420B 22lr Stenmark/Stoltz custom
Beretta S2 sidolås
FN B25 B2G
Flodman
Husqvarna 246
Husqvarna 46AN
640 Lyx
1640 Lyx