"Klikpatron", gør-det-selv?

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

webby

"Klikpatron", gør-det-selv?

Inlägg av webby »

Hej

Jeg har et lidt specielt kaliber i min drilling (6.5x57R). Jeg vil gerne skåne slagstiften lidt, når jeg "tørtræner" og vil derfor gerne have en klikpatron. Men de er ikke nemme at finde i butikkerne i dette kaliber. Jeg lader selv, så det er nemt at lave selve patronen uden krudt og fænghætte naturligvis, men hvad bruger man så i stedet for en "skarp" fænghætte - er der nogen som har et par tips?

:)
Användarvisningsbild
Vettern

Re: "Klikpatron", gør-det-selv?

Inlägg av Vettern »

En droppe fogtätning för plåttak etc. Jag har använt en del på garagetaket och det sitter som fasen. Slitstarkt också verkar det som.
maddog - catcrazy
pjalle

Inlägg av pjalle »

En limstav till en limpistol, som man kapar till lämplig höjd och sedan om man har en lämplig huggpipa hugger ut en passande bit som man pressar in i tändhatts läget alt.kniv. Lim staven är självläkande och har en "fjädrande"konsistens.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

Det finns korta x57R klickisar som passar hela familjen m/88 med rand.

T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
Mattias_R

Inlägg av Mattias_R »

Jag svarvade ned en bit nylon och monterade som tändhatt.
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Riksjägarna, för oss som jagar med bössan och törs välja själv.
elvis

Inlägg av elvis »

Torgskräck skrev:Jag svarvade ned en bit nylon och monterade som tändhatt.
Vilket nog är det skonsammaste, något mjukt som silikon är nästan meningslöst om systet är skona slagstiftet. Det ska vara hårt utan att vara stumt för att skona stiftet.

Mvh
Användarvisningsbild
Dansken

Inlägg av Dansken »

För hård yta "klicken" gör i många fall mera skade än det gör nytta.
Kulstiftet är borrat snett in i baskylen för att allt inkråmet ska få plats. När hanen slår på slagstiftet som hejdas abrupt i sin framfärd av en alldeles för hård klickpatron kommer stiftet stt böjas.
Efterhand som hanen slår på slagstiftet kommer det även att bli stukad i änden och se ut som en poppnit, och detta i sin tur spräcker styrhylsan i dom tunna mejsel spåren och gör det besvärligt att skruva dessa ut.
Mitt råd är att ge fan i att klicka för mycket i onödan med era drillingar.
Använd klickpatron 1 gång om året- när säsongen är slut, och annars låt bössan stå uppspäd.
Fjädern tröttnar inte, och skulle den behöva bytas är det ett snabbtag med en tång för att montera den nya. Slagstiftsbyte kräver inpassning.
.30-06 - 116 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
rightontarget

Inlägg av rightontarget »

pmt skrev: 08 dec 2013, 01:47 Det finns korta x57R klickisar som passar hela familjen m/88 med rand.

T
Ett trådlyft. Vad heter dessa? Jag har letat runt bland svenska online-butiker och har inte hittat någon som har klickpatroner i 6,5x57R.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

rightontarget skrev: 24 jan 2023, 20:45
pmt skrev: 08 dec 2013, 01:47 Det finns korta x57R klickisar som passar hela familjen m/88 med rand.

T
Ett trådlyft. Vad heter dessa? Jag har letat runt bland svenska online-butiker och har inte hittat någon som har klickpatroner i 6,5x57R.
Tror de kallas klickpatron....

/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Läs Danskens inlägg och spara pengar. Han har nämligen helt rätt.

Klickpatroner förstör slagstiftet. Är de dessutom för mjuka i "tändhatten", hänger slagstiftet kvar i klickpatronen när man öppnar vapnet, och då kröks slagstiftet.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
rightontarget

Inlägg av rightontarget »

Fritz Kraut skrev: 25 jan 2023, 08:32 Läs Danskens inlägg och spara pengar. Han har nämligen helt rätt.

Klickpatroner förstör slagstiftet. Är de dessutom för mjuka i "tändhatten", hänger slagstiftet kvar i klickpatronen när man öppnar vapnet, och då kröks slagstiftet.
Så du tycker inte heller att man skall slacka fjädern efter säsong? Det finns ju klickpatroner som är fjäderbelastade
Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Jag undrar varför jag får mail och aviseringar om detta inlägg när jag tidigare varken kommenterat eller "subscribat" på denna konversation?!
4570

Inlägg av 4570 »

Brutit tillräckligt många tändstift i flera olika vapen och torrklickar aldrig mera utan goda klikkpatroner i metall...varianter i plast är för dårlig o håller inte länge.
Jag "omgås" mina bössor sgs daglig med torrträning o att klicka blir ofta en del av detta...
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

rightontarget skrev: 26 jan 2023, 11:16
Fritz Kraut skrev: 25 jan 2023, 08:32 Läs Danskens inlägg och spara pengar. Han har nämligen helt rätt.

Så du tycker inte heller att man skall slacka fjädern efter säsong? Det finns ju klickpatroner som är fjäderbelastade
Nej, varför ska man slacka fjädern? Är det bra kvalitet på den behövs det inte. Gå tillbaka till Danskens inlägg - han vet vad han talar om!

Jag har själv använt klickpatroner i metall och förstört slagstift. I regel upptäcker man det vid fel tillfälle, dvs. när man behöver bössan. Är det under säsongen blir det problem.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
4570

Inlägg av 4570 »

Sätta vapnen uppsända i skåpet känns inte bra,.. för mig iaf

Kostnad för goda klikkpatroner är en bagatell o sparat mina vapen för brutna tändstift dom senaste 20-30 åren.
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inlägg av Gunnebrink »

Jag använder inte klickpatroner själv numera men trodde likt många andra det var av nöden i början av min karriär. För att kunna öva repetering vid axel så gjorde jag fem st, jag smälte in lim i tändhattsläget på hylsorna. Det fungerade bra och limmet blev så styvt att slagstiftet ej gjorde märken i det under den tid jag använde patronerna. Lovar inte att det är något som räddar just din klenod från haveri men på min 1900 fungerade de bra då.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”