Optilockbas på en Tikka M65

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

FLKR

Inlägg av FLKR »

Jag har precist fått hem en Tikka M65 .338WM och vill nu montera på ett par optilockbasar.

På kilspåren till kikarfästen finns där 2 x 2 små hål med gänge som mest ser ut att passa till weaverklacker.
Rekylpinnan i optilockbasen ser ut att vara för stor för några av dessa hål...är det bara att fila ner rekylpinnan :?: :oops:

FLKR
Mina verktyg:)
Wachtel
Tjt
Sabati bock cal. 12
Mossberg Maverick 88S cal. 12,
Tikka M65 .338 winmag
Tikka T3 Lite 308 win
Haenel Jaeger 8.11 dubbelstudsare 8x57 JRS

Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Sv: Optilockbas på en Tikka M65

Inlägg av Schnegelwerfer »

Knacka ut den med ett dorn.

Basen kommer att stoppas upp mot spårens framkant... stiftet behövs inte.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Tetrix
Has thanked: 2 times

Re: Optilockbas på en Tikka M65

Inlägg av Tetrix »

FLKR skrev:Jag har precist fått hem en Tikka M65 .338WM och vill nu montera på ett par optilockbasar.

På kilspåren till kikarfästen finns där 2 x 2 små hål med gänge som mest ser ut att passa till weaverklacker.
Rekylpinnan i optilockbasen ser ut att vara för stor för några av dessa hål...är det bara att fila ner rekylpinnan :?: :oops:

FLKR
Rekylpinnen skall ligga an mod lådkanten och skall inte knackas ur. Det är så det är tänkt... Tar du bort
den likt föregående talar föreslår riskerar du att få träffläges förändring i sidled när de rör sig mot laxen bredare del. Har provat båda varianterna och i 338wm skulle jag definitivt använda rekylpinnen som det är tänkt.

Johan
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Användarvisningsbild
handyman

Inlägg av handyman »

På 65-lådan, till skillnad från t3 så slutar ju laxspåren framtill och stoppar då själva. På t3 kan du ju skjuta på fästena både framifrån och bakifrån så där måste du ha den lilla rekylbulten. Har du bara främre fästet så långt fram det går så kan den inte fara. Vill du vara säker så skruvar du i skruven som hör till det bakre fästet så att brickan och skruvskallen ligger mot lådans bakkant. Den rekylpluggen som följer med fästet är avsedd för t3. Rätta mig gärna om jag har fel

Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Sv: Re: Optilockbas på en Tikka M65

Inlägg av Schnegelwerfer »

Tetrix skrev:
FLKR skrev:Jag har precist fått hem en Tikka M65 .338WM och vill nu montera på ett par optilockbasar.

FLKR
Rekylpinnen skall ligga an mod lådkanten och skall inte knackas ur. Det är så det är tänkt... Tar du bort
den likt föregående talar föreslår riskerar du att få träffläges förändring i sidled när de rör sig mot laxen bredare del. Har provat båda varianterna och i 338wm skulle jag definitivt använda rekylpinnen som det är tänkt.

Johan
Vete tusan om stiftet är tänkt att användas på M65. Detta har dryftats tidigare, jag liksom alla andra i den tråden (utom en person) fick matningsproblem om pinnen låg mot lådan... men om det fungerar så är det ju bra även om det är lite fult att basen inte linjerar med lådan ;-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

robert.a

Inlägg av robert.a »

Pinnen används inte på m65 men det finns en bricka som skruvas i bakkant på främre basen som skall användas. :D

Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

Har haft ett antal Tikkor både M65 & M55, har ej upplevt något matningsproblem ännu.

Vill minnas att jag läst i nån instruktion att de skall monteras så... Men det är ju inte supersnyggt
som du säger. Tikka Ringmounts har ju ett smartare rekylstopp mot lådkanten på M55/M65.

Johan

Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

robert.a skrev:Pinnen används inte på m65 men det finns en bricka som skruvas i bakkant på främre basen som skall användas. :D
Gäller bara ringmount, inte för delade baser och ringar. Där finns inte den möjligheten...

Johan

FLKR

Inlägg av FLKR »

Jag har ett par ringmounts...tyvärr är dessa några mm för låga för en 56 mm lens.

Det känns som där inte finns en riktigt genomtänkt lösning...då får jag väl själv fixa en sån :idea: :D

Bössan ska ju iväg till smeden för gängning för ljuddämpare...då kan han även få borra ett hål i optilockbasen så det går att försänka en skruv med passande gänga ner i ett av dom redan existerande hålen i lådan...det borde fungerar :?: :!:

FLKR
Mina verktyg:)
Wachtel
Tjt
Sabati bock cal. 12
Mossberg Maverick 88S cal. 12,
Tikka M65 .338 winmag
Tikka T3 Lite 308 win
Haenel Jaeger 8.11 dubbelstudsare 8x57 JRS

Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

Pm

Användarvisningsbild
tikkafinnen

Inlägg av tikkafinnen »

Bild
löste mina warne på detta sätt
Member of "The Fellowship of The Little Big Thumper" (358 win)

Användarvisningsbild
BobSacamano

Inlägg av BobSacamano »

Jag tog bort rekylstoppet och vände på baserna. Då får jag ett bättre ögonavstånd och montaget blir snyggare. Den samlade expertisen får avgöra om det är något problem med denna lösning. Jag har inte upplevt något negativt iallafall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Mulle mek

Inlägg av Mulle mek »

Okej dax att klargöra ett och annat.
Tikkas gamla orginalringar har en ganska stor rekylklack se bild
Tikka orginal 1.jpg
Dock har den inte bredden som en Optilock bas har, det kan möjligen skapa problem ibland. en bearbetning av basen löser detta, se senare bilds markering, nedre vänstra hörn tas bort har dock inte haft behov att testa (gäller högerskyttar vänsterskyttar får ta på andra sidan). Att montera utan rekylpinne med stöd av slutet på spåret är inte att rekomendera då endast ena sidan av optilockbasen stöder mot spåret då fastspänningsklacken och kilspårsslutet inte är placerade diagonalt på basen. minsta förflyttning i längsled kan leta till ändrat träffläge. Sätter man basen lite för långt fram när man monterar den kommer den snett och det minsta för långt bak så har den inget stöd av kilspåret för längdsleds förflyttning framåt.
IMG_2335.JPG
IMG_2334.JPG
Så monterar man utan rekylpinne får man dra så man är säker på att det inte flyttar sig och dessutom sätta främre basen en bit från kilspårsslut så man ser om det börjar krypa framåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vinden är fri . (Om man ligger först)

Livet är en sexuellt överförd sjukdom som alltid leder till döden

Engelsk Springer Spaniel (driver klövvilt med skall)
Qwarnhill Bomber & Granater
Alias Wilma

Användarvisningsbild
MatsOH

Inlägg av MatsOH »

Väcker denna tråd. Verkar vara en bra lösning. Är det en skruv eller en permanent lösning?
tikkafinnen skrev:Bild

Användarvisningsbild
taxen
Moderator
Been thanked: 1 time

Inlägg av taxen »

Det är bara en skruv så lätt att återställa
Man blir alldrig fullärd......

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av börje »

Du tar bort täcksmruven o ersätter de med insexskruven.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av börje »

BobSacamano skrev:Jag tog bort rekylstoppet och vände på baserna. Då får jag ett bättre ögonavstånd och montaget blir snyggare. Den samlade expertisen får avgöra om det är något problem med denna lösning. Jag har inte upplevt något negativt iallafall.
Riske finns ju att hylsan, beroende på kaliber, slår i "extensionsfästet" och inte slängs ut vid repetering
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
tikkafinnen

Inlägg av tikkafinnen »

MatsOH skrev:Väcker denna tråd. Verkar vara en bra lösning. Är det en skruv eller en permanent lösning?
tikkafinnen skrev:Bild
Har så på båda tikkorna och har haft i några år.
Kör me samma koncept med Rusan fästen
Member of "The Fellowship of The Little Big Thumper" (358 win)