Delta Optics

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Gblenn

Re: Delta Optics

Inlägg av Gblenn »

Har precis blivit med Delta jag också!!

Blev ett Stryker 4.5-30x56 med DLR-1 som Astro säljer 22% billigare just nu. Är väl generation 1 antar jag och förmodligen väljer man väl LRD's riktmedel annars. Skillnaden verkar vara varvindikatorn ovanpå tornet, men priset var för bra för att låta bli.

Har bara precis hunnit montera och skjuta in det, men vilket fint sikte det är!! Trodde inte skärpan skulle vara så pass bra som den är ända upp till 30x. Och det är ju inte ens knepigt att komma rätt i eye-boxen på den höga förstoringen. Svårt att hitta något negativt utom möjligen att mitt är lite trögt att justera parallaxen på, men det kanske blir lättare efter ett tag?
Hade ett par Warne QD Medium liggandes som blev perfekt höjd på Tikka T3x Varmint med en Contessa skena. Kommer lämna precis lagom utrymme för Vortex defender flippisar.

TordYvel

Inlägg av TordYvel »

Nyfiken på att glo i ett sikte för att se om det blir en kandidat till den närmsta framtiden. Finns det någon fysisk handlare i södra Sverige som har dom hemma? Tänker mig 2,5-15 modellen. Bor i Skåne

Användarvisningsbild
Alcibiade

Inlägg av Alcibiade »

Jakt Skytte i Skåne AB i Staffanstorp kan du höra med.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Been thanked: 3 times

Delta Optics

Inlägg av Velcro Fly »

Annars så har jag några olika Deltor här i Genarp , dock modeller med hög förstoring/långhåll/banskytte - sikten.
Om du vill så kan du titta på de när du vill. Inte precis modellen du är intresserad av men ger ändå en fingervisning på hur märket är rakt igenom.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

TordYvel

Inlägg av TordYvel »

Velcro Fly skrev:Annars så har jag några olika Deltor här i Genarp , dock modeller med hög förstoring/långhåll/banskytte - sikten.
Om du vill så kan du titta på de när du vill. Inte precis modellen du är intresserad av men ger ändå en fingervisning på hur märket är rakt igenom.
Tack det var ett riktigt snällt! Ska ner mot Malmö i jobbet någon gång i veckan så ska se om dom i Staffanstorp har siktet inne. Hör av mig på PM.

TordYvel

Inlägg av TordYvel »

Alcibiade skrev:Jakt Skytte i Skåne AB i Staffanstorp kan du höra med.
Tyvärr har de inte inne Delta men sa att de kunde ta hem på beställning..

Emiljano1981

Inlägg av Emiljano1981 »

Har ett titanium hd 1-6x24 på ingående till kombin.Tror det blir riktigt bra. Ska bli kul att jämföra sida vid sida med mitt ultimax gen 2 1-6x24. Brorsan köpte mitt delta 1.5-9x45 då jag hittade ett nytt Helia till alldeles för bra pris... Om 1-6x24 som ska ha hd glas är bättre än 1.5-9x45 så borde inte ultimaxen ha en chans. Återkommer.

Emiljano1981

Inlägg av Emiljano1981 »

Fick hem mitt Delta 1-6x24hd igår och gillar siktet. Suttit ett tag och jämfört mot Ultimax 1-6 gen 2 och deltat är i mina ögon ett litet snäpp upp. 50gram lättare, liiite skarpare optik, bättre justerrattar som lätt nollas, finare mer öppet riktmedel om man gillar det. Ingen skillnad i eyebox och tubseendet är obefintligt i bägge kikarna. Aningens större synfält i Ultimax men deltan har lite bättre kantskärpa. Siktet ska sitta i snabbfäste på min kombi och det tror jag blir kanon!

Användarvisningsbild
Anders Ö
Been thanked: 1 time

Inlägg av Anders Ö »

TordYvel skrev:Nyfiken på att glo i ett sikte för att se om det blir en kandidat till den närmsta framtiden. Finns det någon fysisk handlare i södra Sverige som har dom hemma? Tänker mig 2,5-15 modellen. Bor i Skåne
Fästet kan du sälja för 1000spänn

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=270256" onclick="window.open(this.href);return false;
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

TordYvel

Inlägg av TordYvel »

Anders Ö skrev:
TordYvel skrev:Nyfiken på att glo i ett sikte för att se om det blir en kandidat till den närmsta framtiden. Finns det någon fysisk handlare i södra Sverige som har dom hemma? Tänker mig 2,5-15 modellen. Bor i Skåne
Fästet kan du sälja för 1000spänn

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=270256" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset!

Dalaskägget

Inlägg av Dalaskägget »

Vad händer när man drar ut justerrattarna? Är det för att kunna nolla?

turbo87
Has thanked: 1 time

Inlägg av turbo87 »

Dalaskägget skrev:Vad händer när man drar ut justerrattarna? Är det för att kunna nolla?
Ja
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24 + Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Dalaskägget

Inlägg av Dalaskägget »

turbo87 skrev:
Dalaskägget skrev:Vad händer när man drar ut justerrattarna? Är det för att kunna nolla?
Ja
Tack, så när man skjuter in siktet justerar man med rattarna i det inre läget?

turbo87
Has thanked: 1 time

Inlägg av turbo87 »

Dalaskägget skrev:
turbo87 skrev:
Ja
Tack, så när man skjuter in siktet justerar man med rattarna i det inre läget?
Ja precis då känner du klicken. Lyfter du upp dom snurrar de helt fritt
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24 + Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Dalaskägget

Inlägg av Dalaskägget »

Tack för svaret, då åker jag och skjuter in på direkten.

Shadow

Inlägg av Shadow »

Godkväll
Är på jakt efter en kikare som skall användas till toppjakt samt lite banskytte
upp till 300-400m.
Fastnade för följande Delta kikare
Delta Titanium HD 4-24x50
Är det någon här som tittat i en sådan eller äger en?
hör gärna av Er.
Med vänlig hälsning, Shadow..

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Been thanked: 3 times

Inlägg av Velcro Fly »

Många här har modellen och det har skrivits massor av den i tråden.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Shadow

Inlägg av Shadow »

Velcro Fly skrev:Många här har modellen och det har skrivits massor av den i tråden.
Ok men 111 sidor :P
Det tar ett tag..

Användarvisningsbild
Matti

Delta Optics

Inlägg av Matti »

Jag har en sån...modellen med utanpåliggande rattar och mil-mil. Helt OK sikte. Som Velcro säger, är mycket positivt om siktet skrivet tidigare i tråden. Så för ovanlighetens skull i forum som detta ska jag ta upp det jag upplever negativt med siktet

Helt OK optiskt, men når inte upp till t.ex ett Helia 2-10x50i när jag jämför dem på 10x. Helian är märkbart bättre på allt.

Över 20x ballar det ur lite grann vg både skärpa och kontrast.

Snäv eyebox från 18x och uppåt (lägre förstoringar har bra eyebox).

Snävt skärpedjup...ett måste att ratta parallax från ca 10x och uppåt.

Ingen zerostop.

Hårkorsets stadia aningen grova (troligen för att dölja fiberoptiken till belysningen, som f.ö är mycket bra).

Men! Låt inte detta avskräcka dig. Jag är tämligen kräsen på optik. Generellt är det ett bra sikte i sin prisklass. Klart bättre än t.ex ett Vortex Strike Eagle 3-24x50 jag hade innan. Som i sin tur var klart bättre än ett Hawke Frontier 30 SF 3-15x50 jag hade hemma på prov. Jag hade faktiskt först varianten med täckta rattar och ballistiskt rm, men sålde den och köpte ett likadant fast med utanpåliggande rattarna och Gen2MilDot rm. Säger ju en del om att jag i grunden är nöjd med siktet. Och ja, jag byter nog sikten oftare än Exabit byter bössor...
Senast redigerad av 2 Matti, redigerad totalt 31 gång.
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

Jag hade också ett Zeiss V4 6-24x50 ett tag. Detta och Deltat är tämligen likvärdiga optiskt. Men Deltat har bättre riktmedel och belysning :)
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka