Vortex Union - Det slutna sällskapet för vortex optik

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
kattafan
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Vortex Union - Det slutna sällskapet för vortex optik

Inlägg av kattafan »

Fick hem en Strike Eagle 5-25 FFP idag. Mycket prisvärt sikte känns det som Bra rattar och glas, solskydd och throwlever inkluderat. Känns gediget.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram

Användarvisningsbild
Spitfire

Inlägg av Spitfire »

Känns som Vortex tog ett stort steg med sin nya Strike Eagle som långhållskikare i budgetsegmentet och en ett par skalpar med sin Razor 1-10 i tjänstesektorn.

Gamla PST blir lite off-side nu tyvärr.

Har ett flertal Vortex och även lyckats ha sänder en PST som gick på service och fick en ny av nordic med vändande post. Det känns som att Vortex är det mest prisvära kikarna på marknaden helt klart.

/Spitfire
PEW PEW PROFESSIONAL

Karassa

Inlägg av Karassa »

Är en strike eagle 1-6 skottfast nog för en 9.3x62?

Användarvisningsbild
Nutcase
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Inlägg av Nutcase »

Batteritid pst gen 2. För 10 dagar sedan satte jag i nytt 2032 batteri i mitt Viper. Idag i starkt ljus jmf jag med ett identiskt i 5-25. Noterade då att belysningen knappt var synlig, jmf med hans där det var klart synligt. Satte i ett helt nytt batteri och det blev bättre. Batteriet som satt i var 10 dgr, helt nytt och kikaren stått på noll ljus 100% säkert. Drar den batteri i off-läge. Stör mig också att ljusstyrkan minskar på Max när batteriet minskar i effekt.
Baron von Blaser

No1MAXIMUS
Been thanked: 4 times

Inlägg av No1MAXIMUS »

Karassa skrev:
20 jun 2020, 22:10
Är en strike eagle 1-6 skottfast nog för en 9.3x62?
En kompis har en strike eagle 1-8x på sin utan problem och en annan kompis har en 1-6x på sin.
Bultbössor båda två.

skoeldp

Inlägg av skoeldp »

Blev ett Razor gen II 4.5-27 nyligen, nu är det bara att vänta på att polismyndigheten ska bevilja licensen så man kan få hämta bössan den ska sitta på.

flaxert

Inlägg av flaxert »

Får ta och skriva av mig lite här för att göra anspråk på medlemsskap. Har haft vortex i många år.

Första var ett Crossfire II Hoghunter 3-12x56. Sitter numera på 10/22 och gör ett riktigt bra jobb. Roligt att se kulorna genom siktet hela vägen fram till tavlan :D

Ett crossfire II 3-9x40 på en BRNO .22 Hornet

Har även ett Crossfire II 1-4 som sitter på min Benelli Argo. Fungerar bra i kombination med den bössan för korta håll.

Många Crossfire II :D Funderar på att gå upp ett par snäpp i Vortex-världen nu.

Har precis köpt en Tikka t3x i 308 som jag letar sikte efter. Har surfat runt i flera veckor och tittat på meopta, zeiss, s&b mm. mm. Ramlar dock hela tiden tillbaka till vortex pga pris kontra funktion. Det känns tämligen svårslaget.

Det jag dock funderar på just nu är hur bra det fungerar på älgbanan med tillexempel ett Vortex Viper hs-t 4-16x44? Hur känns det riktmedlet på låg (4-6 kanske) på älgbanan?

Söker all-round sikte som kan fungera både på älgbanan, pyrsch och toppfågel typ.

Prisidé 5-10 tusen.

Har jag kanske missat något annat Vortex som passar som handsken för mina önskemål? PST GEN II 2-10X32 kanske?
  • Benelli Argo 9.3x62
    Benelli Supernova 12
    Brno 502.5 12/6.5x55
    Brno ZKW465 .22 Hornet
    Ruger 10/22 .22lr

No1MAXIMUS
Been thanked: 4 times

Inlägg av No1MAXIMUS »

Jag har ett 2-10x32 på en målskytte bössa och är nöjd med det.
Tight eye box på högsta x men det är egentligen bara när jag målskjuter jag använder så hög förstoring.
Tror dock inte jag skulle vilja ha det på en jaktbössa.