Tråkigaste jakten?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Pek
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Tråkigaste jakten?

Inlägg av Pek »

Passkytt vid jakt med ställande hund på älg och gris tar lågvattenmärket. I jaktlag där öppenhet för andra jaktformer är lika med noll.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 20 times
Been thanked: 43 times

Inlägg av börje »

Pek skrev:
02 aug 2020, 08:08
Passkytt vid jakt med ställande hund på älg och gris tar lågvattenmärket. I jaktlag där öppenhet för andra jaktformer är lika med noll.
Men som tur är så är det frivilligt att vara med. Jag älskar älgjakten med ställande hund, men jag skulle aldrig kunna sitta på pass, därför har jag två fungerande grållor.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

lone_wolf
Been thanked: 3 times

Inlägg av lone_wolf »

börje skrev:
02 aug 2020, 09:52
Pek skrev:
Men som tur är så är det frivilligt att vara med. Jag älskar älgjakten med ställande hund, men jag skulle aldrig kunna sitta på pass, därför har jag två fungerande grållor.
Det här betyder att du anser passkytte som en tråkig jakt.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Nej, jag gillar att stå på pass när stövaren driver hare elr räv, men att sitta i ett torn när älghundarna skäller utom hörhåll är dödstråkigt, så det gpr birt i min värld.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Pek

Inlägg av Pek »

börje skrev:
02 aug 2020, 10:27
Nej, jag gillar att stå på pass när stövaren driver hare elr räv, men att sitta i ett torn när älghundarna skäller utom hörhåll är dödstråkigt, så det gpr birt i min värld.
Jag gillar att jag älg med folkdrev. Och gris med hundar som driver med skall, griffon, barak, stövare, plot, conhound, jaktterrier.
Även korsningar med spetsar som driver med skall funkar men är inte optimala. För att utveckla mig är det skittråkigt när e. Spets driver en gris tyst i 3 timmar eller en spets som skäller fel djur utan att gå att ta.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70

Tobe
Has thanked: 1 time

Inlägg av Tobe »

Pek skrev:
Håller fullständigt med!!!
Och när man knte inser att man har för liten mark att släppa en ställande på.

Framförallt när hunden tagit upp gris /älg på granngården och jakten avbryts med att "ja hunden kommer inte lämna dom förrän om 5 timmar"... :mrgreen:

lone_wolf
Been thanked: 3 times

Inlägg av lone_wolf »

börje skrev:
02 aug 2020, 10:27
Om de skäller utom hörhåll så vet man väl de inte, så där rent filofiskt :D (dvs om man inte fuskar och använder GPS paddor och annat fanskap) , men jag håller med att det är lite trist att sitta som passkytt i en stor såt och "action" är i andra hörnet.

Men vi har ganska små marker och det är inte bara en gång som älgen vänt och gått i bakpass. Grannarna har ochså små såtar och ibland skjuter vi "deras" älgar när de går undan in på vår mark (med intressanta diskussioner som följd). Så spänningen brukar hållas uppe i alla fall.

Men om det är en stilla höstdag med annat djurliv som kommer en nära när man sitter tyst på passet så går det bra att sitta länge och bara njuta av naturen.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 12 times

Inlägg av Magnus M »

Så länge det inte är nederbörd så är tråkiga pass ett bra tillfälle för filosofiska tankar och att bara lyssna på naturens ljud. Jag tycker det är väldigt rogivande.

När det närmar sig slutet på jaktdagen och man är helt övertygad om att det inte kommer något vilt i pass så brukar jag passa på att plocka svamp och bär.

EDIT: Tråkigaste jakten är gemensamhetsjakter med stötande hund, ex wachtel.

finnjägarn
Been thanked: 5 times

Inlägg av finnjägarn »

tråkigaste jakterna brukar vara då man bara får följa med via pejlen från skolbänken och inte kan delta själv:? . annars är all jakt jag provat på hittills kul :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

detstorabla

Inlägg av detstorabla »

Finns ju lite saker som främjar passlimmet...
- bra kläder så att man inte fryser
- liten brasa
- bra att sitta på och uppblåsbar sittdyna gör under. Ryggstöd
- tipset från en gammal läromästare var en lagom dålig bok där man läser ett par meningar och sen tittar upp. Powerbank till mobilen om man läser där. Poängen är att man automatiskt sitter stilla och är tyst.

Är man totalt offside så brukar jag skicka ut lite kontaktläten varje kvart. Har funkat....

Tråkigt blir det när man inte vet vad som händer. Smsgrupp eller WhatsApp chat är tyst och de som har pejlar kan dela med sig bilder av skärmen på pejlen.

Regelbundna rapporter från hundförararna ...

Skickat från min SM-T835 via Tapatalk

Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Jag är pass-skytt. Och glad om nån har med en hund.
Skitsamma vad som sen händer.

Som det är nu, kommer på vissa ställen, ingen att vilja släppa sin hund till ett ovisst öde.
Kommer ej heller att finnas ngt att släppa på.

Förutom där det finns gris. Om någon vågar släppa hunn'...

Och i skenet av det som väntar, är all jakt rolig.
Även om det regnar småspik...

Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Det jobbiga med att sitta på pass är att man inte kan påverka mer än att vara tyst och stilla med visst undantag på lock. På pyrsch och med hund kan man ju styra på ett helt annat sätt. Speciellt med träning av hund.
Hunt to live. Live to hunt

Villrådig

Inlägg av Villrådig »

Pek skrev:
Kan absolut vara bland det tråkigaste som finns men behöver definitivt inte vara det. Jag är själv hundlös men jagar ihop med rutinerat folk där inget är statiskt. Vi har tillgång till relativt stora marker för att vara Sydsverige och rör oss ständigt under jakten.
Senast redigerad av 1 Villrådig, redigerad totalt 3 gånger.

Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Villrådig skrev:
02 aug 2020, 21:58
Pek skrev:
Kan absolut vara bland det tråkigaste som finns men behöver definitivt inte vara det. Jag är svälja hundlös men jagar ihop med rutinerat folk där inget är statiskt. Vi har tillgång till relativt stora marker för att vara Sydsverige och rör oss ständigt under jakten.
Håller med om detta.
Kör man genom såtarna fort med effektiv förflyttning är det ju ingen fara. Men när bara den minsta såten tar halva dagen utan slag så är det plågsamt. Jag har jagat med ganska många jaktlag genom åren men ett av dom sticker ut i effektivitet och där är det också bra koll på matlagning på kvällen osv så även om jag själv inte fått många djur på mig så är det mycket action bara av att följa dagen.
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 5 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av r1no1 »

Sämst/tråkigast är jakt med mycket folk.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

turbo87
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av turbo87 »

r1no1 skrev:
Igår, 14:03
Sämst/tråkigast är jakt med mycket folk.
Vet inte om jag håller med om. Beror på den som planerar och upplägget. Hellre tillräckligt med folk så jag får skjutet för hunden än att djuren går emellan passkyttar för att det är för få.

Tråkigaste jakten är den som blir inställd
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Låter som dålig hund...
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

turbo87
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av turbo87 »

r1no1 skrev:
Igår, 14:20
Låter som dålig hund...
Låter som en riktig surgubbe
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Mycket folk är inte alltid fel. Drevjakterna nere i Polen är effektiva med ca 20 passare och 20-30 drevkarlar + stötande hundar, händer nåt hela tiden. ) drev på en dag är rekord för mej, minst 6 drev/dag blir det, och det mesta funkar som utlovats.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Brukar låta så när man har dålig hund. :D
turbo87 skrev:
Igår, 14:31
r1no1 skrev:
Igår, 14:20
Låter som dålig hund...
Låter som en riktig surgubbe