Jakträtt på sin egen tomt!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
xzentorian

Jakträtt på sin egen tomt!

Inlägg av xzentorian »

Vad gäller här?

Tex, jag bor utanför en mindre stad, typ lantligt ställe, jag har ett hus som jag bor staket till staket med.
ett hus mitt emot tvärs över vägen.

Jag har inga tankar på att jaga på min tomt, men frågan dök när jag hade 3 rådjur i min trädgård. :mrgreen:

på 2 sidor kan jag skjuta rätt in emot skogen, utan risk.
men som sagt vad är lagligt i denna situation????

måste man få det prövat nånstans??

Missförstå mig inte nu, det var både roligt å trevligt framförallt väldigt spännande att ha dom så nära dom var max 2 meter från mitt fönster å jag kunde står å titta på dom länge å jag har inga planer på att jaga på min tomt. Tror folk skulle bli arga på mig då. :oops:

Men kul att veta.
MarcusM

Re: Jakträtt på sin egen tomt!

Inlägg av MarcusM »

Jag vill minnas att man har jakträtt på sin egen tomt, men bor man inom detaljplanerat område krävs skottlossningstillstånd.
Användarvisningsbild
xzentorian

Inlägg av xzentorian »

Det var det jag hade för mig med.

Hm, gäller all jakträtt på sin tomt endast skyddsjakt av nån form??
RävaPetter

Inlägg av RävaPetter »

Tror det är nån slags hektargräns för att få bedriva jakt. Har hört talas om 5 ha vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Mattias_R

Inlägg av Mattias_R »

RävaPetter skrev:Tror det är nån slags hektargräns för att få bedriva jakt. Har hört talas om 5 ha vill jag minnas.

Finns inga gränser, har du mark har du jakträtt på den oxå. Sen finns det restriktioner som t.ex detaljplanerat område kräver skottlossningstillstånd, har du köpt mark med jakträtten utarrenderad så gäller den arrendators kontrakt och du har som ägare ingen jakträtt förräns kontraktet går ut.
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Riksjägarna, för oss som jagar med bössan och törs välja själv.
Användarvisningsbild
xzentorian

Inlägg av xzentorian »

kollade i lagboken, den säger inte så mycket mer än att man har rätt att skjuta om det inte är detaljplanerat område men det finns vissa restriktioner typ.
vad innebär det??
misstänker att man inte får mata in dom på trädgården tex :shock:

jag har sett att vissa skjuter inifrån tex från sovrumsfönstret på gris tex.
är det lagligt?

vad är det som avgör om det är ett detaljplanerat område?? jag har ju 2 grannar som sagt..
Användarvisningsbild
Mattias_R

Inlägg av Mattias_R »

xzentorian skrev:kollade i lagboken, den säger inte så mycket mer än att man har rätt att skjuta om det inte är detaljplanerat område men det finns vissa restriktioner typ.
vad innebär det??
misstänker att man inte får mata in dom på trädgården tex :shock:

jag har sett att vissa skjuter inifrån tex från sovrumsfönstret på gris tex.
är det lagligt?

vad är det som avgör om det är ett detaljplanerat område?? jag har ju 2 grannar som sagt..

Kolla med kommunen om din tomt ligger på detaljplanerat område. Bostadsområden är detaljplanerade.

Du får skjuta från huset, så länge du har jakträtten, det inte krävs skottlossningstillstånd pga detaljplanering samt att det kan ske utan fara för att träffa annans egendom eller person, som vid vanlig jakt, sunt förnuft.
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Riksjägarna, för oss som jagar med bössan och törs välja själv.
Användarvisningsbild
bigben

Inlägg av bigben »

Jag bor ungefär som du beskriver, i en liten by med 4-5 hus och detta räknas inte som detaljplanerat område och jag har därmed full jakträtt på tomten. Nu har jag inte utnyttjat detta eftersom skogen omkring tomten är utarrenderad till ett jaktlag och jag tror inte att de skulle uppskatta om jag sköt ett par rådjur eller t.ex en älg. Min lilla tomt på 3000m2 föder knappast upp något vilt och det man inte har sått kan man inte skörda :mrgreen: Däremot skjuter jag flitigt med 22:an när det gäller svartfågel mm.
Närmsta kommun kan säkert upplysa dig om din adress ingår i detaljplanerat område eller ej.
Bigben
Anschutz 1427 .22 Lpd VX3 3,5-10x50
CG 2k MK2 6,5x55 Zeiss 3-12x56T
HVA 1651 358NM 4-fots hak Lpd VX3 1,5-5x20
Mannlicher 375H&H Lpd VX2 3-9x50
Merkel drilling, 30s 2x12/7x57R 4-fots hak Lpd VX2 2-7x33.
Miroku 800 OT
Beretta 682 Gold E
Användarvisningsbild
xzentorian

Inlägg av xzentorian »

bigben skrev:Nu har jag inte utnyttjat detta eftersom skogen omkring tomten är utarrenderad till ett jaktlag och jag tror inte att de skulle uppskatta om jag sköt ett par rådjur eller t.ex en älg. Min lilla tomt på 3000m2 föder knappast upp något vilt och det man inte har sått kan man inte skörda :mrgreen:
Bigben
Ha nä... det skulle nog vara lite provocerande.. hahhaa.. min tomt är inte ens så stor... meeeeeeeeeen... rådjur finns det :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
:roll: :roll:
Användarvisningsbild
xzentorian

Inlägg av xzentorian »

när jag tänker på det.. jag känner inte dom som har jaktmarkena runt omkring.. :twisted:
tst.. haha.. nä.. så ful får man inte va..

Dessutom är det rätt jävla vackert att se dom på så nära håll, när dom gör det dom ska så att säga.. det är ju lite skillnad om dom råkar gå förbi 3 m ifrån dig i skogen.
Nu fick jag ju en låång fiin chans att studera å titta på dom..
väldigt vackra djur..

Min rosenbuske håller dock inte med!! :mrgreen:
Blaser338

Inlägg av Blaser338 »

Utanför detaljplanerat område får du naturligtvis jaga enligt jakttidtabellen. Trist om djuret går de 3 meterna till grannens tomt ;)
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Användarvisningsbild
xzentorian

Inlägg av xzentorian »

Verkar som dom är i min trädgård rätt ofta, har sett dom stå ute på vägen å sträcka sig in mot grannen å beta på deras buskar.
nu har jag inte sett dom på ett tag dock, men rätt var det är så står dom där. har sett mycket spår i min trädgård periodvis men inte nu när det är så mycket snö ute.
nu föredrar dom att beta på grannens buskar från vägen :-)