Lapua Naturalis vs Oryx

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Anemone

Lapua Naturalis vs Oryx

Inlägg av Anemone »

Hej,
Använder idag 180 grains Oryx i 308 win som jag egentilgen är nöjd med. Borde därför inte ha någon anledning att byta men är nyfiken på Lapua Naturalis och det är ju alltid kul att prova nytt. Någon som kan uttala sig om skillnader mellan dessa kulor ovan i fråga om kulbanor, effekt i djurkroppen m.m ?
Användarvisningsbild
börje

Re: Lapua Naturalis vs Oryx

Inlägg av börje »

Min kompis sköt fem älgar med naturalisen i 308Win ifjol, och det jag såg tyckte jag om, bra oppsvampade kulor som penetrarer bra, restvikten ligger på 99-100%.
Börje
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Tobe

Inlägg av Tobe »

jag har bara hört bra om den
Användarvisningsbild
Pookie

Inlägg av Pookie »

Är väldigt nöjd med Naturalis kulan, vad gäller allt egentligen.
Bra effekt, väldigt riktningsstabil och kanske det bästa av allt är att den gör jobbet utan att slår sönder djurkroppen.

Brukar den i 7x57R, .308w samt 9,3x62.

Sako Quad
Blaser F3
Mauser M03
Krieghoff K-80

2 x jämthund
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Pookie skrev: den gör jobbet utan att slår sönder djurkroppen.
Precis som dom flesta kulorna som håller restvikter på 97-100% :wink:
Börje
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
Haugis

Inlägg av Haugis »

finns väll två fel på naturalisen enligt mig

1. den är ful.... har ingen betydelse men en iaktagelse och ngt som stör mig lite :twisted:

2. den är snordyr, finns lika bra alternativ för mindre än halva pengen.
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Z6i 3-18x50BT, Z6i 1-6x24 Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
Tobe

Inlägg av Tobe »

Haugis skrev:finns väll två fel på naturalisen enligt mig

1. den är ful.... har ingen betydelse men en iaktagelse och ngt som stör mig lite :twisted:

2. den är snordyr, finns lika bra alternativ för mindre än halva pengen.
det sista är väldigt sant!!!
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag tycker det gnälls alltför mycket över kulors pris, för när det gäller jaktkulor så klarar man sig länge ifall man köper 50st t.ex. Att köpa jaktkläder för flera tusen är OK, likaså att lägga stora pengar på en Blaser, men att lägga ut 20kr/st för jaktkulor är helt åt skogen, för det finns ju billigare som fungerar :roll: Sen man tagit fram en fungerande laddning, så går det ju inte åt speciellt många kulor, för man kan ju mängdträna med billiga kulor.
Börje
Vähäsalon Penni (RIP)
Användarvisningsbild
Melvinsson

Inlägg av Melvinsson »

Har en vän som jagat ett par år med Naturalis, han bytte till Nosler AB och Scirocco ll och han ångrar inte bytet det minsta i de två kalibrar han skjuter.. Absolut inget fel på Naturalis men de andra kulorna levererade enligt hans önskemål och var både billigare och lättare att få tag på..
/M

Inlägg av Ewol »

Kalven som sköts i helgen stupade för naturalis, väldigt lite sönderslaget och kalven vek ihop direkt vid träff.
Använder även Naturalisen själv och inget att klaga på, de skjuter dessutom tätt i min bössa <20mm

Mvh Jon
"-Sir, we are surrounded"
"-Excellent, now we can attack in every direction"
tikkapikka

Inlägg av tikkapikka »

Lite trådkapning här kanske, men har hört folk säga att naturalis ger väldigt bra effekt i djuret och djävulska blodspår efter sig. Låter lite knasigt med tanke på att kulan inte tappar ngt material alls?! Detta påstående gällde 9,3x62 som jag har en ask av här hemma.
9,3x62
Användarvisningsbild
pimp45acp

Inlägg av pimp45acp »

tikkapikka skrev:Lite trådkapning här kanske, men har hört folk säga att naturalis ger väldigt bra effekt i djuret och djävulska blodspår efter sig. Låter lite knasigt med tanke på att kulan inte tappar ngt material alls?! Detta påstående gällde 9,3x62 som jag har en ask av här hemma.

Gissar på att det har att göra med att det borde vara garanterat genomslag med Naturalis och jag chansar på att de inte tappar allt för mycket fart i kroppen vilket borde resultera i mer blod genom utgångshålet (amatöranalys...)
Användarvisningsbild
Mr358

Inlägg av Mr358 »

börje skrev:Jag tycker det gnälls alltför mycket över kulors pris, för när det gäller jaktkulor så klarar man sig länge ifall man köper 50st t.ex. Att köpa jaktkläder för flera tusen är OK, likaså att lägga stora pengar på en Blaser..
Börje
Börje nu är jag lite besviken på dig :wink:
vanja05

Inlägg av vanja05 »

börje skrev:Jag tycker det gnälls alltför mycket över kulors pris, för när det gäller jaktkulor så klarar man sig länge ifall man köper 50st t.ex. Att köpa jaktkläder för flera tusen är OK, likaså att lägga stora pengar på en Blaser, men att lägga ut 20kr/st för jaktkulor är helt åt skogen, för det finns ju billigare som fungerar :roll: Sen man tagit fram en fungerande laddning, så går det ju inte åt speciellt många kulor, för man kan ju mängdträna med billiga kulor.
Börje
Allt är jävligt sant det du säger Börje :D utom det med Blasern :twisted:
Mitt hjärta brinner för trasiga barn!!!
Min största rädsla är att dö och ha pengar på banken som någon annan skall handla upp!
Sen är jag medlem i båda förbunden.
Mvh Jerry .
cjjb

Inlägg av cjjb »

börje skrev:Jag tycker det gnälls alltför mycket över kulors pris, för när det gäller jaktkulor så klarar man sig länge ifall man köper 50st t.ex. Att köpa jaktkläder för flera tusen är OK, likaså att lägga stora pengar på en Blaser, men att lägga ut 20kr/st för jaktkulor är helt åt skogen, för det finns ju billigare som fungerar :roll: Sen man tagit fram en fungerande laddning, så går det ju inte åt speciellt många kulor, för man kan ju mängdträna med billiga kulor.
Börje
1000000000000000000000000+ på det uttalandet. Och om man tycker det är dyrt kan man alltid räkna om det till vissa människors supande. Och det är så skoj att påpeka för då blir folk sååå sura. Om man jämför vad deras skytteträning kostar i jämförelse med fyllan :lol:
Medlem i N.T.K med en Tikka i 9,3*62

Tikka i majoritet i skåpet =)
Användarvisningsbild
Kulmage

Inlägg av Kulmage »

Börje
Vis man har talat 8)
Haugis

Inlägg av Haugis »

Börje
Nu menade jag inte att "det är bättre att köpa billiga kulor". Men när det gäller Naturalisen så tycker jag den är så betydligt mycket dyrare än andra kvalitetskulor att den inte är ett alternativ för mig. Jag väljer hellre exempelvis Tsx, A-frame, interbond med flera och har råd med ytterligare en ask att träna och prova ut laddningar med. Naturalisen är utan tvekan en bra kula men inte så mkt bättre än konkurrenterna (om ngt alls) att det motiverar ett i vissa fall mer än dubbelt så högt pris. Men de e ju bara min åsikt.
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Z6i 3-18x50BT, Z6i 1-6x24 Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
Användarvisningsbild
Pookie

Inlägg av Pookie »

Haugis skrev: Nu menade jag inte att "det är bättre att köpa billiga kulor". Men när det gäller Naturalisen så tycker jag den är så betydligt mycket dyrare än andra kvalitetskulor att den inte är ett alternativ för mig. Jag väljer hellre exempelvis Tsx, A-frame, interbond med flera och har råd med ytterligare en ask att träna och prova ut laddningar med. Naturalisen är utan tvekan en bra kula men inte så mkt bättre än konkurrenterna (om ngt alls) att det motiverar ett i vissa fall mer än dubbelt så högt pris. Men de e ju bara min åsikt.
Vilken kaliber handlar det om i ditt fall?

Sako Quad
Blaser F3
Mauser M03
Krieghoff K-80

2 x jämthund
Haugis

Inlägg av Haugis »

kaliber 30, kollar man lite snabbt på vapex finns följande priser

30 (.308) 170gr Lapua NATURALIS-S 50/ask 1028kr

30 (.308) 165gr Swift A-Frame 50/ask 631kr

30 (.308) 165gr Hornady InterBond 100/ask 604kr

30 (.308) 168gr Barnes TSX Polymer-Tip 50/box 461 kr

30 (.308) 168gr Barnes TSX TripShok-BT 50/ask 441 kr

30 (.308) 150gr Barnes TSX Polymer-Tip 50/box 438kr

30 (.308) 165gr Nosler AccuBond 50/ask 344kr

30 (.308) 165gr Swift Scirocco 100/ask 722kr

30 (.308) 180gr E-Tip Lead-Free 50/box 431kr

och listan kan göras längre

Enligt mig en oskäligt hög prissättning, så mkt högre tillverkningskostnader kan väll inte Lapua ha?
Stalon XE108
Blaser F16
Användarvisningsbild
Ewol

Inlägg av Ewol »

Haugis skrev:kaliber 30, kollar man lite snabbt på vapex finns följande priser

30 (.308) 170gr Lapua NATURALIS-S 50/ask 1028kr

och listan kan göras längre

Enligt mig en oskäligt hög prissättning, så mkt högre tillverkningskostnader kan väll inte Lapua ha?

Nu valde du en den dyraste av naturalisen att jämnföra med, den som heter Long Range.
Är inte aldeles insatt i vad det innbär, men har fått för mej att den svampar upp snabbare/lättare (för att svampa upp även i lägre farter vid skytte på längre håll) än vanliga naturalisen och att det ska inte vara några större balistikska skillnader.
Finns säkert nån som kan förklara det betydligt bättre än jag! :!:

30 (.308) 200gr Lapua NATURALIS-S 50/ask 591.00
30 (.308) 181gr Lapua NATURALIS-S 50/ask 588.00

Mvh Jon
"-Sir, we are surrounded"
"-Excellent, now we can attack in every direction"