K: Bakkappa hagelbössa - inslipningsbar

Här kan du lägga in en annons om du söker något speciellt du önskar köpa.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut

Kategoriregler
Regler för Annonstorget

1. Endast privatpersoner får annonsera på Annonstorget. Näringsidkare är välkomna att kontakta robban@robsoft.nu" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; för överenskommelse om annonsering.

2. Varor och erbjudanden ska vara lagliga att använda, samt stämma överens med god etik för jägare och skyttar. Militära produkter utan rimlig anknytning till jakt och skytte får ej bjudas ut. Är du tveksam, kontakta en moderator eller Robban innan du bjuder din vara. Varor som säljs ska ha ett fastställt pris. Säljare och köpare är givetvis fria att förhandla om priset, men auktioner är inte tillåtna.

3. Inlägg och annonser som inte stämmer med dessa regler, eller som moderator anser olämpliga, avlägsnas utan föregående varning.

4.Vid ammunitionsförsäljning är det upp till säljaren att tillse att köparen har erfoderliga tillstånd för inköp.

5. Varan skall vara förknippad med jakt, vapen och skytte. Motorfordon är inte längre godkända för direkt annonsering på Robsoft under kategorierna SÄLJES eller KÖPES. Jaktbilar mm. kan dock fortfarande utannonseras till försäljning, men endast som länkar till Blocket under avdelning BLOCKET TIPS.

6. Moderatorerna tar normalt sett inte bort annonser efter en försäljning avslutats. Trådskaparen kan i stället lägga till ordet "Såld/köpt/bytt" i rubrikraden (Man går in i första inlägget och gör den ändringen).

/Robban
Användarens profilbild
hinkraka

K: Bakkappa hagelbössa - inslipningsbar

Inlägg av hinkraka »

Skulle behöva förlänga LOP lite på en begad SvS jag köpte, och tänkte då att enklast är att byta ut den tunna gamla bakkappan i bakelit mot en tjockare.

Så jag behöver en variant som är 80mm mellan skruvhål, samt minst 40mm på bredaste stället, och är minst 125mm hög.
Vill även gärna ha en som är 25-30mm tjock.
Är den större än dessa mått så behöver den vara inslipningsbar.

Jag kommer redan att behöva lägga något på kolvkammen för att testa mig fram till rätt höjd, men tänkte att bäst att få till längden först. :mrgreen:
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken till "Rubrik *såld/köpt/bytt*" när du löst ditt behov.
Användarens profilbild
hinkraka

Re: K: Bakkappa hagelbössa - inslipningsbar

Inlägg av hinkraka »

Kan även ta förslag på butiksvarianter. Nuvarande bakkappa i bakelit är 5mm, vill utöka lop med minst 20mm.
En inslipningsbar som inte behöver tas 10mm per sida vore inte dumt ändå :P
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken till "Rubrik *såld/köpt/bytt*" när du löst ditt behov.
busholle

Inlägg av busholle »

Jag längde min drilling med massiv bakelit ca 30mm.
Eller jag och jag... Tommy Bergman gjorde det åt mig samtidigt som en del annat arbete på bössan. Det blev en bra originalkänsla på den gamla bössan.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Vortex Viper PST 5-25x50
Burt

Inlägg av Burt »

Denna bakkappa har jag slipat in själv på två av mina hagelgevär.
Cervelatti microcell..billig,bra kvalité och dämpar rekylen mkt bra.
Screenshot_20260120_145856_Chrome.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Burt skrev: 20 jan 2026, 16:00 Denna bakkappa har jag slipat in själv på två av mina hagelgevär.
Cervelatti microcell..billig,bra kvalité och dämpar rekylen mkt bra.Screenshot_20260120_145856_Chrome.jpg
Snyggt, ser bra ut! Hur har du gjort själva inslipningen sista biten så det passar perfekt mot kolven men inte skadar kolven?
Användarens profilbild
redtop

Inlägg av redtop »

Så här gjorde jag. Bandslip hade nog varit bättre, men jag har ingen. Det sista får man gneta för hand.
Jag gick igenom tejpen som syns på bilden, men skulle ändå strippa kolven och oljebona den, så det gjorde inte så mycket.

Pachamyr D752B Decel. 595 kr på Torsbo 2023.
Bakkappa 1.jpg
Bakkappa 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Burt

Inlägg av Burt »

Jag körde med två varv maskeringstejp, och det sista körde ja mot kanten på bandet på bandslipen , blev nästintill perfekt ,något litet nagg som man knappt ser.
Skriv svar