Importregler (EU)

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Skriv svar
maglon

Importregler (EU)

Inlägg av maglon »

Finns det någon som kan sammanfatta vilka regler som gäller för import av diverse laddkomponenter och utrustning från annat EU land? Specifikt handla i Tyskland och sedan transportera i bil via Danmark eller ev. via färja från Kiel eller Rostock (om transit genom Danmark är krångligt).

Jag antar att pulver och tändhattar är svårt och kräver tillstånd, men kulor är kanske lite enklare? Även nyfiken på vad som gäller för verktyg (press, laddverktyg etc), reservdelar och tillbehör.

Det finns en annan tråd om exportregler från USA klistrad ovan som är väldigt matnyttig - söker något liknande för EU.
Användarens profilbild
LGH

Re: Importregler (EU)

Inlägg av LGH »

Krut, tändhattar och färdig ammunition är som du redan klurat ut något som kräver pappersarbete och därför inte är så lockande att importera. Vad gäller annat - verktyg, pressar, hylsor, kulor, osv - är det i princip fritt fram. Vissa EU-länder har striktare regler för handladdning men det är sällan ett problem, och har aldrig varit det för min del.

Jag beställer det mesta från Tyskland (Grauwolf, Wiederladen Alzey, m.fl) eller Finland (kurre.fi, Ahti Huvila, Ruoto, m.fl.) och har aldrig haft några problem med vare sig leveranser eller returer.

Det är värt att veta att amerikanska ltillverkare på något vis lyckas pressa i varje fall tyska webshoppar att inte sälja kulor till andra länder och på så vis hindra fri handel inom EU. Men vem vill köpa amerikanska saker i nuläget ändå? Köp europeiskt i den mån det går.
Danen

Inlägg av Danen »

Var försiktig! I Danmark krävs importtillstånd för alla komponenter i en patron om de köps utanför landets gränser. Så var medveten om detta om du är på transit genom landet.
Användarens profilbild
Mille

Inlägg av Mille »

Allt som inte kräver licens (varken i Tyskland eller Sverige) att handla/inneha är inga problem att ta in om du handlar på plats och tar färjan direkt från Tyskland till Sverige. Det är inte heller några problem att ta in ammunition och komponenter till Sverige på motsvarande sätt om du har motsvarande svensk licens. Vad du får lov att handla på plats i Tyskland och inneha på väg i Tyskland hur du löser det gentemot butiken och deras myndigheter har jag ingen koll på. Jag har handlat ammunition i Danmark och då behövde butiken ansöka om ett tillstånd att få lov att sälja till mig som svensk kund. Kostade inget på en tiden och tog en arbetsdag. De kanske har något liknande i Tyskland?

mvh Mille
Mr P

Inlägg av Mr P »

LGH skrev: 19 jan 2026, 09:27 Krut, tändhattar och färdig ammunition är som du redan klurat ut något som kräver pappersarbete och därför inte är så lockande att importera. Vad gäller annat - verktyg, pressar, hylsor, kulor, osv - är det i princip fritt fram. Vissa EU-länder har striktare regler för handladdning men det är sällan ett problem, och har aldrig varit det för min del.

Jag beställer det mesta från Tyskland (Grauwolf, Wiederladen Alzey, m.fl) eller Finland (kurre.fi, Ahti Huvila, Ruoto, m.fl.) och har aldrig haft några problem med vare sig leveranser eller returer.

Det är värt att veta att amerikanska ltillverkare på något vis lyckas pressa i varje fall tyska webshoppar att inte sälja kulor till andra länder och på så vis hindra fri handel inom EU. Men vem vill köpa amerikanska saker i nuläget ändå? Köp europeiskt i den mån det går.
Även svenska handlare nekar till att sälja amerikanska kulor utomlands.
Aemon
Kontakt:

Inlägg av Aemon »

Mille skrev: 19 jan 2026, 11:02 Det är inte heller några problem att ta in ammunition och komponenter till Sverige på motsvarande sätt om du har motsvarande svensk licens.
Ammunition och ljuddämpare liksom antagligen krut och tändhattar, om de inte har särskilda regler, är det väl anmälningsplikt på, jag tror jag sett ett sådant formulär att fylla i på polisens hemsida.
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Användarens profilbild
Mille

Inlägg av Mille »

Aemon skrev: 19 jan 2026, 18:13
Mille skrev: 19 jan 2026, 11:02 Det är inte heller några problem att ta in ammunition och komponenter till Sverige på motsvarande sätt om du har motsvarande svensk licens.
Ammunition och ljuddämpare liksom antagligen krut och tändhattar, om de inte har särskilda regler, är det väl anmälningsplikt på, jag tror jag sett ett sådant formulär att fylla i på polisens hemsida.
Jag hade tänkt komplettera mitt inlägg med att det är säkrast att kolla aktuella regler med polisen/tullen.
Det behövdes inte när jag tog in ammo senast, men det är några år sen.

mvh Mille
Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Det är lite olika hur det fungerar, om man verkligen går på djupet.
Var på tjänsteresa till Tyskland under våren 2024, och tog då hem ett tusental kulor till mig och några andra forister. Inkluderade även nya tomhylsor.
Tullen var mer intresserad av spriten som jag hade med mig.

Var på ny resa under sommaren, och hade då tänkt att ta med ett gäng Frangible kulor från KingsHill till några skyttekollegor som bor där nere, men fick ett meddelande från företaget att det rådde exportförbud på dessa då de klassades som krigsmateriel.

Så jag förmodar att det handlar en del om tillverkare och återförsäljare.
Som med Grauwolf, så är det exportförbud på flesta/alla amerikanska kulor, medan det finns andra butiker som skickar dessa till Sverige utan bekymmer. Tror inte att dessa butiker har exportlicens, utan de bara s****r i förbudet. Samma om man köper över disk. Fungerar kanske 99 av 100 gånger, men när en nitisk tjänsteman sätter klorna i asken med kulorna, så ligger man troligtvis risigt till.
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32 LRF
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr. på målskytte.
Användarens profilbild
Mille

Inlägg av Mille »

Som kund begår du formellt inget fel om butiken i sin tur bryter mot ett avtal gentemot sin leverantör/tillverkaren.
Som privatperson förväntas man inte känna till vilka avtal handlaren har skrivit på.
Kulorna är ju tillåtna att inneha utan licens både i Tyskland och i Sverige så den "nitiska tjänstemannen" har inget stöd i lagen för att sätta klorna i asken.

mvh Mille
maglon

Inlägg av maglon »

Tack för alla svar!
Jag kollade upp lite vad som gäller för transit genom Danmark och det står hyffsat tydligt här: https://politi.dk/vaaben/virksomhed/tra ... em-danmark - sedan halkade jag ändå ner i kaninhålet om vad som egentligen gäller inom EU...

Lag om transport av explosiva ämnen har harmoniserats inom EU sedan 2016 och finns här: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2014/28/oj/eng
Observera art. 2 punkt 2, där "ammunition" definieras som: "projectiles with or without propelling charges and blank ammunition". Man hänvisar även till annex 1 längre ned i lagtexten, där det finns en lång lista med vad som är ammunition. Jag kan inte se att kulor eller hylsor omfattas, men det är min tolkning.

Det som kräver tillstånd för transit är bl.a. vapen, ammunition och sprängämnen. Man söker tillstånd genom att fylla i en EU blankett, som först ska godkännas av tyska polisen och sedan av svenska polisen samt polisen i samtliga EU länder som är transitländer; i det här fallet danska polisen. Blanketten finns här: https://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2004/ ... -10-29/eng

Skickas till Rigspolitiet, Polititorvet 14, DK-1780 København V
Har inte kollat vart det ska skickas i Sverige eller Tyskland.

Om man undviker Danmark som transitland (genom att åka bilfärja Sverige-Tyskland) ska man använda samma blankett fast utan några transitländer.

Man kan söka om en engångstransport men även multipla under ett intervall. Det är nog mest för vapenhandlare skulle jag tro.

Så sammanfattningsvis:
1) För att transportera vapen, ammunition, eller sprängämnen (krut, tändhattar) från EU land till Sverige används EU blanketten som måste godkännas av samtliga inblandade länder inkl. transitländer.
2) Kulor och hylsor omfattas inte av definitionen "ammunition" som finns i lagtexten och kan därför transporteras fritt.

Obs: jag är inte jurist och kan säkert ha tolket fel, och det kan finnas andra lagar och förordningar som jag inte känner till.
Skriv svar