Vad är detta?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

win307

Vad är detta?

Inlägg av win307 »

Halt dov under fågelstugan,har även kalv med sig.
Bör den tas bort eller bara vänta och se?
Vad tycker du?
Resized_20260114_132438 (3).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarens profilbild
J f n Fjollträsk

Re: Vad är detta?

Inlägg av J f n Fjollträsk »

Ser mer ut som någon slags mekanisk skada med en inflammerad varfylld böld än att det skulle vara fibrom eller liknande (dvs virus, som skulle kunna smitta andra dov). Så länge allmäntillståndet ändå verkar bra (trots att den haltar), så kan man avvakta lite och se hur det verkar gå.

Jag tycker ändå att du ska rapportera detta till SVA så får du en mer professionell bedömning, det kan ju vara så att det finns någon sjukdom som går i området. Se länken.

https://rapporteravilt.sva.se/
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
win307

Re: Vad är detta?

Inlägg av win307 »

J f n Fjollträsk skrev: 16 jan 2026, 15:01 Ser mer ut som någon slags mekanisk skada med en inflammerad varfylld böld än att det skulle vara fibrom eller liknande (dvs virus, som skulle kunna smitta andra dov). Så länge allmäntillståndet ändå verkar bra (trots att den haltar), så kan man avvakta lite och se hur det verkar gå.

Jag tycker ändå att du ska rapportera detta till SVA så får du en mer professionell bedömning, det kan ju vara så att det finns någon sjukdom som går i området. Se länken.

https://rapporteravilt.sva.se/
Rapporterad!
Tackar för svar, återkommer om jag får svar.
Visste inte att man kunde göra detta,ett riktigt bra inlägg du kom med! :D
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Skriv svar