jimmy85 skrev: 16 nov 2025, 19:16
Japp,riktigt high tech En liten paddel som sticker ner i en liten behållare som är gjuten i basen
Coolt! Den metoden kände jag inte till för krutvågar. Men den är ju rimlig. Om bara vågen står rakt, dvs paddeln är i lod när man har uppnått önskat värde så borde det fungera alldeles utmärkt. Oljan kan ju inte ta upp några permanenta skjuvkrafter.
Ja, om man fyller med någon lämplig lättflytande olja då. T ex växelhusolja till utombordaren skulle man kanske inte rekommendera... Iaf inte om man vill kunna väga mer än en laddning i timmen eller så.
Finns det någon rekommendation/manualuppgift om vilken olja man skall använda?
Storleken på "paddeln" och längden på armen har ju också betydelse, liksom formen på "tråget" med olja... förutom viskositeten...
Har en "viskos" dämpning på min skivspelare med en M6(?)-skruv som går ner i en kopp med "silikonolja" som är rätt trög (hög viskos), och det är en väldigt stor skillnad med skruven och utan!
En liten närbild på hur det ser ut på vågen vore intressant!
Fråga från en icke-medlem, vilket prisspann bör man lägga sig för att blir så nöjd att man ansöker om fullvärdigt medlemskap i denna klubb? Inte börjat handladda ännu, men det står på att-göra listan. Många och åter många verkar vara nöjda med sina balansvågar vare sig det handlar om jakt eller matchskytte!
Äldre begagnade vågar kanske är vägen att gå? Eller tillverkas det fortfarande vågar av kvalitet?
Körsbär skrev: 17 nov 2025, 09:20
Fråga från en icke-medlem, vilket prisspann bör man lägga sig för att blir så nöjd att man ansöker om fullvärdigt medlemskap i denna klubb? Inte börjat handladda ännu, men det står på att-göra listan. Många och åter många verkar vara nöjda med sina balansvågar vare sig det handlar om jakt eller matchskytte!
Äldre begagnade vågar kanske är vägen att gå? Eller tillverkas det fortfarande vågar av kvalitet?
Jag har testat många olika. Prisspann kvittar, se bara till att allt är rent och fint.
www.bzweldingab.se
Allt inom svetsning och svetsstandard.
fugazi skrev: 16 nov 2025, 23:08
Storleken på "paddeln" och längden på armen har ju också betydelse, liksom formen på "tråget" med olja... förutom viskositeten...
Jag lovar att om han fyller den med växelhusolja för utombordare (siliconolja, pah! ) så spelar det ingen som helst roll hur stor paddeln, eller hur lång armen den sitter på, är. Det kommer inte att funka ändå...
Men visst har man haft en viss viskositet i åtanke. Det var därför jag frågade om det står något.
jimmy85 skrev: 16 nov 2025, 19:52
Nä för tjock olja ska man nog undvika. Jag får kolla om jag hittar något i manualen. Men såg inget när jag ögnade igenom den lite snabbt när ja fick hem den. Läst lite på nätet o då verkar många köra med 30w olja. Så någon motorolja borde ju funka fint.
Ja, funkar det för andra, så funkar det väl för dig. Men det låter tjockt att den skulle vara designad för det. Jag hade nog tagit "symaskinsolja" eller motsvarande och prövat istället.
jimmy85 skrev: 21 okt 2025, 19:37
Fick hem denna pärlan idag,Redding #1 med hydraulisk dämpning. Gjorde ett snabbtest utan olja och den verkar ju fungera fint. Men stabiliserar nog lite snabbare med en skvätt olja i behållaren Gav iaf samma värde som min RCBS 5-10.
20251021_181234.jpg
Jag skaffade en likadan sen sålde min digitala våg. Jag har atf-olja i min för de va nog jag hade närmast vid tillfälle. Laddar allt med den. Både kula och hagel . Skön analog
jimmy85 skrev: 21 okt 2025, 19:37
Fick hem denna pärlan idag,Redding #1 med hydraulisk dämpning. Gjorde ett snabbtest utan olja och den verkar ju fungera fint. Men stabiliserar nog lite snabbare med en skvätt olja i behållaren Gav iaf samma värde som min RCBS 5-10.
20251021_181234.jpg
Jag skaffade en likadan sen sålde min digitala våg. Jag har atf-olja i min för de va nog jag hade närmast vid tillfälle. Laddar allt med den. Både kula och hagel . Skön analog
Ja dom verkar ju fungera bra än idag . Inte bestämt va ja ska köra för olja än,får se vad jag har hemma.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton