Men, jag har aldrig skjutit något vilt med snälltryck, hur gör ni, använder ni det eller inte?
Snälltryck, använder ni det?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- pettz
- Kontakt:
Snälltryck, använder ni det?
Eftersom jag gör iordning stocken på min drilling, och har isär mekanismen så började jag pilla på snälltrycket. När den lilla skruven är max inskruvad är trycket som känsligast, några varv ut verkar den vara lite bättre, jag kan nästan känna på avtrycket innan den släpper...
skruvar jag ut mera så fungerar den inte alls. Ska testa mer när bössan är ihopskruvad igen, men det känns personligen som att det är på tok för lätt så jag får nog vända mig till en vapensmed. Det vanliga trycket är tvärtom, krävs lite för mycket kraft att trycka av.
Men, jag har aldrig skjutit något vilt med snälltryck, hur gör ni, använder ni det eller inte?
Bättre fråga och verka dum, än att vara dum och inte fråga.
Sauer 303 9,3x62 Diavari 3-12x56 bel
Krieghoff trumf dural 12-12/6,5x55. Duralyt bel
Tikka T3 30-06 z6i 5-30x50
Beretta urika2 SpeedBead
Krico 22wmr.
Cg 3000
Tjt x2
Franz
Iza
Sauer 303 9,3x62 Diavari 3-12x56 bel
Krieghoff trumf dural 12-12/6,5x55. Duralyt bel
Tikka T3 30-06 z6i 5-30x50
Beretta urika2 SpeedBead
Krico 22wmr.
Cg 3000
Tjt x2
Franz
Iza
- NS
Re: Snälltryck, använder ni det?
Har skjutit mycket med snelltryck.pettz skrev:Eftersom jag gör iordning stocken på min drilling, och har isär mekanismen så började jag pilla på snälltrycket. När den lilla skruven är max inskruvad är trycket som känsligast, några varv ut verkar den vara lite bättre, jag kan nästan känna på avtrycket innan den släpper...skruvar jag ut mera så fungerar den inte alls. Ska testa mer när bössan är ihopskruvad igen, men det känns personligen som att det är på tok för lätt så jag får nog vända mig till en vapensmed. Det vanliga trycket är tvärtom, krävs lite för mycket kraft att trycka av.
Helt suveränt i vissa situationer.
Alltså bra stöd o stillastående vilt.
Men jag skulle alldirg pilla på inställningen själv...
MvJH
NS
I may not always be right, but i´m never wrong
NS
I may not always be right, but i´m never wrong
- k-Hornet
Med Horneten, varje skott!
Men, skulle nog rekommendera dig att vända dig till en vapensmed. Då bör du ju kunna få det precis som du vill.
Men, skulle nog rekommendera dig att vända dig till en vapensmed. Då bör du ju kunna få det precis som du vill.
A Smith&Wesson beats four aces
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.
-
6.5*57R
Jajemen, snälltrycket på drillingen används rätt ofta/nästan alltid vid kulskott mot stillastående vilt.
mvh
Kristoffer
Kristoffer
- .223 Ack Imp
- Kontakt:
Japp både med drilling och dubbelstudsaren.
Gällande justeringen av snälltrycket så testa på samma sätt som vid jakt. Dvs skjuter du med vantar/handskar på så testa även snälltrycket med samma handpåklädnad.
Det är enkelt att ställa snälltrycket allför lätt och man ska hinna känna avtryckaren innan det smäller.
Gällande justeringen av snälltrycket så testa på samma sätt som vid jakt. Dvs skjuter du med vantar/handskar på så testa även snälltrycket med samma handpåklädnad.
Det är enkelt att ställa snälltrycket allför lätt och man ska hinna känna avtryckaren innan det smäller.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
- joli
alltid vid inskjutning och fågeljakt
aldrig på drevjakt
aldrig på drevjakt
- Gråhunden
Har tidigare jagat med en 22 Hornet (BRNO) Den var utrustad med snälltryck, och jag använde ALLTID snälltrycket på den bössan. Då sköt den (jag ?!) bäst. På en av mina klass 1 studsare (även den BRNO) finns det snälltryck, men jag har ALDRIG använt snälltrycket på jakt med den bössan. Trycket på den var bra som det var. Om snälltryck är bra eller inte, borde alltså bero på hur det vanliga trycket på bössan i fråga, funkar!
Vad är bättre än en gråhund?
Två gråhundar!
Två gråhundar!
- Fritz Kraut
- Moderator
Benägen att hålla med om detta. Själv har jag snälltryck på drillingen och två studsare, och använder det nästan alltid för kulskott med drillingen, men mera sällan med studsarna. Det får inte vara för lätt ställt, för då blir det svårhanterligt och går lite för lätt av för tidigt.Gråhunden skrev:Har tidigare jagat med en 22 Hornet (BRNO) Den var utrustad med snälltryck, och jag använde ALLTID snälltrycket på den bössan. Då sköt den (jag ?!) bäst. På en av mina klass 1 studsare (även den BRNO) finns det snälltryck, men jag har ALDRIG använt snälltrycket på jakt med den bössan. Trycket på den var bra som det var. Om snälltryck är bra eller inte, borde alltså bero på hur det vanliga trycket på bössan i fråga, funkar!
F.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
-
wande
alltid på drillingen ! riktigt kalasbra=)
- maddog
snälltryck är inte min kopp te alls jag skjuter bättre med ett rent trycke med lite vikt på alla dagar i veckan, med snälltryck får jag sämre precision.
- Tom
- Kontakt:
Jag använder alltid snelltrycket både på drillingen och på dubbelstudsaren om tillfälle ges.
Jag torrtränar en hel del för att få rätt känsla för när det skall smälla.
Det går ju bra att spänna och klicka av det fast bössan säkrad.
ToM
Jag torrtränar en hel del för att få rätt känsla för när det skall smälla.
Det går ju bra att spänna och klicka av det fast bössan säkrad.
ToM
Medlem i NTK
- Hybriden
Gör ett litet trådlyft för att lufta frågan det här årtiondet också
Vet inte hur vanligt det är med snälltryck på nytillverkade bössor men känns som att det är något man får beställa, om man vill ha det de vill säga. Har precis börjat jaga lite med kombin och har hittills bara skjutit ett rådjur med den, dock utan snälltrycket. Testade snälltrycket lite när jag sköt in kikarsiktet men kändes för lätt och den är fortsatt uppspänd efter man säkrat och brutit bössan så har inte tordats testa så mycket. Ska dock införskaffa en klickpatron så man kan experimentera mer, gillar tanken men då mitt gevär måste avfyras för att komma tillbaka till normala trycket så har jag svårt att tro att funktionen kommer nyttjas så mycket. Skulle vara om man har ett lugnt och stilla läge på vaktjakten.
-
Flundh
Skjutit allt med snälltryck med min kombi. Går att trycka av snälltrycket i spänt och säkrat läge med den. En Simson. Med snälltryck skjuter man mer med "ryggmärgen". När det känns rätt, så smäller det.
- Tomps
På kombin (merkel 210) har jag snälltryck som användes då och då förr, på stillastående djur. Men jag tycker det vanliga trycket är så pass bra att jag mer och mer använt det istället. Har även gjort bort mig en gång när jag glömde bort att snälltrycket var uppspännt, efter att jag fick flytta mig och ta en ny skjutställning, då small det rätt ner i backen framför djuret när jag lyfte bössan, lade an och lade för hårt tryck på avtryckaren. Sedan dess har jag aldrig använt snälltrycket.
På vissa kombivapen är originaltrycket bedrövligt - hårt och släpigt. Då är snälltryck bra, men annars känns det onödigt för egen del.
På vissa kombivapen är originaltrycket bedrövligt - hårt och släpigt. Då är snälltryck bra, men annars känns det onödigt för egen del.
- potatiskastare
- Moderator
Snälltryck brukar gå att slacka. Mina gör det åtminstone. Håller normalt tummen bakom så att avtryckaren knappt kan röra sig bakåt samtidigt som jag trycker av.
Brukar träna på detta utan patroner och i skogen bryter jag ofta bössan för att vara dubbelsäker om jag skall slacka snälltrycket.
Sedan använder jag det aldrig på drevjakt och liknande. Men ibland när jag smygjagar. Och ofta på skjutbanan för att få in hanteringen.
Brukar träna på detta utan patroner och i skogen bryter jag ofta bössan för att vara dubbelsäker om jag skall slacka snälltrycket.
Sedan använder jag det aldrig på drevjakt och liknande. Men ibland när jag smygjagar. Och ofta på skjutbanan för att få in hanteringen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- Tomps
Det går fint att slacka snälltrycket på mina bössor också, man bör som du skriver bryta bössan för säkerhets skull. Jag brukar ta tumme och pekfinger om avtryckaren så sker det tyst och smidigt.potatiskastare skrev: 15 nov 2025, 22:06 Snälltryck brukar gå att slacka. Mina gör det åtminstone. Håller normalt tummen bakom så att avtryckaren knappt kan röra sig bakåt samtidigt som jag trycker av.
-
kalsonghammare
Har snälltryck på min kipplauf från FAIR. Används alltid vid vaktjakt då jag sitter med stöd. Vid vanlig smygjakt spänner jag trycket först efter att jag fått upp bipod/tripod och djuret står stilla. Till rörlig jakt använder jag vanliga trycket, som är ganska hårt och okänsligt, men då petar man inte av skottet oavsiktligt, och det går att skjuta bra med dåligt trycke om man tränar.
Hade ett hatsan luftgevär med ett hemskt tvåstegs trycke, men efter ett par tusen skott sköt jag väldigt tätt med den trots trycket.
Men gällande snälltryck : De flesta moderna trycken är så pass bra att man inte behöver snälltrycket, är min åsikt.
Hade ett hatsan luftgevär med ett hemskt tvåstegs trycke, men efter ett par tusen skott sköt jag väldigt tätt med den trots trycket.
Men gällande snälltryck : De flesta moderna trycken är så pass bra att man inte behöver snälltrycket, är min åsikt.
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?
- Hybriden
Intressant teknik, ska testa om det är något som fungerar på kombin. Fungerar det så blir det att öva in!potatiskastare skrev: 15 nov 2025, 22:06 Snälltryck brukar gå att slacka. Mina gör det åtminstone. Håller normalt tummen bakom så att avtryckaren knappt kan röra sig bakåt samtidigt som jag trycker av.
- Sako Finnbear
Har snälltryck på min Sako 75 Deluxe .30-06, men använder det bara på banan ibland.
Det vanliga trycket är så bra att jag inte finner mycket anledning att använda det...
Det vanliga trycket är så bra att jag inte finner mycket anledning att använda det...
Sako Finnfire varmint 22lr - Väntar på ny kikare
Sako Quad Varmint 22Wmr - Leupold VX-R 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 3-9x40
Sako Finnbear L61R 375H&H - Öppna riktmedel
Husqvarna 300 12/76
HW30S .22" - Gamo 4x32
Sako Quad Varmint 22Wmr - Leupold VX-R 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 3-9x40
Sako Finnbear L61R 375H&H - Öppna riktmedel
Husqvarna 300 12/76
HW30S .22" - Gamo 4x32
-
Lappgubben
Använder i princip alltid snälltrycket på min Antonio Zoli kombi och CZ527.
Men det handlar till 99% om lugna skott på fågel med stöd eller knästående/sittande.
Saknade snälltrycket mycket på kombin då det krånglade under en tid pga gammalt ingrott fett i systemet.
Helt enkelt lättare att skjuta säkra skott under lugna förhållanden med snälltrycket aktiverat.
Föredrar dock ett bra direkttryck vid jakt då snabba skott på rörligt vilt förekommer, tex älgjakt.
Men det handlar till 99% om lugna skott på fågel med stöd eller knästående/sittande.
Saknade snälltrycket mycket på kombin då det krånglade under en tid pga gammalt ingrott fett i systemet.
Helt enkelt lättare att skjuta säkra skott under lugna förhållanden med snälltrycket aktiverat.
Föredrar dock ett bra direkttryck vid jakt då snabba skott på rörligt vilt förekommer, tex älgjakt.