Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

droggot

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av droggot »

Jag har sett bilder på att det kommer en modul för att kunna köra GAIM på Blaser R8.
droggot

Inlägg av droggot »

Användarens profilbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

droggot skrev: 05 nov 2025, 11:43 Nu har den kommit.
https://www.gaim.com/shooting-simulators/gaim-x-blaser
Ja, de vet ju hur man tar betalt iaf...

Men tur att jag inte har en Blaser, jag hade väl trillat dit på den med... ;)
Haugis

Inlägg av Haugis »

sinnessjukt dyrt, speciellt som man kan om man har tillgång till 3d printer kan printa ut plastdetaljerna själv.

Har kört det själv nått år nu och det fungerar utmärkt.

https://www.printables.com/model/896806 ... oculus-2-3
Prometheus

Inlägg av Prometheus »

Någon som har tips om var man kan köpa en komplett utrustning? Brukar GAIM ha rea på sina produkter under Black Friday?
droggot

Inlägg av droggot »

Prometheus skrev: 08 nov 2025, 11:07 Någon som har tips om var man kan köpa en komplett utrustning? Brukar GAIM ha rea på sina produkter under Black Friday?
Ja GAIM brukar ha blackfriday erbjudanden.
Om du menar komplett utrustning så säljer bara GAIM bössa, trycke och programvara.
Oculus headsettet behöver du köpa från en annan butik.
droggot

Inlägg av droggot »

Är det någon har som har provat att fästa vikter på sitt GAIM gevär och i så fall hur gjorde ni?

Jag testade att klistra fast en 1.25kg vikt på bössan för att komma lite närmare min drevjakts pang i vikt.
Nu väger GAIM geväret 3.25 och mitt riktiga gevär ca 3.75.
Skulle säga att det blev klart svårare att skjuta.

När jag kör Corn field och skjuter på dom flesta djuren brukar jag ligga på träffprocent 60+.
Vid testet sköt jag runt 45%.
Det som var den stora skillnaden på träffarna var på djuren långt bort 50+ meter och dom riktigt snabba djuren.
Där var det oftare att jag kom bakom än jag brukar göra.
Sen när jag la an och inte kom i rätt höjd då var det mycket svårare att korrigera höjden i efterhand än tidigare.

Jag skulle vilja ha någon smidig lösning som gör det lätt att både lägga på och ta av vikter på geväret för det var riktigt tungt att stå och skjuta bara 2 serier mot att göra det utan vikten.
Användarens profilbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Det finns någon tidigare som borrat plats för muttrar och sedan skruvat på plattjärn ovanpå kolven som vikter (fäst genom hål i vardera änden). Blir kompakt och inte helt fel viktfördelning både i höjd och fram/bak.

Sedan så får man väl räkna med att det tar tid att ställa om muskelminnet för att kunna prestera på samma nivå som tidigare. Och det är väl naturligt att det blir jobbigare att skjuta rent fysiskt. Man håller ju i skjutställning mycket längre och skjuter mycket oftare än på pass.
droggot

Inlägg av droggot »

Jag har nu skjutit med min extra vikt och börjar äntligen öka i träffprocent.

Slutsat då.
Jag kommer helt klart att skaffa någon vikt som går att sätta på och ta av GAIM geväret på ett smidigt sätt.
Det är klart jobbigare att stå och skjuta fler serier och försämringen av skyttet går mycket snabbare än med original vikten.
Just nu börjar jag skjuta sämre efter ca 3-4 serier.

Det är svårare att skjuta på dom banor som har ojämn mark tex Fallow Dear och Hilly forrest då det är mycket svårare att ändra höjd med tyngden än tidigare så jag måste nu välja dom ställen där marken är mer jämn att skjuta på än tidigare.

Det stora pluset är att känslan är mycket mer likt min drev pang än tidigare och jag tror detta kommer öka självförtroendet i jaktliga sammanhang..
Mag1c

Inlägg av Mag1c »

Gaim har 20% rabatt under Black Week. Vad säger ni, har ni tröttnat på era grejer eller är det värt att slå till? :?:
droggot

Inlägg av droggot »

Mag1c skrev: 24 nov 2025, 18:58 Gaim har 20% rabatt under Black Week. Vad säger ni, har ni tröttnat på era grejer eller är det värt att slå till? :?:
Det är ju inte ett spel utan en skjut simulator.
Jag har haft GAIM sen typ det släpptes och jag skjuter väll 3-4 gånger i veckan före och under jaktsäsongen.

Är man intresserad av jakt och skytte så tröttnar man inte.
Skriv svar