Hade gärna skaffat en Blaser koffert och rest med, men jag är också tveksam till om den håller omild behandling? nån som vet?White hunter skrev: 21 jun 2022, 18:56 Blaser koffert A är för brytvapen.
https://www.jakt.se/blaser-koffert-a
20220216_130502_copy_1000x750.jpg20220216_130357_copy_1000x750.jpg20220216_130334_copy_1000x750.jpg
Vad gäller för vapenkoffert på flyg?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Haugis
Re: Vad gäller för vapenkoffert på flyg?
-
J.Tännström
Det är väl Negrini som gör Blaser koffertar så nej den håller inte.
Skickat från min GM1900 via Tapatalk
"Är det inte en Weimaraner är det bara en hund"
-
Haugis
Ok, känner inte till Negrini men har också känslan att blaserkoffert mer lämpar sig för biltransport än flygresor med oöm hantering av bagage.J.Tännström skrev: 13 jul 2022, 18:46 Det är väl Negrini som gör Blaser koffertar så nej den håller inte.
-
dahlgren81
- Kontakt:
https://norrpack.se/
https://www.instagram.com/p/CTeKo8xIkFV/
Okrossbara jag har tom kört över en med Defendern
Han formskär också efter vapen. kikare etc etc. Mycket bra kille och snabb
https://www.instagram.com/p/CTeKo8xIkFV/
Okrossbara jag har tom kört över en med Defendern
Han formskär också efter vapen. kikare etc etc. Mycket bra kille och snabb
http://instagram.com/bwana.be/
https://www.facebook.com/pages/Bwanabe/559354187529533?ref=hl
http://www.bwana.be
https://www.facebook.com/pages/Bwanabe/559354187529533?ref=hl
http://www.bwana.be
-
Haugis
Tack för många bra tips i tråden.
Tillslut blev det en koffert från Beretta
https://jpvapen.se/webshop/skyttetillbe ... ert-143cm/
Känns otroligt tålig och gedigen, enkel att fälla ner bössa och tillbehör i. Skumgummit är förperforerat för att ta ur små kuber så utrymmet passar ditt vapen.
Kan rekommendera den till alla som är i samma fundering, all credd också till JP vapen som var mkt tillmötesgående vid spörsmål.
Tillslut blev det en koffert från Beretta
https://jpvapen.se/webshop/skyttetillbe ... ert-143cm/
Känns otroligt tålig och gedigen, enkel att fälla ner bössa och tillbehör i. Skumgummit är förperforerat för att ta ur små kuber så utrymmet passar ditt vapen.
Kan rekommendera den till alla som är i samma fundering, all credd också till JP vapen som var mkt tillmötesgående vid spörsmål.
-
LarsEB
Hej, var några år sedan jag flög med vapen, senaste var till Namibia. Kollade på datorn vad som gällde, packade enligt detta men var ändå ca 2 timmar innan på Arlanda, när jag kom fram till Vapendisken så var det naturligtvis andra regler som gällde där.
Ok packade som dom ville, inget problem på Frankfurt flygplats, när jag kom fram till Namibia så blev det diskussioner varför mina vapendelar inte låg samlade i vapenkofferten, jag försäkrade att det var packat som dom på Arlanda ville. Det var helt fel, men till slut blev också jag insläppt, ca 1 och ½ timme efter ankomsten, dom som hämtade hade börjat fundera att åka iväg.
Ok jakten gick bra, när det så var dags att åka hem så packade jag hela vapnet och ammo i vapenkofferten inga problem förrän på Arlanda. Jag frågade mej fram till en stor blå port, det kom en man i uniform som jag pratade med, han skulle hämta ett vapen för utlämning, jag följde med han öppnade porten och där stod min koffert, helt ensam mitt på golvet.
'När vi kom fram så var det kraftiga brytmärken kring låsen, men stöldförsöket hade misslyckats. Vi tog min koffert och gick till reklamationsdisken, där bakom stod en äldre dam, ett verkligt "charmtroll" med betoning på troll, alla kunde se brytmärkena, jag låste upp och kärringen skrek rakt ut"så här skall det inte vara packat, med ammo, slutstycke och vapen, i samma väska".
Min kommentar var, det är så här övriga världen anser att det skall vara packat, då blev hon ännu mer förbannad skrek och gick på. Till slut lugnade hon ner sej och vi kunde konstatera att ingenting var stulet, Kofferten reklamerades och jag fick en ny i ersättning från SAS.
Ok packade som dom ville, inget problem på Frankfurt flygplats, när jag kom fram till Namibia så blev det diskussioner varför mina vapendelar inte låg samlade i vapenkofferten, jag försäkrade att det var packat som dom på Arlanda ville. Det var helt fel, men till slut blev också jag insläppt, ca 1 och ½ timme efter ankomsten, dom som hämtade hade börjat fundera att åka iväg.
Ok jakten gick bra, när det så var dags att åka hem så packade jag hela vapnet och ammo i vapenkofferten inga problem förrän på Arlanda. Jag frågade mej fram till en stor blå port, det kom en man i uniform som jag pratade med, han skulle hämta ett vapen för utlämning, jag följde med han öppnade porten och där stod min koffert, helt ensam mitt på golvet.
'När vi kom fram så var det kraftiga brytmärken kring låsen, men stöldförsöket hade misslyckats. Vi tog min koffert och gick till reklamationsdisken, där bakom stod en äldre dam, ett verkligt "charmtroll" med betoning på troll, alla kunde se brytmärkena, jag låste upp och kärringen skrek rakt ut"så här skall det inte vara packat, med ammo, slutstycke och vapen, i samma väska".
Min kommentar var, det är så här övriga världen anser att det skall vara packat, då blev hon ännu mer förbannad skrek och gick på. Till slut lugnade hon ner sej och vi kunde konstatera att ingenting var stulet, Kofferten reklamerades och jag fick en ny i ersättning från SAS.
- Stefan.K
- Moderator
Nu är det fem år sen jag slutade jobba på flygplatsen här i Umeå men med 25 år på flyget och en del resor med vapen runt jorden har jag snappat upp en del man bör tänka på
Var ute i god tid innan resan med att informera aktuella flygbolag att du reser med vapen. Se till att få svar via mail eller post så du kan ha dokument till hands att visa upp när det trasslar, det finns sällan tid att reda ut saker med vapen som konstrar när du väl är vid incheckningen om man inte har papper och namn på personer som lämnat informationen.
Stadiga koffertar är som många har påpekat mycket viktigt! Lastningspersonalen på flygplatser kan utsätta bagage för prövningar, tro mej……
Är det möjligt skulle jag plocka av kikare från vapnet och packa separat, dock inte i handbagaget!
Jag har lastat mängder med studsare (med kikarsikte) som skickats i lastrum på flygplan förpackade i tygfodral
Det finns flygbolag som kräver låsbara koffertar mm men långt i från alla…… IATA som är den internationella myndigheten för flygbolagen bestämmer vad som är tillåtet och inte men det är fritt fram för flygbolagen att välja ”skarpare” regelverk för tex vapen ombord. Det kan ställa till det om man flyger med olika bolag under resans gång! Olika länder kan även ha egna ”uppfattningar” om vad som är tillåtet och inte…. Jag flög tex till Sydafrika med jaktbössan isärtagen och nerstuvad diagonalt i min vanliga resväska, funkar rätt bra i en hård plastväska där man buntar bössan med kläder mm så den blir bra skyddad och man skyltar mindre med att det är frågan om vapen som skickas. Tullen/polisen i Sydafrika blev dock upprörda när jag plockade ut bössan ur resväskan vid införseln och gormade enträget om att det minsann var otillåtet att ha bössan i resväskan, det skulle vara ett separat kolli med enbart bössan i. Slutade med att jag köpte en plastkoffert på plats och skickade hem bössan i 
Var ute i god tid innan resan med att informera aktuella flygbolag att du reser med vapen. Se till att få svar via mail eller post så du kan ha dokument till hands att visa upp när det trasslar, det finns sällan tid att reda ut saker med vapen som konstrar när du väl är vid incheckningen om man inte har papper och namn på personer som lämnat informationen.
Stadiga koffertar är som många har påpekat mycket viktigt! Lastningspersonalen på flygplatser kan utsätta bagage för prövningar, tro mej……
Är det möjligt skulle jag plocka av kikare från vapnet och packa separat, dock inte i handbagaget!
Jag har lastat mängder med studsare (med kikarsikte) som skickats i lastrum på flygplan förpackade i tygfodral
Stefan K
Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
-
Haugis
Ja flyg med vapen verkar ju kunna sluta lite hursomhelst. Allra helst om man ha destination Afrika.
Vi kom hem från vår resa till Ungern i måndags, vi flög med Norwegian via Oslo till Budapest i stort flöt allt okej. Men på hemvägen hade dom missat att vi skulle ha transfer och bagaget lastades av på gardemoen. Alla taggar var rätt så den mänskliga faktorn var nog boven detta fallet.
Detta medförde en hel del spring mellan Aviator och tullen på arlanda dessutom va tulltjänstemannen en riktig drygk*k som älskade att hävda sig...
Det hela slutade med en extra natt hos min vän i Stockholm och en extra resa för att hämta ut vårt bagage på arlanda dagen efter.
I Ungern va all personal superbra, och vilket jaktland sedan men det är en helt annan story...
Kofferten som denna tråden från början handlade om gjorde jobbet på ett föredömligt sätt även om den är stor att släpa på.
Vi kom hem från vår resa till Ungern i måndags, vi flög med Norwegian via Oslo till Budapest i stort flöt allt okej. Men på hemvägen hade dom missat att vi skulle ha transfer och bagaget lastades av på gardemoen. Alla taggar var rätt så den mänskliga faktorn var nog boven detta fallet.
Detta medförde en hel del spring mellan Aviator och tullen på arlanda dessutom va tulltjänstemannen en riktig drygk*k som älskade att hävda sig...
Det hela slutade med en extra natt hos min vän i Stockholm och en extra resa för att hämta ut vårt bagage på arlanda dagen efter.
I Ungern va all personal superbra, och vilket jaktland sedan men det är en helt annan story...
Kofferten som denna tråden från början handlade om gjorde jobbet på ett föredömligt sätt även om den är stor att släpa på.
- J f n Fjollträsk
Vi kom tillbaka från Skottland vid midnatt mellan lördag och söndag, första jaktresan utomlands. Skriver nog några förhoppningsvis separata inlägg kring upplevelsen av att resa med vapen och några "tänk på", samt kanske en skildring från den fantastiska jaktupplevelsen.
Jag lånade ett Pelican från svågern, då blir det no-issue vad gäller hållbarhet på kofferten.
Vi flög ut med Norwegian via Olso till Edinburgh, fr att därefter bila med hyrbil till Loch Ness-området. Från början var vi bokade med KLM via Schiphol till Inverness, men sen började KLM ställa in flygningar. Heathrow fungerar inte som mellanlandning så länge Skottland är en del av Storbritannien, de tar inte vapen på inrikesflyget, vad jag förstår. Vanan att hantera vapen lär dock vara betydligt högre på flygplatsen i Inverness än i Edinburgh...
Norwegian - helt enkelt bra flygbolag vad gäller att flyga med vapen.
Jag lånade ett Pelican från svågern, då blir det no-issue vad gäller hållbarhet på kofferten.
Vi flög ut med Norwegian via Olso till Edinburgh, fr att därefter bila med hyrbil till Loch Ness-området. Från början var vi bokade med KLM via Schiphol till Inverness, men sen började KLM ställa in flygningar. Heathrow fungerar inte som mellanlandning så länge Skottland är en del av Storbritannien, de tar inte vapen på inrikesflyget, vad jag förstår. Vanan att hantera vapen lär dock vara betydligt högre på flygplatsen i Inverness än i Edinburgh...
Norwegian - helt enkelt bra flygbolag vad gäller att flyga med vapen.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Auberon Waugh, 1994
-
Sewen
Verkar finnas en del erfarenhet i denna tråden när det kommer till flyga med vapen.
Är det nån som vet hur man gör med en halvis? Finns ju inget slutstycke att ta ur och stoppa i separat väska. Räcker det med att göra som man gör när vapnet fraktas i bil: ha ett lås av klass 3 genom magasinsbrunnen om möjligt eller funkar det med ett sånt där litet lås som bara spärrar avtryckaren?
Är det nån som vet hur man gör med en halvis? Finns ju inget slutstycke att ta ur och stoppa i separat väska. Räcker det med att göra som man gör när vapnet fraktas i bil: ha ett lås av klass 3 genom magasinsbrunnen om möjligt eller funkar det med ett sånt där litet lås som bara spärrar avtryckaren?
-
Mac12
Halloj alla! Någon som sitter på uppdaterad info om bra koffertar? XXL har t.ex. en sån prismässigt verkar ok, är den kvalitetsmässigt ok också? https://www.xxl.se/mackenzie-tactical-c ... 58_1_Style
Om det spelar roll så flyger jag ARN-Zürich. Hemvägen med mellanlandning CPH.
//Marcus
- kattafan
- Kontakt:
Den ser ju onekligen ok ut. Bra pris om den håller.Mac12 skrev: 23 okt 2025, 17:02 Halloj alla! Någon som sitter på uppdaterad info om bra koffertar? XXL har t.ex. en sån prismässigt verkar ok, är den kvalitetsmässigt ok också? https://www.xxl.se/mackenzie-tactical-c ... 58_1_Style
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
-
Mac12
Ja, det var min känsla också. Får åka och klämma på den.
//Marcus
-
chrlun
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ka-027634/
Den här använder jag när jag flyger till Kanada.
mvh
chrlun
Den här använder jag när jag flyger till Kanada.
mvh
chrlun
- kattafan
- Kontakt:
Återrapportera gärna. Måtten dom anger på hemsidan är lite konstiga, dom har blandat mm och cm.
En sak jag undrar är om en bössa med chassi och kikarsikte passar på höjden.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?