Denna ständiga fråga gällande Vakumpack

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Skriv svar
Frankiee

Denna ständiga fråga gällande Vakumpack

Inlägg av Frankiee »

Gillar inte Genzo v5 tycker den är dum att lägga in påse, får trycka ner handtaget under start och att den krånglar (enligt vänner)

Tittar efter en vakum pack som klarar volymer, kan hända jag styckar en 6-7 hjortar samtidigt. Så maskinen bör klara kontinuerligt bruk. Gärna vara snabb (time is money :D )

Finnvacum Pro
Finnvacum Platinum
Nima Pro 40
Orved Fast Vac

Öppen för andra förslag!

Helst från någon som haft turen att testa lite olika och vet skillnaden :D
Användarens profilbild
Tomps

Re: Denna ständiga fråga gällande Vakumpack

Inlägg av Tomps »

Styckar du 6-7 hjortar samtidigt så bör du nog kika på rejälare professionella vakuumförpackare, annars lär du bli besviken. Utan att ha testat någon av de du listar så verkar den italienska Orved vara den lämpligare av dem för mängdpackning. Men jag har ingen aning om hur snabb den är. Det är ju många timmars jobb att packa en handfull styckade hjortar om du inte har hjälp eller väldigt gott om tid :)

Själv använder jag en LAVA 200 och den fungerar bra för mina behov. Men då pratar vi max två klövvilt per tillfälle.

Kanske är en kammarvacuum bättre för ditt behov?
Användarens profilbild
Bahm

Inlägg av Bahm »

Jag får annonser från en auktionssida .
Den här kom in i dag .
Kan det vara nåt för dig ?

https://psauction.se/item/view/1354895/ ... ac-pro-eco
Se en möjlighet i varje svårighet istället för en svårighet i varje möjlighet.
malx

Inlägg av malx »

Tomps skrev: 02 jun 2025, 23:45 Styckar du 6-7 hjortar samtidigt så bör du nog kika på rejälare professionella vakuumförpackare, annars lär du bli besviken. Utan att ha testat någon av de du listar så verkar den italienska Orved vara den lämpligare av dem för mängdpackning. Men jag har ingen aning om hur snabb den är. Det är ju många timmars jobb att packa en handfull styckade hjortar om du inte har hjälp eller väldigt gott om tid :)

Själv använder jag en LAVA 200 och den fungerar bra för mina behov. Men då pratar vi max två klövvilt per tillfälle.

Hade en LAVA 200 och var inte alls nöjd över den (utifrån priset). Upplevde den krånglig och den saknade funktioner som att pulsa när man har blött. Sen gick den sönder en vecka efter garantitiden gick ut och jag är ju inte industrianvändare direkt även om jag vaccar det mesta jag personligen jagar, fiskar och plockar.

(Nu var det några år sedan så kommer inte riktigt ihåg vad det var jag irriterade mig på den men minns att det var flera saker)
Frankiee

Inlägg av Frankiee »

Bahm skrev: 03 jun 2025, 18:18 Jag får annonser från en auktionssida .
Den här kom in i dag .
Kan det vara nåt för dig ?

https://psauction.se/item/view/1354895/ ... ac-pro-eco
Tack men nja, maskinen är från 2009 och är inte riktigt kanske vad jag är ute efter även om priset var ok =)
Frankiee

Inlägg av Frankiee »

Tomps skrev: 02 jun 2025, 23:45 Styckar du 6-7 hjortar samtidigt så bör du nog kika på rejälare professionella vakuumförpackare, annars lär du bli besviken. Utan att ha testat någon av de du listar så verkar den italienska Orved vara den lämpligare av dem för mängdpackning. Men jag har ingen aning om hur snabb den är. Det är ju många timmars jobb att packa en handfull styckade hjortar om du inte har hjälp eller väldigt gott om tid :)

Kanske gör det 2-3 gånger om året annars rör det sig om 1-3 djur samtidigt =) 20-30 vilt om året
Användarens profilbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Frankiee skrev: 03 jun 2025, 20:23

Kanske gör det 2-3 gånger om året annars rör det sig om 1-3 djur samtidigt =) 20-30 vilt om året
Ok, bara enstaka tillfällen alltså, men att fixa 2-3 klövvilt på en gång är ändå rätt mycket att begära för en konsumentmaskin. Du bör satsa på något rejält och jag tror det är få personer som har erfarenhet av många olika maskiner.

Eftersom Malx har en avvikande erfarenhet av LAVA jämfört med mig så är det kanske inte något att satsa på. Jag upplever den dock inte som krånglig, däremot har jag insett att det vore en fördel att ha en maskin med inbyggd hållare för rulle om man vill snabba upp packningen. Jag har bara kört med rulle av ekonomiska skäl och då måste man ju börja med att svetsa ena änden, sedan skära/klippa önskad längd innan man stoppar in köttbiten och vaccar/svetsar andra änden. Ska man få lite fart på processen krävs stark pump och hög effekt på svetsen samt gärna dubbel svets.
Användarens profilbild
kingfisher

Inlägg av kingfisher »

Är överlag nöjd med min Lava 200, tycker den fungerar bra.
Använder nästan aldrig rullar, utan kör färdiga påsar.
Finns ju ett tillbehör;som gör att man kan ställa vid vilket tryck man vill den inte skall suga längre. Bra när man kör blöta grejer.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Turboknuff

Inlägg av Turboknuff »

Är riktigt nöjd med Finnvaacum Pro. Den har aldrig stannat pga värme och så har vi styckat en del nötkreatur så den har fått gått länge.

Rekommenderas!
Jämthund x 2!
Digrås Bjelka / Midsommarbäckens Diana
Användarens profilbild
Grottulf

Inlägg av Grottulf »

Jag kan också rekommendera Finnvacuum Pro.
Jag har kört en nästan en hel arbetsdag utan några som helst problem.
(Runt 400kg skulle jag tippa)

Hade tidigare någon enklare konsumentmaskin från Jula (Menuett?). Det var milsvid skillnad.
Den var väldigt långsam och kunde inte köras kontinuerligt.

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk

Användarens profilbild
Houju

Inlägg av Houju »

Vet inte om det blev något inköp för TS men kan tipsa om att Swedol säljer ut Nima Pro 40 för 1980+moms på kvarvarande lagermaskiner....
Skriv svar