Fältskytte 9mm gevär

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Användarens profilbild
Islänningen

Fältskytte 9mm gevär

Inlägg av Islänningen »

Tikka T3 8X57IS, Nikon Monarch 7, 2-10X50
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Stewe's world on ice

Re: Fältskytte 9mm gevär

Inlägg av Stewe's world on ice »

Bra.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Håkan
Kontakt:

Inlägg av Håkan »

Där gör ni ett misstag.
Fimpa minimum piplängdsregeln då det finns en hel del 9mm vapen på målskjutningslicens med kortare pipa.
Och det finns väl ingen anledning att tacka nej till deltagare?

Man vinner ju inget på att skjuta med kortare pipa men man kan skjuta med vapnet man har.

Hylsfångarkravet ställer till det jävligt med , det lär komma att avhålla en hel del från deltagande

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Karre

Inlägg av Karre »

Ja skulle inte kunna vara med och tävla pga piplängd.
Stilla ditt begär, konsumera mindre, var tacksam och bli lyckligare.

Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

Jättebra initiativ! Låter riktigt skoj. Vad är anledningen till kravet på hylsfångare?
Håkan
Kontakt:

Inlägg av Håkan »

https://bt-parts.com/accessories/brass-catcher/

Här är lite eftermarknadshylsfångare för den som gillar idén, nu är det bara att fästa en sidopicatinny skena att fästa den i

Fält

Inlägg av Fält »

Fält

Inlägg av Fält »

Jag är också tveksam till piplängdsregeln. Särskilt med tanke på grannklubbarnas verksamhet med kortare 9mm karbiner.

Om det är för att inte få förfrågningar om man kan få föreningintyg för halvautomatiska målskyttevapen så förstår jag, men det måste gå att göra tydligt på annat sätt.

Är tanken att Ruger PCC är lagom skramlig för att ge lite högre svårighetsgrad än bättre byggda vapen?
Håkan
Kontakt:

Inlägg av Håkan »

Fält skrev:Jag är också tveksam till piplängdsregeln. Särskilt med tanke på grannklubbarnas verksamhet med kortare 9mm karbiner.

Om det är för att inte få förfrågningar om man kan få föreningintyg för halvautomatiska målskyttevapen så förstår jag, men det måste gå att göra tydligt på annat sätt.

Är tanken att Ruger PCC är lagom skramlig för att ge lite högre svårighetsgrad än bättre byggda vapen?
Man kan göra som IPSC
De skriver inte ut intyg på kortare än 16” pipa men du får tävla med vad som helst

Fält

Inlägg av Fält »

Jag tror att tanken är att inte skriva intyg alls.

Att hålla tävlingar för vapen som man inte skriver föreningsintyg för är inte helt rumsrent då man lutar sig på andra organisationers arbete. Jag tror att IPSC förbundet inte tycker om att tex 3gun till stor del lutar sig på att använda vapen som anskaffats via IPSC föreningar. Men så var det med IPSC förbundet också, de förlitade sig en tid på att någon hade vapen för nationellt skytte.

Skyttesportförbundet klubbar fick nyligen börja skriva intyg för gevär med kikare efter att ha tillåtit tävling med gevär anskaffade för jakt ett fåtal år. Jag skulle gissa att frågan kom upp om att de tävlar med gevären, då borde de göra det möjligt att anskaffa dem för målskytte om de inte användes för jakt.

Personligen så tycker jag att det skulle vara bra att om det sköts PRS, fält och liknande med halvautomatiska karbiner och om det gick att få licens på dem via förbundet. Men det är långt från säkert att det är vad andra vill.
Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Vi har inte tänkt att skriva några intyg. De som har köpt vapen med kortare pipa, bör ha köpt dessa på målskytte via andra klubbar/föreningar.
Dessa klubbar/föreningar bör då också ha tävlingsverksamhet för dessa bössor.

Det som ligger bakom detta är att nå ut till de som har köpt Ruger PCC eller liknande bössa på jaktlicens och sedan har den ståendes i garderoben som dammsamlare. Vi vill få dessa personer in i tävlingsverksamheten, inte konkurrera med andra om personer som redan tävlar på ett eller annat sätt.

Man måste börja någonstans. Såvitt jag vet, finns ingen fälttävling för dessa bössor idag. Nu har vi börjat. Kanske andra klubbar tar efter och efter det, så kanske vi får det som en riktig gren inom skyttesportsförbundet.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Jag är också tveksam till piplängdsregeln. Särskilt med tanke på grannklubbarnas verksamhet med kortare 9mm karbiner.
Vi har inte tänkt att konkurrera med grannklubbarna.
Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Om det är för att inte få förfrågningar om man kan få föreningintyg för halvautomatiska målskyttevapen så förstår jag, men det måste gå att göra tydligt på annat sätt.
Om den diskussionen uppstår, så får vi förtydliga det.
Finns ett talesätt:
"Skriv idiotsäkra instruktioner, och endast idioter kommer att följa dom"
Vi får skriva om, förenkla, förtydliga och förbjuda allt efter som situationen dyker upp.
Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Är tanken att Ruger PCC är lagom skramlig för att ge lite högre svårighetsgrad än bättre byggda vapen?
Enligt texten, (om du har kollat länken) så är det fritt fabrikat, dvs. inte begränsat till Ruger.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Lillsven skrev: 16 okt 2024, 21:27 Jättebra initiativ! Låter riktigt skoj. Vad är anledningen till kravet på hylsfångare?
Har du någonsin fått en varm 9mm hylsa under tröjkragen?
Vi ligger/står nära varandra på banan när vi skjuter, och vill undvika att spraya hylsor över skytten bredvid.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Håkan
Kontakt:

Inlägg av Håkan »

Islänningen skrev:
Lillsven skrev: 16 okt 2024, 21:27 Jättebra initiativ! Låter riktigt skoj. Vad är anledningen till kravet på hylsfångare?
Vi ligger/står nära varandra på banan när vi skjuter, och vill undvika att spraya hylsor över skytten bredvid.
Jodå, skjutit hundratals pistolfältskjutningar om inte tusentals.
Fem man i bredd, en meter mellan.
Massor med hylsor har det blivit.

Jag står fast vid det’
45cm, järnsikten och hylsfångare är ett misstag.

Helt klart får de som har kortare pipor gå nån annanstans.
Men det drabbar ju kpistskyttet för det är ju inte direkt så att det har tillräckligt med deltagare

Användarens profilbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Håkan skrev: 16 okt 2024, 23:11
Islänningen skrev:
Jodå, skjutit hundratals pistolfältskjutningar om inte tusentals.
Fem man i bredd, en meter mellan.
Massor med hylsor har det blivit.

Jag står fast vid det’
45cm, järnsikten och hylsfångare är ett misstag.

Helt klart får de som har kortare pipor gå nån annanstans.
Men det drabbar ju kpistskyttet för det är ju inte direkt så att det har tillräckligt med deltagare

Som jag skrev ovan, Vi får skriva om, förenkla, förtydliga och förbjuda allt efter som situationen dyker upp.

Anledningen till järnsikten är att vi har testat med rödpunkt.
För nybörjare inom kpistskyttet, så börjar man i klass 1, och skjuter liggandes. Det krävs en viss miniminivå innan man tar klivet upp till klass 2 och börjar skjuta knä. Men det känner du säkert redan till.
Om man då som nybörjare med PCC skjuter 45-50 serier, gång på gång med rödpunkten, så finns inte utmaningen längre. Då är man på samma poängnivå som krävs för klass elit.

Jag kan bara ta mig själv som exempel. Jag skjuter i klass 2 med kpisten. Jag har inte lyckats ta klivet upp till klass 3.
När jag sköt min PCC, en bössa med vanlig "jaktmässig" kolv, och utan vapenrem, så sköt jag 48 poäng i knä. (letade faktiskt upp lappen iag)
Det är 8-10 poäng mer än mitt bästa resultat i knä med kpisten.

Förstår du vart det lutar åt om vi kommer att använda rödpunkt? En tävling med 10 deltagare, och du har minst 4 st. med fullt hus.
Då måste man börja räkna innerträffar etc. för att få en resultatlista med en 1a, 2a och 3a..
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Användarens profilbild
Rödöga

Inlägg av Rödöga »

Håkan skrev: 16 okt 2024, 20:38 Där gör ni ett misstag.
Fimpa minimum piplängdsregeln då det finns en hel del 9mm vapen på målskjutningslicens med kortare pipa.
Och det finns väl ingen anledning att tacka nej till deltagare?

Man vinner ju inget på att skjuta med kortare pipa men man kan skjuta med vapnet man har.

Hylsfångarkravet ställer till det jävligt med , det lär komma att avhålla en hel del från deltagande

Håller med om piplängden.
Jakt sökes i eller i närheten av Halland
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

Islänningen skrev: 16 okt 2024, 23:03
Jag har fått massor, aldrig upplevt det som ett problem. Men då vet jag anledningen, tack för svar.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Kanske kan man om man har kort pipa möjligheten att delta utom tävlan.
Då ser man ju också att behov.
Inom bänkskyttet har vi genom åren haft mycket åsikter om olika klasser och regler.
Och likt i den sporten är det enda jag vet säkert är att utanför mästerskapsdkytte så väljer arrangören reglerna så länge som dom inte tullar på säkerheten.
Enligt mig helt rimligt med tanke på att jobbet som görs i mångt och mycket är ganska otacksammt .
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarens profilbild
Karre

Inlägg av Karre »

Personligen har jag flyttat från min förening som skrev ut intyg på kort pipa. Men ni får så klart testa er fram.
Här har de just börjat med ar15 klass på andra mål efter k-pist fälten så jag är nöjd. Men hade kunnat gå två varv om de lät mig skjuta k-pistmåken med min pcc.
Stilla ditt begär, konsumera mindre, var tacksam och bli lyckligare.

Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
pezon

Inlägg av pezon »

Bra början, man får nog prova sig fram lite innan man hittar exakt vilka klasser, Riktmedel, piplängder mm som man ska ha.
Hoppas att det på sikt utvecklas flera nya spännande skytteformer med 9mm "gevär" de är ju så kul att skjuta med.
Skriv svar