Vilket kikarsikte till .22(25-100m) och 6.5 (Rådjur & toppfågel)

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarens profilbild
Mikeyy

Re: Vilket kikarsikte till .22(25-100m) och 6.5 (Rådjur & toppfågel)

Inlägg av Mikeyy »

Canta skrev: 02 jul 2024, 07:30 Mina fem ören ....
TS har tänkt "lekskytte" med sin 22:a dvs främst skott under 100 m o på ölburkar o sånt o då behövs ingen parallaxjustering för förstoringen hamnar kring 6-7X som lämpligast. Låg o mellanförstoring kräver ingen parallaxjustering för skärpan räcker väl till.

Finns särskilda sikten för sånt här. Ett är (nya) Bushnell Rimfire. Kommer i 25 mellantub o med 'nollning' på 50 m. Har BDC riktmedel som kompenserar ballistiskt (kulbanan) inom intervallet 50 till 150 m el nåt. Man håller sig till 40 gr standardammo. Såna här sikten kostar bara ett par tusingar o funkar jättebra för ändamålet.

Om TS vill panga på 'långhåll' för kalibern dvs över, säg 120 m, då krävs högre förstoring o därmed spökar parallaxfaktorn (fokusjustering). Då kommer man upp i pris ett snäpp men finns ändå fina såna för 5-7 tusen. Rekommenderar Hawke Sidewinder serien.

Om TS vill göra både och då lämpligt att få till en picatinnyskena på bössan. Med detta kan man alternera sikten beroende på skjutform. Finns bra QRW fästen numera till ändamålet dvs att byta sikten snabbt o med skottfasthet.

Sen ska man komma ihåg att anslagsenergi gäller även för klass 4/22 lr rent jaktligt. Man kan träffa en kråka med lite fix på 180 m men man får nästan aldrig heldöd på fågeln men en vingad kråka som man måste slå ihjäl med en käpp ...

Tjenixen! Tackar för din tid!

Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, distanser, intressen, mm kan ändras. Så tänkte att det kan vara bra med ett kvalité sikte som är bra för allt. Hur ser du på https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte för just det?

Angående "Skena", hur viktigt är detta? Skall jag uppgradera det direkt tycker du? vad är fördelar? Nackdelen att inte ha?
Jag kommer nog inte att byta sikten på bössan efter att jag införskaffat dessa nya, iallfall inte inom snar framtid kan jag säga, eftersom jag är som sagt helt nybörjare, isåfall blir det längre fram.

Tusen tack!
Allt det roliga här i livet, är dyrt.
Användarens profilbild
Canta

Inlägg av Canta »

Om man talar om 22:an är optisk kvalitet inte prio för skjutning dagtid o alla tillverkare petar in hyfsad glasoptik numera. Skulle säga att riktmedelet i siktet är än viktigare. Med 22 lr kommer ju en riktig krokig banankurva dvs inskjuten på t.ex. 50 m då hopplöst fel på 100 m. Flera rimfirekikare har idag Dead Hold BDC dvs kulbanan inlagd i riktmedlet. Går att läsa på. Bra grej.

Annars är Leupold som märke nog aldrig fel men skulle tro att det kan bli svårt att pricka kråkan på 120 m o vanligt korsriktmedel (duplex). Då bättre med klick-torn. 22 lr är en udda kaliber med knepig kulbana men jaktligt blir det nog mest 50-70 m o då går det oftast bra. Skjuter sällan s.k. skräpfågel på längre håll än 70 m med mina 22lr.

Om man inte vill ha två olika sikten till sin 22:a då är skena inte nödvändigt.
På 6,5'n däremot skulle man ha igen det med skena. Kan bli så att man vill ha både drevjaktsikte o långhållare o sen det där med digitalt/termiskt om det finns nöff i skogen. Egentligen borde alla klass 1 vapen ha skena.
Användarens profilbild
Mikeyy

Inlägg av Mikeyy »

Canta skrev: 02 jul 2024, 11:33 Om man talar om 22:an är optisk kvalitet inte prio för skjutning dagtid o alla tillverkare petar in hyfsad glasoptik numera. Skulle säga att riktmedelet i siktet är än viktigare. Med 22 lr kommer ju en riktig krokig banankurva dvs inskjuten på t.ex. 50 m då hopplöst fel på 100 m. Flera rimfirekikare har idag Dead Hold BDC dvs kulbanan inlagd i riktmedlet. Går att läsa på. Bra grej.

Annars är Leupold som märke nog aldrig fel men skulle tro att det kan bli svårt att pricka kråkan på 120 m o vanligt korsriktmedel (duplex). Då bättre med klick-torn. 22 lr är en udda kaliber med knepig kulbana men jaktligt blir det nog mest 50-70 m o då går det oftast bra. Skjuter sällan s.k. skräpfågel på längre håll än 70 m med mina 22lr.

På 6,5'n däremot skulle man ha igen det med skena. Kan bli så att man vill ha både drevjaktsikte o långhållare o sen det där med digitalt/termiskt om det finns nöff i skogen. Egentligen borde alla klass 1 vapen ha skena.
https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte

https://www.handladigitalt.se/produkt/b ... kikarsikte
Siktespunkter till 115m

Sen har vi Bushnell som du nämnde, betydlig prisskillnad, någon med erfarenhet som kan säga att det är stor skillnad i prestanda mellan dessa 2 leupold vs busnellen? :)
ändå hälften av priset. :)

Tack!
Användarens profilbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

Mikeyy skrev: 02 jul 2024, 19:50
Canta skrev: 02 jul 2024, 11:33 Om man talar om 22:an är optisk kvalitet inte prio för skjutning dagtid o alla tillverkare petar in hyfsad glasoptik numera. Skulle säga att riktmedelet i siktet är än viktigare. Med 22 lr kommer ju en riktig krokig banankurva dvs inskjuten på t.ex. 50 m då hopplöst fel på 100 m. Flera rimfirekikare har idag Dead Hold BDC dvs kulbanan inlagd i riktmedlet. Går att läsa på. Bra grej.

https://www.handladigitalt.se/produkt/b ... kikarsikte
Siktespunkter till 115m

Sen har vi Bushnell som du nämnde, betydlig prisskillnad, någon med erfarenhet som kan säga att det är stor skillnad i prestanda mellan dessa 2 leupold vs busnellen? :)
ändå hälften av priset. :)

Tack!
Bushnellen funkar på en 22lr men man får vad man betalar för, men helt ok ändå garanterat
Användarens profilbild
Matti

Inlägg av Matti »

Till sexåenhalven, om du vill ha ett sikte som funkar för jakt på rådjur, toppjakt, och även till rekreationsskytte på lite mer utsträckta avstånd...kan jag varmt rekommendera detta. Förvånansvärt bra optik för pengen, och reglage mm är helt 'rätt' för ett lite mer seriöst långhållssikte. Samtidigt som du har förstoring ända ner till 3x för lite mer trånga pass på jakten. Jag har det på min 6mm BR för just de ändamål du nämner. Vortex garanti är ju också väldigt bra. Livstid 'no questions asked' 8)

https://skytte.astrosweden.se/strike-ea ... A938165001
Det värsta med att bli äldre är att ens jämnåriga är så satans gamla
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Jag har ett meosport som du länkat till, vill påstå att det siktet till det priset är svårslaget.
Mikeyy skrev: 01 jul 2024, 14:59 Tackar för info igen!

Då siktar jag på något mer zoom, eftersom man ändå ska handla något, så känns det dumt att köpa ett och sedan bli missnöjd att man inte har zoomen som man vill ha. :D

Vad tror ni om någon av dessa till .22?
https://www.frisport.se/meopta-optika5- ... lyst-1-tub
https://pnjakt.se/meosport-r-3-15x50-rd ... A946578001
https://skytte.astrosweden.se/helix-4-1 ... A920662002

x40/x44/x50? Vad föredras?

https://ribes.se/produkt/tikka-t1x-pake ... ikarsikte/
Detta var .22an jag köpte, hur är det med fästen & "ringar", något speciellt man bör tänka på där också? :D

Tusen tack!
Användarens profilbild
Mikeyy

Inlägg av Mikeyy »

Matti skrev: 02 jul 2024, 22:59 Till sexåenhalven, om du vill ha ett sikte som funkar för jakt på rådjur, toppjakt, och även till rekreationsskytte på lite mer utsträckta avstånd...kan jag varmt rekommendera detta. Förvånansvärt bra optik för pengen, och reglage mm är helt 'rätt' för ett lite mer seriöst långhållssikte. Samtidigt som du har förstoring ända ner till 3x för lite mer trånga pass på jakten. Jag har det på min 6mm BR för just de ändamål du nämner. Vortex garanti är ju också väldigt bra. Livstid 'no questions asked' 8)

https://skytte.astrosweden.se/strike-ea ... A938165001
Tack för tipset, ska definitivt ha denna i åtanke, bra prisklass.

Beställde nu https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte till .22

Nu återstår det sikte till 6,5an. Kikat runt lite på tuben och sägs att man absolut inte ska köpa mer förstoring bara för att priset är desamma som mindre zoom, eller billigare, då kvalitén/skärpan inte kan stötta zoomen och blir kattskit. Tydligen.

Kanske värt att lägga bra pengar på ett x12? nånstanns mellan 5-10 papp bör vara nog?
Användarens profilbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

https://www.jakt.se/meopta-meosport-3-15

Skulle sägs att de här är perfekt till en 6,5 med dina krav.
malx

Inlägg av malx »

Mikeyy skrev: 03 jul 2024, 09:46 Tack för tipset, ska definitivt ha denna i åtanke, bra prisklass.

Beställde nu https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte till .22
Du får ursäkta men varför? Detta var nog det sämsta utfallet du kunde ha gjort utifrån denna tråd.
Du har redan ett 3-9 utan parallaxjustering, detta har säkerligen bättre optik (och visst, lite bättre riktmedel) men tillför i princip annat. Börja och skjut med det du har först! Detta är bara en total onödig utgift innan du skjutit ett tag och vet bättre vad just du vill ha. Du får dessutom träning på att montera och skjuta in kikarsikte. Avbeställ snarast är mitt råd, finns så mycket bättre att skaffa den dag du känner för det.

Lägg pengarna på ett ordentligt bra högförstorande sikte till toppjakten istället. 12x går definitivt att jaga med men högre förstoring är en stor fördel när man ska identifiera grenar och andra föremål samt bedömma orrtuppar från orrhönor i dåligt ljus.
Användarens profilbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

Siktet han köpt är för 22 och är Parallaxfritt på 55m så de duger nog bra.
Väldigt sällan de är ett problem ens med "vanliga" sikten, folk gör så stor grej av de tycker jag.

Självklart spelar de roll om man ska tävla på tex olika avstånd dessutom, men för träning och lek spelar de ingen roll överhuvudtaget.
malx

Inlägg av malx »

Ryggskott1 skrev: 03 jul 2024, 18:08 Siktet han köpt är för 22 och är Parallaxfritt på 55m så de duger nog bra.
Väldigt sällan de är ett problem ens med "vanliga" sikten, folk gör så stor grej av de tycker jag.

Självklart spelar de roll om man ska tävla på tex olika avstånd dessutom, men för träning och lek spelar de ingen roll överhuvudtaget.
Ja, men han HAR redan ett sådant sikte! Ett som följde med bössan. Detta är säkert bättre men inte tillräckligt mycket bättre för att vara värt ett köp i detta läge.
Användarens profilbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

malx skrev: 03 jul 2024, 18:28
Ryggskott1 skrev: 03 jul 2024, 18:08 Siktet han köpt är för 22 och är Parallaxfritt på 55m så de duger nog bra.

Ja, men han HAR redan ett sådant sikte! Ett som följde med bössan. Detta är säkert bättre men inte tillräckligt mycket bättre för att vara värt ett köp i detta läge.
Ja han har ett skit sikte som troligen är mycket sämre, men som säkert ändå duger till att leka med på banan.
Ett leupold kan han behålla sen och sätta på en klass 1 om han så vill, de håller hela hans liv.

De blir väldigt fel att säga att han har ett sånt sikte redan, då behöver ju ingen nått bättre än ett 300kr wish sikte, för de är ju tydligen lika bra.

Tror nog han kommer bli nöjd och han har nog förstått fördelar och nackdelar med tanke på att de diskuterats ganska mkt I tråden.

Däremot skulle nog jag också valt ett annat jag också om jag skulle köpa ett sikte i den prisklassen till min 22a.
Användarens profilbild
Mikeyy

Inlägg av Mikeyy »

Du får ursäkta men varför? Detta var nog det sämsta utfallet du kunde ha gjort utifrån denna tråd.
Du har redan ett 3-9 utan parallaxjustering, detta har säkerligen bättre optik (och visst, lite bättre riktmedel) men tillför i princip annat. Börja och skjut med det du har först! Detta är bara en total onödig utgift innan du skjutit ett tag och vet bättre vad just du vill ha. Du får dessutom träning på att montera och skjuta in kikarsikte. Avbeställ snarast är mitt råd, finns så mycket bättre att skaffa den dag du känner för det.

Lägg pengarna på ett ordentligt bra högförstorande sikte till toppjakten istället. 12x går definitivt att jaga med men högre förstoring är en stor fördel när man ska identifiera grenar och andra föremål samt bedömma orrtuppar från orrhönor i dåligt ljus.
Gick inte enbart utifrån denna tråd, men fick mycket goda råd här faktiskt, vilket jag uppskattar enormt! :)

För att svara på din fråga så säger jag exakt som Ryggskott. Det är skillnad på 3-9 och 3-9.
Vad menar du med mycket bättre? Absolut finns det mycket bättre sikten, mer cash mer prestanda.

Det är trevligt med mer zoom absolut, håller helt med, men det kostar något förbannat också om du inte vill köpa skräp. :cry:

Däremot skulle nog jag också valt ett annat jag också om jag skulle köpa ett sikte i den prisklassen till min 22a.
Vilket hade du köpt istället, väldigt nyfiken! Inte omöjligt att avbryta/returnera om det är något som är knas! :)
malx

Inlägg av malx »

Mikeyy skrev: 03 jul 2024, 20:58 Gick inte enbart utifrån denna tråd, men fick mycket goda råd här faktiskt, vilket jag uppskattar enormt! :)

För att svara på din fråga så säger jag exakt som Ryggskott. Det är skillnad på 3-9 och 3-9.
Vad menar du med mycket bättre? Absolut finns det mycket bättre sikten, mer cash mer prestanda.

Det är trevligt med mer zoom absolut, håller helt med, men det kostar något förbannat också om du inte vill köpa skräp. :cry:
Ja, det är ju dina pengar... Du lägger bara många slantar på en kanske marginell uppgradering som är långt ifrån optimal innan du ens testat vad du har. Pengar du troligtvis inte får igen när du vet vad du vill ha. Vilket för en nybörjare brukar vara antingen ingenting för man är inte så intresserad av att skjuta mer än nån enstaka gång då om sänder och då duger allt eller något betydligt mer kapabelt. I båda fallen så är en dyr budget/billig mellansegmentkikare utan rätt features inte riktigt rätt.

Med mycket bättre så menar jag det tråden redan har nämt. Ska du söka maximal precision så är parallaxjustering ett måste på en 22:a. Vill du se kulhålen i tavlan på längre håll än 50m (och ibland på 50m) så vill du ha mer än 9x förstoring. Och du vill definitivt ha det när man börjar leka med att skjuta på tändstickor o.s.v. också, betydligt roligare att se vad man skjuter på.
Användarens profilbild
Wellibite

Inlägg av Wellibite »

Håller med Malx här. Definitivt.

Justerbar PX är ett närapå ett måste på .22LR.
Jag hade inte gått efter Ryggskottens råd varken för sikten för tjugotvåan eller för kl ettan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarens profilbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

https://www.frisport.se/meopta-optika5- ... lyst-1-tub

De där tex kostar ungefär lika mkt men har lite mer förstoring och justerbar Parallax.
Användarens profilbild
Mikeyy

Inlägg av Mikeyy »

Ja, det är ju dina pengar... Du lägger bara många slantar på en kanske marginell uppgradering som är långt ifrån optimal innan du ens testat vad du har. Pengar du troligtvis inte får igen när du vet vad du vill ha. Vilket för en nybörjare brukar vara antingen ingenting för man är inte så intresserad av att skjuta mer än nån enstaka gång då om sänder och då duger allt eller något betydligt mer kapabelt. I båda fallen så är en dyr budget/billig mellansegmentkikare utan rätt features inte riktigt rätt.

Med mycket bättre så menar jag det tråden redan har nämt. Ska du söka maximal precision så är parallaxjustering ett måste på en 22:a. Vill du se kulhålen i tavlan på längre håll än 50m (och ibland på 50m) så vill du ha mer än 9x förstoring. Och du vill definitivt ha det när man börjar leka med att skjuta på tändstickor o.s.v. också, betydligt roligare att se vad man skjuter på.
Wellibite skrev: 03 jul 2024, 21:35 Håller med Malx här. Definitivt.

Justerbar PX är ett närapå ett måste på .22LR.
Jag hade inte gått efter Ryggskottens råd varken för sikten för tjugotvåan eller för kl ettan.

Tack för tipset, verkligen. Uppskattas! Tar in allt och försöker göra mig en slutsats med bristen av erfarenhet, forumet och youtube. Blir lite virrigt.

Som sagt, inte omöjligt för mig att avbryta en order, rätt enkelt. Anledningen till att jag beställde den var för att leupold verkar vara ett otroligt bra märke enligt tuben och det pratades här om parallax, tog egen slutsats att den säkert kan göra jobbet för hobby skytte och lite jakt.

Anledningen till uppgradering på 22lr direkt är för att jag är genuint intresserad av skytte i sig och det intresset har växt fort, därav tänkte jag att en uppgradering i samband med sikteköp till 6,5an vore inte fel. Kommer nog inte bli missnöjd och ångra mig direkt. :D

När ni pratar Justerbart PX, är det något man gör manuellt eller automatiskt i siktet? Det står ju på sikterna; parallaxfri 10m,50m,100m, etc.

Ni verkar inte riktigt gilla valet av optik, har ni något köp ni skulle vilja dela med er av som ni skulle ha gjort istället? (22lr) prisklass 4-6k?

Angående 6,5 så måste jag köpa ett optik, då jag inte har något, kan ju inte höftpanga! :lol: :lol:
Användarens profilbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Nu är jag aningen partisk eftersom jag har en Meopta Meosport 3-15x50, men mitt förslag är att du helt enkelt köper två såna. En till 22lr och en till 6,5, du har då sikten som klarar uppgiften galant och parallaxen kan ställas ända ner till 10 yards. Om du i framtiden vill testa något annat så är det inga svårigheter att sälja. För övrigt så ställer man parallaxen manuellt på en ratt, dom som är parallaxfria på ett visst avstånd har ingen justering.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarens profilbild
Wellibite

Vilket kikarsikte till .22(25-100m) och 6.5 (Rådjur & toppfågel)

Inlägg av Wellibite »

För ditt tilltänkta bruk för .22 LR skulle jag köpt tex

https://skytte.astrosweden.se/helix-4-1 ... /A92066201

Eller om du vill ha en lättlätt ex med 1” rör så

https://skytte.astrosweden.se/titanium- ... /A91804401

Eller samma varianten med 6-24x.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Håller med och plussar, otroligt bra sikte för båda dina ändamål.
Extremt prisvärt och bra sikte med allt man behöver och lite till.
PeterC skrev: 03 jul 2024, 21:57 Nu är jag aningen partisk eftersom jag har en Meopta Meosport 3-15x50, men mitt förslag är att du helt enkelt köper två såna. En till 22lr och en till 6,5, du har då sikten som klarar uppgiften galant och parallaxen kan ställas ända ner till 10 yards. Om du i framtiden vill testa något annat så är det inga svårigheter att sälja. För övrigt så ställer man parallaxen manuellt på en ratt, dom som är parallaxfria på ett visst avstånd har ingen justering.
Skriv svar