Canta skrev: 02 jul 2024, 07:30 Mina fem ören ....
TS har tänkt "lekskytte" med sin 22:a dvs främst skott under 100 m o på ölburkar o sånt o då behövs ingen parallaxjustering för förstoringen hamnar kring 6-7X som lämpligast. Låg o mellanförstoring kräver ingen parallaxjustering för skärpan räcker väl till.
Finns särskilda sikten för sånt här. Ett är (nya) Bushnell Rimfire. Kommer i 25 mellantub o med 'nollning' på 50 m. Har BDC riktmedel som kompenserar ballistiskt (kulbanan) inom intervallet 50 till 150 m el nåt. Man håller sig till 40 gr standardammo. Såna här sikten kostar bara ett par tusingar o funkar jättebra för ändamålet.
Om TS vill panga på 'långhåll' för kalibern dvs över, säg 120 m, då krävs högre förstoring o därmed spökar parallaxfaktorn (fokusjustering). Då kommer man upp i pris ett snäpp men finns ändå fina såna för 5-7 tusen. Rekommenderar Hawke Sidewinder serien.
Om TS vill göra både och då lämpligt att få till en picatinnyskena på bössan. Med detta kan man alternera sikten beroende på skjutform. Finns bra QRW fästen numera till ändamålet dvs att byta sikten snabbt o med skottfasthet.
Sen ska man komma ihåg att anslagsenergi gäller även för klass 4/22 lr rent jaktligt. Man kan träffa en kråka med lite fix på 180 m men man får nästan aldrig heldöd på fågeln men en vingad kråka som man måste slå ihjäl med en käpp ...
Tjenixen! Tackar för din tid!
Man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, distanser, intressen, mm kan ändras. Så tänkte att det kan vara bra med ett kvalité sikte som är bra för allt. Hur ser du på https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte för just det?
Angående "Skena", hur viktigt är detta? Skall jag uppgradera det direkt tycker du? vad är fördelar? Nackdelen att inte ha?
Jag kommer nog inte att byta sikten på bössan efter att jag införskaffat dessa nya, iallfall inte inom snar framtid kan jag säga, eftersom jag är som sagt helt nybörjare, isåfall blir det längre fram.
Tusen tack!