Ammunition till Sig Sauer X five?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

zamuel

Ammunition till Sig Sauer X five?

Inlägg av zamuel »

Jag har precis köpt en Sig Sauer X five supermatch och undrar vilken ammunition som kan vara bäst för den. Jag skjuter fält och precision så är ute efter det som ger bäst precision. Har tittat lite på Geco hexagon. Om den kan vara lämplig?
Fält

Re: Ammunition till Sig Sauer X five?

Inlägg av Fält »

Den verkar tråkigt okänslig för ammunition. S&B 124gr FMJ ammunition för 2kr vet jag några som använder med mycket bra resultat. Men Geco Hexagon kommer säkert att fungera den också, även om jag inte vet någon som provat.
Användarvisningsbild
LAREMA

Inlägg av LAREMA »

zamuel skrev:Jag har precis köpt en Sig Sauer X five supermatch och undrar vilken ammunition som kan vara bäst för den. Jag skjuter fält och precision så är ute efter det som ger bäst precision. Har tittat lite på Geco hexagon. Om den kan vara lämplig?
Enkelt, köp ett paket av varje sort som vapenhandeln har hemma och skjut i lugn och dom olika skotten och se vilken som går bäst.

Det finns inget vapen som går exakt lika som någo annatså därför säger jag köp en ask av varje sort som du kan och skjut på en ny spegel för varje gång du byter ammo.

Skjut tex fem serier på en spegel och byt sedan spegel och skjut fem serier med nästa ammo.

Jag rekommenderar inte att du skjuter mer än 10-12 serier i varje skjutpass.
LAREMA
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Vanliga 8 grams geco brukar gå bra i det mesta. Köper du bulk så kommer du ner på 2.2 kr. Det är svårt att hitta nån ammo som är billigare som aldrig krånglar och skjuter bra.
Hdf titan 2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, Llama 9mm, S&W 686 .357, S&W m17 22lr
Micke_B

Inlägg av Micke_B »

Testa Magtech 9C jag använder det till min X-6 den har funkat bra i min racer.
zamuel

Inlägg av zamuel »

Testade lite olika ammunition i skottstol och tycker väl egentligen inget var speciellt bra. Men det kanske inte finns bra köpeammo 9mm utan man måste ladda själv?
Jag körde 10 skott per serie i skottstolen och testade:

Geco Hexagon - skotten hamnade inom 70 mm diameter
Winchester - skotten hamnade inom 100 mm diameter
Sellier & Bellot - skotten hamnade inom 80 mm diameter
Magtech 9C - fick inte helt symetrisk träffbild utan i sidleds låg alla inom 40 mm, men i höjdled 70 mm.
Geco FMJ 124gr - skotten hamnade inom 60 mm diameter

Lite underligt med Magtech att det sprider sig olika i sida mot höjdled. Tror inte det var själva skottstolen då jag körde flera serier med andra emellan och fick samma beteende på just den.
Geco FMJ som ändå var en billigare (och borde vara sämre än Geco Hexagon) sköt ändå bättre.
Fält

Inlägg av Fält »

Hur mäter du grupperna, C-C mått eller ytterkant?

Jag har själv aldrig blivit vän med vår skottstol, det är många gånger jag varit tvungen att göra om testerna då det flyttat sig. Jag tycker att mjuka laddningar lättare att få att fungera i skottstolen då det inte blir så mycket krafter.
soul

Inlägg av soul »

Stainless steel skrev:Vanliga 8 grams geco brukar gå bra i det mesta. Köper du bulk så kommer du ner på 2.2 kr. Det är svårt att hitta nån ammo som är billigare som aldrig krånglar och skjuter bra.
En kamrat blev diskad på sm i östersund när han skjöt 124grains geco fabriksammo i sin x5:a.
Inte tillräckligt med fart för att komma upp i kraftfaktorn. I hans pistol iaf.
Kan ju vara värt att tänka på.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
mrlangos

Inlägg av mrlangos »

soul skrev: 21 jul 2021, 06:41
Stainless steel skrev:Vanliga 8 grams geco brukar gå bra i det mesta. Köper du bulk så kommer du ner på 2.2 kr. Det är svårt att hitta nån ammo som är billigare som aldrig krånglar och skjuter bra.
En kamrat blev diskad på sm i östersund när han skjöt 124grains geco fabriksammo i sin x5:a.
Inte tillräckligt med fart för att komma upp i kraftfaktorn. I hans pistol iaf.
Kan ju vara värt att tänka på.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jodu...Det var spännande att vara med om :D :D :D :D :D :D
aw93se

Inlägg av aw93se »

Magtech 9F går bra.
Firepower is one bullet that hit's