Ny hagelbrakare

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

birka777

Ny hagelbrakare

Inlägg av birka777 »

Halloj

Är nyregistrerad på forumet men varit inne en del och smygläst till och från under åren så om jag bryter mot några regler så antar jag att inlägget får tas ner :).

Nu till mitt dilemma, jag är på jakt efter ett nytt hagelgevär i halv-auto eller pump, dvs ingen bock, sida vid sida eller bygelrepeter. Jag har fallit för Benelli M3 då den har båda delarna. Men hört från olika handlade att den både ska och inte ska kunna gå att få på jakt. Vet att vissa fått ut den på jakt för ett par år sen, men hur ser det it idag?

har ni andra förslag på "roliga ”bössor så kan ni lägga till dem med :D, har mest tänk att bössan på banan nu de närmsta åren för att sedan när livet förhoppningsvis ser lite annorlunda ut att jaga duva.
jmkhenka

Re: Ny hagelbrakare

Inlägg av jmkhenka »

birka777 skrev: 12 apr 2021, 22:18 Halloj

Är nyregistrerad på forumet men varit inne en del och smygläst till och från under åren så om jag bryter mot några regler så antar jag att inlägget får tas ner :).

Nu till mitt dilemma, jag är på jakt efter ett nytt hagelgevär i halv-auto eller pump, dvs ingen bock, sida vid sida eller bygelrepeter. Jag har fallit för Benelli M3 då den har båda delarna. Men hört från olika handlade att den både ska och inte ska kunna gå att få på jakt. Vet att vissa fått ut den på jakt för ett par år sen, men hur ser det it idag?

har ni andra förslag på "roliga ”bössor så kan ni lägga till dem med :D, har mest tänk att bössan på banan nu de närmsta åren för att sedan när livet förhoppningsvis ser lite annorlunda ut att jaga duva.
Ska väl inte vara några problem att få den på jakt, förutsatt det inte är med pistolgrepp eller fällbar kolv.
Tex denna ska vara ok om den är 1+2: https://www.jakt.se/benelli-m3-super-90

Men vad man har för glädje av pump vet jag inte, automater funkar så bra (se benelli m2), men villhöverman en sådan så :)
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Finns en m3a på säljes nu:

viewtopic.php?f=61&t=282171

Köp
Torpalasse

Inlägg av Torpalasse »

Tråkigt svar nu, men om du nu tänker hålla till på bana några år så är det bock som gäller.
Halvauto funkar, pumpen gör det inte.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Beretta a400 onyx xplor, 12
birka777

Inlägg av birka777 »

jmkhenka skrev: 13 apr 2021, 08:14
birka777 skrev: 12 apr 2021, 22:18 Halloj

Ska väl inte vara några problem att få den på jakt, förutsatt det inte är med pistolgrepp eller fällbar kolv.
Tex denna ska vara ok om den är 1+2: https://www.jakt.se/benelli-m3-super-90

Men vad man har för glädje av pump vet jag inte, automater funkar så bra (se benelli m2), men villhöverman en sådan så :)
vad bra :D , har tänkt köra med vanlig montecarlo kolv (tror det heter så?). Anledningen är väll att jag villhöver pump, sett förmånga filmer kanske :wink:
apocalypse

Inlägg av apocalypse »

På bana trivs jag personligen bäst med brytvapen.
Slipper gymnastik-momentet med att plocka tomhylsor.

Men har haft både pump och halvautomat på fjälljakt.
Kan bli mycket bära, och då är det skönt med rem.
Eftersom de vapentyperna per (min) definition är apparater, kan de förses med rem.
På brytvapen är det en styggelse😉

Fast... på min nuvarande hagelbössa kommer ingen rem,
även om det är en FN dubbelauto...
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
birka777

Inlägg av birka777 »

Torpalasse skrev: 13 apr 2021, 17:50 Tråkigt svar nu, men om du nu tänker hålla till på bana några år så är det bock som gäller.
Halvauto funkar, pumpen gör det inte.
Tråkigt svar är det inte :wink: Misstänkte att bock är det man borde kanske ha på bana men de tilltalar mig tyvärr inte :/.
birka777

Inlägg av birka777 »

apocalypse skrev: 13 apr 2021, 17:58 På bana trivs jag personligen bäst med brytvapen.
Slipper gymnastik-momentet med att plocka tomhylsor.

Men har haft både pump och halvautomat på fjälljakt.
Kan bli mycket bära, och då är det skönt med rem.
Eftersom de vapentyperna per (min) definition är apparater, kan de förses med rem.
På brytvapen är det en styggelse😉

Fast... på min nuvarande hagelbössa kommer ingen rem,
även om det är en FN dubbelauto...
Aaa, smart med tomhylsorna, har själv inte tänkt på det.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Pump funkar på bana, iaf på trap. Skjuter man för att öva, inte för att tävla så funkar pumpen även på skeet efter lite övning, och även på sporting.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara